Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka kläder väljer ni?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
När jag går som hundförare använder jag pinewoods jacka bear och byxa från ITAB T&P Outback

Har funderat en del på dom byxorna. Vad tycker du om dem och hur är membranet i dom? Tycker att hela det stället ser ganska trevligt ut och priset kan man ju inte klaga på. Kostar väl 1700 eller nåt.

Publicerat

Kolla på fjällräven. Dom har ett par byxor där membranet bara sitter från knän och ner samt bakom ändan.

Goretex tycker jag inte andas nog bra om man inte vill sitta.

• 2 weeks later...
Publicerat
Kolla på fjällräven. Dom har ett par byxor där membranet bara sitter från knän och ner samt bakom ändan.

Goretex tycker jag inte andas nog bra om man inte vill sitta.

Chap heter dom.

http://www.fjallraven.se/produkter/Byxor/Chap-Byxor

Publicerat

Måste flika in angående den här Chap-byxan.

fantastiskt fin och superb om man skall gå mycket. Som nämnt tidigare så är det ej något membran upp över skrevet rent ut sagt vilket kan underlätta för ja, oönskad fukt i just dem regionerna. Jättefin byxa men fy bövelen för att hålla på med det där vaxet.

Publicerat

Vaddå?

Det är som meditation att vaxa brallorna.

G1000 is the shizzle.

:rolleyes:

Publicerat
Jag kör med skinbrallor!! När det är "varmt" använder jag bara de, och när det blir kallare så åker ett par långkallingar i ullfrotté på oxå. Det funkar kanon. (skulle inte kunna tänka mej något annat än skinbrallor längre)

På överkroppen kör jag med ullfrotté undertröja en skjorta i lämpligt material (inte bomull) Sen en tröja modell windstopper eller dylikt. och en väst på det. När det blir kallare så åker en jacka på istället och när det blir svinkallt så åker västen på utan på jackan ^_^

På fötterna ett par ordentliga strumpor (och inte bomull där heller) och ett par kängor.. Köpte ett par Alpina Trapper kängor för 4 årsen och de håller än och de är flitigt använda kan jag lova.. Hade in dom på "service" nu innan säsongen för det var en söm som gått upp.. Förutom det så så är jag jättenöjd med dom.

Och alla dessa kläder har inte kostat mer än 6000 <_<

Så jag slår ett slag för ett riktigt ullfrottè underställ och skinbrallor :rolleyes:

+1

Publicerat
Vaddå?

Det är som meditation att vaxa brallorna.

G1000 is the shizzle.

:D

Meditation? Nej, det är ett nödvändigt ont.... Som jag personligen skippar för fjällrävenbyxor används enligt mitt levende inte till jakten.

Publicerat

Det är ju ditt tycke, som du får ha.

Men jag rekommenderar Fjällrävens Forest serie före många andra sk 'välrenommerade jaktkläder'.

Publicerat

Skinnbrallor som nämts ovan är guld. Kanske inget till smygjakten då de faktiskt kan "gnissla" någon gång ibland, men i övrigt är de kanon.

Hade jag inte haft skinnbrallor så hade jag fått köpa flera ny membranbyxor per år pga slitage. Ordentligt infettade så står de mot det värsta hellregn och man kan även gå igenom blöta buskage utan minsta oro för att det skall tränga igenom.

Ett annat plus är att jaktbyxor normalt görs i fruktansvärt konstiga storlekar. Om de skall passa medeljägaren måste denne vara både mycket kortare och oerhört mycket tjockare än mig. Skinnbrallor görs i olika midjestorlekar med långa ben som får klippas av och limmas upp så att de passar. Något jag inte behövde göra, eftersom den väl tilltagna rålängden passade mig utmärkt.

Publicerat

Jag hoppar det mesta som är jaktanpassat när dt gäller kläder. iofs har jag ett par sinnprallor o en illorange hundförarväst men i övrigt är det ordentliga friluftskläder som gäller. kör med olika fjällrävenbrallor eller lunhags traverse när det är varmare.

i kängväg kan jag varmt rek, lundhags grejer.

Publicerat
Skinnbrallor som nämts ovan är guld. Kanske inget till smygjakten då de faktiskt kan "gnissla" någon gång ibland, men i övrigt är de kanon.

Hade jag inte haft skinnbrallor så hade jag fått köpa flera ny membranbyxor per år pga slitage. Ordentligt infettade så står de mot det värsta hellregn och man kan även gå igenom blöta buskage utan minsta oro för att det skall tränga igenom.

Ett annat plus är att jaktbyxor normalt görs i fruktansvärt konstiga storlekar. Om de skall passa medeljägaren måste denne vara både mycket kortare och oerhört mycket tjockare än mig. Skinnbrallor görs i olika midjestorlekar med långa ben som får klippas av och limmas upp så att de passar. Något jag inte behövde göra, eftersom den väl tilltagna rålängden passade mig utmärkt.

Men du....

Vanliga jaktläder görs ju i regel i både D storlekar och 100 storlekar förutom en normal C storlek. Alltså kort och tjock samt lång och smal eller "vanlig". Dessutom syr dem schyssta in kläderna precis efter önskemål dessutom. Me like!

Aldrig testat på skinnbyxor faktiskt...

Publicerat
Men du....

Vanliga jaktläder görs ju i regel i både D storlekar och 100 storlekar förutom en normal C storlek. Alltså kort och tjock samt lång och smal eller "vanlig". Dessutom syr dem schyssta in kläderna precis efter önskemål dessutom. Me like!

Aldrig testat på skinnbyxor faktiskt...

Å fasen, har faktiskt aldrig sett några 100-storlekar på membranbyxor, men så har jag inte handlat i de mest välsorterade butikerna heller utan i de som kan skriva "motorsågstillbehör" på kvittot :rolleyes:

Vilka affärer syr in byxorna till en? Det trodde jag verkligen inte förekom.

Å andra sidan kommer jag aldrig gå ifrån mina skinnbrallor ;) Skulle helst ha på dem alltid, så bekväma är de. Ytterligare ett plus är att de är en ordentlig nagel i ögat på min urbaniserade storasyster. :rolleyes:

Publicerat

Jag har mest använt m90 men nu har jag beställt jahti jakts set både ett grön/brunt och ett i snöcamo som ska testas framöver.

Publicerat
Å fasen, har faktiskt aldrig sett några 100-storlekar på membranbyxor, men så har jag inte handlat i de mest välsorterade butikerna heller utan i de som kan skriva "motorsågstillbehör" på kvittot ;)

Vilka affärer syr in byxorna till en? Det trodde jag verkligen inte förekom.

Å andra sidan kommer jag aldrig gå ifrån mina skinnbrallor :D Skulle helst ha på dem alltid, så bekväma är de. Ytterligare ett plus är att de är en ordentlig nagel i ögat på min urbaniserade storasyster. ;)

Låter skinnbyxor mycket mot ris å så eller går det fint att smyga sig fram på ståndskallen?

Publicerat

Ett allmänt besvär (för iaf mig) är dom flesta butiker inte håller så mkt "damkläder" hemma... när man är skapt med midja och arsel så behövs formpassning B) Lundhags har riktigt bra byxor "traverse" men dom är inte direkt tåliga i dåligt väder men grymt följsamma, tysta och sköna!

Ett annat lokalt företag som jag älskar är Woolpower - bra, riktigt bra underställ och mellanlager!

För mig är alla Fjällrävens kläder "passiv" och alltså alltför styva, prassliga och orörliga. Men det kan ju vara en vanesak eller förutfattade meningar då jag inte har provat ALLA deras produkter men har en viss erfarenhet. Lite förutfattade meningar har jag även av Naturkompaniet - jag ser det som en butik som sälger fritidskläder till stadsbor som vill betala och visa att dom är "aktiva fritidsmänniskor". Dom som gärna går i skidställ på stan (kanske bara finns i Umeå/Östersund?), men dom flesta plaggen där är för otympliga eller prassliga för jakt.

Vad gäller kängor så kan jag inte rekomendera Mindl, grymt besviken där. Årets nya för mig är ett par Viking Hunter som är såååå bra! Vattentäta, rörliga, bra fäste och fötterna är inte "instängda" utan får andas lite :mad: skönt att slippa den värsta fotsvetten..!

Jepp - bara gnäll och faanskap!

För att lägga till nått positivt : märken som jag gillar skarpt är: Lundhags, Woolpower, Viking, Chevalier och Seeland.

Publicerat

jag tycker chavalier är bra på det mesta utom kvaliteten som jag anser vara jätte dålig.

fortsätter köpa byxorna för comforten men dom slits snabbare än biltemas vindrutetorkare.

Publicerat

Kör själv med jahti jakt pro och camo de har funkar hur bra som helst .!

Publicerat

Äh, man måste ju se lite snygg ut.

Rommelkikare e ju obligatorisk :)

Rommel02.jpg

Publicerat
Ett allmänt besvär (för iaf mig) är dom flesta butiker inte håller så mkt "damkläder" hemma... när man är skapt med midja och arsel så behövs formpassning :P

Lugn bara... det kommer snart ett företag som släpper en sexig kollektion jaktkläder för kvinnor... :)

Visst är det trevligt att se vackra former även i skogen men det är ju inget måste... det viktiga är nog att användaren känner sig bekväm, varm och torr i kläderna.

Jag tittar ju lite extra noga om det är en bakdel som ser bra ut... det skulle ju bara bli tokigt att sitta på pass och fundera över en kvinnas bakdel när storoxen kliver ut i pass... :P Så snälla ni tjejer... klä er bylsigt och osexigt i skogen :o

By the way, om man nu inte måste vara mossgrön i skogen kan man med fördel kika på exempelvis kläder från företaget Blåkläder

Publicerat

turisten - Ja, då förstår jag att du kanske inte har hittat på dem där byxorna ännu men en välsorterad butik kan absolut erbjuda den tjänsten och så även jag då såklart. S-team och H-kila gör det plättlätt men smidigare att göra det hos S-team för att dem slipper man prata danska med vilket inneär att det faktiskt till och med brukar bli rätt.

Och vad gällande damkläder. Det finns ju både misslyckade och klockrena sådana. Har jättemånga och bara damkläder och måste slå ännu en gång ett slag för byxorna H-kila Madelene. Tighta, snygg rumpa, inga bälgade fickor och ack så sköna.

Nu kan jag inte gå in på detalj men vet att det kommer ett ruggigt snyggt damställ från en av våra svenska leverantörer.

Publicerat
jag tycker chavalier är bra på det mesta utom kvaliteten som jag anser vara jätte dålig.

fortsätter köpa byxorna för comforten men dom slits snabbare än biltemas vindrutetorkare.

:wub::lol::D

Publicerat

Det enda av Chevaliers grejer som jag köper numera, efter att blivit besviken om och om igen på deras dåliga hållbarhet, är Chevaliers tunna fleechandskar med skinskoning som jag gillar skarpt.