Publicerat Oktober 30, 201015 yr Vänner, forumister o andra läsare. Jag har ju mycket med anledning av att jag inte har kunnat hålla jämna steg med Mike, aka Mad Mike, även känd som min shooter på bana eller i mark kommit att göra en del saker med min 308 Win, en Sako varmint 591. Så här såg pangen ut förr. Sen kom den att evolveras till detta I detta skick kom den att göra mig mycket god nytta och arbete, i Sverige, i England, på bana och jakt. Som sikten har den burit allt från Weaver 4-16x42 över ett par Ziess 6-24x56 för att idag ha en liten PMII:a på sig som framgår av de sista bilderna. Envis som få har jag kämpat på med att skjuta väl med pangen och alla som har lite insikter i balistik vet att en 45 cm pipa i 308 Win inte är det som ger vassast extern balistik parat med att stocken knappast var den som bäst lämpade sig till att skjuta väl på långa håll. Jag kan erkänna att jag har kommit att misströsta i del och nöjt mig med adekvata resultat, iofs är jag ju en halvkass skytt också så det har nog haft lite att göra med saken. Under snart tre år har jag sagt att när pipan är slut, efter 6 000 skott brukar de lägga av, så skulle jag ha en 6,5x47 L, nåja så blev det och efter en skjutning i våras insåg jag att tiden var slagen. Ny pipa o kamring arrangerades genom en resa till Åland och en smed som bor o verkar där, den slutliga beställningen vart en Krieger pipa, 26 tum lång, 1:8 stigning med en mynning om 22 mm, gängad för en M19 spigot dämpare och med ett patronläge/throat som är skuren för en 130 grains Norma VLD satt till underkanten på halsen. Även en dämpare köptes in, en Jet Z compact från ASE-UTRA. Kan bara konstatera att smeden gjorde sin sak väl men att jag invid den inledande provskjutning och break in inte gjorde pipan rättvisa. Men detta var inte adekvat kände jag eller som jag förmodar min omgivning, de som parrallellt med mig fixat sina pangar har ju redan visat vad dessa går för och på alla sätt gjort klart att jag hade en del kvar att ordna.
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Nice. Han är bra han där smeden, han har byggt en 6mmBR åt mig och håller på med en 300WM åt mig nu.
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare De som känner mig vet att jag är envis, men knappast en händig man. Nåja som presenterat i min dagbok lyckades jag med ett par arbeten på stocken. Planen var att åstadkomma tre moment, kindstöd justerbar bakkappa försänkt benstödsinfästning. Kindstöd av Kydex går att köpa färdiga, Karstens heter en modell som kan köpas, jag valde att göra mitt eget, kydex formas enkelt med handverkyg och med hett vatten kan man modelera det. En Mcmillan kolv som kan förefalla så otroligt stark och solid är bara ett ballongfyllt skal för att få det att hålla för en genomgående bult som för ett karsten måste man/jag sätta ett rör i hålet, jag tog en gammal skev alu-pil och skar till min rör. som synes ett helt ok och ganska enkelt arbete.. Min bakkappa är en Tubbs 3-ways adjustable, tror att lars har en sådan också på någon pang. Montering av denna innebar en kapning av stocken med 5 cm, för att sedan var jag tvungen att skapa något att skruva fast fästbrickan till bakkappan, jag fick borra ur den porösa stocken, sticka ner långa ståltrådar med epoxi på, samt köra en dubbel korkskruvsliknande sak i vire som slutligen kom att gjutas in i det hål som skapats i stocken, allt för att skapa ett ankare att fästa kappan i. Slutligen var det en stor del inpassning som tarvades för att plattan skulle passa in mot stocken innan jag kunde gjuta/skruva fast den. Den sista delen, sänkningen av infästningen av benstöden var ett mer direkt arbete, mycket handfilning för att av en rak skena skapa en Picatinny del samt skapa en infästningsände för att sänka in i stocken. Lite arbete med dremmeln i stocken och mycket mätningsarbeten. forts
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare Till slut fick jag ordning på infästningen, en total sänkning av infästningspunkten med 14 mm och en framflyttning med dryga 9 cm, Så här såg pangen ut när den var klar efter lite slipningsarbeten och en ingjutning av spigotdelen som jag kallar den. Nåja, snygga prylar har aldrig gjort någon till en bätte skytt men anpassade prylar har nog gjort på sig. Jag har aldrig fram till idag skjutit dämpat, jag har dämpare men inte fått den monterad, igår fick jag min Jet Z och idag var jag på banan. forts
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare Tja jag hade ju lyckats med att ladda på till övertryck o tändhattsgenomslag senast, men denna gång hade jag hittat lite bättre laddningar. Ovan är mitt livs bättre 300 meter träffbild, 34 mm och ganska nära riktpunkten iofs är mina 200 meters träffbild ganska ordinär men det kan jag leva med. Slutligen så ser ni att jag lyckats med att pilla in ett par 5:or som är under 10 mm 130 grains Norma, 130 AB, 123 Amax och 123 Scenar skjuter alla bättre än vad jag gör, tom 140 grains SST är helt ok Det man kan notera är att jag fortfarande har en del flyers, de är givetvis skytt/förar inducerade men de skall bli färre. Allt skytte från bukläge så klart om det är någon som undrar. Slutligen företogs en del cronografering, varpå jag är lite ledsen, 870 med scenaren, 880 med Amaxen, 850 med AB:n och SST:n ännu lite långsammare. Frågan är om jag nu när det är kallare ute kan gasa på lite mer låter jag mina hylsor svara på ikväll när jag kalibrerar dem. Tack till er som skrivit i tråden med glada tillrop. Btw tror tom att Mike blev lite imponerad idag, främst av hur stilla pangen är i skottögonblicket. /Christian
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Allvarligt, Christian, din envishet och frenesi är inget annat än imponerande!!! Kolven kan knappast kallas vacker, men den ser jäkligt ändamålsenlig ut. Har dock en liten undran: Känner du inte av vagnsbultarna som håller i din kolvkam eller kommer de så pass långt ner att de aldrig är "i spel"?
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare Fransson, hahah nej jag är en envis fn och inte så blyg för att visa det. Stocken heter Frankentstock för attt den är ful så klart, men den fungerade bra och med ett lager med färg ser den säkert bättre ut. Inget vilt jag skjuter med denna kommer att känna av att pangen är ful . Bultarna, nej de känns inte, har nog ingen kontakt alls med den mot ansiktet. Nåja, tänkte att detta i någon mån kommer att inspirera andra att våga på egen hand, detta är inte raketforskning så länge man ger fn i trycken/säkringar och andra vitala delar. /Christian
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Intressant läsning Christian! Så kul att läsa om nån som gör saker själv istället för att bara lämna iväg jobben... Lite schysst färg på stocken så är det klart. Träffbilderna är ju...bra
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare träffbilderna är ok nu skall jag ladda o skjuta för att träffa saker i stället. /Christian
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Fin berättelse om en pangs återuppvaknande Cristian. Träffbilderna ser allt annat en dåliga ut..Respekt. //
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Du är störd Ang SST ska jag fan testa en 5-skottare och se hur det blir. Fast jag har ju en sån osportigt orginal Continental 6.5x55
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Författare Lasse/Micke- tja det är bara att försöka skjuta ikapp, kommer inte vara svårt för er, om min störningsgrad vill jag inget kommentera, det är nog bäst att låta den vara ifred. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Härlig läsning Christian med mycket berättande bilder. Så som du och din pang skjuter hade jag inte lyckats med om jag så hade tejpat fast tavlan på myningen på min pang men det ska väl tilläggas att att jag skjutit ett par tusen skott mindre med men som sagt härlig läsning /Danne
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Kul tråd! Det viktiga är ju inte hur bössan ser ut ifall man vill få fram ett vapen som funkar för ens egna mål även om det i många fall går att bygga snyggt också... men till en högre kostnad. Hur kommer det sig att du valde kalibern i fråga?
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Motorcyklarna har ju Ratbikes det här får väl bli en Ratrifle Men skit samma hur dom ser ut bara dom skjuter bra Märkligt nog blir man alltid sugen på ett bytt bygge då man läser sånt här. Köpte ju faktiskt en 243 pipa på grannkanalen som skulle bli en xc men profilen var tunnare än jag trodde då jag fick den. Den är nu på väg till Robban istället. Hur tjock är kydexen? Har en bit men jag fick bara tag i 3 mm som tjockast men det kanske räcker.
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Mats/Dahla- ja det är inget vackert vapen i nuläget men det är ett bra vapen, valet av 6,5x47L var inte enkelt men det är bra extern balistik med 6,5 mm kulor med bra BC, 123 A-max har ett bc om .510 elller så, med aktuella reella värden har jag 10,5 mil till 1000 meter, med en 308 win har man runt 16 mil för samma skott. Vinddriften är runt 2/3 på motsvarande avstånd vid jmfr med 308 Win. Avsikten har varit att skapa ett bra banskyttevapen som duger gott till att jag lite med och kunna ha god kontroll över skotten och träffarna, jag tror att jag har lyckats med det. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Avsikten har varit att skapa ett bra banskyttevapen som duger gott till att jag lite med och kunna ha god kontroll över skotten och träffarna,jag tror att jag har lyckats med det. Ja, det betvivlar jag ju inte Men det blir klass 2 av det hela eller?
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Härligt Christian Lite good old DIY är alltid bra. Du skriver at du inte är händig det är kvalificerat skitprat Händighet handlar i stor utsträckning om erfarenhet, och det håller du på att skaffa dig nu, på ett föredömligt sätt. Learning by doing är en fantastisk pedagogik. Det du har verkställt här är inte bara ett tecken på att du är händig, men också en modig man, det är ofta det som krävs för att det faktiskt ska bli någonting vettigt av det, att man inte är rädd för att sätta sågen i sin nya dyrköpta stock. Att du dessutom ser ut att ha gjort det hemma på köksbordet, utan en mekanisk verkstad som backup gör det bara ännu roligare, mer imponerande och inte minst inspirerande. Jag kan bara föreställa mig tillfredsställelsen när du klippte till med den fina 300meters serien Jag är lika imponerad som avis på din fina rigg, hoppas ni får många lyckliga år tillsammans
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Trevligt att få lite bilder och tankar runt bygget Jag gillar att du sätter funktion före utseende snygga bössor finns det betydligt fler av än funktionella min fältbössa är ett liknande bygge ingen skönhet men fungerar ypperligt till det den ska användas till. Tung och ful men välskjutande och bekväm för liggande skytte har faktiskt släpat med den på lite orrskytte visst är det en gris men orrarna är chanslösa då grisen väl hostar till. En bild från dagens morgon promenad med grisen Sitter en likadan bakkappa på denna bössa tycker den är toppen och på en kolv som inte stämmer kan denna göra stor skillnad för skyttet. BTW: verkar som du börjat hitta laddningen men kommer säkert att krympa ännu mera med lite fin justeringar
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Ja, det betvivlar jag ju inte Men det blir klass 2 av det hela eller? - på min licens står det klass 1, så det blir väl mest frågan om vad jag stoppar i bössan eller hur? Med 140 grains SST så klarar jag gränsen med de data som jag har idag, det är väl adekvat.. Markus- tack Det stämmer att det har varit handverktyg och tid som gjort detta. Lars- ja en del laddningar går bra precisionsmässigt, det hade iofs varit bra o kul med lite mer fart, skall kolla om det går att pressa mer fart ur dem nu när det är lite svalare ute. Frågan är hur mycket man skall laborera och sedan bara skjuta för att jag har faktiskt mycket att förbättra i skyttet. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Precis man ska inte laborera i onödan nu är väl detta en ganska snäll kaliber för pipan men tanken är väl ändå att varje skott ska ha någon mening. Det är bra att snabbt hitta en fungerande laddning för att inte bränna massa pipa på att testa laddningar sedan kan man fin justera under resans gång, du verkar helt klart funnit några fungerande redan vad är tanken att skjuta för kulor med bössan samma för både jakt och tavlor?
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Hade en exakt lika McMillan stock på Sako 591 varmint i .243W. Upplevde också den som lite svårskjuten i vissa lägen, och gjorde en del halvhjärtade försök att höja kammen med vävtejp och annat. Men välgjord var den. Utseendet sitter som bekant i betraktarens öga. Jag tycker faktiskt att det är rätt snyggt. Gör man förbättringar som gör att både bössa och skytt fungerar bättre, så blir det ju "funkissnyggt"... Hur kul är det med en traditionellt fin bössa, men som är hopplös att använda? Min allra första bössa var CG-63 med diverse höjningar och klotsar av balsaträ och Plastic padding. Den såg inte klok ut, men sköt tätt så in i h-e. Då blev den ju automatiskt rätt "snygg" också i mina ögon... Antar att du för läskstången igenom kindstödet? mvh Danne
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Precis man ska inte laborera i onödan nu är väl detta en ganska snäll kaliber för pipan men tanken är väl ändå att varje skott ska ha någon mening. Det är bra att snabbt hitta en fungerande laddning för att inte bränna massa pipa på att testa laddningar sedan kan man fin justera under resans gång, du verkar helt klart funnit några fungerande redan vad är tanken att skjuta för kulor med bössan samma för både jakt och tavlor? Lars- tanken är nog den att det är 123 Scenar/A-max som skall hantera skyttet och jakten på det mesta, sen har jag två askar med 130 AB att ladda med för finskyttet på allt klass 2 vilt, 400 meter på 2,3 mil är enligt mig helt ok. Slutligen och för de fåtalet fall där jag kommer att jaga klass 1 vilt med denna pang har jag 140 SST den ger mig 300 meter på 1,4 mil och med en vind om 5 m/s enbart ,7 mil i sida. På det hela taget så är det en uppsjö med bra kulor till 6,5 mm, som du känner till. Det som förbluffar mig i ljuset av detta är hur tråkiga kulor alla som jagar med 6,5x55 väljer att bruka, de finns ju massor med roliga pilar att prova. Angående frågan om Kydexen kommer den från Nordell knivar och är 1,7-8 mm tjock, som jag har gjort stödet är det rejält stabilt även om det när man klämmer hårt på det sviktar bara så lite. Danne- ja du har rätt, det finns en slags råhet i utseendet idag på pangen.. Sålde du din pang, sakon dvs? Det finns ett par personer som jag har att tacka för allt detta i olika delar för att detta har kommit att bli av, i ingen särskild ordning, Mike, Rikard, Lars, Jägarn, Nubreed, Tommy T och givetvis Henrik som alla har bidrag på ett eller annat sätt till att detta blivit av. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Vill minnas att den biten jag hade var 3 mm tjock. Den kommer från samma ställe. Tänkte om du fått tag på nåt tjockare då jag haft en Karsten och den var väl 5-6 mm, tjock var den i alla fall. Nu när jag tänker efter kanske den ligger i bråten nånstans