Publicerat November 10, 201015 yr Tänkte att jag visar upp en kniv jag gjorde med scrimshaw en gång. Den här kniven gjorde jag tror jag ungefär ett år sedan om jag minns rätt. Hade en period då jag provade lite scrimshaw på skaft. Man kan säga i grova drag att man tatuerar skaftet med en liten nål. Gjorde en liten flick älva. Skaftet gjorde jag av vatten buffel horn o mässing,. Bladet är smitt kolstål ca 15 cm långt så det är ingen liten kniv. Slidan gjorde jag av rårands läder med en liten bit renhorn som dekoration. Vad tycker ni?? mvh Kimmo Lilja
Publicerat November 10, 201015 yr Det är ett fint konstverk, inget att bruka så klart. Personligen hade det gärna fått vara lite mer ekivokt motiv på en sådan kniv men det är ju bara jag som är fräck av mig. /Christian
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Tackar Ursäkta min svenska men vad betyder ordet ekivokt ?? Lite för fina ord för en herre som jag.
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Bara för att visa något annat så vill jag visa upp ett gammalt bord jag fått av min gamla far. Han gjorde det länge sedan av en stor björk vuril knota. Den äer större an det ser ut på bilden.
Publicerat November 10, 201015 yr Tackar Ursäkta min svenska men vad betyder ordet ekivokt ?? Lite för fina ord för en herre som jag. Ekivokt betyder vågat, tror den gode Christian önskade något mer lättklätt Fantastisk kniv som vanligt! Och snart är man innehavare av en av dessa skapelser
Publicerat November 10, 201015 yr Tackar Ursäkta min svenska men vad betyder ordet ekivokt ?? Lite för fina ord för en herre som jag. Lite mer vågat, utmanande, suggestivt, eller på en anan form av svenska, "-något naket kanske?" Lägger man den tiden på att göra en vacker älva som du har gjort kan man lika gärna göra en Zorn inspirerad kulla på skaftet, om än att hon får vara lite smalare för att perspektivet skall bli bra. Men som sagt, det är för att jag är fräck. /Christian
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Ahaa, då förstår även jag Jag ska tänka på ett sådant motiv när jag gör något liknande igen någon gång
Publicerat November 10, 201015 yr Du är så vitt jag vet gift Kimmo, där har du har din inspiration. /Christian
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Jajjamen. Ska fråga frugan om hon går med på att stå modell även om jag är tveksam på att hon ställer upp hah hah.... Tror inte heller att hon klarar av att stå still då hon är väldigt rast lös o måste göra någonting hela tiden. Hmm.... Eller kan det vara så att jag kanske inte kan vara still när jag betraktar henne heh......
Publicerat November 10, 201015 yr Ett otroligt snyggt hantverk Kimmo! Frågan är ju alltid fri att ställa Kimmo, men om hon går med på det är ju en annan femma.
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Så sant, såsant. Finns inga dumma frågor bara dumma svar Vilket jag säkert skulle få... p.s Märkte att jag har över 1000 inlägg.. hmm... detta måste jag tänka på med något roligt.
Publicerat November 10, 201015 yr Du är så vitt jag vet gift Kimmo, där har du har din inspiration. /Christian Så du vill se Kimmos fru naken Christian ? Fuling Kniven är underbart vacker Kimmo
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Hah hah... Tror inte det var det han mena Jag kan fråga henne.... eller naae, då får jag ordentlig hörlvling så det törs jag inte
Publicerat November 10, 201015 yr Usch, vilken ruggigt ful kniv, Kimmo! Och jag ljuger väldigt dåligt... Så läcker att man bara blir helt mjuk i knäna. Bugar mig för mästaren! Tänker på Christians förslag och funderar på om det inte hade varit bättre med ett sånt motiv på en slida? Tror kniven hade tappat lite av sin "klass" om hon varit lättklädd eller naken.... Men det är min åsikt. Kniven är för fin för det.
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Tackar o bockar . Mästare är jag inte än på många år men vägen dit att försöka åtminstone en bit är iallafall rolig.
Publicerat November 10, 201015 yr Tackar o bockar . Mästare är jag inte än på många år men vägen dit att försöka åtminstone en bit är iallafall rolig. Du är alldeles för blygsam, Kimmo. Det är det inte DU som avgör - det är vi. Och våra ord väger tyngst här. Eller vad säger ni, beundrare av Kimmos fantastiska knivar?
Publicerat November 11, 201015 yr Så du vill se Kimmos fru naken Christian ? FulingKniven är underbart vacker Kimmo Man tar de möjligheter som ges att se naket, nej men helt allvarligt, motiv som Diana i slöjor, Venus som stiger ur havet, Eva som äter av den förbjudna frukten, motiv av det slaget är "bara" men på ett vackert och enligt mitt sätt att se på det ett uppskattande sätt att återge det vackrare könets former och behag. Kimmo, du har ju kunskapen i dina händer, låt det bli din hyllning till jaktens väsen, det förtjänar att hedras oftare. /Christian
Publicerat November 11, 201015 yr Mycket fint Kimmo som vanligt. Jag hoppas och ser otroligt mycket fram emot att få ha en liten kurs med dig någon gång framöver. Kanske inte räcker med en dag eller en helg vi får nog boka in en hel vecka om vi ska hinna gå igen hälften av din kunskap. Jag bockar och bugar mig för att du frambringar sådana vackra knivar. Du kommer någon gång få göra en kniv till mig när jag kan enas med mig själv hur jag vill att den ska se ut Tack / Danne
Publicerat November 11, 201015 yr Författare Tackar mina vänner, Roligt med sådan respons. Scrim shaw knivar är inget jag gjort ofta. Min gamla far är en allkonstnär o han målade mycket tavlor förut o gjorde skulpturer. Han sa att jag skulle dra dit ett motiv med scrimshaw ibland på skaft. Så, då blev det på några. Vet att han ritade ibland såna här motiv på papper när jag var liten så inspirationen kom därifrån. Men jag har massor kvar att lära mig om scrimshaw men kul är det.