Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt husbygge

Featured Replies

Publicerat

Jaha då startar jag denna projekttråd om mitt stundande husbygge

Kommer att bygga med varbergshus som bygger sina hus i lösvirke villket jag tycker passar mig bäst

I och med att vi bygger lösvirke kommer vi att kunna ändra i stort sett hela tiden.

Huset kommer att vara i ett plan och på ca 145 m2. Bredvid huset kommer det att ligga ett dubbelgarage med ett föråd på ca 50 m2

Kommer att uppdatera med bilder alt eftersom. Byggstart blir om ca 20 veckor

Nu vill jag gärna att ni som har byggt nytt renoverat eller bara har bra idéer så får ni gärna skriva dom här

• Svar 77
  • Visningar 16k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Kul! det är skitkul att bygga eget ju!

Någonting att tänka på är att snåla inte in på smarta lösningar bara för

att det kostar lite mer, tex vattenburen golvvärme ist för element. ( vilket jag dessvärre gjorde)

Se till att dra kablar innan alla väggar är uppe och igensatta, jag drog massvis med kablar för

nätverk, högtalare, larm och video (kamerabevakning).

Jag byggde sedan in högtalare i taket på nedervåningen som allt styrs via en inbyggd

squeezebox som är kopplad direkt till nätverket, riktigt nice att slippa stora högtalare som står på golvet!

Sedan kan jag ju tipsa om att vara en nagel i ögat ibland på hantverkarna som även fast dem verkar

hur trevliga och ärliga som helst, en stressig dag blir det ofta risk för lite slarv.

Kommer du bygga med totalentrepenad eller kommer du vara projektledare och byggherre?

Jag var projektledare/byggledare själv och det var bitvis lite jobbigt med allt som skulle samköras mellan

olika entrepenader. samt att se till att bygget följer lagar och regler, utav 8 (tror jag det var) entrepenörer var det

en som jag missade att skriva ett avtal med och det var givetvis denna som strulade och föranledde många sömnlösa nätter.

(det var 3 till som strulade men där hade jag ju avtal att luta mig mot)

Kan säga att jag hade avtal med elektrikern om grundinstallationerna i huset och när dem var klara ville jag ha hjälp med lite till, och att vi kunde köra det löpande men att han skulle stämma av hur mkt det var uppe i varje vecka bara...

mm... visst den komunikationen blev inte som önskat och sedan damp fakturan ner på 37.500 kr utöver det jag hade räknat med...det blev en tvist som hette duga!

Men skulle jag få tillfälle så skulle jag garanterat bygga igen för det var jäkligt kul att bestämma själv hur allt skulle se ut! =)

Lycka till!

Publicerat

Se till att hålla dem i örat och var riktigt jävla hård så kostar det mindre. bli inte kompis med dem som bygger, var "beställare" och acceptera endast 100% i kvalitet.

ta undan skräpet hemma runt byggplatsen själv och åk till tippen med det. du kommer spara 50 000 kr i tippavgifter.

Se till att det alltid finns presenningar hemma så du kan lägga över om det behövs. kolla golvvärme efter läckage innan du tar över huset. jag vet inte hur många hus där rörläggaren eller någon annan borrat i en ledning och inte sagt något utan stänger av den slingan och när det sen blir kallt slår du på den..... blir oftast både tråkigt och dyrt, speciellt om det är på ovanvåningen...

/Kalle

Publicerat
Kul! det är skitkul att bygga eget ju!

Någonting att tänka på är att snåla inte in på smarta lösningar bara för

att det kostar lite mer, tex vattenburen golvvärme ist för element. ( vilket jag dessvärre gjorde)

Se till att dra kablar innan alla väggar är uppe och igensatta, jag drog massvis med kablar för

nätverk, högtalare, larm och video (kamerabevakning).

Jag byggde sedan in högtalare i taket på nedervåningen som allt styrs via en inbyggd

squeezebox som är kopplad direkt till nätverket, riktigt nice att slippa stora högtalare som står på golvet!

Sedan kan jag ju tipsa om att vara en nagel i ögat ibland på hantverkarna som även fast dem verkar

hur trevliga och ärliga som helst, en stressig dag blir det ofta risk för lite slarv.

Kommer du bygga med totalentrepenad eller kommer du vara projektledare och byggherre?

Jag var projektledare/byggledare själv och det var bitvis lite jobbigt med allt som skulle samköras mellan

olika entrepenader. samt att se till att bygget följer lagar och regler, utav 8 (tror jag det var) entrepenörer var det

en som jag missade att skriva ett avtal med och det var givetvis denna som strulade och föranledde många sömnlösa nätter.

(det var 3 till som strulade men där hade jag ju avtal att luta mig mot)

Kan säga att jag hade avtal med elektrikern om grundinstallationerna i huset och när dem var klara ville jag ha hjälp med lite till, och att vi kunde köra det löpande men att han skulle stämma av hur mkt det var uppe i varje vecka bara...

mm... visst den komunikationen blev inte som önskat och sedan damp fakturan ner på 37.500 kr utöver det jag hade räknat med...det blev en tvist som hette duga!

Men skulle jag få tillfälle så skulle jag garanterat bygga igen för det var jäkligt kul att bestämma själv hur allt skulle se ut! =)

Lycka till!

jag tycker kanske inte det är fullt lika kul, men då har vi gjort minst halva bygget på huset med egna händer, 240 kvm stenhus... så jag är astrött på det. men bra blir det och billigt. 1/3 av priset av normalt kanske eller så. sen vet man vad man har i alla lägen.

/Kalle

Publicerat
  • Författare

Vi kommer att bygga med nästan hel antreprenad men vi ska lägga golv sätta lister och måla själva

Sparar dryga 100000 på det

Publicerat
  • Författare

Vi varemot gjort mer själv men då vi har en liten på 2,5 år och en som bakas just nu så tror jag inte att vi hade orkat att göra mer själva. Sen börjar vi bo ganska trångt så det är bra att bygget inte tar flera år.

Publicerat
Vi kommer att bygga med nästan hel antreprenad men vi ska lägga golv sätta lister och måla själva

Sparar dryga 100000 på det

du kan spara minst lika mycket till om du går in för att hålla ordning på grejorna på byggplatsen om du har möjlighet. se upp med stölder vilket är vanligt som fan numera.

var inte rädd för att fråga 100 ggr om du inte hänger med på vad de gör för ibland fuskas det. lusläs konstruktionsritningarna så du vet hur det skall uppföras för då kan du enkelt se om något byts ut som isåfall skall förklaras.

jag har hållt på i denna branchen ganska länge nu och jag vet inget som är så deprimerande för nya ägaren som att något är dåligt gjort. man blir ledsen för man hade tänkt sig något annat.

Publicerat

Härligt Swinxs!

Då är vi i typ samma sitts, bygge och bulle i ugnen ^_^ dock första.

Vi ska försöka blåsa igång vårt bygge så snart vi bara kan här i fbg.

Vi ska göra grunden själva sen fixar mjöbäcksvillan resten med huset som kommer v.4

Lycka till med ert projekt! :D

//Nylander

Publicerat

får man vara nosig och fråga inom vilka ramar budgetarna ligger på dessa byggen ni gör? bara en hint räcker för jag är nyfiken?

Publicerat
får man vara nosig och fråga inom vilka ramar budgetarna ligger på dessa byggen ni gör? bara en hint räcker för jag är nyfiken?

Ja fråga får man ju alltid i ett öppet forum :D , vårt hus kostar 1.8, sen tillkommer ju tomt/anslutningsavg.

//Nylander

Publicerat
Ja fråga får man ju alltid i ett öppet forum ^_^ , vårt hus kostar 1.8, sen tillkommer ju tomt/anslutningsavg.

//Nylander

storlek? :D

Publicerat
storlek? :)

Samma som TS

Publicerat

ok, mitt kostar drygt 1,5 i "delar" med betongsula och mellanbjälklag och golvärme i två plan då. 1,5/240 är 6250kr, 1,8/145 är 12400kr per kvadrat.

Det är rätt ok kostnad för er då man brukar sätta 11000-14000 för standardhus i byggkostnad som lite riktpris. det är trästomme va?

Publicerat

KOLLA först vad det kostar att göra ändringar! En bekant köpte ett Älvsbyhus och ville ta bort väggen mellan hallen och köket, visst går bra, kostar bara 50000:- att göra det. O det är ingen bärande vägg eller nån vägg med mycket el i heller.

Publicerat
KOLLA först vad det kostar att göra ändringar! En bekant köpte ett Älvsbyhus och ville ta bort väggen mellan hallen och köket, visst går bra, kostar bara 50000:- att göra det. O det är ingen bärande vägg eller nån vägg med mycket el i heller.

Kan bara hålla med här, ändringar kostar både tid och pengar fort.

Publicerat

Glömde dessutom att det var på fabriken dom ville ändra. Märkligt, man slipper smälla upp en vägg och slipper dra ner el i väggen å det ska man ha 50 lax för :D Enkelt driva företag om man kan ta betalt för att göra mindre :D

Publicerat

Skitkul att du äntligen blir som folk å flyttar till hus. :D

Det första jag kommer tänka på är golvvärme istället för element. Visst det är gött med golvvärme samt att man slipper elementen men det är inte alltid det bästa för att...

Golvvärme är trögt vilket låter onödiga mängder vatten pumpas ut i huset.

Styrdon är en skitkass lösning istället för att låta pumpenheten (i mitt fall frånluftsvärmepump) sköta regleringen.

Slangarna för vattenburet har en garanterad livslängd på 50 år... Lite? Jo jag tycker det.

Element är faktiskt bättre i detta avseendet då dom snabbare stänger av varmvattenflödet mtp att dom är i direktkontakt med luften i rummet. :D

Gjuten platta på mark är idag rätt bra lösning men om jag bygger nytt igen så blir det torpargrund på platta på mark om du förstår vad jag menar. Grunden blir då fuktsäker samt att man kan leda ut värme från en eventuell murstock ner under golvet i kryputrymmet så att luften under huset blir behaglig.

När det kommer till väggarna så skall du sätta en träbaserad skiva alternativt råspont i alla väggar innan gipsen kommer på plats annars åker jag personligen ner och klappar till dig med ett vedträ! :D Skämt åsido :wub: Det är vrålkorkat att inte göra det och du får helt enkelt tro mig annars är du varmt välkommen upp till fjärås så skall du få se hur det kan gå då vi inte har det i huset. :D

Kommer säkert på fler saker men just nu måste jag ut å fortsätta snickra på verkstan!

Tjo flöjt!

Publicerat

OSB i väggarna är ett tips. Styvar upp det bra och du får lätt att skruva och sätta upp saker på väggarna. Glöm inte att kottla för platt- tvn om den ska hängas väggen.

Köp ett Ikea kök och montera ihop stommarna själv, halva priset gentemot dyrare märken.

Ett annat tips är att om du inte är riktigt duktig på att måla och spackla, lej bort det med. Finns inget fulare i ett nytt fint bygge när det är ett dåligt underarbete. Ofta för mycket spackel.

Var noga med ditt val av hantverkare, använd dig av en firma som har funnits länge och som kommer att finnas 10 år efter att ditt bygge är klart.

Det viktigaste av allt låt pengarna stanna i Sverige, skicka dem inte till Polen.

Publicerat

Torpargrund och golvvärme hör inte ihop då golvvärmen då suger upp fukten i huset. Platta på mark på en rejäl makadambädd och 20 cm cellplast är vad som gäller.

Publicerat

Bratell har skitbra tips, speciellt det där om polen men även om att lägga golvvärme när det är torpargrund eftersom värmen inte stannar kvar i golvet såsom det gör på en platta.

IKEA har bra kök men se då till att limma alla stommarna när ni smackar ihop dom för det gör stor skillnad.

Publicerat

En möjlighet är ju faktiskt att platsbygga köket. Behöver inte bli så vansinnigt mycket dyrare än ett förfabricerat. Definitivt mer personligt.

Kan skaka fram namnet på den som platsbyggde min svägerskas kök (i Åsa norr om Varberg), PM-a mig om du är intresserad.

Publicerat
  • Författare

Oj det var många bra tips på en gång tack ska ni ha skriver mer svar i morgon då jag kan sitta vid en dator i stället för luren.

Nä nu ska här nanas och i morgon bitti blir det jakt. Härligt ska det bli

Publicerat
  • Författare
Härligt Swinxs!

Då är vi i typ samma sitts, bygge och bulle i ugnen :huh: dock första.

Vi ska försöka blåsa igång vårt bygge så snart vi bara kan här i fbg.

Vi ska göra grunden själva sen fixar mjöbäcksvillan resten med huset som kommer v.4

Lycka till med ert projekt! :wub:

//Nylander

Vad kul med en till husbyggare.

Kan inte du skriva alla dina misstag som du har under resans gång så slipper jag att göra dom ^_^

Var i Falkenberg bygger du?

Publicerat
  • Författare

Här är våran produktionskalkyl. Ja jag vet tt det ser lite rörigt ut men jag vet inte hur jag skulle lägga in det annars

Huset ligger just nu på 146 m2

VARBERGSHUS PRODUKTIONSKOSTNADSKALKYL

LÖSVIRKE 17-nov-10

Upprättad av: Köpare: Byggplats:

Annica Svahn Daniel & Sofia Karlsson Värö

Köparens Säljarens Säljarens Anmärkning / specifikation

Kostnad för uppgifter uppskattning skriftliga anbud (ev detaljer i bilaga)

Byggsats 1 950 500 kr Villa Sandskär modifierat invändig komplettering

Sidobyggnad 50 000 kr Platta till garage 2 (+130.000 byggstas)

Tillval och utbyten 50 000 kr

Summa 0 kr 50 000 kr 2 000 500 kr Delsumma 2 050 500 kr

Plåtarbeten

Schakt 125 000 kr

Murningsarbeten

Övriga byggnadsarbeten

VVS - installation

EL - installation

Målning 20 000 kr

Golvbeläggning

Kvalitetsansvarig 15 000 kr

Summa 0 kr 160 000 kr 0 kr Delsumma 160 000 kr

Tomt- & gatubyggnadskostnad 0 kr

Lagfart 10 000 kr

Nybyggnadskarta, bygglov m.m. 25 000 kr

Avstyckning 20 000 kr

Anslutning VA 125 000 kr Egen brunn och avlopp

Anslutning el & tele 25 000 kr

Summa 0 kr 205 000 kr 0 kr Delsumma 205 000 kr

Pantbrev & gravationsbevis 50 000 kr 2 % av pantbrevskostnad + 1 000:- lån på 2.500.000:-

Räntor & bankavgifter 20 000 kr

Summa 0 kr 70 000 kr 0 kr Delsumma 70 000 kr

Övriga kostnader/bidrag 20 000 kr El under byggtid. Normalt mellan 10-20´:-.

Summa 0 kr 20 000 kr 0 kr Delsumma 20 000 kr

Totalsumma 2 505 500 kr

Publicerat
  • Författare

Det kostar inte en krona extra att göra ändringar förutom vad material och snickare kostar extra