Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

The resurrection of...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

I fredags fick jag hem Millforce huntings varmintkulor. Köpte tre askar direkt. Sköt in och har sedan dess hunnit fälla två skator på åteln. Återkommer med bilder när jag fått allt att funka med uppladdningen....

• Svar 51
  • Visningar 14,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

P1000983.JPG

Åteln sedd från rännet i ladugården i 22x

P1010003.JPG

Byssen och en skata.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Egentligen har det inte hänt så mycket med projektet. Jag behöver skaffa en överhandsfräs innan jag ger mig på att gröpa ur blindkolven. Så det får nog vänta till i april/maj då det finns mer ljus och jaktsäsongen är över. Förhoppningsvis lammningarna också, eller ja det skall de eftersom de sista bagglammen slaktades kring nyår och en tacka är dräktig lite drygt 4 månader...

Jag har nu skjutit upp första asken med varmintkulor från millforce. Tyvärr inte på räv utan bara på kråkfågel. Kan konstatera att kulan i princip inte öppnar upp sig alls på så små djur som skator och nötskrikor men att den kan öppna upp sig ordentligt på kråkor beroende lite på hur man träffar.

Publicerat

Att skjuta pipplisar med kula på lite håll är superbra träning,

bara att gratulera till att du har tillgång till en välfrekventerad åtel.

/Christian

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Det har känts lite vimsigt ett tag. Håller ju på med två bössor samtidigt och eftersom denna nu var i bruksskick så tänkte jag ett tag att jag kanske var klar. Men vid närmare eftertanke ICKE! Bobergkolven som jag nämnt tidigare hör hemma på denna bössa, inte Remingtonan. Därför passade jag igår, när jag ändå skulle till Jönköping, på att fara förbi Torsbo och ta ett snack med en gubbe där. Det slutade med att jag fick med mig kolvdelar hem. En i höjdled ställbar bakkappa och en kolvkamshöjare. Jag har ingen aning om vad sådana grejer brukar kosta, men 800 kr per st kändes inte så farligt.

post-2197-0-30212100-1297319698_thumb.jp

Så nu återstår "bara" själva kolvarbetet...

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mitt andra projekt, pürchbössan, är i hamn. Rävsäsongen är snart slut så inom kort är det dags att på allvar ge sig i kast med kolven till denna bössa istället.

• 4 months later...
Publicerat
  • Författare

Jag har insett att jag inte orkar fixa en ny kolv till bössan. Däremot har jag fixat lite annat:

1%2Bhdf%2B4.JPG

Jag har bytt weaverringarna mot ett par badger ordnance som jag hade liggande.

1%2Bhdf%2B3.JPG

Också har jag bytt bakkappa. Den nya, juserbara är inte helt inpassad, jag ville prova den först innan jag ger mig på att såga i kolven. Men nu är det nog dags.

Igår var jag på skjutbanan och sköt in den inför måndagens rävjakt. Egentligen brukar jag vilja skjuta in under med fältmässiga förhållanden. Det känns bättre för mig, men jag tvekade att ge mig ut i skogen på grund av vad som hände i Riala härom sistens. Jag har inte direkt någon lust att käka grus eller misstänkliggöras. Det känns rent ut sagt för djävligt att behöva ändra sitt beteende på grund av vad en galen extremist gjorde i Norge....

Publicerat

lite roligt att läsa denna tråd. har en HDF Titan II 6,5 oxå, med ett nightforce varminter 3,5-15x56.:)

jaga älg med denna bössa i början fast då var det ett annat sikte. nu är den en renodlad vak- och pürschbössa

där det mest blir rävar som fått sätta livet till. är även jag lite kritisk till originalkolven, lite tråkig och missanpassad till storgluggen.

använder beartooths kolvkamshöjare nu men ska lämna iväg den nå tag för att få en ställbar kolvkam. skulle oxå villa ha ställbar bakkappa.

jag laddar just nu sierra hp varminter kulor till den och kan skjuta näst intill hål-i-hål om ja håller i tillräckligt.

fast är ju inte direkt svårt när totalvikten närmar sig 5,5 kg.

ska även jag montera en ljuddämpare för att ja jagar mycket i närheten av byar å alltid retar det nån när de smäller för mycke. :)

Publicerat

Leif, ett hett tips med den bakkappan är att fila bort den övre "flärpen" för den kan ställa till med jävulskap vid liggandeskytte.

Så gjorde iaf jag på min för den skar in i hålan ovanför nyckelbenet och resultatet på målet talade för sig. -_-

/Robban

Publicerat
  • Författare

@Robban, tack för tipset. Skall testa den lite till först sedan är det mycket möjligt att jag följer rådet.

@Storlinus, kul, liknande idéer med andra ord.... Jag handladdar inte men har insett att millforce varmint har en precision som räcker för mig... Träffbilden nedan är på 150 m med just millforce varmint.

P1010993.JPG

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Väcker denna tråd till liv igen. Har bestämt mig för att trots allt göra en kolv till den. Blir en laminatkolv som jag tillverkar från scratch, om inte annat så för att se om jag klarar av det och kanske framför allt orkar med att genomföra det.... B)

Funderar på att stjäla Robertson tac kolvens stuk, http://www.robertsoncomposites.com/stocks/target/tac.php

Wizard har en sådan på sin T3-a och den verkar ju klart intressant.....

Publicerat

Härligt, du är så händig att jag tvivlar inte ett ögonblick på att du fixar det. Måhända måste du bädda stocken, men får man väl ändå räkna med oavsett.

Publicerat
  • Författare

Härligt, du är så händig att jag tvivlar inte ett ögonblick på att du fixar det. Måhända måste du bädda stocken, men får man väl ändå räkna med oavsett.

Vi får väl se...

Bäddas får det väl bli, tror inte jag kommer att vara noggrann nog att genomföra det utan bäddning....

Publicerat

Utmärkt val av kolv! :wub:

Om du vill så kan jag plocka ur systemet (skall ändå byta trycke snart) och göra en ordentlig 1:1 ritning på min kolv som du kan ha som mall när du sågar ut konturen?

I samma veva kan jag ta bilder på alla vinklar och vrår så du har lite referenser att gå efter.

Bäddas skall väl alla system göras och min är proffsbäddad från Robertson vad jag förstår... Lådan sitter som gjuten och det säger i princip "klick" när man lägger ner systemet!

Vad gäller ergonomin så tycker jag att de verkligen har lyckats med TAC. Är ingen expert på McMillan osv men grabbarna verkar absolut ha koll på hur en kolv för liggande skytte skall se ut!

Har provat den stående och även det funkar men min rigg är så förbenat framtung att det i princip är kört, framförallt med dämparen :ph34r:

Men det går att skjuta stående även om ergonomin nu inte är helt optimal.

Publicerat
  • Författare

Utmärkt val av kolv! :wub:

Om du vill så kan jag plocka ur systemet (skall ändå byta trycke snart) och göra en ordentlig 1:1 ritning på min kolv som du kan ha som mall när du sågar ut konturen?

I samma veva kan jag ta bilder på alla vinklar och vrår så du har lite referenser att gå efter.

Ja tack, gärna! Det vore verkligen superjuste!

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Någon ny kolv har jag då rakt inte fått till ännu. Men härom dagen tog jag ett stort steg närmare just detta. Jag tog mig i kragen och beställde en blindkolv från Boyds, så när den kommer får jag något att sätta tänderna i ordentligt:

403-048-2.jpg?1350906158

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jul, ja då har man lite tid över.... Eller? Jag har i alla falll kommit en bit på väg med kolvbyteriet:

PC110757.JPG

Gamla och nya kolven sida vid sida. Den nya har jag på denna bild ännu inte börjat misshandla. Jag har nu tagit ur den med hjälp av överhandsfräs, dremmel och stämjärn. Det ser inte direkt profsigt nu...

PC110762.JPG

Såhär ser HDF-en ut om man jämför med en 1900 som jag hade liggande. Den nedre är HDF-en. En aning lättare att fräsa ut och passa in än 1900-an tycker jag det verkar som.... Men lätt tycker jag inte att det var.

PC160800.JPG

På operationsbordet

PC160802.JPG

Underbeslaget passades in. Hål för bultarna borrades. Därefter bäddade jag underbeslaget. Kanske inte helt rätt ordning, men det kändes rätt. Eller så hade jag inget annat för mig....

Att fräsa ut för systemet var svårt med en handhållen överhandsfräs och det lilla tålamod jag i praktiken visade mig besitta. Skall fota så ni ser hur illa det kan gå om man inte koncentrerar sig ordentligt. Andra saker som jag gjort är att dra sönder gängningen på korsskruven. Men det var en M6 så den var lätt att ersätta.....

Jag återkommer med lite mer bilder och text framöver när jag har tagit lite bilder och känner ett stort behov av att outa min klantighet igen. Nåja, jag har i alla fall en massa vilja....

Publicerat

Kul att det händer saker. Att fräsa ur en blindstock med handöverfräs låter som ett "spännande" tilltag...

Publicerat
  • Författare

Kul att det händer saker. Att fräsa ur en blindstock med handöverfräs låter som ett "spännande" tilltag...

Jag kan inte rekommendera det.

Man får övning i att kompensera...

Hur som helst, det blir nog bra till slut.

En annan sak, hur har du ytbehandlat dina motsvarande stockar? Olja därefter vax?

Publicerat

Jag ska nog inte prova handöverfräsen...

Jag borde kanske ha vaxat, men har endast oljat, och gnuggat frenetiskt med våtslippapper i oljan.

Publicerat
  • Författare

Oki. Tack.

Får fundera på hur jag skall göra. Men det blir nog inte aktuellt förrän nästa år :wink:

Publicerat
  • Författare

Så. Då har jag nu lagt en massa mer tid på bössan. Jag har nu:

-Passat in systemet i kolven

-Bäddat allt ihop, eller ja i alla fall fram och bak.....

-Ytbehandlat genom att först lacka kolven med rejält utspädd klarlack. Därefter putsat ner den lite och slutligen vaxat den.

Publicerat

JAMMENHERREGUDKARL!!!!!!!!!

Det begriper du väl att du inte kan komma med dylika inlägg utan bilder!! :wallbash:

Många bilder på varje steg i denna säkerligen mödosamma process vill vi ha i en projekttråd :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Na na na na nana

Så djävla dåligt ljus nu så jag tar en bunt bilder i môra när jag skjuter in den. Den fula insidan skäms jag för så den får du fan inte se. :wallbash: Men jag kan fota andra skavanker....

Men den känns lovande.....

Efter en massa funderande valde jag att inte montera på något benstöd. Skjuter hellre med ett separat skjutstöd när läget är skarpt. Skall det pangas bana får jag väl ta med en sandsäck som stöd framöver.

Publicerat

Fäste till benstöd är en baggis att eftermontera, hoppas du blir nöjd och bössan skjuter bra.