Publicerat November 1, 201015 yr Jag har haft en stor gris ett tag på min åtel. Nu är den borta och 7st små randiga kultingar har visat sig där ett par kvällar istället. Jag har inte fått nån bild på en sugga tillsamans med dem. Har jag bara haft otur med bilderna tror ni eller är det så att suggan är skjuten !? De små liven har bara vart framme 5-10min för att sen dyka upp nästa natt och bara visa sig 5-10min. Utan att äta upp allt utsäde ! Om de hade vart själva tycker jag att de borde stannat så länge det finns mat !? Å andra sidan borde jag fått ett foto på suggan. Nån som har nån klurig teori !?
Publicerat November 1, 201015 yr En teori är ju en teori och min är inget annat än en teori, min teori... Att de små bara är framme kortare stunder tycker jag tyder på att det finns en misstänksam sugga i närheten som varnar dem innan de hunnit äta klart. Min erfarenhet är att suggan nästan alltid går fram sist. Så har det varit då jag har suttit och vakat vid åteln i alla fall. Hon står ofta ett tag och kollar av situationen innan hon går fram. När hon sedan går fram håller hon sig ofta i bakgrunden. Ja, ingen "regel" utan undantag...för jag hade en sugga som gick fram och hämtade mat till sina två årskultingar i vintras! Det var i och för sig bara en gång innan de stack iväg, men ändå, de är ruggigt misstänksamma de där grismorsorna. Fast självklart kan det vara så att hon blivit skjuten men då tycker jag att de skulle varit längre framme. Ja, om det nu inte är så himla mkt mat på åteln att de inte orkar käka upp allt!
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Nu är kultingarna borta. Men åteln besöks av en ensamm större gris igen. Galt eller sugga ? Jag har svårt att se.
Publicerat November 2, 201015 yr Inte lätt på de bilderna! På den andra bilden tycker jag se något som antyder till en pensel..
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Nån som skulle kunna gissa vikten på kultingarna !? Frontier?
Publicerat November 2, 201015 yr 10-12 kg? Hon behöver inte vara skjuten om hon är väck, trafiken tar en del med. Mvh!
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Nu är de tillbaks ! Såg det lös på åteln när jag kom hem efter jobbet så jag åkte upp för att störa grimbart men där for ett gäng kultingar omkring istället ! Enligt kameran så va det bara 6st nu. Borde jag inte få suggan på bild snart om hon finns !??
Publicerat November 5, 201015 yr Ca 10-12 kg som Hipshot också skriver! Hur länge har du haft bilder på de små utan sugga? Får du inga bilder på henne inom kort är hon förmodligen död. I så fall antingen; Naturlig död, skjuten, fälla eller trafik. Med naturlig död menar jag ålder, men även alla de faror där de drar fram i skogen. Jag har skjutit en sugga, två galtar och 2 kultingar som varit skadade med mindre eller större inflammerade sår (ej skottskador). Nu har jag en sugga på en annan åtel som inte stödjer sig på höger framben. Hon har 2 kultingar kvar i 40-kiloklassen. En har vi skjutit och 3 är tagna i en fälla, som vi vet.. Jag kan tänka mig att även suggan varit inne i fällan och försökt komma ut och skadat sig på det sättet. Eller så har hon försökt komma in till kultingarna.. Hur som helst så skjuter vi inte henne! En sugga och 7 kultingar vet vi är tagna i fällor i det området och alla avlivades. 3 ensamma kultingar från suggan var synliga länge, men sen försvann de också.. Våra åtelkameror avslöjar mycket och de skadade grisarna jag skjutit kunde jag spåra till när de fick dessa skador.
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Sista oktober va de här första gången. Dvs 5-6 dagar. Sen när inte de syns kommer en större gris , som jag tyvär inte sett könet på än. Men den kommer och går själv. Enligt kameran och spåren att dömma. /mvh.
Publicerat November 5, 201015 yr Kultingarna kommer nog ha bra chans att överleva själva. De har mat från dig och kanske andra grannar. Däremot får de ju en dålig uppfostran (ingen), vore ju bra att skjuta dem när de är ätbara. Suggan brukar gå i bakgrunden men det är väldigt olika, har på senare tid följt 5 olika grupper och där beter sig varje sugga olika. Där finns mao inga direkta regler för hur en sugga kommer förhålla sig. Man hör en del som skjuter skjuter suggor, vissa tar fel, andra tar trafiken, fällor.... ska inte ens gå in på det ämnet. Om du lägger ut en bal spån så kommer din åtelkamera ge dig fina bilder men jag tror likt ovanstående att den större grisen har pensel även om det börjar bli svårt att se med vinterpäls.
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Jag tror oxå det är en galt. Men tillbaks till kultingarna. Om jag matar dem som s*ttan nu. Kommer de ändå ge sig av för att "livet leker i deras ålder" ända till vintern kommer om den nu kommer. Och om de gett sig i väg hur stor är sannolikeheten att de kommer tillbaks ? Kanske inte är nån ide att mata överdrivet om de ändå sticker innan jag tänkt skjuta mig en. Om de väger 12kg nu så är det ju ett tag kvar tills de väger 40kg ! (fast de ser tyngre ut än 12kg, men litar på er som är vana med grisar)
Publicerat November 6, 201015 yr Jag tror oxå det är en galt.Men tillbaks till kultingarna. Om jag matar dem som s*ttan nu. Kommer de ändå ge sig av för att "livet leker i deras ålder" ända till vintern kommer om den nu kommer. Och om de gett sig i väg hur stor är sannolikeheten att de kommer tillbaks ? Kanske inte är nån ide att mata överdrivet om de ändå sticker innan jag tänkt skjuta mig en. Om de väger 12kg nu så är det ju ett tag kvar tills de väger 40kg ! (fast de ser tyngre ut än 12kg, men litar på er som är vana med grisar) Ta av dig förstoringsglasen! De ser bara större ut när det kliar i pekfingret... Verkligheten är en annan sak!
Publicerat November 7, 201015 yr Jag håller med föregående talare; bild 2 - en antydan till pensel men...svårt att se och kultingarna gissar jag på ca 10-15 kg då de är randiga även om den främsta ser lite mer enfärgad ut. Jag tror också att grisarna stannar men säker går ej att vara med det vilda. Men att vänta tills de väger 40 tror jag blir svårt. Då måste de väl överleva hela vintern och det är jag osäker på om de gör om de saknar sin mor som visar hur vaksamma de måste vara. Skjut när du känner för det och det finns mkt matnyttigt på en gris som väger 20 kg också. "Slamsorna" går alltid att göra köttfärs på, det fina till oss 2-beningar och resten till 4-benta kompisar.
Publicerat November 7, 201015 yr Jag tror också att grisarna stannar men säker går ej att vara med det vilda. Men att vänta tills de väger 40 tror jag blir svårt. Då måste de väl överleva hela vintern och det är jag osäker på om de gör om de saknar sin mor som visar hur vaksamma de måste vara.Skjut när du känner för det och det finns mkt matnyttigt på en gris som väger 20 kg också. "Slamsorna" går alltid att göra köttfärs på, det fina till oss 2-beningar och resten till 4-benta kompisar. Jag tror inte de kommer att stanna, hur mycket foder där än ligger på åteln. Även om de är små, är de inprogrammerade att gå över till naturligt foder och därför kommer de inte att stanna kvar mer än högst en månad till kontinuerligt. Överlevnad för kultingar är mycket större än för andra djurs ungar och då menar jag att de också kommer att klara sig igenom vintern, om den nu inte blir som den förra. Jag har varit med om detta innan när en f.d kompis sköt en sugga som hade 6 kultingar i 3-kilosklassen. Vi hade dessa ensamma kultingar framme på samma åtel i 2 månader och de växte och frodades precis som vilka andra kultingar som helst. Efter en månad såg vi hur kultingarna hade börjat böka och deras små trynen hade dragit långa fåror i grässvålen längs en grusväg. Besöken minskade på åteln och det var mest sporadiska besök, tills en dag då de bara försvann. I ca 4 månader vet vi att de besökte åteln. 20kg ger en slaktvikt på ca 10kg. Dra ifrån skottskador och du är nere på 8kg med ben... Har du inte mycket gris på marken, skall du absolut inte skjuta förrän de väger ca 40kg. Det är i denna viktklassen suggan börjar tröttna på de små och bryr sig inte lika mycket om någon försvinner och då återkommer gruppen oftast inom en vecka till åteln igen.
Publicerat November 7, 201015 yr Författare Jag låter dem va , för jag vill ha gris ! Och håller tummarna att fler gör det. Men allt för många här ikring vill skjuta sin första gris . Å andra sidan när de väl är röda så pangar nog folk på ändå, skulle jag nog oxå göra.
Publicerat November 9, 201015 yr Om du vill hjällpa dessa kultingar som förmodligen är sugg lösa så kan du slänga ut en rundbal halm i anknytning till åteln, det kommer hjällpa dom oerhört nu när kylan kommer. Jag tror som övriga talare att dessa kultingar kommer klara sig bara snön kan vänta ett tag till. Åteln kommer dom nog fortsätta gå till men mindre frekvent. Men halm är mitt råd
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Nu har vi ju bara haft snö drygt 2 dagar ca 10-15cm innan det började smälta ihop. Och kultingarna har vart vid åteln hela tiden sen snön kom. Jag va nyss 10m ifrån dem med bilen då jag åkte upp med lite mat. De gick bara under en gran och stod å blängde verkar som de är sugglösa ! Jag tog aldrig in kameran för att inte störa dem mer än nödvändigt. Dottern sa att det va 7st , svårt att säga när de rör sig i en klump hela tiden. När jag är ledig nästa vecka ska jag prova "halmtipset" om de är kvar !
Publicerat November 12, 201015 yr Författare Lite mer bilder på dem, bland annat i mitt billjus. Sen några timmar senare kommer denna smygandes ! Tycker mig ana betar men kan va snö i käften oxå. Vad tror ni ? Galt Sugga.
Publicerat November 12, 201015 yr Omöjligt att se på den bilden! Nu tror jag mer på moderlösa kultingar och då bör du öka fodermängden ett tag och halmen var inte dumt heller...
Publicerat December 7, 201015 yr Författare De små liven är kvar och jag ser ingen sugga på mina bilder. Räknade just in 7st ev 8st ,svårt när de står i en klump ! Tittade på dem ca 3minuter för att efter en timme åka upp och kolla igen med samma resultat. De har tydligen hittat in i grannens rådjurs foderautomat. Då de fotat dem när de står på bakbenen och nafsar käk. Och enligt dem har de sätt en jätte stor sugga också i bland. Konstigt att inte jag får dem på bild tillsammans i sånna fall !?
Publicerat December 7, 201015 yr Tidigare hade jag 5 stycken ensamma små randiga kultingar på en åtel, nu har jag 6 stycken... Den gruppen med 6 hade en sugga med sig för ca 1,5 månader sedan, men har sen varit helt ensamma. De är framme mitt på dagen och när jag var uppe för andra gången på åteln i e.m var de där. Fick lägga på mer foder!
Publicerat December 7, 201015 yr Ännu en skadad gris! Det där ser ut som navelbrock, rätt vanligt även på vildsvin. Medfödd defekt som egentligen inte har någon påverkan för det dagliga, brukar växa bort med tiden.
Publicerat December 7, 201015 yr Det där ser ut som navelbrock, rätt vanligt även på vildsvin. Medfödd defekt som egentligen inte har någon påverkan för det dagliga, brukar växa bort med tiden. Som går ner i hela låret.... Ja, jag säger inte emot dig, men...
Publicerat December 7, 201015 yr Som går ner i hela låret.... Ja, jag säger inte emot dig, men... Ser inte vad det skulle vara annars? Det måste vara en medfödd defekt annars hade inte den lilla grisen levat. Bland tamsvin är brock i sina olika former (pung&navel) väldigt vanliga. De flesta överlever smågristiden och till slakt syns ofta ingenting trots att den som smågris formligen snubblade på tarmarna. För ett vildsvin som inte lever livet på betonggolv är riskerna större förstås, en kvist kan punktera säcken och grisen är rökt. Försök skjuta bort.