Publicerat November 10, 201015 yr Se rubriken, jag avser att rädda far ur hans skitoptikträsk och köpa en bra tub till honom. Med anleding av detta är jag intresserad av lite positiv input från er andra. Förutsättningar: det är en allround tub som skall införskaffas, det jagas som passskytt vid drevjakter, det sker enstaka kvälls och nattvak efter dov och gris, det har efterfrågats belysning. Det sker ingen särskild långhållsträning eller skytte/jakt på små saker eller småvilt. Mina tankar går till de tre, Zeiss, Swarre, S&B och just nu funderar jag på om det är 1,5-6 eller 2,5-10 som gäller och om det skall vara 50 eller 56 mm lins, Z6 linjen har jag förevisat vid ett tillfälle, så den är inte aktuell. Det som ersätts idag är ett Fontaine 3-9x40 så allt är egentligen ett uppköp från detta. Om det är någon som har tankar om detta så vänligen håll inte igen, samt avslutningsvis, frågan om riktmedel/belysning, skall man köra på belyst kors eller dot, vad anser ni. /Christian
Publicerat November 10, 201015 yr jag anser 2,5-10x50mm. dels för att jag vet vilken bössa han har, den blir nog lite topprank med den största linsen och det spannet på förstoring tror jag blir optimalt, gillar det själv. sen tror jag han är en "korskille" iom att han vill skjuta perfekta skott.... mer vet inte jag Kalle
Publicerat November 10, 201015 yr Nåt fel på Fontaine 3-9 x 40 ? Om han fluktar lite på belyst kanske ett Trijcon kunde vara ett alternativ?
Publicerat November 10, 201015 yr ett kort och koncist svar innan jag börjar jobba igen. ziess 1,5-6x42 varipoint med dot. Mvh/ Jocke
Publicerat November 10, 201015 yr Jag hade valt 1,5-6x42 i det läget då det främst ska jagas på drev men det duger till vak med. Förstoringen skulle vad jag förstod inte vara något problem på de djur som ska jagas. Hade valt 2,5-10x50 om det var främst vak som gällde och drev nån gång ibland.
Publicerat November 10, 201015 yr Min far skaffade sig nyligen en Zeiss Classic 2,5-10x50 med belyst punkt i tyska fyran, (heter det 40 eller 44 kanske). Det kändes som det vettigaste för hans kravspec som var lik din; mest drevjakt och bockjakt, men även lite mörkare vak efter vildsvin. Själv är man ju lite optiknörd och hade föredragit en Victory, men han uppgraderar från en Leupold 2-7x33 som varit med i 20 år och ville inte lägga enorma summor. Tror detta sikte kommer bli kanon.
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Goda synpunkter här, jag vill inte men håller med sidelock, 1,5-6 förefaller vara "rätt" vet inte ens om jag någonsin sett den där tuben på mer än 3x någonsin. sen förfaller Classic serien vara prisvärd, nr 44, 60, 69 är dem som jag inser tilltalar födelsedagsfar bäst, detta är verkligen en grannlaga uppgift, gör jag fel kommer jag aldrig att få höra slutet på det. /Christian
Publicerat November 10, 201015 yr Jag har själv en Classic Diavari 2,5-10x50 belyst! Kanonglugg om du frågar mig!!
Publicerat November 10, 201015 yr att 1,5-6 är rätt kan vi nog vara överens om. riktmedlet däremot har vi nog lite olika tyckande om. då det främsta användningsområdet verkar vara drevjakt så skulle jag nog vilja framhäva zeiss Riktmedel 0 som den enda " rätta" vägen. har kollat i ett liknade rör med detta Riktmedel ett flertal gånger och är fast besluten om att mitt nästa optik köp blir ett zeiss 1,24-4 eller 1,5-6 med Riktmedel 0. Mvh/ Jocke
Publicerat November 10, 201015 yr att 1,5-6 är rätt kan vi nog vara överens om. riktmedlet däremot har vi nog lite olika tyckande om.då det främsta användningsområdet verkar vara drevjakt så skulle jag nog vilja framhäva zeiss Riktmedel 0 som den enda " rätta" vägen. har kollat i ett liknade rör med detta Riktmedel ett flertal gånger och är fast besluten om att mitt nästa optik köp blir ett zeiss 1,24-4 eller 1,5-6 med Riktmedel 0. Mvh/ Jocke Äger 3 varipoint, två 1,1-4 och en 3-12, alla med riktmedel noll. Ett kors känns som 1800 tal vid flyktskytte och även vakskytte då det är minimalt med skrot i siktet. Enda gången hårkorset känns motiverat är vid precisionsskytte på lite längre håll. Tror farsan kommer långt med 1,5-6x42. Du har ju en 2,5-10x42 själv och kan således jämföra utifrån hur han jagar.
Publicerat November 10, 201015 yr Kommer inte att föreslå något sikte då jag har för liten erfarenhet av dylika sikten. Vill bara påpeka att jag önskar mina barn tänker på mig på samma sett när de vuxit upp lite Hedervärt Christian //
Publicerat November 10, 201015 yr Författare Magnus/Joacim- ja jag bör nog inse att fars CG 2000 för det är just pangen som är aktuell toppas bäst av en 1,5-6 tub, när det gäller riktmedlet har jag ju själv O i min tub men efter att det förevisats för far var betyget för det just 0, jag är inne på att han bör få som typ ett rm 69 i sin tub. Skall utröna detta lite närmare, skall se om jag kan få några hintar. tack för era synpunkter.. /Christian
Publicerat November 10, 201015 yr Magnus/Joacim- ja jag bör nog inse att fars CG 2000 för det är just pangen som är aktuell toppas bäst av en 1,5-6 tub,när det gäller riktmedlet har jag ju själv O i min tub men efter att det förevisats för far var betyget för det just 0, jag är inne på att han bör få som typ ett rm 69 i sin tub. Skall utröna detta lite närmare, skall se om jag kan få några hintar. tack för era synpunkter.. /Christian utöver Riktmedel noll så är det just 69 (an) som gäller vill man ha referens- stolpar i riktmedlet så är det detta som gäller. har ju själv skjutit en del med det då mamma har det i sitt zeiss. gillar riktmedlet som sådant men föredrar personligen likt som Magnus att ha så lite skit i vägen i siktet som möjligt. det som slår riktigt högt med 69 är ju att man kan välja mellan punkt och kors.... tror nog absolut att din far kommer bli nöjd och glad över ett zeiss 1,5-6x42 med Riktmedel 69! Mvh/ Jocke
Publicerat November 11, 201015 yr Så vitt jag vet finns rm 69 endast i 2,5-10 och 3-12. Förstår iof inte riktigt nyttan med belyst punkt och kors.. /Må
Publicerat November 11, 201015 yr Mycket Zeiss... Personligen föredrar jag S&B över Zeiss av olika anledningar, framför allt om det blir tuffa tag för utrustningen. Så jag ger några alternativ. Schmidt&Bender Zenith 1,5-6X42. Knivskarp, förlåtande... Farsgubben behöver inte oroa sig för ömtåliga prylar heller, för det är en av de tuffaste civila kikarna. Helia CSX. Ruggigt trevliga sikten som tyvärr blivit svindyra i Sverige. Helia kommer med stormsteg nu, mycket roliga nyheter. Docter Unipoint. En doldis som fått mycket bra recensioner i utländska tester som jag har läst. Tålig konstruktion. Har inte använt någon själv dock, men skulle lätt kunna tänka mig att välja ett sådant istället för det stora, omhuldade Z. Helt rätt att välja 1,5-6X42. Väldigt användbart. Klart att hans CG 2000 förtjänar ett rejält sikte. mvh Danne
Publicerat November 12, 201015 yr Mycket Zeiss... Personligen föredrar jag S&B över Zeiss av olika anledningar, framför allt om det blir tuffa tag för utrustningen. Så jag ger några alternativ. Schmidt&Bender Zenith 1,5-6X42. Knivskarp, förlåtande... Farsgubben behöver inte oroa sig för ömtåliga prylar heller, för det är en av de tuffaste civila kikarna. Helia CSX. Ruggigt trevliga sikten som tyvärr blivit svindyra i Sverige. Helia kommer med stormsteg nu, mycket roliga nyheter. Docter Unipoint. En doldis som fått mycket bra recensioner i utländska tester som jag har läst. Tålig konstruktion. Har inte använt någon själv dock, men skulle lätt kunna tänka mig att välja ett sådant istället för det stora, omhuldade Z. Helt rätt att välja 1,5-6X42. Väldigt användbart. Klart att hans CG 2000 förtjänar ett rejält sikte. mvh Danne Håller med dig i sak - S&B är lika bra som Zeiss och kostar lika mycket, men, har en helt annat värde på second hand marknaden pga en sämre brand image. Deras nya 1-8 skulle jag gärna byta bort min Zeiss för. Där pratar vi teknikkliv, fortsätter dom med fler modeller med 8x förstoringsväxel kommer dom ta MS, precis som Swarres Z serie gjorde.
Publicerat November 12, 201015 yr Håller med dig i sak - S&B är lika bra som Zeiss och kostar lika mycket, men, har en helt annat värde på second hand marknaden pga en sämre brand image. Där kan vi nog till stor del lägga skulden på en urusel gen.agent. Fick leta på Tullgarn för att hitta S&B-sikten i agentens jättemonter. Borde vara lätt att höja imagen kan jag tycka. /Må
Publicerat November 12, 201015 yr Där kan vi nog till stor del lägga skulden på en urusel gen.agent. Fick leta på Tullgarn för att hitta S&B-sikten i agentens jättemonter.Borde vara lätt att höja imagen kan jag tycka. /Må Det handlar nog mycket om vilja och vilket märke som ska synas..... Vi har samma problem i vårt företag. Titta te.x på en Volvo verkstad, MYCKET reklam för bilen o säljaren till bilen en person som du kanske träffar ett par ggr max på 3-5 år innan du byter bil igen. Verkstaden däremot som du antagligen kommer att besöka en gång varje år om bilen håller syns aldrig...... //
Publicerat November 13, 201015 yr Nån som sett en annons om nya S&B 1-8 i svensk jaktpress? Inte jag iaf.. Sorry OT Chris.. /Må
Publicerat November 13, 201015 yr Författare OT- är helt ok då det är sant, hade gärna kommit att kunna säga att en S&B är med i matchen men de har helt enkelt inte en säljorg värd namnet i Sverige. /Christian
Publicerat November 13, 201015 yr Och det är givetvis tråkigt, att ett sådant fint fabrikat som Schmidt&Bender inte har en vettig agentur här. I USA har S&B skaffat sig ett grymt "brand image", mycket tack vare alla militära beställningar förstås. Zeiss i Sverige vräker ut sig i helsidesannonser, och då blir man "bäst" i mångas ögon och har skapat sig ett namn som många verkar tycka är av Guds nåde. Sen råder det ingen tvekan om att Zeiss är ledande när det gäller optik. Deras T linsbehandling är väl upp mot 20 år gammal nu? Men är fortfarande oöverträffad. Men...Om siktet ska utsättas för hårda tag, hård rekyl och strapatser, då väljer jag tveklöst S&B. Nåja, det blir säkert ett bra sikte på CG:n. Och ett bra montage på den långa lådan - så ni slipper extension och/eller tokhöga ringar. //Danne
Publicerat November 13, 201015 yr Författare Danne- jag håller med dig, som ägare av tre Subar och två, nej en Zeiss och en Hensoldt så visst gillar jag min PMII:a och mina små drevjaktstuber, men jag har kommit att inse att det som efterfrågas av far är något som inte kommer att generera honom någon extra eftertanke, en PMII:a hade gjort honom iskall inombords, i varje fall tror jag det. /Christian
Publicerat November 13, 201015 yr Förstår precis. Men håll med om att t.ex ett PMII 3-20X50 skulle se grym ut på CG:n? Snacka om RESPECT på älgbanan när andra kommer med Bushnell Banner eller bak-och-fram vända Aimpoints
Publicerat November 13, 201015 yr Författare Förstår precis.Men håll med om att t.ex ett PMII 3-20X50 skulle se grym ut på CG:n? Snacka om RESPECT på älgbanan när andra kommer med Bushnell Banner eller bak-och-fram vända Aimpoints Danne, all kärlek har sina gränser, visst skulle det intressant o spännande ut men nu handlar mycket om att det skall fungera för en man som iofs bara är 60 år på pappret o varken till kropp eller sinne, men en PMII:a till honom skulle var att skjuta långt över målet så mycket känner honom. /CHristian
Publicerat November 13, 201015 yr Zeiss Varipoint (EJ "Variopoint") 2,5-10x50? Har ett slikt själv och gillar det skarpt