Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

300m skytte

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Provskott?

Självklart ska byssen va inskjuten men sen ska man väl reda av 40p utan problem.

Gäller väl bara att sikta på samma punkt :wacko::rolleyes::D

• Svar 65
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Provskott?

Självklart ska byssen va inskjuten men sen ska man väl reda av 40p utan problem.

Gäller väl bara att sikta på samma punkt :wacko::rolleyes::D

Du är varmt välkommen till Toppcupen på grannforat visst verkar det enkelt att skjuta +40 på 300 men inte så många som kan göra det på beställning ändå ;)

Publicerat
  • Författare

Du är varmt välkommen till Toppcupen på grannforat visst verkar det enkelt att skjuta +40 på 300 men inte så många som kan göra det på beställning ändå ;)

Tackar för inbjudan :) men som jag nämnde i tidigare inlägg (Se nedan) :blush:

För presterar jag inte minst 40p med nuvarande laddning och bysse så får jag nog skämmas o återkomma efter 1000 skott till.

Publicerat

Just det jag tänkte på väldigt många som får skämmas om man sätter ribban så högt

Visst kan det verka rätt enkelt i teorin att skjuta +40 på 300 men ute i verkligheten är det ganska svårt speciellt utan provskott

Publicerat

alla svar finns på tavlan, för mig gjorde flytten av tummen ganska mycket då jag även fick bättre starkare kontakt mot axeln.

lars kanske har en stil som det inte gör skillnad på.

som sagt så får du nog nästan räkna minst 1000 skott det finns inget som ger bättre sämsta skytte som tusenpacken. dom bästa dagarna jag har handlar mer om slump och blir dålig måttstock.

Publicerat
  • Författare

Jo jag förstår at runtikringfaktorer spelar in en hel massa för att kunna prestera men e inte det varje jägares skyldighet att träna upp sig på?

300m skytte för mig är fn. en tävling mot min egen prestation o jag siktar alltid på vinst med HP+ i kanten.

Allt annat vore bara slöseri med tid.

Publicerat
  • Författare

Såg datumet idag, 30/12, o tyvärr kan jag inte före nya året annars skulle de varit superkul att vara med på toppkuppen.

Man kan ju inte bli mer än sist :)

Ett par frågor bara:

* E de tidsbegränsad skjutning, och vad e tiden isf?

* Finns de tröstpris för sisten :lol:

* De här med skyttekortet, e de krav för de har jag inte hunnit ta ännu.

Klubben har inte hunnit arrangera de ännu för nya meddlemmar.

Hoppas iaf kunna delta i framtiden.

Verkar vara ett kul sätt att ses över lite skytte o träffa forister.

Publicerat

Såg datumet idag, 30/12, o tyvärr kan jag inte före nya året annars skulle de varit superkul att vara med på toppkuppen.

Man kan ju inte bli mer än sist :)

Ett par frågor bara:

* E de tidsbegränsad skjutning, och vad e tiden isf?

* Finns de tröstpris för sisten :lol:

* De här med skyttekortet, e de krav för de har jag inte hunnit ta ännu.

Klubben har inte hunnit arrangera de ännu för nya meddlemmar.

Hoppas iaf kunna delta i framtiden.

Verkar vara ett kul sätt att ses över lite skytte o träffa forister.

Toppcupen är en väldigt trevlig tillställning utan någon tävlings hets mer än den man eventuellt skapar inom sig själv ;)

Vi brukade köra med två minuters skjuttid men har sällan använt någon klocka utan alla skjuter sina serier i den takt man önskar inom rimliga gränser givetvis.

Inga priser förekommer vara sig man blir sist eller först allt tas med en klackspark men nya skyttar får säkert massa bra tips om allt från skytte till utrustning, inga startavgifter förutom någon enstaka gång då det tagits en selma för målmatrial. Reglerna är extremt få och givetvis krävs inget skyttekort detta är en tillställning för att ha trevligt och få träna skytte tillsammans vilket ofta kan vara ett riktigt lyft för dem flesta.

Är tämligen säker att ingen haft tråkigt på denna tillställning tycker man skulle köra liknande upplägg på alla ställen det finns lite skyttar, trevligt skytte och fika med eftersnack efteråt i klubbstugan väldigt uppskatta av dem flesta och enkelt att arrangera.

Publicerat

lite ot men ett år kom jag till ett vägskäl med två skytte varianter. det var svårt att bästämma sig så jag sköt runt 30 skott (minns ej exakt) med vardera stil på två tavlor. bytte vartannat skott och gick upp till knä mellan varje skott.

resultatet gjorda att jag senare inte ligger rakt bakom bössan (som man ska enligt dom som kan) utan lite snett.

vet inte varför det blir bättre men försöker hitta en stil som passar mig och funkar på alla underlag.

på betongplatta funkar det bra att ligga rakt men så fort det blir ojämnt funkar det sämre,vad du än gör fastna inte i det perfekta pressa dig själv och följ resultaten med tekniken tills den blir personlig.

hittar du en stil som funkar när allt är perfekt kanske den inte funkar i real skytte.

glömer aldig mitt test sauer vs sako 75an med att ligga perfekt och i ett djupt traktorspår, sakon spred hej vilt i traktorspåret och sauern gick som tåget.

på det bra underlaget fick sauern stryk, det blev att rannsaka tekniken med sakon.

Publicerat
  • Författare

Jobbar redan så med det de mesta jag pysslar med.

Tar in alla epertisråd o bygger en egen stil utifrån det.

Tex kan jag "omöjligt" fiska med den flugkastteknik som lärs ut enl. skolbok o gjorde därför en egen variant som funka för mig fast byggd på grunderna i skolbokstekniken.

Såg efter ngr års fiskande att den tekniken faktiskt hade fått ett namn o finns beskriven i detalj.

Minns inte vad den heter men de va nå Italiensk variant.

Så nytänk e inte alltid feltänk.

Däremot kan mkt o många felfaktorer undvikas om man vet varför saker o ting blir som de blir.

Därav min nyfikenhet av alla andras upplevelser av olika delar i tekniker t.ex tummgreppet mm.

Inför jakt tex skjuter jag alltid in i så autentisk miljö o väder som möjligt o blandar därmed inte in banskyttet i de då man som sagt ofta har ställningar o annat som absolut aldrig finns på banan.

Men även där får man med sig mkt från teknikträning på banan.

Publicerat

Jimbolo: Italienarna kastar gärna med s.k. oval teknik. Kanske något sådant? ;)

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu var det ett tag sen man var på banan.

Inte hunnit mer än skjuta in sen jag gängat o krönt om pipan.

E riktigt nyfiken på om den kommer prestera annorlunda med mig som skytt.

Ska se hur byssen skjuter på 300m med ljuddämparen monterad imorgon.

Men alltid ska de vara nåt som jäklas så vi får se om ryggskottet tillåter nå bra resultat.

Återkommer med res. (ev :rolleyes: )

post-399-0-90755300-1295134249_thumb.jpg

Publicerat

Läckert! :wub: Ut och skjut! ;)

Publicerat
  • Författare

Ska jag göra om snöh..vetet slutar vräka ner.Igår -20 idag +2

Sikt på max 100m sen bara mjölkvit vägg.

Men blir de uppehåll tar jag en sväng.

Bara 1-2km till skjutbanan och bilväg hela vägen fram till tavelstället o tillbaks till 300m vallen :D:rolleyes:

Så blir de bara skjutsikt så.......

Som tidigare sagts så e de alltid ngt som ska jävlas o sikten måste man ju bara ha! (åtm för säkerheten)

Publicerat
  • Författare

Har fått torrtränat en halvtimme i farstun ist.

Kommit underfund med ett fel jag gör med höger armbåge så dagen har ändå bjudit på riktiga highlights som måste praktiseras snarast.

Vilade tydligen hela högersidan på armbågsknoppen då jag styrde rätt anläggningen med högerhanden.

Ojoj oj så mkt stabilare allt blev när jag enbart använde kroppen för inriktning o vilken muskelanspänning som släppte i kroppen vilket jag aldrig öht märkt förut.

Trodde faktiskt jag hade avslappnad ställning men.......

Nu e bara frågan om de e praktiskt genomförbart vid rekylupptagningen.

Återstår att se men det kändes iaf som en riktig aha upplevelse.

Hoppas bara snön kan sluta vräka ner nu.

Får bli lite avfyrningsteknik med luftgeväret sålänge.

Ngt roligare än torrträning.

Publicerat
  • Författare

Trött på alla oväder/ryggskott/förkylningar mm fick de bli ett par skott idag trots diverse knaprade tabletter lite feber o yrsel.

Borde kanske stannat hemma redan då jag körde en t-spritslapp genom bösan o insåg, av lappen att dömma, att jag tydligen skjutit med den sen senaste rengöringen.

Jo just de, hade ju skjutit in den på 100m i i nattmörker o strålkastarsken med enbart cbs.

Iaf börjar jag dagen med att skjuta 2 skott för att se vart de tog vägen.

Bössa och ammo var då rumsvarm.

post-399-0-51608300-1295795022_thumb.jpg

Såg hyggligt ut men huvve var inte riktigt med så jag ställde ner ett o höger 1 snäpp o gjorde mig klar för att bräcka en 45poängare.

Men INT då.

Blir lite förvånad av träffläget o skjuter därför ngr skott till, rättare sagt alla för att se hur de höll ihop.

post-399-0-93047400-1295795039_thumb.jpg

Ja tätt ble de men ta mig tusan inte där de skulle vara.

Kan kylan påverkat ammunitionen så extremt från rumsvärme- luftkylda i -8 ngr minuter.

Nä de tror ja inte men kanske lite.

Men förtroendet för bössan ökade genast iaf.

Skjöt 3 skott till på inskjutningstavlan där ja totalt tappa ett, skruva kikaren rätt o tänkte sen göra mitt månadsbidrag efter att byssen fått svalna lite.

Hade otroliga mirageproblem idag.

post-399-0-49697700-1295795087_thumb.jpg

Tyvärr började febern komma krypandes o sista serien påbörjades innan byssen svalnat

Första 2 skotten gick bra men de sista tre vart de sån mirage att man såg dubbla o ibland trippla tavlor i kikaren.

Drog ändå iväg skotten men man ser ju vad som händer när man skjuter utan bra sikt

Den därnia månadstävlingen får ja skjuta en annan dag.

post-399-0-72990600-1295795099_thumb.jpg

Nu ska en stor kopp te inmundigas tillsammans med allvedon och en god bok.

"De tre bockarna Bruse" :unsure:

:D Lillpojken som valt :wub: