Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har vi gjort av våra bössor? ("custombyggen")

Featured Replies

Publicerat

Jo jag ser att det finns en del omgjorda M98or på forumet och nu vill iaf jag se vad det har blivit av dom.

Gärna beskrivning vad som gjorts och lite bilder  ;D

Jag börjar väl då trots att min inte är någon skönhet

Grunden är en Husqvarna 648 i 8x57IS.

Saker jag bytt:

- Trycke till Timney sportsman

- Säkring till Timneys kvartssäkring

- Stock som jag beställde på rifle-stocks.com

Saker jag gjort:

- Borrat låda och monterat weaver-klackar

- Monterat en gammal weaver stålkikare i warne QR

- Butler Creek flipups på kikaren

- Monterat rembygel på pipan istället för stocken

- Plastbäddat

Saker jag ska(vill) göra:

- Nätskärning

- Ledad magasinsbotten med öppningsknapp :)

- Nytt underbeslag

- Annan säkring typ 3-läges (mer vill än ska :))

I denna laddar jag woodleigh 196 grain till 765m/s

Kan passa på att fråga när jag nu ändå kommer ihåg det. Hela mitt slutstycke är blånerat och det har

jag inte sett på någon annan bössa. Är det fabriksgjort eller är det hemmagjort?

post-76-1139588589_thumb.jpg

post-29-1139588589_thumb.jpg

Publicerat

har nu skaffat mig en hva 649 i 9,3x62.

saker som ska göras: byta stock, plastbäddas,trycke,säkring. borras för kikarmontage(e inte säker på vad jag ska ha), montera på ett sikte. sen ska den väl vara färdig hoppas jag ;D

Publicerat

Nu har jag ingen 98 utan en HVA ett antal 1640 istället.

Mer eller mindre är det samma sak fast sämre än 98.

Trots det tänkte jag i DIN tråd visa vad jag gjort, framförallt eftersom du vill ha en trelägessäkring.

Bössan i grunden är en HVA 1651 special i .358 Norma Magnum (jag köpte den när jag var 18, idag hade jag valt en 9,3x57, inte fan behöver jag magnumprestanda och magnummynningsflamma till alla skott jag skjuter på 10-100 meter.

Pipan är kapad från 67 till 53 cm.

Orignalsiktena som inte satt fast är utbytta mot hemmagjort sikte och bortagjort korn.

Ett tag hade jag hakmontage på bössan , men då hak innebär ett minimum av flexibilitet så bytte jag ut skräpet mot vridmontage.

Montecarlo kolven är ombyggd till rak klassisk och en pachmeyer deccelerator är monterad.

Under en massa år hade jag Dakotas popsäkring monterad (winshester 3 läges skit) men efter att bössan har osäkrat sig själv en massa gånger har jag nu istället monterat en m98 flaggsäkring som användes ihopa med öppna riktmedel och aimpoint, och när jag använder kikarsikte har jag orignalsido säkring.

Jag använder förnärvarande Aimpoint 7000 vid de flesta pass, SuB 3-12X42 om jag motförmodan hamnar på långhåll, och öppna riktmedel när jag går som hundförare eller på pass när det regnar.

Jag anser att öppna riktmedel är ett måste för en allroundbössa.

Här är en gammal bild på bössan med popsäkringen och ett Helia CSX som jag testade under en period.

img410393f0b5da5.jpg

MvH Håkan

Publicerat

Tänkte stjäla tråden och se vad ni rekomendera för min M96:a som står i skåpet!

Tänkte korta pipan och ett aimpont fäst i ett främre fäste!

post-647-1139602926_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Observera att jag ville se vad andra har gjort eller ska göra...

Snygg bössa håkan. Önskar man kunde sånt  ;)

Vågar man prova på nätskärning? Vad skulle ni rekommendera för verktyg?

Publicerat
Vågar man prova på nätskärning? Vad skulle ni rekommendera för verktyg?

Tjena!

Jag vet att Emil på F&V kan sånt...han visade mig hur man gjorde när jag jobbade där...enkelt var det absolut INTE!...jag testade på en rak (typ kub) bit valnöt...som sagt, allt annat än lätt ;)...men med lite träning så fixar du det säkert.

annars kan du ju fråga vad dom tar för ett sånt jobb på F&V.

Ha en trevlig helg!!

Mvh Fredde

Publicerat

En 640 omstockad och ompipad till sexåenhalv med 56 cm LW-pipa. Kvartssäkring i väntan på annat, och Conetrol-ringar med hemsnickrade baser. Kikaren är sedermera utbytt mot en S&B.

Lite tråkigt projekt kanske, men ändå...  ???

640_mod_1.gif

Pettson

Publicerat
  • Författare

Snygg stock!  :o

Kan man inte få se den i helbild?  ;D

Publicerat

Pitepalt, du tog precis orden ur min mun medans jag höll på att knåpa ihop ett svar  ;D

Pettson, tro inte att du kommer undan utan en helbild och förklaring vad du gjort med kolven!

Publicerat

Bilden ljuger litegranna, det där är den snyggaste biten av kolven! Jag ska kolla om det finns någon helbild lagrad, bössan råkar befinna sig på annan ort för närvarande...

I övrigt är den väl bara lättbetsad å bonad i vanlig ordning. Och lite nätskuren (hata!).

Håkan, en liten undran bara; Jag har aldrig lyckats få en trelägssäkring att osäkra sig själv! Går du möjligtvis baklänges genom buskarna?  ;)

Pettson

Publicerat

Då kan du tills vidare kläcka ur dig hur jag fixar sån glans på min CG80  ;D

Publicerat

Jo, den där är behandlad med nå't hopkok av härdande oljeblandning (för att försegla träet och fylla porerna), nedslipad igen till trärent, betsad och slutligen gullad med med linolja och sedan vax. Om jag minns alldeles rätt alltså. Eftersom jag bara är en glad amatör så ändrar sig metoderna från gång till gång.  ;D

Pettson

Publicerat

Man vet aldrig mer endel, kan vara ihop kok av ödlespott, klor från en dinosaurie och en spåkvinnas spottkopp för snuset som gnits in med ädlaste dun från någon sällsynt fågel från afrikas djungel  ;)

Tror en oljebehandling till kommer på min cg sen ska den väl vaxas nån dag..

Publicerat

Jag har kortat pipan på min gamla Hva 98, 9,3X57, till 50 cm och satt på ett rödpunkt. Jag har tänkt att använda den vid snabba skott på korta håll vid jakt på dovvilt och vildsvin men det har blivit mest bom. Jag är inte kompis med rödpunkten än (har tränat alldeles för lite men nästa säsong då smäller det).  ;)

Publicerat

orjant, jag hatade rödpunkt tills jag började få ihop serier på 47-50 poäng med tioettor medels Ak4B liggandes på 200m så det är bara några askar bulor och envishet så sitter dom tillslut  ;D

Publicerat
  • Författare

Hmm jag har en sån där 640 med fastskruvat bakre sikte. Problemet är att det inte syns ovanför weaverklackarna och det känns lite surt. Funderar på att byta ut kornet och siktet mot något högre. Finns det tips som mottages det tacksamt

Publicerat

Pettson.

Oftast har jag bössan hängande på framsidan på magen med pipan ner.

Men även när jag burit bössan normalt har det hänt.

tre lägesskiten är för ytlig, det är hela problmet.

Heym har nu på sin safaribössa tre läges säkring men den sitter mycket mer skyddat så där är det säkert inget problem.

Men jag har en Dakota säkring över, du kan ju få köpa den?

MVH Håkan

Publicerat

Jag antar att skiten är billig då, för att inte säga nästan gratis?  ;)  ;D

Ärligt talat, nog kan jag vara intresserad, jag har visst en plats eller två ledig för dylik säkring.

Pettson

Publicerat

När vi ändå är inne på ämnet med kunnigt folk fast det gäller m96 mekanismen, får jag byta ut flaggan på min CG80 utan att den blir otillåten att tävla med i FSR? Vad för säkring skulle i så fall vara bra? Gillar den helt enkelt inte  :-

Publicerat

Jonti

nä det får du inte, det är bara ett säkert sätt att bli diskad.

Förövrigt är det dumheter, det är bästa tänkbara säkring på den bössan för de ändamålen.

MVH Håkan

Publicerat

Tyvär kan jag inte visa någon bild då digitalkameran är paj och bildbanken ligger nere.

Men ändå.

jag har en Hva 649 i 9,3x62 som jag har monterat följande produkter på.

Hougekolv.

Boldtrycke.

Titanslagstift+titanslagfjäder.

Recknagel kvartssäkring.

Weaver grand Slam stålbaser.

Leupold QRW fästen.

I QRW fästena sitter idag en pecar 4-10x45 som kommer att bytas till en Leupold Vari-x III 3,5-10x50 efter hjortjakten är slut.

/Micke

Publicerat
Jonti

nä det får du inte, det är bara ett säkert sätt att bli diskad.

Förövrigt är det dumheter, det är bästa tänkbara säkring på den bössan för de ändamålen.

MVH Håkan

Puttsade lite med 600'as sandpapper för att släta till skrovliga ytor som grader och sprutade på lite låsolja, nu fungerar säkringen tillfredställande utan att man ska behöva bända för kung och fosterland..

Publicerat
  • Författare

BILDER! Behöver inte vara 98:or. Kör på allt

Publicerat

Kan slänga upp bilder senare i livet när jag fått ordentlig glans på Cg'n  ;)

Men för dom som vill se lite bilder även om det inte är så mycket att se på finns bilder här

http://nife.no-ip.org/ftp/jonti/Public/bil.../vapen/CG%2080/

Kan väl även slänga in en bild på hur den såg ut när jag köpte den..

01.jpg

Ingen skönhet precis  :-*

Nu är ju detta ett gammalt tävlingsvapen som förvisso råkar vara på fars jaktlicens tills vidare och eventuellt om ja får för mig att bygga något kul av den utifall att FSR skyttet inte vill fungera som det ska (viss risk föreligger tyvärr)

Vad som är gjort på den såvitt jag förstår är väl att man på 80-talet byggt om en CG 63 där man gjort om slutstycket, stoppat in en skum bussning för att göra fjädern hårdare och lite sånt.. Bäddat ner den i en FSR89 stock och smaskat dit en fet pipa.. Nu är ju detta å andra sidan en ombyggd m/96 och desutom tävlingsbössa som jag inte gjort något vidare nämnvärt med själv utan en smed som moderniserat den  ;)

Köpt från ett dödsbo för 500kr och knappt använd enligt sonen som sålde den.. Föresten, Håkan vad kan man få för en sån här normalt? Gissar på 1000-2000kr eller så åtminståne..

Publicerat

Jonti

Ingen skönhet?

Den är ju skitsnygg! Ett precisionsvapen.

En välbyggd CG-80 spöar skiten ur dom flesta nya "underverk" när det gäller precision.

Min gamla FSR-89 sköt astätt med alla Normas tävlingspatroner. Jag använde den i 12-13 år till ban och fältskytte.

Köp några askar Norma DL eller Lapua Scenar, åk ut till en 300 m bana och duka upp med några fältskyttemål och en banspegel.

Sen är det bara att krama av skotten och känna hur självförtroendet växer  :)

När jag testade precisionen på min FSR-89 så sköt jag från 300m, liggandes med sandsäckar som stöd. Målet var en C30 figur klistrad på en utskuren tavla så att kulhålen syntes bättre i målkikaren.

Det gick att skjuta snuskigt tätt kan jag lova. Och med en bra rem och skjutjacka så går det att skjuta lika bra liggande med remstöd.

mvh Danne