Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad har vi gjort av våra bössor? ("custombyggen")

Featured Replies

Publicerat

Ska bli intressant att se vad den presterar, inväntar just nu på att snön ska försvinna alternativt att slöfockarna som sköter banan ska ploga den vilket aldrig kommer ske  >:(

Ska man skjuta här får man snällt ta med snöskor eller skotern såvitt man inte tänkt plumsa fram och tillbaks genom snön..

Måste bara spara ihop lite bidragspengar till rengörningsats och väska, remstöd, jacka och sådant får vänta tills vidare..

Publicerat

En m/67-89 rullblockare, ompipad och omstockad. Bössan var ej färdig då bilden togs...

rb_full.jpg

Pettson

Publicerat

UJ UJ

Pettson!

Är normalt inte min grej med flamhärdning, sexkantiga pipor, enkelskottare osv

Är väl mer inriktad på bruksvapen.....

Men det där såg riktigt snyggt ut!

Du har ju inte bara snyggat till den ordentligt! Det ser ju ut som ett riktigt använbart skjutjärn dessutom!

Gillar kolven!

Du kanske kommer få kritik för att den inte är rak klassisk, men lyssna inte på dem!

All heder!

Publicerat

Tacktack!  :-*

Det är svårt att göra en rak klassisk kolv på en sån där, om man vill behålla linjespelet och dessutom nå upp till de öppna riktmedlen. Trycker man ner kinden mot originalkolven så tittar man ju rakt in i slutstycket... Vill man höja kolven så är man begränsad av vinkeln på tangen, å då får man antingen göra som jag har gjort, alternativt göra svanhals eller paddelkolv. Båda alternativen är fulare än den där, tycker jag...

Eller också får man forma om tangen. Böjer man den undre kan man ju göra pistolgrepp på kolven och blir därmed lite "friare" i linjespelet. Tyvärr sitter slagfjädern infäst i nedre tangen, så då får man göra om fästet för den, och det var mer än jag orkade med...

Grovkalibrig vart den också (.45), med tanke på alla attackdjur som finns i hemska skogarna...  ;)  ;D

Pettson

Publicerat

Vad jag har gjort med mina bössor?

Jag har sålt dom till en customer och köpt mig en sitar och en ny Washburn

akustisk denna gång, har en W. elgura sen tidigare.

Så nu har jag 3 elguror, les paul, fender. wasburn

och 4 akustiska.

Passade på och köpte mig en helikopter ochså  ;D

Poff och pang.

Publicerat
  • Författare

roggie vi ville ju se bilder  :D

Publicerat

Låter helt OK, förutom möjligtvis det där med sitaren då... Den förknippar jag mest med kollektivboende, tokvänstern, självförverkligande, konstiga kläder, rökelser och förbjudna substanser...   ;D

Pettson

Publicerat
Låter helt OK, förutom möjligtvis det där med sitaren då... Den förknippar jag mest med kollektivboende, tokvänstern, självförverkligande, konstiga kläder, rökelser och förbjudna substanser...   ;D

Pettson

Äsch det går ju att lira blues på en sitar, visste du inte det?

Publicerat

Nix, visste jag inte. Bara om man skippar vattenpipan till förmån för Bourbon då, eller?

Pettson

Publicerat

Tja!!

1640 och 98:orna är ju faktiskt från början av 1900 talet det finns ju modernare och bättre lådor att bygga på. Men det är ju klart att det är plånboken som får bestämma.

Publicerat

1640 är knappast från början av 1900-talet...

Och modernare och bättre lådor, vilka syftar du på då? Själv har jag svårt att tänka mig någon bättre grundstomme i ett jaktvapenbygge än en gammal beprövad 98-mekanism.

Men visst är det sant som du säger, att får plånboken bestämma bygger man gärna jaktvapen på en 98. Vi är ju så priviligerade i detta vapengarderobsland att i princip alla gamla vapen blir billiga. Det finns liksom mer begagnade vapen är det finns garderobsplats.

Pettson

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ojojoj nu har man provat på nätskärning och det var lite smått tidskrävande  :D

Kör bara 18 linjer/tum men ändå tar det evigheter. Vet inte om det blir så bra men det känns skönt iaf.

Vet om att jag missade lite vid främre spetsarna och det ser lite mysko ut men men... Om man inte kikar så noga  :P

Stocken är dessutom just finputsad så när jag får på några lager olja så kommer det förhoppningsvis se lite bättre ut

Bifogar en liten bild på hur jag har börjat

post-76-1141085976_thumb.jpg

Publicerat

Jag är imponerad!Ser riktigt bra ut.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Sådärja nu har jag gjort klart. Blev ändå över förväntningarna med tanke på att det var första gången. Dock märket jag fort att småfel försvinner i mängden  ;)

Några bilder på arbetet

post-76-1141139069_thumb.jpg

post-29-1141139069_thumb.jpg

post-29-1141139070_thumb.jpg

post-29-1141139071_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

FÄRDIGT  :D

Nu ska bara en rekylklack monteras

post-76-1141139486_thumb.jpg

Publicerat
Tja!!

1640 och 98:orna är ju faktiskt från början av 1900 talet det finns ju modernare och bättre lådor att bygga på. Men det är ju klart att det är plånboken som får bestämma.

Kan du namnge någon som du anser är så mycket bättre?

Själv är jag väldigt klar över 1640 systemets nackdelar och hade idag hellre haft M98:or men nu är läget som det är.

1640 systemet kom förövrigt under femtitalet.

MVH Håkan

Publicerat

--

Publicerat

Snyggt pitepalt, beundrar dig för tålamodet. Själv hade nog den grova raspen kommit fram rätt snabbt ::)

• 4 weeks later...
Publicerat

Hej.

Fina bössor ni har gjort, Jag är oxå väldigt sugen på att bygga något själv.

Och jag undrar om det är någon som vet någon som säler kolvar? Färdiga eller ämnen.

Tacksam för svar.

Trident

Publicerat

Johnny Boberg i Bjursås!

Tele: 023-51135

MVH/Jocke

• 6 years later...
Publicerat

Trevligt gammal tråd :D

Lägger in min Hva 146 aka Griseknoen, från 1942. Pipan kapad till 46 cm, rembygeln på pipan var bortmonterad, jag lyckades få tag på en original som löddes på, originalkornbasen nerfilad och pålödd. stocken bäddad, pipa och låda blästrad, lackad med duracoat. Pachmeyr 25mm bakkappa monterad. Jag har gjort allt jobb själv.

En dröm att skjuta med upp till 100 meter.

Hittar inte bilderna, återkommer med det..

Länkar till projekttråden i stället

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/16499-griseknoen/