Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

243w - Hur stort är slitaget egentligen?

Featured Replies

Publicerat

Hur länge kan man utgå ifrån att en 243w pipa behåller precisionen i jämförelse med andra mer "vanliga" kalibrar?

Slitaget skall enligt olika källor vara "högt"(?) i 243w på grund av det högre gastrycket.

Frågan grundar sig på ifall det kan vara lämpligt att basera ett framtida projekt på 243w.

Utgångspunkten skulle i så fall vara en Remington 700 i 308w.

Publicerat
Hur länge kan man utgå ifrån att en 243w pipa behåller precisionen i jämförelse med andra mer "vanliga" kalibrar?

Slitaget skall enligt olika källor vara "högt"(?) i 243w på grund av det högre gastrycket.

Frågan grundar sig på ifall det kan vara lämpligt att basera ett framtida projekt på 243w.

Utgångspunkten skulle i så fall vara en Remington 700 i 308w.

Jag har en 243 med rostfritt system, är en 94 så det har gått ganska många skott igenom den, men jag har inte märkt nån försämring, tvärt om, mognar som ett fint vin, Älskar den bössan

Publicerat

Mycket beror på hur man skjuter och hur pipan vårdas, förstås.

Skjuts pipan stekhet ofta så slits den snabbare. Det gäller iof alla kalibrar, men blir extra märkbart i sådana här patroner.

Men skjuter du t.ex tre- eller femskottserier och låter pipan svalna mellan serierna, samt är noga med rengöringen så skonas pipan en hel del.

Använd rätt så kan nog en bra .243 pipa klara upp mot 2500 -3000 skott. I alla fall om du inte bara skjuter med dom friskaste laddningarna.

Det finns några andra 6mm matchpatroner som inte äter stål lika mycket, men som kräver handladdning för att det ska vara någon mening.

Vill du ha en snabb klass 2 och vill skjuta fabriksplugg så är .243 ett av de bästa valen. Det vanliga ryktet om lynnig precision tycker jag är överdrivet. Jag har erfarenhet av två studsare i .243. En Sako 591 Varmint och en Tikka 595 Master. Båda sköt från mediokert till mycket bra, beroende på ammunition. Definitivt inga "A4 träffbilder" som man ibland hör ryktas om.

Ett 700 system med en bra pipa, iskruvad av en bra vapensmed, kommer säkert att fungera perfekt.

mvh Danne

Publicerat

En 243 är vad som kallas overbore, dvs den har mer krut än vad som egentligen effektiv kan utnyttjas av kaliber i en normal lång pipa,

detta är något som lider till slitage på pipan, mer än för mer beskedliga kalibrar.

Standardmässigt säger man att 243 pipor är slut efter som mest 1 500 skott, för en 6 mm br som även den då är en 6 mm kaliber men laddar med 6-10 grain mindre krut så håller pipan mellan 2-4000 skott.

Här kommer dock det avgörande momentet, hållbarheten av en pipa bestäms av hur den skjuts,

i korthet, men lagom frekventa rengörningar, aldrig varmare skjuten än att man kan hålla pipan i handen utan handske, ingen rost eller annat skit så är jag tämligen säker på att man kan behålla en 243 pipa längre än 1 500 skott, upp till 2 000, ja kanske rent av 2 500 skott om man är försiktig.

Å andra sidan, sätt dig ner, sopa iväg skott som på älgbanan, det tempot en 4-5 serier, dvs upp mot 40 skott utan att låta pipan svalna och du kan kvadda den på mindre än en dags skjutning och 300 skott.

Test om hur man sopar en pipa

Ledorden i artikeln är sustained fire without cooling och no cleaning,

på det sättet är det enkelt att paja en pipa, med lite omvårdnad så håller de längre.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Precis som vanligt, väl underbyggda svar hämtade ur verkligheten dyker upp direkt man ställer en fråga ;)

Min tanke var att använda denna för jakt på småvilt och rådjur när vi kommer så långt.

Har blivit, som många andra, förtjust i Remington 700 och framförallt 700P LTR.

Tänkt tanken att man skulle pipa om en LTR med en exempelvis Lothat Walther pipa i 243w, med samma utseende och längd (20"). Skulle den bli för kort för kalibern?

För i övrigt skulle det inte behövas göra så mycket åt bössan i sig, vilket skulle vara perfekt :mellow:

Publicerat

W- ärligt talat anser jag nog att en 243:a vill ha en lite längre pipa..

Med en 20 tum får man ut 970 med en 75 V-max o maxladdat med 150 krut,

med en 105 A-max får du bara beskedliga 840

säg att du taggar till lite o lägger på en 26 tummare,

då når du 890 eller så med 105:an och 1030 med 75:an.

Det är upp till var o en att bestämma vad o vilka kulor man skall använda och vilka hastigheter man "kräver" det viktiga är att man gör valet med öppna ögon och så att det blir som man vill att det skall vara.

/Christian

Publicerat

Pipa om till 6xc istället och lägg inte ner så mycket tid på att fundera över max utgångshastighet... ett rådjur dör oavsett om kulan kommer i 1000 eller 850 m/s.

Publicerat

Lothar Walther är ett mycket bra val. Visst kan 20 tum fungera, men du bromsar dig själv.

Har man nu valt att satsa på en snabb 6mm patron så ska prestandan givetvis tas till vara på. Jag hade absolut inte gått under 24 tum. Håller med Christian här, varför inte ta 26 tum?

Lång pipa behöver inte betyda klumpigt, det löser man med rätt bärsystem. Det som avgör "klumpighet" är snarare kikarsiktet och framför allt dess montering.

Ska snart låta pipa om min 6,5X55 och det blir minst 65 cm piplängd, gärna längre.

//Danne

Publicerat
  • Författare
Pipa om till 6xc istället och lägg inte ner så mycket tid på att fundera över max utgångshastighet... ett rådjur dör oavsett om kulan kommer i 1000 eller 850 m/s.

Varför 6xc? Vilka fördelar skulle detta ge och det innebär väl dessutom att jag inte skulle kunna använda mig av en

700 308w rakt av?

Publicerat
  • Författare
W- ärligt talat anser jag nog att en 243:a vill ha en lite längre pipa..

Med en 20 tum får man ut 970 med en 75 V-max o maxladdat med 150 krut,

med en 105 A-max får du bara beskedliga 840

säg att du taggar till lite o lägger på en 26 tummare,

då når du 890 eller så med 105:an och 1030 med 75:an.

Det är upp till var o en att bestämma vad o vilka kulor man skall använda och vilka hastigheter man "kräver" det viktiga är att man gör valet med öppna ögon och så att det blir som man vill att det skall vara.

/Christian

Vilka praktiska nackdelar skulle den lägre hastigheten innebära rent konkret? Sämre precision?

Vilken piplängd krävs för att få en fullgod förbränning av laddningen?

Publicerat
Vilka praktiska nackdelar skulle den lägre hastigheten innebära rent konkret? Sämre precision?

Vilken piplängd krävs för att få en fullgod förbränning av laddningen?

W- en 6 mm XC passar lika bra som en 243 Win i lådan och i slutsttycksbotten, inga problem därvid.

Praktiska nackdelar- Inga utöver att du förmodligen kommer att vilja köra de lite snabbare kruten än 150 krut,

precisionen är inte beroende av farten,

den kommer att vara beroende av de tre B:na, bedding, bullet, barrel.

/Christian

Publicerat
Varför 6xc? Vilka fördelar skulle detta ge och det innebär väl dessutom att jag inte skulle kunna använda mig av en

700 308w rakt av?

Jämför en jaktpatron från exempelvis Norma, ta oryx då den finns laddad både för .243 och 6xc.

243 har en anslagsenergi på 1884 J vid 100 meter

6xc har en anslagsenergi på 1982 J vid 100 meter

Vad brukar man säga att en 243 win klarar av innan pipan är slut?

Norma tror att en pipa i 6xc i regel håller 3500-4000 skott, vid jakt mer.

Nää... använd inte en 308 win pipa för att skjuta 6xc :o

Publicerat
  • Författare
W- en 6 mm XC passar lika bra som en 243 Win i lådan och i slutsttycksbotten, inga problem därvid.

Praktiska nackdelar- Inga utöver att du förmodligen kommer att vilja köra de lite snabbare kruten än 150 krut,

precisionen är inte beroende av farten,

den kommer att vara beroende av de tre B:na, bedding, bullet, barrel.

/Christian

Aha :o Så är det att vara nybörjare. Men frågar man inte så lär man sig inte. Får ta och läsa på 6XC helt enkelt.

Låter mycket intressant. Och jag utgår i från att det är det samma som gäller avseende piplängen?

Publicerat
  • Författare
Nää... använd inte en 308 win pipa för att skjuta 6xc :o

:D

Publicerat

Mina erfarenhetera av 243W i 20" pipa.

Låga hastigheter (kommer inte i håg exakt) gjorde att själva idén med kalibern försvann. Kraftig mynningsflamma. Laddad man med mycket MRP så blev det en eldboll alá atombomb framför mynningen. :rolleyes: Rapp rekyl när krutgaserna kom farande ur pipan under högt tryck. Hög smäll.

Sen dålig precision med 100gr-kulor. Tittar man i piptillverkarnas listor på räffelstigningar så drar jag slutsatsen att 100gr.kulor kan var på gränsen i standardräfflingen. Jag gissar att man där kan hitta förklaringen till en del av rykterna att 243W är en kinkig kaliber. Inte i alla fall givetvis, men en del.

Med 20" pipa så kan man lika gärna välja 308W. Billigare ammo och större utbud. Man kan nästan komma ned i samma kulvikt. Med en 110gr 308"-kula så får man dessutom ut minst 50m/s till... Till detta är 308" en bland de lämpligaste för ljuddämpare. Lång livslängd får man med.

Ja det är väl ganska uppenbart att jag skaffat en P LTR i 308Win? <_<

Publicerat
  • Författare

Grundtanken har hela tiden varit att i framtiden få till en trippel baserad på Remington 700 (känns detta igen Dahla <_< ).

Dessutom skulle samtliga vara baserade på låda i kaliber 308w. Liten modifiering annat än ompipning samt god tillgång och lågt pris på hylsor. Att den första pangen i trippeln därmed blir en 308w är redan spikat. Då är allround klass 1 klart.

Grundtanken var sedan att klass 2 skulle bli en 243w men efter denna tråd och mera läsning så blir det

en 6xc i stället. Användning som räv- och rådjursracer.

Någon gång i framtiden är tanken att trippeln skall bli komplett med en 358w (om inget andra tankar/förslag dyker upp) men dit är det lång väg. Denna skall i så fall användas för vak på gris och eftersök.

Då grundtanken var som hos andra här på forumet att skapa en trippel med samma egenskaper avseende kolv, pipa osv, så återstår det nu att hitta just den kombination som passar till dessa olika kalibrar, givetvis till mig och vad de skall användas till.

I det här avseendet så anser jag att det är viktigare att det är samma kolv, låda, trycke och säkring än att piplängden är exakt den samma. Visst kommer balansen att bli olika men handhavande och anläggning blir trots detta i stort sett den samma.

Publicerat

I 22-243 AI är det ganska stort slitage <_<

Publicerat
Grundtanken har hela tiden varit att i framtiden få till en trippel baserad på Remington 700 (känns detta igen Dahla <_< ).

Jodå, och med en LTR som grund kommer man ju undan från att skaffa ny kolv... dessutom ser alla tre lika ut från början. Jag var också inne på det ett tag men hittade ingen LTR så det fick bli Tikka M55 vilket ju inte är ett sämre val...

Publicerat
  • Författare

Lite OT för tråden men visst finns det andra typer av säkringar till 700SA? Har sökt på Google men inte hittat något som gjort mig klokare ^_^ Vad jag vill ha är en säkring som förhindrar att slutstycket dras ut när det är säkrat.

• 4 years later...
Publicerat

Är 60cm pipa tillräckligt för en 243win eller behövs det längre pipa ändå för att nå nån fart?

Publicerat

Det är en helt ok början, en fråga, varför denna tråd arkeologi? /Christian

Publicerat

Är ute på djupgrävning om piplängd för 243win så kom denna tråd upp som gubben i lådan :)

Publicerat

60 cm är nog "tillräckligt" men 66 cm är givetvis ännu bättre då denna kaliber är ganska overbore - egenligen en liten magnum.

Jag sköt slut en pipa efter runt 500 skott - en flång ny Remington 700 SPS Varmint.

Publicerat

Lite OT för tråden men visst finns det andra typer av säkringar till 700SA? Har sökt på Google men inte hittat något som gjort mig klokare huh.gif Vad jag vill ha är en säkring som förhindrar att slutstycket dras ut när det är säkrat.

Köp en -82 årmodell , dom låste slutstycket när det var säkrat alt montera en modell winchester säkring.

Lw pipor suger .

Publicerat

Tanken är väl att skjuta slut på 243 pipan för att sedan pipa om till 6mm br eller 6xc beroende på..

Då är ju frågan om man ska använda sig utav en sako låda eller en rem 700 låda..