Publicerat December 7, 201015 yr Inte lätt att skjuta bort då den inte varit framme mer. Kanske har den redan strykit med av skadan, eller så har den bara flytt fältet när den kanske visste vad som väntar... Sen vet jag övriga grisar ogillar de som blir skadade och stöter ut dem från gruppen. Om de, eller andra grisar ger sig på den och försöker skada den ännu mer, vet jag inte, men det skulle kunna vara så.
Publicerat December 8, 201015 yr Författare I natt fick jag bild på troligtvis sugga och kultingar. Men i snön syns spår efter en ensam stor gris som går själv, på helt annat ställe än kultingarna. Kolla in ena bilden på de två kultingarna är de verkligen kullsyskon ? tycker det skilljer en hel del på dem.
Publicerat December 9, 201015 yr Kan det vara! Grisen står något närmre kameran, men den ser lite lång ut i trynet... Bildkvaliteten kunde varit bättre!
Publicerat December 9, 201015 yr Kan ju vara så att en sugga vallar en annans suggas unge som kan vara född några veckor tidigare eller senare.. kan ju också vara så att så att det står flera suggor utanför bild, kulltingarna är ju inte som ett plåster i häcken på suggan alltid. Grisen som går ensam är nog en galt som smyger runt och väntar på att en suggan skall brunsta.
Publicerat December 9, 201015 yr Författare Kan ju vara så att en sugga vallar en annans suggas unge som kan vara född några veckor tidigare eller senare.. kan ju också vara så att så att det står flera suggor utanför bild, kulltingarna är ju inte som ett plåster i häcken på suggan alltid. Grisen som går ensam är nog en galt som smyger runt och väntar på att en suggan skall brunsta. Det är första föryngringen härom kring. Och jag har ju tidigare inte sett suga med på bild när de vart 6-7st. Ända i från oktober. Nu ser jag sugga på bild och tyckte mig räkna in 8 kultingar under spridaren när jag åkte upp med bilen en kväll. Det jag reagerade på va att det skillde så mkt på kultingarna. Och två st är markant mindre, tänkte att de va suggans och att de 6-7 andra bara hakade på. Bara en tanke ifrån mig , inget jag har belägg för. Men att det är en galt som smiter omkring här oxå , är jag säker på ja med. Den ska vi försöka göra nått åt.
Publicerat December 11, 201015 yr Inget ovanligt att suggor adopterar kultingar och har de släktband är det mer regel än undantag!
Publicerat December 15, 201015 yr Författare Oj oj ! De små ensamma kultingarna är inte så ensamma längre. Enda sen oktober har jag endast sett de så fram tills nyss. I natt va det 4 vuxna grisar framme samtidigt ! Verkar som att den stora suggan är i brunst för det va en stor galt med i natt (troligtvis den jag sett spår efter) och han bråkade med både kultingarna och de andra stora. De andra två verkar va lika i storlek. Ett åringar kanske. Man snackar om vildsvins explotion. Å likadant här från nästan ingen gris till 13 olika indevider på ett tjoff ! Nåja får se hur länge de stannar!
Publicerat December 16, 201015 yr Författare Ni som är bra på att avgöra vikten & ålder på vildsvin. Vad väger denna samt ungefärlig ålder? (den som står bakom kultingarna under spridaren)
Publicerat December 16, 201015 yr Hallå! Kul att du fått mkt gris! Fin galt det där med till synes fina betar. Svårt att uppskatta vikt med vinterpäls och allt men den är bred i bringan och bör vara en 100 plussare. Du kan väl väga den om/när du tar den? Skitjakt!
Publicerat December 16, 201015 yr En bild på galten. Och de fyra vuxna. Är det inte ett försök till påsättning på den sista bilden av de tre? Jag har blivit av med mitt photoshop, annars hade jag lätt kunnat ljusna upp bilden...
Publicerat December 16, 201015 yr Författare Hallå! Kul att du fått mkt gris! Fin galt det där med till synes fina betar. Svårt att uppskatta vikt med vinterpäls och allt men den är bred i bringan och bör vara en 100 plussare. Du kan väl väga den om/när du tar den? Skitjakt! Att galten är 100+ torde va säkert, till och med 150 kg skulle jag nog våga tro. Benen ser ju larviga ut på han ! Men den andra grisen på nästa inlägg. Jag skulle gissa på 65kg och 1år. Men nu är ju jag amatör. Så vad säger ni som sett en del gris !??!! /mvh.
Publicerat December 16, 201015 yr Författare Är det inte ett försök till påsättning på den sista bilden av de tre? Jag har blivit av med mitt photoshop, annars hade jag lätt kunnat ljusna upp bilden... Jodå ! Har mer bildbevis på det. Är det då hennes kultingar på bild ?
Publicerat December 16, 201015 yr Sugga med fem 40-kiloskultingar kom fram i kväll på samma åtel där jag har 6 ensamma små kultingar. Egentligen var det räven jag skulle åt, men en gris är ju alltid lite bonus.. 5 minuter efter räven blev skjuten kom grisarna!
Publicerat December 16, 201015 yr Flott! Då behöver man inte tveka på räv och jordsvin medan man väntar på gris med andra ord.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Länge sen man skrev nått här! Vad har hänt? Jo ett tag var det många grisar här när suggan va i brunst. Sköt då en galt, samtidigt som de små va ute och åt. Kultingarna och suggan är fortfarande stammisar här fast med vissa uppehåll. Nu undrar jag.?? -(antar att hon är parad, har ju bildbevis på det) Varför är hon med kultingarna fortfarande , borde hon inte va själv för att sen springa tillbaks till sina nya ungar !?? Eller är de lika sent föda i år eller kommer bli? Nån som sett några randiga sorkar än ?