Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Vill minnas att den biten jag hade var 3 mm tjock. Den kommer från samma ställe. Tänkte om du fått tag på nåt tjockare då jag haft en Karsten och den var väl 5-6 mm, tjock var den i alla fall. Nu när jag tänker efter kanske den ligger i bråten nånstans Min tanke om ett så tjockt stöd var att det motverkar vad man vill åstadkomma, dvs att man får kinden o ögat så nära över centrumlinjen för vapnet och optiken så möjligt, jag har tom gjort mitt stöd asymetriskt så att jag kommer upp mer med kinden/ögat över centrumlinjen. Mätte min bit nyss, 2,2 mm, lite tjockare än där jag mätte den tidigare.
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Ja, sålde Sakon med orginalkolven i trä, sedan såldes Mcmillan kolven separat. Själva studsaren var kanonbra, men stod inte ut med kalibern. Hade jag tänkt lite längre så hade jag givetvis behållit systemet och pipat om det, men på den tiden hade jag närmast en psykos i bössbytande. Sedan köpte jag i alla fall en gammal Forester för ett .308 sporter projekt. Och nu vill jag pipa om den... mvg Danne
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Är stort imponerad av dina arbeten vilka resulterat i att inte bara du höjt din nivå som skytt ordentligt utan även att bössan skjuter imponerande tight nu T och jag drar iväg en order på Atlasbenstöd i veckan då du och dina grejor ger oss lika mycket input som vise versa Du och din pang är inbokade nästa helg för lite mer utvecklande praktisk tillämpning Jag kommer endast vara beväpnad med lasermätare och kestrell and feed you the data! /Mike
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Christian, att du är inne på rätt väg vet du ju redan så det behöver jag knappast påpeka Många gånger ser man "projekt" där den entusiastiske skytten skickat bössan till någon mer eller mindre välkänd smed för att pipa om gamla bettan med någon kaliber enligt det senast gällande modet. En sådan operation ökar med stor säkerhet den tekniska precisionen men vinsten i form av praktisk precision blir förmodligen inte alls lika stor eftersom det rätt sällan är bössans tekniska precison som är den största felkällan. Oftast är det skyttens förmåga som ställer till det men för att underlätta skyttet är det enligt min erfarenhet ingen tvivel om att man får bättre "verkningsgrad" av att bättra på användargränssnittet mellan bössa och skytt precis som du har gjort. I princip alla kolvar som du hittar på fabrikstillverkade studsare är kompromisser och rätt långt från idealiska , med hjälp av de modifieringar som du genomfört så har du såklart fixat till några av de vanligaste tillkortakommanden som fabriksbössorna har. Det som väl återstår för att ta steget fullt ut är att få till ett bättre (läs vertikalare) pistolgrepp och ett bättre trycke. Men som sagt jag instämmer i hyllningskören, det är både rätt tänkt och väl utfört!! Henrik
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Författare Henrik- som alltid väl betänkta ord, pistolgreppet kan ev justeras en aning med vidare ingrepp på stocken, att i nuläget skrota den är inte en valmöjlighet men givet är att jag skulle vilja ha en Sentinel stock men livet är ju ändå sådant att man får inse en del begränsningar. Trycket har fått sig en justering, metoden är inget som jag kan skriva om här, men jag har konsulterat Stenroos i frågan och nu är det ok, så bra som ett direkttryck kan upplevas antar jag. Det som återstår är mycket skytte och en del utveckling av laddningar, sen måste jag givetvis prova vilken inverkan som dämparen har på träffläget, nu är pangen nollad med dämpen på. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Christian, när det gäller pistolgreppet så borde det handla om att lägga till material för att få ett avslappnat stöd för lill-, ring- och långfingrets yttre och mellersta falanger samtidigt som du får två 90 graders vinklar på pekfingret. Jag menar då givetvis dels i leden mellan inre och mellan falangen samt yttre falangen i förhållande till avtryckarens "färdriktning". För egen del är det bara att konstatera att de allra flesta "normala" pistolgrepp på marknaden inte ger något stöd för avfyrningshanden om man vill ha en "korrekt" skjutställning för handen. Konsekvensen blir då ofta att jag jag får väldigt mycket luft mellan handen och pistolgreppet vilket inte är särskilt optimalt men om jag skulle greppa om pistolgreppet så som konstruktörerna av detta avsett så innebär det med automatik en felaktig avfyrning vilket är ett ännu sämre alternativ. Det låter annars som att du är färdigmoddad med bössan och att det nu bara handlar om att konsumera så mycket ammunition som du hinner med, vilket väl näppeligen känns särskilt betungande Henrik
Publicerat November 1, 201015 yr Trevligt projekt och mycket fint skytte Jag fick upp mina Scenar 123:or i 891 m/s som mest, med 37,0 grains N150. Dina hastigheter är väl inte så pjåkiga?
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Rikard- det är ju intressant, jag laddar ju mer än vad du gjorde och får lite lägre fart, vilken th använde du? Jag har kört med Fed 205 men har ju 2500 av varje av CCI 450 och CCI BR small rifle, det kanske är det som gav dg högre fart med mindre krut, alternativt körde du med bomkontakt? Förresten, tack för komplimangerna. /Christian
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Det förklarar nog saken i viss mån. Gott att veta i varje fall, tack för infon Rikard. /Christian
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Surfat en del igår kväll, hittade bland annat denna länk om egen hastigheten i vissa pipor, egentligen är det inget nytt för mig att vissa pipor är snabba och andra inte så i det avseendet är artikeln mest bara reklam för en finsk tillverkare av kulor men frågan är vad/vilka egenskaper man kan titta på för att "hitta" hastighet, vill minnas att en del tillverkare har squeze bores där diametern på loppet är lite mindre än nominell, nåja jag skall följa upp detta lite då det alltid är intressant att följa utvecklingen av tekniken. Christian