Publicerat November 1, 201015 yr Hej, Köpte i januari min första Klass1-bössa. Det blev en ombyggd Husqvarna i 9.3x57 i helstocksutförande. Jag har alltid varit svag för denna modell. Det sitter en AimPoint 5000 på vilket jag tänkte kunde passa bra för den typ av jakt jag bedriver. För ett par veckor sedan sköt jag på en gris som stack iväg utan tecken på träff trots ett antal skott. Det första var på ca 40 m och relativt stillastående. Hundföraren kunde heller inte hitta vare sig blod eller hår på platsen och ingen gris stod att finna. Jag hade veckan innan skjutit en kviga där skotten tog lågt. Jag kände på skruvarna till fästet och den främre skruven gick att dra ett par varv så den är nu dragen så hårt jag törs dra den och i helgen var jag uppe på skjutbanan för att kontrollera träffbilden. Jag misstänkte att den skulle ligga lågt vilket den också gjort tidigare på inskjutningen. Tji fick jag! På 100 m slog den ca 10-15 cm högt med både jaktmatch och Oryx. Just nu känner jag mig lite osäker på vapnet och har en hel del funderingar på orsaker. Helstock: Kan det vara det vanliga problemet med helstock? Säljaren på Jakta sa att det inte skulle vara några problem i detta fallet, men man vet ju aldrig. Rekyl: Kan rekylen orsaka precisionsprolem om man är ovan? Jag Har tidigare jagat med 222 Rem och den är ju mild. Jag upplever inte rekylen i 9.3:an som obehaglig men det är ju kraftigare än många andra kalibrar. Sikte: Ska man prova med öppna riktmedel för att uteslua siktet. Orsakerna kan förståss vara många men om det är någon som haft liknande problem kan det vara intresant att dela era erfarenheter i ämnet. Just nu känns det inte som jag törs sätta mig på pass med bössan om jag inte kan vara säker på att träffa där jag siktar. Med 222:an har sällan kräfts mer än ett skott och djuren har legat inom 50 m från skottplatsen, stillastående eller ej. mvh Johan
Publicerat November 1, 201015 yr Johan- grisar är ganska hårdskjutna och framför allt blöder inte inte alltid, men angående din pang, helstockar är mer känsliga än vanliga studsare för förändringar i luftfuktighet mm, dvs om det är blött ute riskerar du att få träfflägesförändringar. Det enda du kan göra är att fortsätta att utvärdera vapnet. Ja visst har rekylen betydelse men det märker du på det egna skytten om det sprider för mycket eller om det förefaller gå bra. /Christian
Publicerat November 1, 201015 yr Jag tycker att det låter som om det är montaget som krånglar, om du lyckades dra åt montaget fram så borde det väl ge en förhöjd träffbild? Du får väl göra några fler besök på skjutvallen och se om det håller sig där det ska nu. Rekylen tror jag inte har inte har någon större betydelse, det som skulle kunna ha betydelse är om du upplever det som väldigt obehagligt att skjuta med bössan. Då kanske du spänner dig, rycker av avfyrningen eller tom blundar? Jag tror dock inte att det är fallet för då borde du sprida mer oregelbundet. Skjut mer på banan helt enkelt, kanske både med öppna och aimpointen så borde du få ordning på det.
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Jag tycker att det låter som om det är montaget som krånglar, om du lyckades dra åt montaget fram så borde det väl ge en förhöjd träffbild?Du får väl göra några fler besök på skjutvallen och se om det håller sig där det ska nu. Rekylen tror jag inte har inte har någon större betydelse, det som skulle kunna ha betydelse är om du upplever det som väldigt obehagligt att skjuta med bössan. Då kanske du spänner dig, rycker av avfyrningen eller tom blundar? Jag tror dock inte att det är fallet för då borde du sprida mer oregelbundet. Skjut mer på banan helt enkelt, kanske både med öppna och aimpointen så borde du få ordning på det. Ja, det kanse det gör. Någon förändring verkade ju bli eftersom den låg lågt förut. Jag tror inte jag blundar för jag brukar se mynningsflamman i siktet när det är lite sämre ljus och jag känner mig ganska förtrogen med själva rekylen i sig. Det jag tänkte på var väl främst att det blir en viss stegring i jämförelse med klenare kalibrar men det borde ju ha märkts förut också.
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Johan- grisar är ganska hårdskjutna och framför allt blöder inte inte alltid,men angående din pang, helstockar är mer känsliga än vanliga studsare för förändringar i luftfuktighet mm, dvs om det är blött ute riskerar du att få träfflägesförändringar. Det enda du kan göra är att fortsätta att utvärdera vapnet. Ja visst har rekylen betydelse men det märker du på det egna skytten om det sprider för mycket eller om det förefaller gå bra. /Christian Jo, det är klart. Har hört att de ska kunna vara lite speciella. Det var min första erfarenhet av gris dessutom Jag tror och hoppas att den är stockad på rätt sätt. Det känns i alla fall som om den ligger fritt sista biten och bygget är gjort av värnamo vapen. Jag får köpa mer jaktmatch helt enkelt.
Publicerat November 1, 201015 yr Det var inte så att du höll lite högt för du visste att den slog lite lågt? I sånt fall kan det ju bli bom över om det lösa siktet fått en till liten knuff så det ändrat sig från att slå lågt till att slå lite högt i stället. Sedan är det ganska dumt att nöja sig med att det tar lågt vid inskjutning, särskilt med ett aimpoint som är till för ett lite mer instinktivt skytte.
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Det var inte så att du höll lite högt för du visste att den slog lite lågt? I sånt fall kan det ju bli bom över om det lösa siktet fått en till liten knuff så det ändrat sig från att slå lågt till att slå lite högt i stället. Sedan är det ganska dumt att nöja sig med att det tar lågt vid inskjutning, särskilt med ett aimpoint som är till för ett lite mer instinktivt skytte. Jag tror inte det för det var bara 2 cm på 80m med jaktmatchen. Tänkte att Oryx skulle slå lite högre och brydde mig inte om att ställa upp det. Däremot stod jag i ett torn när jag sköt vilket kanske medför en högre träffpunkt än riktpunkten?
Publicerat November 1, 201015 yr Jag tror inte det för det var bara 2 cm på 80m med jaktmatchen. Tänkte att Oryx skulle slå lite högre och brydde mig inte om att ställa upp det. Däremot stod jag i ett torn när jag sköt vilket kanske medför en högre träffpunkt än riktpunkten? Tänkte???
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Tänkte??? Rättare sagt hade jag fått tips om att Oryx slår högre och att det var dumpt att skruva på det. Kan det inte stämma?
Publicerat November 1, 201015 yr Det kan stämma.... Å andra sidan kan det lika gärna inte alls stämma vilket dessutom är troligare. Olika ammunition tenderar att slå olika i olika bössor (det finns många kunniga som kan förklara fysiken bakom, jag nöjer mig bara med att konstatera att så är det) vilket gör att för att vara säker på hur bössan går med olika ammo så måste man testskjuta med varje sort i varje specifikt vapen. Jag har haft tur hitills att alla mina sorter slår lika i sidled men olika i höjd men det skiljer rätt mycket mellan mina 200 gr oryx och mina 150 gr Hornady.
Publicerat November 1, 201015 yr Författare Det kan stämma....Å andra sidan kan det lika gärna inte alls stämma vilket dessutom är troligare. Olika ammunition tenderar att slå olika i olika bössor (det finns många kunniga som kan förklara fysiken bakom, jag nöjer mig bara med att konstatera att så är det) vilket gör att för att vara säker på hur bössan går med olika ammo så måste man testskjuta med varje sort i varje specifikt vapen. Jag har haft tur hitills att alla mina sorter slår lika i sidled men olika i höjd men det skiljer rätt mycket mellan mina 200 gr oryx och mina 150 gr Hornady. Dessutom är bössan ny för mig och jag kan inte säga att jag "lärt känna" den ännu. Det är ju första året jag har den. Jag lär få köpa på mig ett lager ammunition och testa vidare. Utbudet på 9.3 x 57 är ju inte jättestort heller men jag har fått för mig att Oryx ska vara bra. Men det kanske är för att priset är högt man automatiskt tror att det ska va tunga grejer. Har som målsättning att använda bössan till gris.
Publicerat November 1, 201015 yr Rättare sagt hade jag fått tips om att Oryx slår högre och att det var dumpt att skruva på det. Kan det inte stämma? skjut in med jaktammo punkt slut.
Publicerat November 1, 201015 yr Författare skjut in med jaktammo punkt slut. Ja, det lär bli det fortsättningsvis. Funderar på att börja labba med att ladda själv då utbudet inte är det bästa i kalibern. Kanske blir det billigare i längden?
Publicerat November 1, 201015 yr När du säger att du sköt och jaktmatchen tog 2cm högt, sköt du bara 1 skott?? 1 skott är inget att lita på vid inskjutning om du inte känner ditt vapen otroligt väl. Vad hade du för stöd när du sköt in?? Det kan åxå spela in. Skut 3 skotts grupper och kolla så dom sitter samlade, skjut flera träffbilder så du ser att inget obehagligt inträffar. Tänk på att ha så lika stöd mellan skotten som möjligt, gärna sandsäckar el dyl. Testa med jaktmatch, när du tycker det går bra så kontrollskjut med din jakt ammo. Även detta givetvis mer än 1 skott.
Publicerat November 1, 201015 yr möjligen kan en helstock även påverkas av underlaget/stödet om du pressar för hårt?
Publicerat November 2, 201015 yr Författare När du säger att du sköt och jaktmatchen tog 2cm högt, sköt du bara 1 skott?? 1 skott är inget att lita på vid inskjutning om du inte känner ditt vapen otroligt väl.Vad hade du för stöd när du sköt in?? Det kan åxå spela in. Skut 3 skotts grupper och kolla så dom sitter samlade, skjut flera träffbilder så du ser att inget obehagligt inträffar. Tänk på att ha så lika stöd mellan skotten som möjligt, gärna sandsäckar el dyl. Testa med jaktmatch, när du tycker det går bra så kontrollskjut med din jakt ammo. Även detta givetvis mer än 1 skott. 2 cm lågt med jaktmatch. Jo, jag brukar skjuta minst tre skott i varje serie för att se så att det är en samlad grupp. Det finns en skottstol med stöd på skjutbanan, den står på 100 m.
Publicerat November 2, 201015 yr Författare möjligen kan en helstock även påverkas av underlaget/stödet om du pressar för hårt? Ja, jag har haft detta i åtanke också men det verkar vara tillräckligt glapp längst fram, inget som ligger emot. Om det är anläggningsprobelm brukar skotten börja klättra snart nog pga av värmen och jag har skjutit ett antal serier i rad.
Publicerat November 2, 201015 yr Om jag fattar dig rätt sköt du utan stöd på vildsvinet? I så fall sätter jag min peng på att det rör sig om ett avfyringsfel. Man rycker då oftats ner skotten. Avtrycken på dessa bösor brukar inte vara världens bästa heller vilket förvärrar problemet. Skjut med stöd bara så eliminierar du problemet.
Publicerat November 2, 201015 yr Rättare sagt hade jag fått tips om att Oryx slår högre och att det var dumpt att skruva på det. Kan det inte stämma? Ouj ouj ouj.. Du har nu fått lära dej "the hard way" att dylika tips inte är vatten värt. Som någon sa innan, provskjut för h-lte med den patron du avser jaga med! Sköt in en gammal Hqa 8x57js för många år sen.. såg till att leta mej in i tavlan rejält med hjälp av jaktmatch för att sedan skifta till jaktammunition. Träffläget mellan Norma Alaska och Jaktmatch skilljde 80 cm!!!!! Om du använder erfarenheter från .222:an som referens så gäller precis samma sak där med skillnaden att träffläget oftast förändras väldigt lite pga den klena kalibern. Dra fast fästet rejält och öva med jaktmatch men skottställ med jaktplugg, tror bössan kan fungera helt ok. Mvh!
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Ouj ouj ouj.. Du har nu fått lära dej "the hard way" att dylika tips inte är vatten värt. Som någon sa innan, provskjut för h-lte med den patron du avser jaga med!Sköt in en gammal Hqa 8x57js för många år sen.. såg till att leta mej in i tavlan rejält med hjälp av jaktmatch för att sedan skifta till jaktammunition. Träffläget mellan Norma Alaska och Jaktmatch skilljde 80 cm!!!!! Om du använder erfarenheter från .222:an som referens så gäller precis samma sak där med skillnaden att träffläget oftast förändras väldigt lite pga den klena kalibern. Dra fast fästet rejält och öva med jaktmatch men skottställ med jaktplugg, tror bössan kan fungera helt ok. Mvh! Det kan man nog säga... :s 80 cm!! Ja där fick man allt en tankeställlare!
Publicerat November 2, 201015 yr Tänkte på en grej till i sammanhanget.. tipsaren om att oryx slog hit eller dit jämfört med jaktmatch.. Grejen är att vapnen är individer, om jaktpluggen skiljer x antal cm från jaktmatch i en bössa så kan resultatet se totalt olika ut i nästa bössa så som sagt, dylika tips är inte vatten värt Ut och skjut! Mvh!
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Tänkte på en grej till i sammanhanget.. tipsaren om att oryx slog hit eller dit jämfört med jaktmatch.. Grejen är att vapnen är individer, om jaktpluggen skiljer x antal cm från jaktmatch i en bössa så kan resultatet se totalt olika ut i nästa bössa så som sagt, dylika tips är inte vatten värt Ut och skjut! Mvh! Ja det har jag verkligen fått erfara. Bore nog ha vetat det egentligen med tanke på hur länge jag hållti på med skytte och jakt men men... Några års uppehåll kan få en ganska rostig. ska hämta en ny ask oryx i veckan och ut och panga.
Publicerat November 2, 201015 yr Nu har du fått många bra tips. Och förhoppningsvis räcker det så. Jag tänker dock krångla till det lite för dig ändå. Min erfarenhet är att rekylen och hur man tar rekylen kan påverka träffläget betydligt. Speciellt om kolven är lite dåligt inpassad. Japp, det gäller även på studsare. Inte bara på hagelsprutan. En 222:a skulle jag vilja påstå att man kan hantera lite hur som helst. Rekylupptagningen kommer inte att påverka träffbilden nämnvärt. Min 6,5:a är ungefär samma sak. Stående, sittade , liggande. DEt skiljer inte nämnvärt. Bortsett från att jag får fler "flyers" ju obekvämare jag står, sitter ligger. Men på min dubbelstudsare är det en helt annan sak. (9,3x74R) Och den är ändå ganska snäll i rekylen vad gäller hur mycket det känns i axeln. Har aldrig varit några problem ens när jag lagt iväg 20 skott på bana på en eftermiddag. Men- Beroende på hur mycket tyngd jag lägger "bakom" och hur jag håller i framstocken så förflyttas träffläget bra mycket mer än några futtiga cm. Framförallt gäller det överpipan. Behövs inte så stora mekanik kunskaper för att inse att det blir en större "lyftkraft" i överpipan på en 9,3 än på en väl anpassad 6,5:a. Eller 222 som det var i ditt fall. Efter min senaste bom. (Jo det blev en sån på ett rådjurskid för några veckor sedan) så har jag försökt hitta fel på bössan/ gluggmontaget osv. Men det verkar som att jag tillslut får krypa till korset och erkänna att det trots bra stöd och lagom avstånd var nåt skit bakom kolven som var orsaken...
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Nu har du fått många bra tips. Och förhoppningsvis räcker det så.Jag tänker dock krångla till det lite för dig ändå. Min erfarenhet är att rekylen och hur man tar rekylen kan påverka träffläget betydligt. Speciellt om kolven är lite dåligt inpassad. Japp, det gäller även på studsare. Inte bara på hagelsprutan. En 222:a skulle jag vilja påstå att man kan hantera lite hur som helst. Rekylupptagningen kommer inte att påverka träffbilden nämnvärt. Min 6,5:a är ungefär samma sak. Stående, sittade , liggande. DEt skiljer inte nämnvärt. Bortsett från att jag får fler "flyers" ju obekvämare jag står, sitter ligger. Men på min dubbelstudsare är det en helt annan sak. (9,3x74R) Och den är ändå ganska snäll i rekylen vad gäller hur mycket det känns i axeln. Har aldrig varit några problem ens när jag lagt iväg 20 skott på bana på en eftermiddag. Men- Beroende på hur mycket tyngd jag lägger "bakom" och hur jag håller i framstocken så förflyttas träffläget bra mycket mer än några futtiga cm. Framförallt gäller det överpipan. Behövs inte så stora mekanik kunskaper för att inse att det blir en större "lyftkraft" i överpipan på en 9,3 än på en väl anpassad 6,5:a. Eller 222 som det var i ditt fall. Efter min senaste bom. (Jo det blev en sån på ett rådjurskid för några veckor sedan) så har jag försökt hitta fel på bössan/ gluggmontaget osv. Men det verkar som att jag tillslut får krypa till korset och erkänna att det trots bra stöd och lagom avstånd var nåt skit bakom kolven som var orsaken... Ja, jag har fått mycket tipps nu och jag har lite att testa. Det känns dock som kolven sitter bra när jag lägger an. Det var en av de första glada överaskningarna jag upptäckte när jag köpt bössa. Jag köpte den via Jaktia i falun så jag hade inte kännt och klämt på den utan det var en ren chansning. När jag sedan la an bössan efter att ha packat upp den satt den perfekt. I varje fall kändes det perfekt. Jag måste antagligen tillbringa lite mer tid med bössan på banan för att lära mig dess egenheter plus att jag ska provsjuta lite mer med oryx. Längre fram har jag funderingar på att börja ladda själv då utbudet inte är det bästa i kalibern. Har hört om många kulor som kanske är bättre än oryx och alaska. Visst kan det vara så att det är något bakom kolven som felar också men det är svårt att erkänna, man försöker gärna hitta en mer naturlig förklaring
Publicerat November 2, 201015 yr Ja, jag har fått mycket tipps nu och jag har lite att testa. Det känns dock som kolven sitter bra när jag lägger an. Det var en av de första glada överaskningarna jag upptäckte när jag köpt bössa. Jag köpte den via Jaktia i falun så jag hade inte kännt och klämt på den utan det var en ren chansning. När jag sedan la an bössan efter att ha packat upp den satt den perfekt. I varje fall kändes det perfekt. Jag måste antagligen tillbringa lite mer tid med bössan på banan för att lära mig dess egenheter plus att jag ska provsjuta lite mer med oryx. Längre fram har jag funderingar på att börja ladda själv då utbudet inte är det bästa i kalibern. Har hört om många kulor som kanske är bättre än oryx och alaska. Visst kan det vara så att det är något bakom kolven som felar också men det är svårt att erkänna, man försöker gärna hitta en mer naturlig förklaring får jag fråga varför valet av kaliber till första klass1 - bössan vart just 9,3x57? det är av min egen erfarenhet en kaliber man går över till efter ett antal års jakt och diverse vapenbyten (gäller ju såklart inte alla!). det kanske var lite som i mitt fall, jag tyckte att bössan såg och kändes så pass bra att det inte spelade någon roll vilken kaliber det var