Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

300m skytte

Featured Replies

Publicerat

Gokväll!

I dessa miljömedvetna tider torde det väl vara helt politiskt korrekt med "recycling", i kombination med en ren lathet från min sida så väljer jag helt sonika att länka till en del gammal skåpmat i ämnet.

Vi börjar med en tråd om grunderna i liggande skytte med benstöd i vilken det borde finnas en del matnyttigt för de allra flesta skyttar.

När grunderna sitter på plats kanske det är dags att fundera på hur man tränar, min egen tveksamhet till träffbildsskytte som träningsform har nog framgått med all önskvärd tydlighet vid det här laget. För den som till äventyrs är intressesserad av dessa tankar så rekommenderas tråden "Det är det första skottet som gäller" . För den som tycker att detta verkar vettigt så kan ett naturligt steg vara att istället börja skjuta vår månadsträff som är ett väldigt bra och pedagogiskt sätt att utveckla sitt praktiska skytte och förmågan att träffa med varje skott på rätt ställe Jaktsidans månadsträff

Om man sedan känner att det skyttet är lite monotont eller vill prova på lite alternativa övningar så finns det givetvis en tråd även om detta .Fortsättningsövningar

Tipset är av flera skäl att börja med att finslipa skyttetekniken på lite kortare håll för att sedan gradvis flytta ut målen , det blir då också lite lättare att analysera vad det egentligen är man ser på tavlorna eftersom kunskapen om det egna skyttet är väldigt mycket bättre om man fått en gedigen feedback från 100m tavlorna.

Diskussionen om benstöd/ryggsäck är ett återkommande ämne, det första man kan konstatera är att det båda två är tekniker som går att få till riktigt bra. Någon form av konsensus är nog ändå att för de allra flesta gäller det att det är en kortare inlärningskurva att lära sig skjuta med benstöd en med ryggsäck/väska. En faktor som i viss mån krånglar till skyttet med ryggsäck/väska är kravet på att denna skall uppföra sig på ett konsekvent och förutsägbart sätt. Det innebär att den bör vara lika hårt packad och ha samma form och vikt varenda gång man skjuter med den. Den stora fördelen med ryggsäck/väska upplever man såklart om man skjuter i snö eftersom det kan vara rätt trixigt att få till en konsekvent rekylupptagning för ett par benstöd i lössnö :D

Hoppas att detta var till någon hjälp,

Henrik

• Svar 65
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har läst men hittar inget om betydelsen av att belasta benstöden mot ngt tex en kant för att säkra byssen från glid.

Att det ska va lagom, ok, men de kan de vara trots att man försäkrar lite extra mot/med en kant.

Jag upplevde mitt skytte mkt bättre då jag gjorde så.

Däremot e jag helt inne på att byta tassar till ett mjukare gummi som suger fast i backen bättre på fastare underlag

De borde kanske göra susen?

Publicerat

Fan Jimbolo du träffade ju tavlan med alla 5 inte illa.

Jag lutar mig tillbaka o åtnjuter alla tipsen för jag själv har inga att komma med, förutom att jag med 7x64an skjuter tätare med mjukt stöd en med benstöd. Just nu i vart fall.

//

Publicerat
Ett idogt tittande på yr.no för grundvinden samt en vindmätare för att ta vind på plats är enligt mig grundläggande verktyg för att lära sig att läsa vind,

kanske går bra på andra sätt med, inte vet jag.

Bänkskyttarna, de som borde veta mest om detta med vind bråkar fortf om detta, de har flagg på 12-25-50-75 meter, i grunden är det som så,

kulan påverkas mest av mycket vind vid mynningen, ie vinkelfelet blir större då vid målet x hundra meter längre fram, men kulan är känsligare för vinden längre ut, då den har lägre fart och BC.

Så det känns som att svaret på din fråga är "lite grann, god dag, yxskaft" för ingen kan enas om det.

Jag å andra sidan anser att vinden på den första 1/3 och sedan den första 1/2 av banan än de viktigare men det är mest för att jag tror att det är lättare att visualisera och agera utifrån.

Maddog- det är som så att man skall ge beröm/credit när folk skjuter väl, det vet vi att du gör, det är utmanande för oss andra tomtar att göra samma sak.

/Christian

jag räknade som du förut att den tidiga vinden är viktigare än den senare men när det börjar bli över 300m så funkar det inte längre.

min teori är att kulbanan blir så hög efter mitten att vinden där uppe är starkare samt att farten blir lägre.

svag teori kanske men jag har konstaterat att min tidigare övertygelse inte funkar och att vinden tar som tusan på slutet av kulbanan på tex 600m.

Publicerat

Maddog- jag ser logiken i det du säger, men om vi håller oss inom 3-400 meter så kanske det stämmer, efter det får man man ändra synsättet?

Eller anser du att man skall se på det långa sättet även på de korta hållen?

/Christian

Publicerat
Maddog- jag ser logiken i det du säger, men om vi håller oss inom 3-400 meter så kanske det stämmer, efter det får man man ändra synsättet?

Eller anser du att man skall se på det långa sättet även på de korta hållen?

/Christian

nja på 300m räknar jag jämt också över hela sträcka bara för att inte förvirra mig själv. jag tror skillnaden finns där men den infon är så svår att nyttja när man väl ligger där och skjuter.

Publicerat

Mycket trevligt att skytte på längre avstånd intresserar flera :D

Visst är det toppen att lära sig "rätt" från början men jag tror dem flesta nybörjare drunknar i information om man ska lära sig allt direkt. Sedan är det inte säkert att "rätt" teknik stämmer för alla jämför gärna med en löpare alla vet att det finns ett anatomiskt perfekt löpsteg men dem flesta springer inte bäst med den tekniken :D

Mitt enkla råd är att skjuta mycket och analysera med en smula bondförnuft i början sedan när man skjutit några tusen skott och börjat nå en stabil nivå är det dax att börja med finliret. Egentligen är det ganska enkla grunder för liggande skytte man ska ligga avslappnat och klara rekylen med minsta möjliga rörelse i bössan.

När det gäller resultat så ska man inte fokusera på någon enstaka super serie för där spelar slumpen oftast en avgörande roll om man istället försöker fokusera på att få sina sämsta skott mindre dåliga tror jag man vinner mycket mera.

Edit:

en kontring på maddogs skryt bild om CBS sån skit har inte mina bössor men här en bild på en orre som jag sköt igår 97meter då kunde jag inte låta bli att sikta precis under skallen :P

post-857-1288961661_thumb.jpg

Publicerat
Ang trycka fram benstödet mot ngt.

Jag tyckte det kändes bra att trycka fram benen mot 100m vallens träribb för att belasta.

E de att föredra eller, som tidigare fråga, påverkar de precisionen neggativt?

Jag kan inte förlika mig med denna skjutteknik. I min (tidvis överanalytiska) hjärna så föreställer jag mig att när man pressar mot en rak kant så är det extremt osannolikt att bägge benen belastas lika mycket. Det borde innebära att man kan få felaktigt träffläge i sidled då bössan kommer åka åt endera hållet under tiden som kulan fortfarande är i pipan. Jag har inte provat detta rent empiriskt, men det känns för mig helt fel att göra så ;)

Publicerat
Jag kan inte förlika mig med denna skjutteknik. I min (tidvis överanalytiska) hjärna så föreställer jag mig att när man pressar mot en rak kant så är det extremt osannolikt att bägge benen belastas lika mycket. Det borde innebära att man kan få felaktigt träffläge i sidled då bössan kommer åka åt endera hållet under tiden som kulan fortfarande är i pipan. Jag har inte provat detta rent empiriskt, men det känns för mig helt fel att göra så ;)

Utöver det kluriga som Rikard tillför kan säga att det du skapar är en skjutställning som enbart existerar på den platsen,

det är ju alltid skönt om man kan skjuta konsekvent hela tiden i mycket oberoende av underlaget och dess utformning.

-Lars det där är bara otäckt, jag komer att vara avis hela helgen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Pulade ihop 150 plugg igår o tryckte upp ett gäng tavlor så vi får väl se om man hinner med att skjuta ngt i helgen.

Tipps på mörkerskytte?

Vet inte om ljuset i markörgraven (heter de så?) e tillräckligt för upplysning av tavla skjutning på 300m.

O en fråga, kan de skapas optiska svårigheter vid skytte i påfört ljus av ngt slag.

Dygnets ljusa timmar e alldeles för korta nu ju.

Publicerat

lars säger det viktigaste, den säkraste indikatorn på att träningen går åt rätt håll är när dom sämsta skotten är bra.

Publicerat
Mycket trevligt att skytte på längre avstånd intresserar flera :D

Visst är det toppen att lära sig "rätt" från början men jag tror dem flesta nybörjare drunknar i information om man ska lära sig allt direkt. Sedan är det inte säkert att "rätt" teknik stämmer för alla jämför gärna med en löpare alla vet att det finns ett anatomiskt perfekt löpsteg men dem flesta springer inte bäst med den tekniken ;)

Mitt enkla råd är att skjuta mycket och analysera med en smula bondförnuft i början sedan när man skjutit några tusen skott och börjat nå en stabil nivå är det dax att börja med finliret. Egentligen är det ganska enkla grunder för liggande skytte man ska ligga avslappnat och klara rekylen med minsta möjliga rörelse i bössan.

När det gäller resultat så ska man inte fokusera på någon enstaka super serie för där spelar slumpen oftast en avgörande roll om man istället försöker fokusera på att få sina sämsta skott mindre dåliga tror jag man vinner mycket mera.

Edit:

en kontring på maddogs skryt bild om CBS sån skit har inte mina bössor men här en bild på en orre som jag sköt igår 97meter då kunde jag inte låta bli att sikta precis under skallen :P

post-857-1288961661_thumb.jpg

Hej Lars

Grattis till orren! men den stackars fågeln fick ju ingen ärlig chans ;):o med mäster Lars liggandes i skogen ligger alla fåglarna pyrt till.

Mvh jocke

Publicerat
  • Författare

Så ha man brännt lite krut.

1+ frisk vind, kl.5 snett vänster bakifrån.

Kollade med lite klisterlappsskjutning på 300 hur jag träffade jämfört med hur skottet/rekyluuptagningen kändes.

Såg genast att alla skott som vandra iväg hade med rekylupptagning/ställning att göra.

Då jag inte skjutit in mig riktigt på laddningen o olika avstånd, 100-200-300 fast i omvänd ordning, ville jag inte klicka för mkt o ha mig innan ja viste hur den tog på övriga avstånd jämte de ballistiska riktmedlet.

Försökte hålla liiiite vänster på de sista 4 skotten men de funka inte alls.

post-399-1289053328_thumb.jpg post-399-1289053334_thumb.jpg

post-399-1289053341_thumb.jpg post-399-1289053347_thumb.jpg

Korrigerade 1 snäpp vänster o drog iväg en femskottare där jag kände av ett skitskott.

De andra vet ja inte hur de hamna där de e.

post-399-1289053824_thumb.jpg

Mkt trevlig skjutstund o samma förfarande blev de på 200 o 100 m också.

Att jag skjuter de i omvänd ordning´e pga mitt handikapp som gör skyttet svårare för varje skott.

Därför e ja på topp från början :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Glömde ju---

Jag filmade skott 5-8 för att fingranska skjutställning rekylupptag mm.

De jag kände felade syns inte ens på bild.

Ser helt perfekt ut men själv kände jag av olika fel bla ett där de kändes som att jag tappade rekylupptagningen helt-

Men på filmen syns de ej de e tavlan som skvallrar om resultatet-

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

En fråga.

Har ju kikare med 0,25" justering på 100yard.

Om jag förstått saken rätt 7mm på 100m.

Men vad blir ett klick på 200 resp 300?

Säkert busenkel matte typp 2ggr så mycket o 3ggr så mkt???

Åtm på 300m vill jag kunna vrida in kikaren ist för att använda de ballistiska (plex) riktmedlet som känns alldeles för litet där.

Enligt burris instruktionssida av riktmedlet har jag 13,5" vid 2 a strecket (=300m) som ska vridas upp.

Publicerat
  • Författare

Flåt.

13,5" vid 300yard omräknat 376,8mm vid 300m

Publicerat

det som jag gjort med dylika riktmedel är att skjuta in 200m efter 200 yard linjen och då blir det ok på 100m . sen ser man på vilket avstånd 300 yards strecket stämmer och använder sig av det. så lite pappers arbete som möjligt alltså.

Publicerat

Ja 1/4 moa är 7,3mm på hundra och precis som du gissade gånger 2 på 200 3 på 300 osv.

Men börja med att verifiera kikaren så du VET vad varje klick gör på 100 sedan vet jag inte om jag förstått rätt med plex riktmedlet men låter extremt att andra posten är så stort steg, även här gäller att verifiera på banan med en enkelt ritad tavla på 100 meter så du VET hur stora stegen är och samma enkla matte gäller på längre avstånd är det 5cm. till andra posten så är det 10 på 200 osv.

Använd bondförnuft och empiriska tester det är alltid bäst om man ska få kontroll på utrustning och skyttet.

Publicerat
  • Författare

Jo men strecken funkar kanon.

Mitt inlägg i månadsskyttet e skjutet just med det.

Mitt i på 100m, första strecket under på 200 o 2a strecket på 300m.

Så nog funkar det med just denna kula (scenar 8g) o ladddning.

Men varför göra de lätt för sig :P

Nä till saken hör att jag har svårt att skjuta med det ballistiska strecket (pga taskiga ögonmuskler) på 300 då jag tycker allt blir så smått.

Kan ju va bra att ha en hum om hur mkt man ungefär ska skruva isf. för att hamna i mitten igen.

Ska testa de innan jag köper ny kikare.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Efter att kikat igenom fillmen om o om igen för att hitta fel har jag till slut sett ngt som jag förundras över.

Vid ngr av de skott jag sköt sämst förflyttas armbågen på höger arm/avtryckararmen framåt i skottet vilket leder till förflyttat siktesbild.

Detta har jag hela tiden trott varit rekylupptagning men på ngt sätt glider alltså armbågen framåt.

Ngn som har erfarenhet/tipps på hur förbättra detta.

Inte hunnit skjuta sen upptäckten så jag har inga mer erfarenheter än upptäckten på film.

E de månne bakkappan som e felvinklad o ger därför en knuff som förflyttar armbågen?

Eller kan det vara så att jag förbelastar för mkt så att armbågen åker för långt fram "efter" rekylen?

9U2qs0Ey4zs

Publicerat

testa att lägga tummen i samma riktning som pipan, tummen tar rekyl.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har grubblat, INTE misstrott, en längre tid på ditt påstående "maddog"

Mitt huvudbry riktat sig mot ditt påstående om att hålla tummen i pipans riktning.

Kolvars utformning överlag e väl inte gjorda för detta?

På hagelpangen faller det sig naturligt då man har säkringen där men....

Min sporterkolv är gjord för just ett sådant tummgrepp men handutfyllnaden gör att handen hamnar för långt utanför vapnet för att det ska kännas bekvämt.

Just nu har jag slipat till kolven på Tikkan för att få ett bättre tumgrepp med mkt bra resultat.

Dock e detta i förhållande till pipan 45graders vinkel.

Men för mig känns detta mer riktigt o rätt.

Men greppet för att hålla tummen rakt fram finns kvar.

Möjligen e man felinlärd eller?

Vet att du inte skulle hysta ur dig ett påstående utan idogt testande så jag förstår att de har viss betydelse men är den av sådan vikt att man kan se de på tavla.

Isf åker slipattiraljerna fram igen o tar bort hanutfyllnaden tills de känns riktigt.

Men de blir ett betydligt större o svårare ingrep.

Vill därför ha så mkt input i frågan som möjligt innan jag börjar gå lös på kolven.

Publicerat

Egentligen blir greppet viktigt först om man ska skjuta snabba serier har man gott om tid spelar det liten roll. Visst kan det vara ide att testa maddogs tips så tummen inte tar rekyl det samt att man vidrör stocken med avtrycksfingret är några saker som kan ställa till det. Personligen tycker jag inte man ska bygga om stocken så fort utan först skjuta rätt mycket så man verkligen kommer underfund om vad som passar bäst.

Publicerat
  • Författare

När du nämner det Lars så faller de sig nog lite naturligare med tummen rakt fram vid flertalet skott pga av repeteringen.

Kan hålla med att man inte ska bygga om för snabbt men vissa moddifieringar känner man direkt om de måste göras.

Ex. kolvens höjd, längd och som för mig nu med tummgreppet.

Så illa att jag fundera på att sälja men efter ingreppet glömde jag t.om att jag fixat den för greppet blev såååå naturligare.

Finns ingen tillstymmelse till vidrörning av stock med pekfingerpga handutfyllnaden.

Ska bli kul att testa pangen nu, så fort tid ges, på 300m vallen.

För presterar jag inte minst 40p med nuvarande laddning och bysse så får jag nog skämmas o återkomma efter 1000 skott till.

God Jul på er!

Publicerat

Jag tycker det är viktigast att längden på kolven räcker till den ska vara rejält lång för liggande skytte ska fungera

däremot tycker jag varken greppet eller höjden på kolvkammen är speciellt avgörande.

Är det över 40 poäng på 300 du kräver tycker jag det är väldigt högt mål åtminstone att göra det utan provskott.