Publicerat Januari 3, 201313 yr Författare Fäste till benstöd är en baggis att eftermontera, hoppas du blir nöjd och bössan skjuter bra. Jo jag vet. Det jag kom fram till när jag funderade var att jag i princip aldrig i jaktliga situationer använder benstödet, så varför träna med något som jag inte använder i skarpt läge tänkte jag helt krasst. I morgon får vi se om precisionen blev godtagbar eller om jag byter tillbaka till den gamla tråkkolven
Publicerat Januari 8, 201313 yr Författare Såhär kan det bli om man arbetar med handverktyg och slinter... Fick kompensera och frilägga pipan helt den yttersta biten.... Ena rembygelfästet satte jag fram på stocken och det andra på sidan av kolven. Nu ligger bössan bra och stabilt mot ryggen när man går omkring med den. Å handverktyg är inte alltid så lätta att hantera. Ännu fler skavanker som jag lite nödtorftigt dolt: Nåja, slutstycket näst intill slickar kolvkammen: Och när jag skulle skjuta in blev det såhär på 100 m. Tätheten är ju OK med tanke på att stödet var jägarmässigt men jag kunde inte justera längre åt höger..... Hade jag byggt in en djävla spänning i systemet eller vad fan var det som var fel? Skruvade loss kikaren, kollade klackarna där det bakre gick att skruva åt hårdare. Var lite extra noga när jag satte på kikaren igen och sedan fick jag träffläget på plats. Men jag har ju inte tokmycket justermån kvar, Kanske 10 cm. Och såhär ser skapelsen ut i sin helhet: Jag kan konstatera att jag inte i första taget kommer att ge mig på att gröpa ur en kolv igen. Justera in en fabriksurgröpt, visst men inte från scratch med de verktyg jag har tillgång till..... Övrigt som sitter på bössan (en HDF titan 2, 6,5x55) är ett SuB 4-16x50 varmint samt en RCC T40 dämpare. En trevlig bössa som inte väger tokmycket utan kommer att funka bra att ta med på pürch och framför allt vid rävajakt!