Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

243w - Hur stort är slitaget egentligen?

Featured Replies

Publicerat

"Spelar piplängden nån roll om du ändå ska byta pipa?"

Hade nämligen tänkt utforska 243 ett tag innan jag byter pipa och har redan verktygen :)

Publicerat

Tanken är väl att skjuta slut på 243 pipan för att sedan pipa om till 6mm br eller 6xc beroende på..

Då är ju frågan om man ska använda sig utav en sako låda eller en rem 700 låda..

Det är enbart en smakfråga grundad på förväntningen om hur mycket ingrepp och modifieringar man önskar att göra, dvs byta tryck, stock osv = Rem, de äldre sako lådorna är solida och fungerar väl som de är, saknar dock helt stöd för add-ons och do-das.

/CHristian 

Publicerat

Jag står i begrepp att göra samma procedur med en Brno ZKK601 243win, men tycker att piplängden är väldigt sekundärt i sammanhanget. Jag använder bössan som den är tills den inte längre fyller sitt syfte, då får jag ta ställning till hur framtiden blir för bössan och först då kan jag styra Piplängd, kaliber, profil osv. Om det är 200, 500 eller 2000 skott dit, det får framtiden utvisa.

Mvh

Joacim

Publicerat

När man väljer en patron för en kort pipa tycker iaf jag det är intressant att veta vad man inte når för hastighet. Att pytsa i en jäkla massa krut i en hylsa där man ändå inte kan utnyttja hastigheten är för mig obegripligt. Istället för rätt fart får man en rejäl mynningsflamma och knall istället, och dyrare krutförbrukning. Lite som att köra runt med en v8:a med handbromsen i. 

Publicerat

Har skjutit 243 under ett antal år,60cm pipa räcker gott för bra prestanda.

Kalibern ger lite mer prestanda än 6xc om det är vad man är ute efter,dock är den som sagt overbore så man bör ej varmskjuta den för ofta och länge om man vill ha ett långt pipliv.

Finskjuter man med den så levererar den ruskig prestanda såväl på avstånd som med precision.

/Mike

edit.

kalibern är väldigt tacksam att dämpa,jag har en ase-utra kal 25 dämp på min och det är i särklass den effektivaste dämpningen av alla mina ljuddämparförsedda bössor i skåpet.

Publicerat

Vad kan man räkna med för fart med 60cm pipa? Har du några favoritkulor? :)

Publicerat

Idag har jag en 243 imp 30 som byggdes för att skjuta enbart 105gr A-max,med 60cm pipa får jag med vv 165krut 960m/s.

När den var 243 orginal sköt jag 95gr ballistic Tip i 930m/s.

/Mike

Publicerat

mike, trots dina erfarenheter som är bättre  än mina, men nog f-n är väl 6xc en bättre kaliber än 243?

Publicerat

6xc är en bättre kaliber om man avser att skjuta mycket och ofta-absolut.

Jag byggde min bössa för prestanda i första hand och skjuter rätt sparsamt med den.

/Mike

Publicerat

Har haft en bra cf2 med heavy barrell, väl använd från -86, 62 cm pipa tror jag den hade. Sköt som dröm med det mesta man stoppade i den, dessutom kunde man med den pipan nöta rätt hårt på banan. Har nu en blaser kombi i 243, även denna skjuter hemmapulade oryx och gmx på en klisterlapp. 243 är klart en favorit men den mår nog bäst av en lång och härlig tjockpipa.