Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka kläder väljer ni?

Featured Replies

Publicerat

Efter att ha läst många olika diskussioner på detta och andra forum känner jag mig fortfarande lätt brydd.

Givetvis har alla olika preferenser och behov men eftersom man befinner sig i stort sett samma situation så

borde det väl finnas någon uniformitet i valet av kläder för jakt trots allt?

Står inför valet att köpa kläder/ställ inför jakt som jag räknar med att kunna använda med god funktion under en längre tid, säg

åtminstone 5 år. Budget för detta är 6-7000 kr och skall omfatta jacka och byxa. De skall fungera under perioden sen höst till tidig vår och användas tillsammans med lager ett och eventuellt lager två plagg.

Om ni ställdes inför detta val, vilka skulle era kriterier då vara och vad skulle ni välja?

Publicerat
Efter att ha läst många olika diskussioner på detta och andra forum känner jag mig fortfarande lätt brydd.

Givetvis har alla olika preferenser och behov men eftersom man befinner sig i stort sett samma situation så

Står inför valet att köpa kläder/ställ inför jakt som jag räknar med att kunna använda med god funktion under en längre tid, säg

åtminstone 5 år. Budget för detta är 6-7000 kr och skall omfatta jacka och byxa. De skall fungera under perioden sen höst till tidig vår och användas tillsammans med lager ett och eventuellt lager två plagg.

Om ni ställdes inför detta val, vilka skulle era kriterier då vara och vad skulle ni välja?

mina kriterier var när jag köpte nytt ställ:

byxor:

1. vattentäta och av gore tex. (av egen åsikt så är de andra membranen inte lika bra helt enkelt.)

2. relativt tunna och smidiga samtidigt inte tajta. inget behov av värmefoder.

3. gärna förstärkningar i knän och vid benslutet.

4. resår i benslutet.

Summa sumarum så valde jag mellan ett härkila pro hunter som känndes riktigt rejäla och chevalier outland action.

Föll för chevalier byxorna eftersom dessa helt enkelt passade bättre och att dessa hade förstärkningar i knän o benslut.

när jag valde jacka gjorde jag en kompromiss och kan väl kanske därför inte komma med något av nytta men jag gjorde så

att jag köpte två jackor av sämre kvalite. köpte en pinewood med lite foder och deras membran. köpte en till pinewood att ha när jag bedriver mer rörlig jakt och denna var väldigt tunn och utan något membran. Men vad jag vill tro så är byxorna det viktigaste. därav att jag med omsorg valde byxor och inte la ner så mycket tid på jacka.

verkligen nöjd hittils, speciellt med byxorna.

Publicerat

Håller med föregående talare ang. att byxorna är viktigast.

Om jag hade Din budget och skulle införskaffa komplett jaktoutfit skulle jag göra enl. följande:

1. Byxor av hög kvalitet (definitivt Gore-Tex, chevalier el. motsv.) 2-3000:-

2. Köp ett ställ från Jahti-Jakt. Då får Du en tillräckligt bra jacka och extrabyxor. Dessutom brukar dom skicka med underställ, förstärkningsplagg, mössor, vantar, sommarställ, knivar och allt möjligt. Understället är faktiskt bättre än många "märkesställ". c:a 2000:-

3. Köp ett par kängor med Gore-tex. Köpte själv nya kängor i år på XXL från Viking för c:a 1500:-

Jag gillar dom bättre än mina Meindl och Lundhagare fast dom kostar mindre än hälften.

Där har Du det. Allt för 6-7000:-

Publicerat

Jag har lite olika kläder men använder främst kläder från försvarets överskott. Det är funktionsdugliga kläder som håller och till ett pris som är löjligt lågt. Istället för ett par byxor från exempelvis Härkila kan jag köpa tio byxor från försvarets överskott i olika kombinationer... jagar man eller är ute i naturen i flera dagar är det trevligt med torra ombyten vilket hålls till en rimlig kostnad om det är begagnade militärprylar.

Visst kan man se ut som en stridis med försvarets prylar men det stör nog andra mer än det stör mig... huvudsaken är att jag är varm och torr.

Publicerat

+1 :angry:

Publicerat

Jag kör med skinbrallor!! När det är "varmt" använder jag bara de, och när det blir kallare så åker ett par långkallingar i ullfrotté på oxå. Det funkar kanon. (skulle inte kunna tänka mej något annat än skinbrallor längre)

På överkroppen kör jag med ullfrotté undertröja en skjorta i lämpligt material (inte bomull) Sen en tröja modell windstopper eller dylikt. och en väst på det. När det blir kallare så åker en jacka på istället och när det blir svinkallt så åker västen på utan på jackan ;)

På fötterna ett par ordentliga strumpor (och inte bomull där heller) och ett par kängor.. Köpte ett par Alpina Trapper kängor för 4 årsen och de håller än och de är flitigt använda kan jag lova.. Hade in dom på "service" nu innan säsongen för det var en söm som gått upp.. Förutom det så så är jag jättenöjd med dom.

Och alla dessa kläder har inte kostat mer än 6000 :)

Så jag slår ett slag för ett riktigt ullfrottè underställ och skinbrallor :angry:

Publicerat

jag skulle vilja påstå att miljön där du bedriver jakt är relativt avgörande i alla fall för vilken typ av i byxor du ska satsa på. jag jagar på ett par ställen med mycket hagtorn och björnbärsris. att gå där med ett par gore-texbyxor utan skinnförstärkning är inget alternativ om det ska hålla ett par säsonger. har du däremot inga såna krav funkar de flesta typer av både modeller och märken. När det gäller jacka skulle jag vilja slå ett slag för en skaljacka. tyst, smidigt, vindtätt, vattentätt och med ett extra lager under riktigt varmt och gott även när det går neråt 0 grader.

märke och modell är individuellt beroende på vad man gillar - jag skulle tex aldrig köpa ett par byxor som inte har ett skönt innermaterial så man inte kan ha dem utan underställ.

Publicerat
  • Författare
mina kriterier var när jag köpte nytt ställ:

byxor:

1. vattentäta och av gore tex. (av egen åsikt så är de andra membranen inte lika bra helt enkelt.)

2. relativt tunna och smidiga samtidigt inte tajta. inget behov av värmefoder.

3. gärna förstärkningar i knän och vid benslutet.

4. resår i benslutet.

Summa sumarum så valde jag mellan ett härkila pro hunter som känndes riktigt rejäla och chevalier outland action.

Föll för chevalier byxorna eftersom dessa helt enkelt passade bättre och att dessa hade förstärkningar i knän o benslut.

när jag valde jacka gjorde jag en kompromiss och kan väl kanske därför inte komma med något av nytta men jag gjorde så

att jag köpte två jackor av sämre kvalite. köpte en pinewood med lite foder och deras membran. köpte en till pinewood att ha när jag bedriver mer rörlig jakt och denna var väldigt tunn och utan något membran. Men vad jag vill tro så är byxorna det viktigaste. därav att jag med omsorg valde byxor och inte la ner så mycket tid på jacka.

verkligen nöjd hittils, speciellt med byxorna.

Byxorna är definitivt viktigare än jackan då byxorna används alltid vilket inte är säkert att jackan gör. Därmed inte sagt att jackan är oviktigt på något sätt.

Att byxorna är tunna har absolut sina fördelar men hur mycket försakar man då på hållbarhet/slitstyrka?

Förstärkningar över knän och insidan av benslut är en självklarhet enligt mig medan resår i bensluten är jag mer tveksam till. Där anser jag att det är mer funktionellt med remmar och gärna med krokar för att fästa i kängorna.

Hur länge är det sedan du gjorde inköpen?

Publicerat
  • Författare
3. Köp ett par kängor med Gore-tex. Köpte själv nya kängor i år på XXL från Viking för c:a 1500:-

Jag gillar dom bättre än mina Meindl och Lundhagare fast dom kostar mindre än hälften.

Då köpte vi troligen samma kängor! Viking sniper GTX tror jag dom hette. Mycket trevliga.

Publicerat
  • Författare
Jag har lite olika kläder men använder främst kläder från försvarets överskott. Det är funktionsdugliga kläder som håller och till ett pris som är löjligt lågt. Istället för ett par byxor från exempelvis Härkila kan jag köpa tio byxor från försvarets överskott i olika kombinationer... jagar man eller är ute i naturen i flera dagar är det trevligt med torra ombyten vilket hålls till en rimlig kostnad om det är begagnade militärprylar.

Visst kan man se ut som en stridis med försvarets prylar men det stör nog andra mer än det stör mig... huvudsaken är att jag är varm och torr.

Har använt försvarets kläder en hel del då jag arbetade där under knappt 10 år. Viss utrustning är kanon medan jag tycker en del är mindre bra. Precis som du säger så finns det en viss stridis stämpel runt användandet men det sk-ter jag i.

Anledningen till min fråga var att få en vidgad kunskap om vilka kriterier andra baserar sina inköp på samt få tips på bra kläder utöver de jag känner till.

Publicerat
Byxorna är definitivt viktigare än jackan då byxorna används alltid vilket inte är säkert att jackan gör. Därmed inte sagt att jackan är oviktigt på något sätt.

Att byxorna är tunna har absolut sina fördelar men hur mycket försakar man då på hållbarhet/slitstyrka?

Förstärkningar över knän och insidan av benslut är en självklarhet enligt mig medan resår i bensluten är jag mer tveksam till. Där anser jag att det är mer funktionellt med remmar och gärna med krokar för att fästa i kängorna.

Hur länge är det sedan du gjorde inköpen?

Instämmer att jackan inte heller får glömmas bort. skulle jag köpa en jacka idag skulle jag köpa en likande som byxorna med goretex som gärna får vara en skaljacka.

ja, precis jag uttryckte mig lite dåligt. jag menar såklart samma som dig. en rem eller liknande för att fästa tex en krok i.

justerbar sådan.

sen är inte byxorna så tunna som det låter om du förstår vad jag menar. det är ändå yttertyg och innetyg plus förstärkningar. om du provar tex härkilas eller chevaliers "smidiga" byxor så är dom inte som en skaljacka (finns säkert de som är supertunna oxå men dessa har jag ingen erfarenhet av).

men det känns som om det ändå är samma yttertyg som skall slitas som ett par tjockare byxor. så jag vet inte om kvaliten på det viset blir sämmre även om byxorna blir tunnare? finns säkert någon som kan mer än mig om kläder här som kan svara på det.

har haft mina i 5-6månader nu och har tvättat dom ett par gånger och än så länge är det inget att anmärka på.

men det är väl kanske lite för att göra en riktigt bedömning.

hoppas det var till lite hjälp.

Publicerat

Jag använder i till åtio nittio % tunna G 1000 typ eller gretex om vädret är ruskigt.

Tycker att goretex är alldeles för varmt för mig som benplagg men är det ruggigt åker dom på.

(har ett taigaställ i goretex från jobbet).

På kroppen har jag i regel goretexjackan...men ganska ofta hamnar den i ryggsäcken.

Det jag skulle vilja slå ett slag för är Aklimas underställ älskar deras ultranet dyra men väl värda sitt ppris har även deras ull och en ullfrotte tröja(den har nopprat en del).

På benen alltså...underställ...tunna byxor....vid regn förstärkt med regnbyxor eller holkar alternativt...gorebyxorna.

Vintertid samma tunna byxor underställ förstärkt med snödräkt (armens bävernylon)....kallt dubbla långfillingar.

Övrekroppen...underställ ofta lager två eller skjorta...sen jacka...är det kallt har jag en fleeceväst under jackan..kan lätt stuvas undan....jackan är antingen goretex eller snödräckts i nåt tex material(Jahti jakts)ibland också tjocktröja.

Publicerat

det alla gör bort sig på är kalsipperna....bomull är inte bra när det blir svettigt down under.......

Publicerat

juh mer man är ute juh mera värderar man bra underställ..

Har man dålig grund rasar allt,och juh mer jag går desto mindre saknar jag goretex..

Har idag 3 set goretex som används minst,1set riverswest samt diverse jackor och tunnare byxor,men håller mina chevalier midland pro brallor riktigt högt..

underställ ofta ull,eller woodlines super underställ,och nu senast någon norst ull historia är otestad..

Jag går och ställer mig ofta kortare stunder,och skulle nog frysa efter 2 timmar i en stol..

Publicerat

Stillasittande jakt eller rörlig jakt? Olika jaktformer skapar olika behov.

Jag är grymt nöjd med mina gamla M59 byxor. Speciellt efter att ha vaxat in dem, då tål de det mesta samt att de rymmer väldigt varma underställ (fiberpäls) om det skulle behövas. Vaxningen gör dem lätta att torka av i princip oavsett vad de grisas ner av (brukar ha dem när jag slaktar också). Skulle jag byta ut dessa skulle det bli till skinnbrallor. För smygjakt har jag ett par cammofärgade jobman (!) med perfekt följsamhet och passform, när de nu är ingångna är de dessutom tysta.

Min tunna jacka är en tysk militärparkas i grov bomull, även den är invaxad och tål åtminstone modest regn. Ej lämplig när det drar neråt frysgrader. Då blir det en varm jacka från Engelsson. Två viktiga saker jag kräver av jackor är att de dels går ner över rumpan ordentligt samt att de har huva eller bra krage så jag slipper nackspärr. Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skulle byta jackorna mot om jag hade behovet, har inte riktigt varit lockad av de modeller som finns i jakthandeln just nu.

Vid kraftig nederbörd på pass har jag en poncho. Håller även byssen torr.

Skodon, vikings kängor verkar bra. Har själv blivit mer och mer lockad av Jörnkängan, kanske blir det sådana om något år. För närvarande har jag ett par blundstone för smygjakt och ett par 15 år gamla fårskinnsfodrade 30 cm höga graninge snörkängor när det blir lite kallare eller om jag skall sitta stilla.

Publicerat

Skulle jag köpa nya kläder i dag så skulle jag slå ett slag för naturkompaniet. För mig käns det som om dom har ganska bra kläder till rätt funktion. Har inte testat men var inne i en butik i Gbg och kollade lite på deras underställ och jaktställ och det så rätt vettigt ut. Men som sagt jag har inte testat kanske någon som har som kan ge ett utlåtande?

Publicerat
Skulle jag köpa nya kläder i dag så skulle jag slå ett slag för naturkompaniet. För mig käns det som om dom har ganska bra kläder till rätt funktion. Har inte testat men var inne i en butik i Gbg och kollade lite på deras underställ och jaktställ och det så rätt vettigt ut. Men som sagt jag har inte testat kanske någon som har som kan ge ett utlåtande?

mycket av de kläder som säljs för fritidsbruk är prassligare än vad som är bra vid jakt. Skulle aldrig använda mina tierra (ett av märkena på naturkompaniet) jackor eller byxor vid jakt men utan tvekan när jag fjällvandrar.

Publicerat
mycket av de kläder som säljs för fritidsbruk är prassligare än vad som är bra vid jakt. Skulle aldrig använda mina tierra (ett av märkena på naturkompaniet) jackor eller byxor vid jakt men utan tvekan när jag fjällvandrar.

Ok ja det har jag inte tänkt på kan säkert stämma. Men jag kollade på ett par "jaktbyxor" dom bör väl inte vara så prassliga eller?

Publicerat
Ok ja det har jag inte tänkt på kan säkert stämma. Men jag kollade på ett par "jaktbyxor" dom bör väl inte vara så prassliga eller?

Näe, det är ju inte så lämpligt med prassliga byxor....

Får väl kila över gatan på lunchen och se vad som finns på naturkompaniet idag.... Senast kollade jag bara knivar och kängor.

Publicerat
  • Författare

Något jag hört från flera olika håll är att i första hand INTE välja kläder från de traditionella jaktklädesföretagen utan mera titta på friluft/vildmarksmärken. Dock blir jag till viss del skeptisk med tanke på vad flera här har påpekat, prasslet.

Likaså verkar det som om de flesta väljer tunnare skalkläder (ej nödvändigtvis med membran) och kompletterar detta med flera lager därunder och eventuellt över.

Det är väl som i alla valsituationer omöjligt att hitta något som passar i alla lägen men att ha ryggsäcken full med kläder för att täcka in alla eventualiteter är långt i från optimalt.

Ur min synvinkel så är väl det grundläggande kravet att man i alla fall skall kunna hålla sig varm och torr. Med detta som bakgrund så lutar det åt ett tunnare ställ med membran (Gore Tex) för att uppnå god motståndsförmåga mot vind och nederbörd. Närmast kroppen får det bli ett bättre underställ baserat på ull och utifrån väderlek kompletteras detta med ett lager två underställ och eventuellt en tröja. Detta bör täcka in jakt under de flesta förhållanden samt att man alltid kan ventilera/minska på klädseln när så behövs.

Om vi utgår i från detta, vad skulle du utifrån erfarenhet välja för produkt i följande kategorier?

1. Lager ett underställ

2. Lager två underställ

3. Tröja som förstärkning

4. Jacka

5. Byxa

Publicerat
Näe, det är ju inte så lämpligt med prassliga byxor....

Får väl kila över gatan på lunchen och se vad som finns på naturkompaniet idag.... Senast kollade jag bara knivar och kängor.

Be att få kolla på Fjällräven. Dom har en jaktserie som heter Forest. Prasslar inte. Naturkompaniet ingår i samma koncern som Fjällräven så dom borde ha.

Fjällräven delar sina jaktkläder i Passiv och Aktiv så att dom skall passa för olika jaktformer.

(obs: jag är jävig, säljer själv friluftskläder, dock ej på Naturkompaniet)

Publicerat
Något jag hört från flera olika håll är att i första hand INTE välja kläder från de traditionella jaktklädesföretagen utan mera titta på friluft/vildmarksmärken. Dock blir jag till viss del skeptisk med tanke på vad flera här har påpekat, prasslet.

Likaså verkar det som om de flesta väljer tunnare skalkläder (ej nödvändigtvis med membran) och kompletterar detta med flera lager därunder och eventuellt över.

Det är väl som i alla valsituationer omöjligt att hitta något som passar i alla lägen men att ha ryggsäcken full med kläder för att täcka in alla eventualiteter är långt i från optimalt.

Ur min synvinkel så är väl det grundläggande kravet att man i alla fall skall kunna hålla sig varm och torr. Med detta som bakgrund så lutar det åt ett tunnare ställ med membran (Gore Tex) för att uppnå god motståndsförmåga mot vind och nederbörd. Närmast kroppen får det bli ett bättre underställ baserat på ull och utifrån väderlek kompletteras detta med ett lager två underställ och eventuellt en tröja. Detta bör täcka in jakt under de flesta förhållanden samt att man alltid kan ventilera/minska på klädseln när så behövs.

Om vi utgår i från detta, vad skulle du utifrån erfarenhet välja för produkt i följande kategorier?

1. Lager ett underställ

2. Lager två underställ

3. Tröja som förstärkning

4. Jacka

5. Byxa

Om vi utgår från vad jag själv använder så skriver jag innom parentes om jag har några tillägg som jag provat eller på annat sätt har erfarenhet av.

1. kör själv försvarets underställ och har så gjort i säkert 6års tid. funkar bra. (någon nämde aclima som vad jag förstått är relativt nya norksa kläder. provade det på norrländska vapen och fy f*n vad skönt det var. skulle jag köpa nytt blir det ett sånt. minus för priset.)

2. som andra lager använder jag ett tunnare fleece ställ som jag köpte för ett antal år sedan. mcillney intersport.

funkar över förväntan och är som understället alltså både tröja och byxor.

3. förstärkingsplagg. har jag två tröjor som jag oftast använder. den ena är försvarets värmetröja 90. den andra är houdini's värmetröja som är köpt på naturkompaniet för ca 4 år sedan. houdini tröjan besitter enligt mig en fruktansvärt bra kvalite och överträffar 90 tröjan i alla lägen. den är stryktåligare om du tex väljer att bara använda tröjan utan jacka.

dessa 3 punkter följer mig i alla äventyr jag är ute på. fiske, fjällvandring, skidåkning och jakt. och funkar kanon till alltihopa.

4. jacka. har själv ingen jacka jag är supernöjd med men som jag nämnde ovan skulle jag satsa på en skaljacka/smidig jacka från någon utav de stora. goretex naturligtvis. ett stort plus är ventilation i ärmarna.

5. kör själv chevalier outland som jag nämnde tidigare. supernöjd än så länge. det stora har ju sina olika kollektioner av smidiga byxor med goretex.

edit: detta förslag är baserat på relativt aktiv jakt med delar av passivitet. sitter jag på ett älgpass 5h en decemberhelg så funkar detta iaf inte för mig. då pälsar jag på mig utan dess like.

Publicerat

Lite OT kanske, men tråden har ju svävat i väg en aning:

När Ni snackar om underställ måste jag bara få slå ett slag för kronans ribbstickade underställ från A.Dazumal.

Använder det själv som mellanställ vid pass/vakjakt. Snacka om kvalité!! Jag har flera uppsättningar som jag använt i 20 år och vem vet i hur många år dom cirkulerade till från fält till tvätt innan det. Dom värmer superbra.

Deras nackdel blir en fördel om man använder dom som mellanställ. Dom formligen suger fukten från kroppen och igenom understället närmast kroppen

Vet dock ej om det går att få tag i dom längre. Mina "stal" jag naturligtvis i lumpen. :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Publicerat

När jag går som hundförare använder jag pinewoods jacka bear och byxa från ITAB T&P Outback