Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många älgar har vi skjutit?

Featured Replies

Publicerat
Datum Tid Plats Antal Älg Kommentar

1998-02-21 09:00 Fagerhult, Halland 1 Kalv Tornet mellan sjöarna, fick en stor kram av Hans efteråt

Bara jag som reagerade på tidpunkten? ;)

Eftersök på trafikskadad älg?

Fast tornet tyder ju på tjuvjakt, snarare. Kramen kom sig väl av att länsman körde fast med bilen nere på landsvägen. tur för er, och barnen fick mat.

Eller var det skrivfel? ;)

• Svar 96
  • Visningar 15,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag förstår inte Millgard, vad är problemet?

Publicerat

Ahahahaaa!! ;) Jag hade missat att man jagar älg halva våren nere i medelhavslandskapen!

Sorry! My bad! ;)

Publicerat

Här är vi goa o snälla mot varandra,

även de dumma, tänk er som de första fem sidorna i en Bamse tidning.

Som i vargtrådarna i grannkanalen om man inte har MM som initialer.

Nehepp nu skall jag ta en lite snackbit till från ett halv rökt älghjärta jag har hemma.

/Chrisitian

Publicerat

Apropå det så har jag ju ett hjärta i frysen...

Jo, jag avsåg att skoja från första början. Bamse är en hyvens björn.

Publicerat

Vi sköt 9 älgar första 3 dagarna och sköt inte sönder ett enda hjärta :lol:

hehe lugn pojkar och flickor...träffarna satt i träffområdet men de gäller att veta var man siktar :lol:

Publicerat

Några av er har dragit upp anekdoter, jag tar några spontant, förlåt... :lol:

-89 16år. Mitt första år med eget vapen, 80-tal och tokmycke älg. Så kallad uppsiktsjakt... 1h efter jag laddat låg första kalven och glädjen var total. Sköt senare 2kalvar på stånd och höll på att bli nertrampad av en älgko, jävlar så arg hon var. Det är en overklig känsla att springa för livet med en galen älg efter sig, som också springer på två ben, frambenen användes som tillhygge, riktigt nära, riktigt jävla nära.

-91 min första höst på egen hand, officiellt. Sista kalven jag sköt det året var på, vad vi kallar hundförarjakt. Dvs hundförare gavs möjlighet till att jaga ensam men det skulle vara riktiga ståndskall innan skottet gick. Efter 1,5h var jag framme, såg jag så ko med kalv, låg med stöd och tittade i kikaren men väntade på att kalven skulle ta ett steg till. Osäkrat såklart, plötsligt small det. Jag kramade för hårt... Skottet tog som tur var i ryggraden.

Årtalen blir sen allför difusa för att minnas. Sköt en ko på eftersök som gick i en å, innan jag sköt stog två älghundar på ryggen av kon, om ni inte tror mig så förlåter jag er, men det är faktiskt sant. Det gick säkert 5min innan jag lyckats koppla hundarna innan skottet gick.

En tjur 2m avstånd från höften.

En 14taggare som aldrig ville ge upp, 4skott i maskineriet gick sen emot mig med öronen bakåt innan den kapitulerade.

En spetting som skulle ta mig efter jag petat hål i honom.

Den största jag skjutit som precis hade tappat hornen.

En ensam ko som visade sig ha kalv. Kalven stog 100m längre bort ifrån ståndskallet, dock upptäckte jag misstaget och hann med ett skott till.

En dubblett, ståndskall, med ett riktigt bra skott på första kalven, 150-200m. Andas ut efter skottet, pulsen stegras jag får ett bra läge på den andra kalven, nu bara på 40m men har inte koll på pulsen. Efter 3:e skottet knyter den sig. Efter det är jag väldigt försiktig med dubbletter.

En ko på ståndskall, siktade på stickhålet, vinglade till och sköt igenom en 12cm tall. Dock tog det såpass att jag kunde avsluta.

Hoppar några år till förra helgen, en kalv smög från ståndskallet rakt på mig. Sköt den på 7m.

Annars det jag minns mest förrutom första älgarna för olika hundar, är dom jag sumpat. 3st, 2 tjurar och en kalv har jag skjutit på som eftersöket aldrig gav något. Däremot var det nog blankbommar men det är ju egentligen ännu värre.

Det bästa är nästan när min numer avlidne far sköt för min hund, eller på senare tid när frun fått skjuta för hundarna.

Förlåt jag svamlar, men älgjakt är bland det absolut bästa jag vet. Minnena är så många och flera kamrater är borta, tinnitusen tilltar för varje höst men åter till ämnet. :lol:

Tomas

Publicerat
Jahapp, snart kommer Hippen då :lol:

Hmmm har ju inte fört bok över allt såsom jag misstänker att RW gjort.. lite ledsen för det, totalen är väl iofs sisådär intressant men jag hade bra jävla gärna velat veta hur mycket jag fällt med min gamla hagelbock!

Mulisar! Inte min paradgren, har ingen mark för detta. Men under åren så har det blivit två kvigor, en tjur samt två kalvar. Och...helt sjukt, lyckats skjuta bom på två älgar med! En kalv och en kviga, förjävla jobbigt framför allt kvigan :lol:

Mvh!

Publicerat
Bara jag som reagerade på tidpunkten? :lol:

Eftersök på trafikskadad älg?

Fast tornet tyder ju på tjuvjakt, snarare. Kramen kom sig väl av att länsman körde fast med bilen nere på landsvägen. tur för er, och barnen fick mat.

Eller var det skrivfel? :lol:

Ahahahaaa!! :lol: Jag hade missat att man jagar älg halva våren nere i medelhavslandskapen!

Sorry! My bad! :D

Hehe, just det. Här nere där vintern består av fyra plusgrader och regn från sidan får vi hålla på rätt länge fast just den här februarimorgonen var det faktiskt minusgrader :P .

Trafikälgar och annat har vi på en annan lista. Just love Excel. Allt finns nedtecknat.

Publicerat
Hmmm har ju inte fört bok över allt såsom jag misstänker att RW gjort.. lite ledsen för det, totalen är väl iofs sisådär intressant men jag hade bra jävla gärna velat veta hur mycket jag fällt med min gamla hagelbock!

Mulisar! Inte min paradgren, har ingen mark för detta. Men under åren så har det blivit två kvigor, en tjur samt två kalvar. Och...helt sjukt, lyckats skjuta bom på två älgar med! En kalv och en kviga, förjävla jobbigt framför allt kvigan :wub:

Mvh!

Nja, jag har fört bok över det som jag får betalt för av kommunen (brukar ligga runt 250st/år), övrigt är inte mer än att jag kan uppskatta någelunda. Du borde väl kunna göra det samma med kommunjobben och sen har du ju ankorna! Snabbt uppskattat borde du ligga på 300-400st/år eller?

Publicerat

Pinntjur och förra året sköt jag en kviga på ståndskall för kompisens gråhund. Helt klart roligaste jakten att smyga in på stånd och få skjuta för hund. Nu har jag en 6 månaders älghund som jag hoppas få skjuta några älgar för de närmaste åren..

//H

Publicerat

3st på 15år så någon stor skytt är jag inte -_-

2 kvigor och 1 tjur

Publicerat

1 pinntjur (som blivit av med ena hornet) blev det på första älgjakten första året (5 år sedan), sedan dess har det blivit nada. Fast det skall erkännas att jag lätt hoppar älgjakten (sitta still i torn och frysa) för att hellre gå som hundförare med tax på småviltsjakt. -_-

Publicerat

Har jagat älg sen -89, skaffade hund -91. Har fällt 8 på pass, ca 25 på lock. Men det är att jaga med löshund å skjuta på ståndskall som ger mej en otrolig kick. Har fällt 15-25 älgar per år på ståndskall för mina undar sedan jag skaffade hund.

Ps jag hatar snö -_-

Publicerat

Nu är det 16st på 8år, fällde den sista vuxna på tilldelningen idag. Ska väl prova någon kalv till om vädret tillåter men det blev inte lättare nu när renarna är släppta på marken.

Publicerat

Började jaga älg 1980, har haft hyfsade hundar alla år och då fäller man lyckligtvis en del älg ävenom jag gärna vill att andra i laget också ska få skjuta och speciellt nyblivna jägare.

Ja hur många jag skjutit? Jo med de 6 hittils i år är jag uppe i 165 plus några skadeskjutna som jag spårat upp och fällt, men inte räknat som mina.

Har under senare år använt pulsklocka vid motion och även jakt, intressant att se att pulsen inte går upp vid skottillfället utan bara vid de tillfällen jag ev. skyndar efter hundskallet.

Det roligaste med jakten är ett bra hundarbete och ändå roligare som sagt om nyblivna jägare får skjuta. :angry:

Publicerat

5 st, 2stora, 3 små :P

Fast det börjar vara några år sedan nu..

Publicerat
Jag tycker vi glömmer bort det dära med älg och tar det totala antalet vilt istället för då ligger jag lite bättre till. :D

Nånstans mellan 4500 o 4700st. :P

Kollade mina excellistor igår så då sköt jag mitt 119:e rådjur och det blev vilt nr 2247. Heja excel. (Hör ju inte hemma här i älgtråden men ändå).

Publicerat
Tjo!! Finns säkert någon sådan här tråd sen tidigare men det kan ju vara läge för en ny!

Frågan är enkel, hur många älgar har just DU skjutit!

jag själv har på 2 år lyckats fälla 2st=) :huh:

Ja det blir ca: 1,5 /år har hunnit med 88 sedan starten 1953/ Willy

• 2 months later...
Publicerat

Jag har skjutit 0.

Publicerat

23 tjurar 8 kor 11 kalvar ca 15 av dessa skjuten på stånd för min nu (10åriga gråhund)

Dock saknar jag ännu den store!

Publicerat

Det går trögt med älgarna, 2 kalvar har det blivit trots allt.

Publicerat

Borde vara ca 100. Bara de tre senaste åren så är det ca 15 per år. Hade man inte behövt arbeta dessutom så hade man ju kunna kört på för fullt med älgjakten, nu blir man ju lite begränsad. ;-)

• 2 weeks later...
Publicerat

Har blivit 1 älg för mig, en 2års kviga på ca 170kg.

Förhoppningsvis ska jag vara med på allvar i höst då jag har tänkt skaffa en radio så jag kan sitta själv på pass.

Publicerat

Jag vill inte skryta men det har ju blivit 0 st för min del. =) Har inte varit med på älgjakten pga att här är lite älg. Men det börjar ordna till sig så nästa år ska jag väl iaf ge det ett försök.