Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inför vargjakten

Utbildning eller inte? 63 röster

1. 1. Bör det ställas krav på speciell utbildning för jakt på varg?

• Ja
      42%
      27
    • Nej
      57%
      36

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

och har inte jägaren vett eller moral att läsa på om det nya jaktbytet och se till att vapnet är i ordning så har han väl inget att göra i skogen

Har du väl i och för sig rätt i.

Men är det verkligen så det ser ut?

Publicerat

Björnpasset är ju förresten frivilligt sett ur myndigheternas synvinkel. Men ett krav från många jaktlag/markägare.

Detta är en lösning som funkar för mig...

Publicerat
och har inte jägaren vett eller moral att läsa på om det nya jaktbytet och se till att vapnet är i ordning så har han väl inget att göra i skogen

tyvärr nej

Publicerat

En jägare SKA ha vett och moral för att få äga vapen. Att ha vapnet inskjutet tycker jag är en förutsättning för jakt. Nej jag ser ingen anledning till att jag ska behöva sätta mig på skolbänken bara för att viltet äv våran heliga ko. har jag redan en gång visat upp mig att jag t.ex kan jaga rådjur eller gris så ska det duga. Annars så ska det vara lika fär övrigt vilt. Jag kan nog tänka mig att björnpasset är kanske befogat, för det är ett farligt vilt om det blir skadskjutet inte bara för skytten.

Publicerat

Härlig bild KeyBone

Publicerat
En jägare SKA ha vett och moral för att få äga vapen. Att ha vapnet inskjutet tycker jag är en förutsättning för jakt. Nej jag ser ingen anledning till att jag ska behöva sätta mig på skolbänken bara för att viltet äv våran heliga ko. har jag redan en gång visat upp mig att jag t.ex kan jaga rådjur eller gris så ska det duga. Annars så ska det vara lika fär övrigt vilt. Jag kan nog tänka mig att björnpasset är kanske befogat, för det är ett farligt vilt om det blir skadskjutet inte bara för skytten.

Inte för att viltet i fråga är en helig ko utan för att vi förra året bevisade att det var för många som inte hade det vett och moral som krävs. Åtminstone enligt bilden i media. Jag vet mycket väl att det är svårt att utbilda i sunnt förnuft. Men jag tror inte att förnuftet blir sämre av utbildning. Och då är det positivt om man kan (gärna via media) visa på att man gjort något. Vad detta något är kan det säkert finnas flera förslag på. Tyvärr så ser jag idag bara två förslag. Där det ena är utbildning och det andra att sticka huvudet i sanden.

Publicerat

Intressant frågeställning som belyser precis det svåra läge vi, SJF, hamnar i. Ungefär hälften av jägarna vill ha räfst och rättarting och krav på de som ska jaga varg och den andra halvan får utslag av blotta tanken... Inte helt lätt att manövrera då.

Vi har redan, sen ett år tillbaka, en färdig vargjaktsutbildning som säkert behöver kompletteras efter, eventuellt, nytt vargjaktsbeslut i vinter, men den riktar sig främst till jaktledare och innehåller bland annat juridik, skytte och jaktledarrollen samt vargens biologi. Ta bara kontakt med närmsta kontor så får ni mer info om utbildningen.

Vi har också tagit fram ett förslag till "vargpass" som jag tror redan finns beskrivet i senaste Svensk Jakt och mer kommer. Det är snarlikt Björnpasset men utan frontfigur. Vargfigurer finns hos Canaxa.

Vi har också en liten bok om jakt på varg.

Sist men inte minst, problemet med dåligt skytte är inte lätt att lösa. Vi hade en del uppenbara attitydproblem och även tekniska fel under årets jakt, men den stora andelen dåliga skott var mot stillastående vargar, i ren bredsida på under 50 meter. Känns inte som det är bara skyttet som brister. Den absoluta majoriteten sköt mot den första varg de någonsin såg. Precis samma som vid björnjakten, problemet ligger nog mer på "frossenivå" och det är bannemig inte lätt att utbilda bort. Dock tror jag definitivt att en utbildning eller övningsskjutning manar till eftertanke och någon form av mental förberedelse som omöjligt kan vara av ondo.

Publicerat
  • Författare
Vi har redan, sen ett år tillbaka, en färdig vargjaktsutbildning som säkert behöver kompletteras efter, eventuellt, nytt vargjaktsbeslut i vinter, men den riktar sig främst till jaktledare och innehåller bland annat juridik, skytte och jaktledarrollen samt vargens biologi. Ta bara kontakt med närmsta kontor så får ni mer info om utbildningen.

Om man redan har jaktledarutbildning, finns det då en påbyggnadskurs eller är det en helt fristående kurs?

Publicerat

Den är helt fristående.

• 2 weeks later...
Publicerat
Inte för att viltet i fråga är en helig ko utan för att vi förra året bevisade att det var för många som inte hade det vett och moral som krävs. Åtminstone enligt bilden i media. Jag vet mycket väl att det är svårt att utbilda i sunnt förnuft. Men jag tror inte att förnuftet blir sämre av utbildning. Och då är det positivt om man kan (gärna via media) visa på att man gjort något. Vad detta något är kan det säkert finnas flera förslag på. Tyvärr så ser jag idag bara två förslag. Där det ena är utbildning och det andra att sticka huvudet i sanden.

Ett paket till jaktledaren om hur information till jaktlag men även hur han/hon ska förhålla sig i kommunikationen till media kanske är relevant då? Bjud in lokalpressen till genomgångar där man sakligt informerar för press och jägare hur det ska gå till. Verkar ju som många i Jägarkåren som var med på vargjakt (jag är inte vargjägare, bor för långt söderut) inte helt håller med bilden som målades upp i pressen. Vad kan man göra för att stärka de relationerna?

Publicerat

Jakten kan väl bedrivas utan jaktledare, enskild områdesjakt? Aktuellt förresten med förvaltningsdomstolens dom.

Publicerat

håller med Key_bone ;)

men att göra ett skjutprov innan varg jakten som man brujar göra innan björn jakten

Publicerat
Röstar nej, men kan tänka mig att göra om björnpasset till ett rovpass där varg ingår.

Håller med till fullo.

Publicerat

Nej men "vargpasset" borde finnas