Publicerat November 17, 201015 yr Jävligt praktiskt hus ni har valt... Erat sovrum, ett badrum samt arbetsrum i ena änden och kidsens i andra. Det är ju så föräldrar skall ha det så dom får rulla runt ifred utan att väcka barnen.
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Det var precis den tanken jag hade Vi har utgått från den idéen hela tiden eftersom vi villa ha ett 1,5 plans hus fast i ett plan. Sen ville vi även ha ett typ "arbetsrum" där vi kan hålla på med andra projekt utan att behöva plocka bort allt varje gång. Sen har vi även valt att inte göra i ordning den lilla toan för att i stället gjuta grunden till garaget. Toan kommer vi att göra om något år då behovet av den ökar då barnen blir äldre
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Vi har gjort en hel del förändringar av huset från orginal bland annat har vi ritat om köket till ett som passar oss mycket bättre Så här ser det ut orginal http://www.varbergshus.se/web/Sandskar_1_1.aspx Det huset ligger på 2.225 000 i standard
Publicerat November 17, 201015 yr Vad kul med en till husbyggare.Kan inte du skriva alla dina misstag som du har under resans gång så slipper jag att göra dom Var i Falkenberg bygger du? Jo då jag kan uppdatera dig, men det kommer ske via PM och du får lova mig tysdnadsplikt då det räcker med en på detta forum som idiotförklarar mig Vi bygger lite söder om "stan" i Skrea om du vet var det ligger, inte stranden utan samhället. Själv då, var ska ni bygga? Jäklit bra planlösning ni fått, vi kollade på något liknande förut men valde en med lite mer avskilt kök till kostnad utav ett sovrum. //Nylander
Publicerat November 17, 201015 yr Detta blir en intressant tråd att följa. Jag håller själv på att renovera mitt nyinköpta hus. Skall renovera 7 rum, ett kök, två hallar, tre toaletter, en tvättstuga och en bastu Jag skrev för ett år sedan en tråd om ångesten av att jag måste sälja mitt gamla hus och troligen förlora all den lysande bra jakt jag hade där (av någon anledning kan jag inte hitta den tråden längre). Med slutresultatet i hand måste jag säga att allt blev riktigt bra. Bor nu riktigt nära Skellefteå, och fick 30ha mark och 1100ha jakträtt med på köpet. - Första tre morgnarna såg jag 11 rådjur. Kändes riktigt bra Sätt press på entreprenörena. ger du dom rikligt med jobb får dom se till att utföra det också. Det värsta som händer är när dom försvinner för att jobba på någon annan plats (dom tar ofta på sig mer än dom klarar i rädslan av att bli helt utan).
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Jo då jag kan uppdatera dig, men det kommer ske via PM och du får lova mig tysdnadsplikt då det räcker meden på detta forum som idiotförklarar mig Vi bygger lite söder om "stan" i Skrea om du vet var det ligger, inte stranden utan samhället. Själv då, var ska ni bygga? Jäklit bra planlösning ni fått, vi kollade på något liknande förut men valde en med lite mer avskilt kök till kostnad utav ett sovrum. //Nylander He he ja tystnadsplikt det lovar jag dig Jo jag vet på ett ungefär var det ligger Vi ska bygga i väröbacka nästan jämte kyrkan Tack så mycket för dom sista orden
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Detta blir en intressant tråd att följa. Jag håller själv på att renovera mitt nyinköpta hus.Skall renovera 7 rum, ett kök, två hallar, tre toaletter, en tvättstuga och en bastu Jag skrev för ett år sedan en tråd om ångesten av att jag måste sälja mitt gamla hus och troligen förlora all den lysande bra jakt jag hade där (av någon anledning kan jag inte hitta den tråden längre). Med slutresultatet i hand måste jag säga att allt blev riktigt bra. Bor nu riktigt nära Skellefteå, och fick 30ha mark och 1100ha jakträtt med på köpet. - Första tre morgnarna såg jag 11 rådjur. Kändes riktigt bra Sätt press på entreprenörena. ger du dom rikligt med jobb får dom se till att utföra det också. Det värsta som händer är när dom försvinner för att jobba på någon annan plats (dom tar ofta på sig mer än dom klarar i rädslan av att bli helt utan). Ja jag hoppas att det ska bli en både intressant och kul tråd att följa. Ska uppdatera med mycket bilder eftersom men nu i början kommer det nog bli lite skralt men destu mer när allt drar i gång Det var inte dåligt va du ska renovera du vet ju i alla fall vad du ska göra på din fritid det närmaste året Det bästa med bygget eller rättare sagt platsen där vi ska bygga är att det är en bit ut på landet. Min jaktmark direkt utanför, härligt att sitta på trallen utanför och dricka kaffe med bössan i knät Inga grannar som stör direkt inpå. Och att det finns plats för en 150-200 m skjutbana (kommer inte att mala skott där men möjligheten finns där om man vill lägga ett eller två skott) sen kan man ju mängdträna med .22 Tomten kommer att bli ca 4000 m2 och den är helt gratis mmmm det smakar gott
Publicerat November 17, 201015 yr Författare En bra grej till som jag glömde är att jag kommer närmare RobbanM och Exabit å där finns det ju en hem del potensial vad det gäller bössbygge hanladdning skytte och jakt. Åååå va man vill att ett år bara ska försvinna
Publicerat November 17, 201015 yr En bra grej till som jag glömde är att jag kommer närmare RobbanM och Exabit å där finns det ju en hem del potensial vad det gäller bössbygge hanladdning skytte och jakt. Åååå va man vill att ett år bara ska försvinna Vänta tills du träffat bröderna grus IRL... Vi är inte rumsrena nånstans.
Publicerat November 17, 201015 yr Vänta tills du träffat bröderna grus IRL... Vi är inte rumsrena nånstans. +1 på det /Christian som sysslar lite med robban mobbing så här på lilllördag
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Vänta tills du träffat bröderna grus IRL... Vi är inte rumsrena nånstans. He he va passande för det e jag knappt heller
Publicerat November 17, 201015 yr +1 på det/Christian som sysslar lite med robban mobbing så här på lilllördag Ahh...
Publicerat November 17, 201015 yr Satsa på golvärme du med separata styrningar, inga problem alls med det & inte heller att ha det på torpargrund så länge materialet är det rätta & snickarna vet vad dom gör Vidare så är en livsländ på 50 lika lång livslängd som på vilka andra rör som helst & är helt klart fullgott. Vilken värmekälla ska du ha? //Rörmokaren
Publicerat November 17, 201015 yr Satsa på golvärme du med separata styrningar, inga problem alls med det & inte heller att ha det på torpargrund så länge materialet är det rätta & snickarna vet vad dom gör Vidare så är en livsländ på 50 lika lång livslängd som på vilka andra rör som helst & är helt klart fullgott. Vilken värmekälla ska du ha? //Rörmokaren Jag vill absolut inte debattera men... Jag har funderat många ggr på vad man borde och inte borde göra osv. Det som bla fått mig att fundera över husgrunder, värme etc. etc. är just tanken - vad händer när/om, golvvärmen som är nergjuten 80mm i plattan, går sönder? Att bila sig igenom 100mm betong samt armering är inte speciellt kul därför så skulle jag grävt lite extra djupt, anlagt en platta på mark och sen murat upp en torpargrund på det. En torpargrund möjliggör enkel åtkomst av diverse ledningar etc. etc. vilket gör en eventuell läcka eller liknande till en mycket simplare sak. Nu när Daniel är i planeringsfasen och har möjlighet att fundera igenom flera möjligheter än dom "vanliga" sätten som finns idag ger jag honom gärna en en tankeställare. /Robban som fått lägre energikostnad efter att styrdonen kopplades bort.
Publicerat November 17, 201015 yr Det man får göra är att man får ta upp golvena & lägga ny slang ovanpå så det är inte så besvärligt. Det där med styrdon är lite olika beroende på violken värmekälla man har & vilka styrdon, har man en bergvärmepump med solpaneler så är det skitsamma hur mycket värme man pumpar ut, eldar man så kan man spara pengar på en smart lösning. Sen är frånluftåtervinningspumparna ingen höjdare utan dom som är dyrast i drift & har semst verkningsgrad. Skulle jag bygga hus idag så skulle jag utan tvekan välja bergvärme med solpaneler. Har installerat några sådana anläggningar från Evi Heat & dom är sjukt klockrena...enl tillverkaren upp till 40% effektivare än en vanlig bervärmeanl. & efter vad jag kan se så är det inte långt från sanningen.
Publicerat November 17, 201015 yr Mmm det är också en sak som jag på sätt och vis ångrar idag, att vi inte körde på bergvärme i kombo med typ solceller. Vi körde på en IVT490 och vi har haft rätt låga driftskostnader som blev desto bättre när jag lät pumpen göra jobbet istället för styrdonen.
Publicerat November 17, 201015 yr Vad har du haft för styrdon då ? Thermotechs prylar. Dom funkar bra osv. men när en lokal IVT reparatör kom hit för ett år sen så rekommenderade han mig att släppa på styrdonen och dra ner rumsgivarna till noll och låta pumpen styra flödet.
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Tyvärr ligger vi redan Och naggar lite på gränsen av våran budget ja deg är facktiskt inte så att vi har obegränsat. Så vi kommer att köra på det vanliga med gjuten grund och golvvärme/frånluftsvärmepump Värmepumpen är en nibe fighter f 750 för vattenburet system Sen kommer vi ha en kamin i en av serierna contura 500 eller liknande Och på sikt kanske det kommer upp solpanel men vi har inte råd med det nu
Publicerat November 17, 201015 yr Du kommer inte att bli missnöjd... Vi kör på samma sak i princip, bara olika tillverkare. Vi ligger på 12000kwh/år ungefär inkl allt och det är ju inte fy skam för 125kvm hus. Tilläggas kan att vi slarvar som fan med tv-apparater, datorer mm som går och går. En sak du skulle kunna kolla upp ordentligt är hur specningen ser ut för plattan. Betong kostar 1-1200/kubik, räkna ut hur många kubik det går åt. Voten är ju 300x300mm resten är 100mm tjocklek på plattan. Du kan ju ringa runt och kolla över priserna på kantelement och lägga ut dom själv. Betongen beställer du ju också själv.. Det finns pengar att spara.
Publicerat November 17, 201015 yr Har haft en del strul som rörmokare med dessa typer av pumpar men utvecklingen går ju framåt Visst är en bergvärmepump mycket effektivare & billigare men det är ju en högre kostnad. Får man fråga vad du får ge för den pump du tänkt köpa ?
Publicerat November 17, 201015 yr Författare Har haft en del strul som rörmokare med dessa typer av pumpar men utvecklingen går ju framåt Visst är en bergvärmepump mycket effektivare & billigare men det är ju en högre kostnad. Får man fråga vad du får ge för den pump du tänkt köpa ? Ja det får du men i nuläget får du inget vettigt svar då jag inte vet vad den kostar men jag kan nog ta reda på det
Publicerat November 23, 201015 yr Författare Lite uppdatering I går va vi på varbergshus och skrev på alla pappren för huset och för bygglovsansökan Ett hus på 146 m2 och ett garage på 50m2 Nu väntas bara bygglov och avstyckning innan det går i gång.
Publicerat November 29, 201015 yr Vi ska bygga i väröbacka nästan jämte kyrkan Då lämnade jag tillbaka en gutebagge till en av dina framtida grannar igår. Ja i alla fall nästan granne, han bor uppe vid isbanan.