Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många älgar har vi skjutit?

Featured Replies

Publicerat

Tjo!! Finns säkert någon sådan här tråd sen tidigare men det kan ju vara läge för en ny!

Frågan är enkel, hur många älgar har just DU skjutit!

jag själv har på 2 år lyckats fälla 2st=) :rolleyes:

• Svar 96
  • Visningar 15,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ingen hemlis att jag skjutit 6 st 2+2+2

Publicerat

En älg per levnadsår. Jag är idag 27 år, har skjutit 25(norrland) plus 2(skånska). Ingen större tjur, tyvärr, största udda 8-taggare.

RG

Publicerat

4 älgar hitills... Bara jagat två höstar men fler lär det bli :)

Publicerat

3 älgar hittills.

2 tjurar och 1 ko.

Publicerat

ca3 i snitt per år, ibland mer ibland mindre. 21år sedan första föll. :)

Publicerat

35 st, men det blir glesare för varje år... :)

Publicerat

3 har det blivit än så länge. 1 tjur och 2 kvigor

Publicerat

Vågar man svara jag vet inte

Men jag ska tänka efter....9 borde det bli. Sköt min första -95 sen var det en hoper år tills jag började skjuta lite mer -06.

//

Publicerat

43

Publicerat

2st

Publicerat

Med tanke på att jag jagat älg sedan-78 är det inte många.. 10 tror jag det är. mest tunnsått har det varit dom sista 15 åren. Tur det finns Vildsvin ist :)

Publicerat

ja har ingen direkt koll på vad ja skjutit men det har blivit några säg kring 40 st kanske någon till synd man inte har skrivit upp vad och när man skjutit hade säkert varit roligt att ha kvar och veta.

Publicerat

ja de är väl inte nån hemlis

har skjutit 1 älg

Publicerat

runt 50, men kom på bättre tankar och la ner älgjakten helt för 4 år sedan är bara rovdjur som gäller nu.

Publicerat

15 älgar på 8år, var av 7st skjutna i år. Äntligen funkar hunden som han ska!

Publicerat

55 st varav 1 kviga o 1 styrstångs tjur detta år, har jagat älg sen 1984 och då blir det i snitt ca 2 älgar/år

Största tjuren sköt jag i fjol en 14 taggare

Publicerat

17 tror jag det ska va.

Publicerat
Vågar man svara jag vet inte

Jag vet faktiskt inte... :mellow:

Räknar inte de djuren jag skjuter men har många otroliga minnen från åtskilliga underbara middagar, luncher och alla andra måltider jag har haft :blink:

Publicerat

1 älg på 2 år, en kviga

Publicerat

1 kviga som vart skjuten iår

Publicerat

44st på 27 år de flesta på lock endast 2st på ståndskall för hund, jag brukar ha tur och hitta de rätta passen.

Publicerat
Vad skall man ha statistik till kan man undra ibland? Hade lite tråkigt nu på kvällen och bestämde mig för att samanställa lite statistik från mina 17år som älgjägare. Se det som statistik och inte som nåt jäkla skryt för det är det inte <_<

Det visade sig att jag jagat älg 238 dagar (bara älg) sedan jag första gången satte mig i skogen för den sysslan. Det gör i snitt 14 renodlade dagar per år. Under dessa 238 dagar har jag lyckats fälla 36 älgar, dvs det tar hitills 6,61 jaktdagar för mig att skjuta en älg. Det är bra med tanke på att jag aldrig ägt en älghund utan alltid varit passkytt eller använt andras hundar.

Det finns dock ett mörkertal i detta då vissa älgar blivit skjutna på kombijakter. Statistiken har förbättras dramatiskt dom senaste 3 åren då jag haft riktig röta med älgskyttet. Inte heller har jag räknat älgar där jag bara spelat andra eller tredje fiol på älgarna.

Mer statistik:

Skottmånad Sep. 6 stycken 17%, Okt, 22 st 61%, Nov 5 st 14%, Dec 2 st 5%, Jan 1 st 3%

SortTjur 11 stycken 31%, medelvikt 174 kg (106-301 kg) Ko/kviga 7 stycken 19%, medelvikt 156kg (119-192kg) Kalv 18 st 50%, K 11 T 7 medelvikt 66kg. (42-85 kg)

Antal skott exklusive ev. fångskott, 71 stycken = 1,97 per älg.

Kalibrar .308W 23 st (64%) 9,3x62 9 st (25%) 7x57R 2 st (6%) 30-06 1 st (3%) 9,3x74R 1 st (3%)

Flest per år, 2004&2006 5 st.

Minst per år 1994&1999 0 st

Snitt per år 2,1

Skottplats:Uppland 19st (52%) Ångermanland 7st (19%) Dalarna 7st (19%) Sörmland 2st (6%) Småland 1 st (3%)

Hur har dom skjutits: Pass/Purch 21 st, Folkdrev 8 st, Stånd/gångstånd 7 st.

Statistik kan pågå för evigt men nu tröttnar till och med jag på detta. En anekdot är att min farfar sköt 108 älgar under sitt liv (också statistik freak) och sköt sin sista som 75åring. Skall jag slå honom på de 42 år jag har kvar till 75 kan jag gå ner i tempo till 1,75 älgar om året. Då når jag 109 till min 75 års dag, man måste sätta mål ;D ;D

Har nästan lika ingående statistik på rådjur, gris, dov, kron och räv. Kul att ha när benen inte bär iskogen längre.

Hittade detta inlägg från 2006, har skjutit 12 till sedan dess lika ingående dokumenterade vilket gör 48. Tillkommit ett par till från Lappland och Västmanland nu, tillika ett par till för egen hund.

Ligger väl på 2,3 om året, ingen paradgren kanske jämfört med svin och rådjur men ok då vi haft rätt klent med älg i Uppland under många år.

Publicerat
Hittade detta inlägg från 2006, har skjutit 11 till sedan dess lika ingående dokumenterade vilket gör 47. Tillkommit ett par till från Lappland nu, tillika ett par till för egen hund.

Ligger väl på 2,2 om året, ingen paradgren kanske jämfört med svin och rådjur men ok då vi haft rätt klent med älg i Uppland under många år.

Jävlar, det var detaljerat... din info om gris och rådjur, ligger den publikt också? antar att du har fällt ett gäng av vardera där.

Publicerat

23 st sedan -85 varav 5 i traktrerna kring Aneby och resten här uppe. Störst en 10-taggre med 279 kg i slaktvikt. Den hade vägt +300 kg om den inte var skjuten sista helgen innan brunstupphållet. Den luktade då rejält med "Tabasco". :)