Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inför vargjakten

Utbildning eller inte? 63 röster

1. 1. Bör det ställas krav på speciell utbildning för jakt på varg?

• Ja
      42%
      27
    • Nej
      57%
      36

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Det skrevs och skrivs fortfarande metervis med text angående vargjakten som var och vargjakterna som kommer inom kort. Många ansåg ju att jakten inte gick riktigt rätt till medans många andra tycker tvärt om. En av anledningarna med jakten är ju att öka lokalbefolkningens välvilja mot vargen genom licensjakten. Jag ställer mig ju lite frågande där, får man en bättre inställning till ett djur enbart för att man får jaga djuret?

Vissa anser att dom jägarna som ska få jaga varg bör ha en speciell utbildning, medans vissa anser att det inte behövs.

För egen del så anser jag att det är bättre med för mycket utbildning än för lite och jag vill lära mig mer om så mycket så jag pluggar gärna på för att lära av andra.

Vad tycker ni?

Publicerat

Jag tycker iaf att man bör ha något som liknar björnpasset så att dom som jagar vargen vet var dom ska skjuta på just varg.

Fredrik

Publicerat

Jag har inte lagt någon röst än. Helt enkelt för att jag inte vet.

Det beror så mycket på vad utbildningen skulle innehålla och hur den skulle gå till.

Ett förslag jag skulle kunna ställa mig bakom kunde vara ungefär som nedan. (lite på en höft så ta det inte som ett färdigt förslag) Men om det kraftigt ökar administrativt sett så är jag mer tveksam.

Henriks förslag i korthet.

Förbundet tar fram ett paket som går ut till jaktledare i de berörda områdena. Paketet består av.

1: Papp varg. (För skytte träning/prov)

2: En informationsfolder på 2-3 A4sidor med den viktigaste informationen för en vargjägare.

3: Ett prov med 10 frågor med relevans för vargjakten.

Deltagarna skall sedan få en viss tid på sig att läsa igenom informationen och därefter skriva provet.

Ifyllt prov med intygande om att provet fyllts i utan fuskhjälp skall sedan medföras vid jakten.

Dessutom skall man ha ett intyg (t.ex. från en jaktkamrat) att man skjutit 3 skott i rad inom träffområdet på vargen från avstånd X.

Avstånd X väljer man själv men det motsvarar givetvis längsta avstånd man får avlossa skott mot icke skadad varg...

Publicerat

Röstar nej, men kan tänka mig att göra om björnpasset till ett rovpass där varg ingår.

Publicerat

Röstar ja och håller med både Henke och Tompa ^_^

Publicerat
  • Författare

Som jag ser det så skulle jag kunna jämföra det med körkort för olika fordon.

Anta att jag har körkortsbehörighet B idag, om jag vill köra buss så är det ju inte mer än rätt att jag skaffar mig utbildning och kunskap för att få behörigheten BD på körkortet. Vill jag köra lastbil med tungt släp så pluggar jag ju till det också... (vilket jag nu kommer göra ^_^ )

Man blir ALDRIG fullärd när det gäller jakt. Att årligen skjuta godkännt på löpande älg säger inte mycket även om det är bättre än ingenting... jag ställer gärna krav på mina jaktkamratar vad gäller skjutövningar och kunskaper om viltet som ska jagas och jag ser hemskt gärna att dom jag jagar med känner till sina egna begränsningar.

Tror man sig klara av att jaga framgångsrikt genom "trial and error" så är man nog lite fel ute rent etiskt sett, speciellt i dagens samhälle där informationsflödet genom Internet är enormt.

Publicerat

Jag gillar inte regler och utbildningar och administrativa åtgärder för att det komplicerar jakten och skapar inträdesbarriärer.

Det är inte vad vi behöver i jakten.

Det innebär dessutom att man stjäl människors möjligheter till att tänka själva och använda sitt sunda förnuft, vilket tyvärr har varit praxis i vårt land under en längre tid.

Det indikerar dessutom att frågan är känslig och speciell, vilket den inte ska vara. Det ska man heller inte arbeta för att göra den till.

Det är inte svårare att skjuta en varg än det är att skjuta en räv..

Folk kan läsa hur mkt. dom vill om vargar och vargjakt på internet eller beställa böcker från hela världen men att införa ytterligare regler och komplicera saken kommer inte gynna oss.

Folk som ogillar jägare och vargjakt kommer fortsätta göra det även om vi svarat rätt på 6 frågor av 10 på något prov.

Publicerat
  • Författare

Nu vet inte jag hur många rävar och vargar du har skjutit genom åren men den stora massan i jägarsverige är ju överens om att jakten på varg är annorlunda på grund av bland annat djurens flockbeteende.

Publicerat
Jag gillar inte regler och utbildningar och administrativa åtgärder för att det komplicerar jakten och skapar inträdesbarriärer.

Det är inte vad vi behöver i jakten.

Det innebär dessutom att man stjäl människors möjligheter till att tänka själva och använda sitt sunda förnuft, vilket tyvärr har varit praxis i vårt land under en längre tid.

Det indikerar dessutom att frågan är känslig och speciell, vilket den inte ska vara. Det ska man heller inte arbeta för att göra den till.

Folk kan läsa hur mkt. dom vill om vargar och vargjakt på internet eller beställa böcker från hela världen men att införa ytterligare regler och komplicera saken kommer inte gynna oss.

Folk som ogillar jägare och vargjakt kommer fortsätta göra det även om vi svarat rätt på 6 frågor av 10 på något prov.

Om man inför åtgärder typ de jag föreslog lite högre upp så är det inte för att övertyga jakt eller vargjaktsmotståndare. Det är för att ta ifrån dem några av de argument de kan använda när de försöker svänga oppunionen. Den stora mängden skadskjutningar som media rapporterat är ett stort problem. (Även om medias bild inte var riktigt sann) Men vi kan vända det till något positivt. Kan vi visa på bättre siffror nästa år så minskar det risken för att folk som idag är försiktigt positiva till jakt och jägare svänger. För två år sedan lyckades man tämligen bra med Björnjakten. Ser ingen anledning till att det inte skulle bli lika bra med vargjakten.

// Henrik

Publicerat
QUOTE (Taxmannen @ Nov 3 2010, 10:05 )

Nu vet inte jag hur många rävar och vargar du har skjutit genom åren men den stora massan i jägarsverige är ju överens om att jakten på varg är annorlunda på grund av bland annat djurens flockbeteende.

nä, jag har inte skjutit så många vargar ^_^, men det har å andra sidan kanske inte så många andra här heller...

Så, vi får helt enkelt förlita oss på argumentens relevans, som sådana.

Flockbeteende: så folk som jagat mkt. rådjur och är nya för dov ska också behöva avlägga ett spec. dovprov pga. flockbeteendet?

Nja....det känns väl sådär.

kanske räcker det med att jaktledaren (om nu någon skulle ha fel på ögonen) informerar om att vargar kan komma i flock och att man inte får skjuta när djuren täcker varandra?

Eller kanske var det ngt. annat du tänkte på?

Publicerat
  • Författare

Att jämföra jakten på varg med jakt på räv tror jag blir lite tokigt. Räv skjuts under grytjakt, under drevjakt och på vakjakt. Det är nog få som aktivt bedriver ren rävjakt med drev så när räven skjuts under drevjakt är det nog oftast ett djur som stötts av "misstag". Antalet rävar som skjuts med kula under drev eller grytjakt borde vara ganska liten procentuellt sett.

Jakten på varg bedrivs som drevjakt med hund och det är endast vapen av klass 1 som används. En påskjuten räv har ingen flock att följa men det kan en varg ha vilket försvårar eventuella eftersök och det stämmer ju även in på vissa av våra hjortdjur som av den anledningen anses vara "hårdskjutna". Enbart med den vetskapen i bakhuvet borde vissa skott aldrig avlossas, har alla den kunskapen?

Jag menar bara att ingen är eller kommer bli fullärd och att det aldrig skadar jägarkåren med fler utbildningar.

Publicerat

mja, jag menade kanske inte att rävjakt och vargjakt är helt lika men...

jag har inget emot utbildning men regler, obligatoriska prov hit och dit gillar jag inte.

Publicerat

Jag svarade nej.

Ska vi kräva utbildning och skjutprov för varje art vi ska jaga?

Skulle tro att skyttet under en hundjakt på gris inte skiljer sig så mycket mot skyttet vid en vargjakt. Ska vi då kräva utbildning för att jaga gris också?

Tycker att vår jägarkår är snabba att gnälla när det det kommer nya lagar och restriktioner i vår jakt för att i nästa ögonblick själva be om krav och inskränkningar.

När det kommer till slutänden så är allt ändå en fråga om omdömme. Den med gott omdömme informerar väl sig om viltet han ska jaga och tränar på skyttet. Den med sämre omdömme har ju dåligt omdömme även med utbildning.

Publicerat
Den med sämre omdömme har ju dåligt omdömme även med utbildning.

EXAKT.

När jag inte hinner se vad det står på skylten på motorvägen beror det inte på om jag har körkort eller inte. :P

Publicerat

Är ganska skeptisk just nu för en utbildning för att få jaga varg. Jag tror och hoppas att nästa vargjakt kommer kunna skötas bättre när lite av nyhetens behag med vargjakten lagt sig, och förhoppningsvis tänker många till på kritiken i media vid förra årets jakt och att jägarkåren då gör det vi kan för att inte samma bild skall målas upp igen. Och här tror jag att jaktledarna på flera ställen kan vara oerhört tydliga med att inte chansskott accepteras...

Sen gjorde den extrema kylan under förra årets jakt inte saken bättre vill jag lova. Det tog inte lång tid innan man som passkytt var totalt genomfrusen, vilket inte påverkar skytteförmågan till det bättre trots allt.

varg1.jpg

Publicerat
Om man inför åtgärder typ de jag föreslog lite högre upp så är det inte för att övertyga jakt eller vargjaktsmotståndare. Det är för att ta ifrån dem några av de argument de kan använda när de försöker svänga oppunionen. Den stora mängden skadskjutningar som media rapporterat är ett stort problem. (Även om medias bild inte var riktigt sann) Men vi kan vända det till något positivt. Kan vi visa på bättre siffror nästa år så minskar det risken för att folk som idag är försiktigt positiva till jakt och jägare svänger. För två år sedan lyckades man tämligen bra med Björnjakten. Ser ingen anledning till att det inte skulle bli lika bra med vargjakten.

// Henrik

Av precis den anledningen så svarade jag JA.

Om vi jägare är proaktiva och visar att vi tar "problemet" med skadeskjutningarna under vargjakten på allvar på samma sätt som med björnpasset så är det en fjäder i hatten för jägarkåren i den stora allmänhetens ögon.

Allt som görs för att plocka bort stämpeln som skjutgalna och halvblind varghatare som vissa grupperingar försöker klistra på oss är bra.

Att använda björnpasset som förbild eller varför inte som sagts tidigare slå ihop dom till rovdjurspasset.

Publicerat

Det stora problemet med vargjakten var väl att det närmast liknade hysteri. Är ju som en kapplöpning att hinna jaga innan tilldelningen är slut.

Tror att man kom åt mycket av problemen om man styrde upp mer var de olika vargarna ska skjutas. Typ dela ut till olika kommuner eller liknande.

Publicerat
Det stora problemet med vargjakten var väl att det närmast liknade hysteri. Är ju som en kapplöpning att hinna jaga innan tilldelningen är slut.

Tror att man kom åt mycket av problemen om man styrde upp mer var de olika vargarna ska skjutas. Typ dela ut till olika kommuner eller liknande.

Jag vill inte säga att du har fel eller att förslaget är dåligt. Men jag tror nog att hysterin du nämner var mer en media fråga än hur det såg ut i verkligheten. Och en vinter med lite sämre spårmöjligheter är jag inte säker på att det kommer att gå lika lätt...

Lokala avvikelser kan givetvis förekomma.

Publicerat
Jag vill inte säga att du har fel eller att förslaget är dåligt. Men jag tror nog att hysterin du nämner var mer en media fråga än hur det såg ut i verkligheten. Och en vinter med lite sämre spårmöjligheter är jag inte säker på att det kommer att gå lika lätt...

Lokala avvikelser kan givetvis förekomma.

Jo men det kan inte vara bra att man måste ut och jaga direkt bara för att tilldelningen inte ska ta slut. Är ju samma med björn och lojakten. Kunde ju vara fint om man kunde vänta in bra förhållanden t.ex.

Publicerat
Röstar nej, men kan tänka mig att göra om björnpasset till ett rovpass där varg ingår.

Håller med du. :P

Publicerat
Jo men det kan inte vara bra att man måste ut och jaga direkt bara för att tilldelningen inte ska ta slut. Är ju samma med björn och lojakten. Kunde ju vara fint om man kunde vänta in bra förhållanden t.ex.

I stort så har du rätt!

Men om vi tittar på hur det gick i verkligheten så var det ju precis tvärsom. Det var i Hasselfors reviret som man hade en öronmärkt i tilldelningen det gick tokigt. Man skadsköt en och sedan så sköt man en till :P

Publicerat

Rikta in sig på olika revir tycker jag snarare. Man slipper skapa problem inom flocken eller splittra flockar om t ex alfapar skjuts eftersom man plockar bort hela flocken. Man minskar risken för skadeskjutningar (jämfört med dagens system) och man kan kontrollera vilka vargar som plockas bort.

Jag tycker då att man först och främst ska ta bort revir som har ställt till problem, kanske inte tillräckliga problem för att bevilja skyddsjakt men endå betett sig oskyggt, gått på boskap, hundar etc. Efter det kan man ju ta revir i områden där reviren ligger tätt. Sedan får man ju kika på tillgång till bytesdjur och andra saker som ingår i en optimal vargbiotop.

Publicerat

NEJ

Problemet med "alla" skadskjutningarna går inte att utbilda bort. För det är sunt förnuft som gällder vid vargjakt som vid all annan jakt. Hörde skräckexempel på skadskjutning från ifjol (det visade sig att det var en bom men är med i statistiken) är ju en person som försökte skjuta vargen på 375 m. Och det förstår ju alla att det är ju inställningen till själva jakten som är felet och inte att lära gubben att inte skjuta på så långt håll för det förstår han varje dag för utom när han sitter i skogen.

Publicerat
NEJ

Problemet med "alla" skadskjutningarna går inte att utbilda bort. För det är sunt förnuft som gällder vid vargjakt som vid all annan jakt. Hörde skräckexempel på skadskjutning från ifjol (det visade sig att det var en bom men är med i statistiken) är ju en person som försökte skjuta vargen på 375 m. Och det förstår ju alla att det är ju inställningen till själva jakten som är felet och inte att lära gubben att inte skjuta på så långt håll för det förstår han varje dag för utom när han sitter i skogen.

Blir omdömet sämre av utbildningen? Tror jag inte. Däremot kan man inom utbildningen försöka höja moralen. Kommer endast att lyckas i vissa fall men ändå?

Blir träffmöjligheten sämre av att man studerar djuret så man vet var träffområdet finns?

Är det negativt att skjuta in bössan? Eller att skjuta på björn/varg figur?

Ändrar man inställningen hos fler genom att inte ha utbildning än genom att ha det?

Du förstår säkert vad jag tror. Och med detta i åtanke så tycker jag att krav på utbildning eller åtminstone skjutprov är motiverbart så länge man anstränger sig för att det skall ske med minsta möjliga administration.

// Henrik

Publicerat

som krav så säger jag nej att en bra och grundlig utbildning tas fram är bara bra men valet att gå utbildningen ska vara fritt inget krav

då krav och lagar har en tedens att fördumma folk

och har inte jägaren vett eller moral att läsa på om det nya jaktbytet och se till att vapnet är i ordning så har han väl inget att göra i skogen