Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mitt husbygge

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ok va kul.

När du hade kört runt kyrkan så snett upp till vänster en 500m. Där ska vi bygga

I fredags var vi och provgrävde lite för avloppet och det såg ganska bra ut. Behöver nog bara höja upp lite så ska nog en infiltration funka

Är det någon som har bra koll på vad ett vattenreningsverk ligger på?

Sen vill varbergshus ha 130000 kr för ett dubbelgarage på 50 m2 någon som har förslag på andra bra garageleverantörer?

• Svar 77
  • Visningar 16k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Ok va kul.

När du hade kört runt kyrkan så snett upp till vänster en 500m. Där ska vi bygga

I fredags var vi och provgrävde lite för avloppet och det såg ganska bra ut. Behöver nog bara höja upp lite så ska nog en infiltration funka

Är det någon som har bra koll på vad ett vattenreningsverk ligger på?

Sen vill varbergshus ha 130000 kr för ett dubbelgarage på 50 m2 någon som har förslag på andra bra garageleverantörer?

Vattenfilter med backspolning är väl ingen dum idé dock kostar dom lite, kör en ordentlig google så får du upp massa förslag, ring och prata med dom som kan.

Garaget bygger du själv! ;)

Publicerat
Garaget bygger du själv! ;)

Det skulle jag också ha gjort...

Även om man knappt kan hålla i en hammare så går det ganska bra att bygga ett garage, man har ju sällan superbrådis med att få upp ett garage och till en början klarar man sig säkert med ett kallgarage som sen senare kan isoleras. Oftast har man någon i bekantskapskretsen som har elbehörighet vilket man nog bör lämna bort.

Publicerat
Ok va kul.

Aha, alltså inte nere i sänkan ute lite upp i den flacka backen men inte på krönet....

Jag tycker att det verkar vara ett fint område. Jobbade där ett tag för ett par år sedan på länsstyrelsens uppdrag inför det norska gasledningsbygget som ju verkar ha stannat av fullständigt. Då såg en djävligt grann älgtjur korsa banvallen ungefär vid Höga (ca 1 km NV om ditt), skovlar med minst 10-taggar. Länge sedan man såg något sådant i Halland.

När vi letade hus, eller snarare gård, så insåg vi snabbt att allt väster om E6 var helt kört för vår plånbok.

Publicerat
  • Författare
Aha, alltså inte nere i sänkan ute lite upp i den flacka backen men inte på krönet....

Jag tycker att det verkar vara ett fint område. Jobbade där ett tag för ett par år sedan på länsstyrelsens uppdrag inför det norska gasledningsbygget som ju verkar ha stannat av fullständigt. Då såg en djävligt grann älgtjur korsa banvallen ungefär vid Höga (ca 1 km NV om ditt), skovlar med minst 10-taggar. Länge sedan man såg något sådant i Halland.

När vi letade hus, eller snarare gård, så insåg vi snabbt att allt väster om E6 var helt kört för vår plånbok.

Ja presic där är det. Den gasledningen var ritad att gå förbi presic nedanför där vi ska bygga.

Ja huspriserna är ganska höga överallt runt Varberg tycker jag. I och med att vi får tomten gratis har vi möjlighet att bygga annars hade vi nog fått bo kvar i lägenhet tror jag.

Ok härligt. Dom är ju inte jättevanliga dom där stora tjurarna. I år har det siktats en 14 taggare runt våra marker någonstans.

Lägger upp en bild senare så ser du exakt var marken ligger

Publicerat
  • Författare
Vattenfilter med backspolning är väl ingen dum idé dock kostar dom lite, kör en ordentlig google så får du upp massa förslag, ring och prata med dom som kan.

Garaget bygger du själv! -_-

Det där med backspolning får jag kolla på. Är inte säker än på om jag behöver reningsverk eller inte men det är ju alltid bra att ha kollat runt lite innan

Jo att jag kommer bygga garaget själv har hela tiden varit min tanke det jag funderade näst över var hur man ska gå tillväga med själva inhandlandet av material. Varbergshus ska ha 130000 kr bara för att leverera allt material.

Hur skulle ni gjort

Sen ringde jag till statsbyggnadskontoret angående vårat bygglov i går och jag kan säga att hon jag pratade med ska va glad att hon inte jobbade inom gångavstånd till där jag va för då hade jag nog gjort mig skyldig till ett ganska grovt brott. <_< Alltså så dryg som hon va det får man inte. Jag frågade henne om hon kunde uppskatta på ett ungefär hur lång tid det skulle ta för dom att se att ja detta ser ju bra ut nu är det bara pappersjobb kvar så gör ni erat avrop. Men nej det kunde hon ju inte svara på för avtyckningen va ju inte färdig. Men det är ju minst 4 månader innan den är det. - ja så är det och sen ska grannarna höras igen. - va villka grannar det va ju ingen som sa något vid förhandsbeskedet ju varför skulle dom göra det nu. Sen är det bara åkermark runt omkring. - Ja så är det bara. B)

Ååååå jag va så sne så jag la bara på så nu går det säkert ännu fortare. Eller inte.

Publicerat

Tjena!

Du har ju mitt nummer, ring istället eller ännu bättre... Kom förbi på en fika så kan vi skissa, snack och gå igenom lite fakta. har man gjort det en gång så ser man efteråt förbättringar, har man gjort det två ggr så ser man fler förbättringar. <_<

En gubbe sa till mig en gång att man bygger tre hus, det andra för att man inte blev nöjd och det tredje för att få det perfekta huset och det ligger en del i det men nu snackar vi garage och då räcker det nog med noggrann planering satm koll på vart man skall vända sig för materialet.

/Robban

Publicerat

Har hört att en del tar in offerter på byggen som de sedan avböjer men får på så vis reda på

exakt vilka material samt åtgång som behövs :rolleyes:

/M.

Publicerat
  • Författare
Tjena!

Du har ju mitt nummer, ring istället eller ännu bättre... Kom förbi på en fika så kan vi skissa, snack och gå igenom lite fakta. har man gjort det en gång så ser man efteråt förbättringar, har man gjort det två ggr så ser man fler förbättringar. :P

En gubbe sa till mig en gång att man bygger tre hus, det andra för att man inte blev nöjd och det tredje för att få det perfekta huset och det ligger en del i det men nu snackar vi garage och då räcker det nog med noggrann planering satm koll på vart man skall vända sig för materialet.

/Robban

Tack robban du är mycket vänlig. Självklart kommer jag upp på en fika. det är jättekul att prata med olika personer om ritningar då man ser väldigt olika på saker å ting

Hur ser det ut för dig i mellandagarna. Jag vet att frugan jobbar torsdag och fredag om det skulle passa någon av dom dagarna annars får vi ta det efter nyår

Lägger upp en bild över tomten

post-3858-1292048818_thumb.png

Publicerat
  • Författare
Har hört att en del tar in offerter på byggen som de sedan avböjer men får på så vis reda på

exakt vilka material samt åtgång som behövs :P

/M.

Ja det där är ju ingen dum ide..

Nästa vecka ska jag ringa till han som ska gjuta grunden och fråga vad han ska ha för att gjuta garaget utan att ta det genom varbergshus

Publicerat
Tack robban du är mycket vänlig. Självklart kommer jag upp på en fika. det är jättekul att prata med olika personer om ritningar då man ser väldigt olika på saker å ting

Hur ser det ut för dig i mellandagarna. Jag vet att frugan jobbar torsdag och fredag om det skulle passa någon av dom dagarna annars får vi ta det efter nyår

Hej

Har ni mycket snö på vintern ? Blir långt att skotta om man vill ut med bilarna då... :P

Hörs kyrkklockorna mycket ? Kan bli irriterande en söndag om man vill sova... :ph34r:

Fler tips om råd och dåd vid nybygge ??? RING !!! :lol:

Publicerat

Jag är ledig hel december så jag kan när som, är dessutom hemma nästan hela tiden.

Skjutvall var det ja... Den har väl ändå högsta prio eller hur. :D

När jag beställde betong så kostade den 1100kr/m3 och skall du ha 50m2 så går det åt ca 7 kubik. Voten skall ju vara 30x30cm och själva plattan 10 tjock.

Till ett vanligt garage så kör du med cellplast densitet 100, samma som i huset så att säg. Cellplasten kommer kosta dig ungefär 12-13000.

Gjutform eller kantelement? Tja det är ju enklare med kantelement så det är värt pengarna, jag byggde gjutform och det funkar ju det med men betongen är TUNG så man får passa sig jävligt noga när man bygger den så man gör på rätt sett annars har man all betongen på utsidan snart. <_<

Hade jag varit du så hade jag byggt garaget i två eller tre omgångar. Antingen så gjuter du plattan i år, tar stommen och klädseln nästa år och isolering samt insidan det tredje året eller så kör du platta och stomme i år.

Ett vanligt garage med fackverk på taket torde inte kosta så mycket. Mura upp ett eller två skift med leca först så har du en jävligt bra försäkring mot vattenskador i syllen. Stommen bygger du med 45x120 den bygger du dessutom vägg för vägg, liggandes på plattan när den är färdig så reser du bara upp dom en i taget.

Takstolarna kommer kosta dig 10-12000 och är det som sagt ett vanligt enplansgarage så är det fackverk du vill ha.

Som sagt, ring du bara för det finns många saker man kan diskutera och skulle jag ta allt här så blir jag nog sittandes framför datorn tills efter nyår. ;)

/R

Publicerat
  • Författare
Hej

Har ni mycket snö på vintern ? Blir långt att skotta om man vill ut med bilarna då... :D

Hörs kyrkklockorna mycket ? Kan bli irriterande en söndag om man vill sova... :D

Fler tips om råd och dåd vid nybygge ??? RING !!! B)

Mycket snö ? Tja vi brukar inte ha det men förra året hade vi jättemycket. Tyvärr får vi inte bygga närmare vägen. Fast jag tror inte vi hade gjort det även om vi hade fått det. Det finns två traktorer inom familjen och jag hitta gärna många anledningar till att få köpa en JEEP Wrangler så det kanske hade varit bra att bli insnöad ett par gånger. :(

Kyrkklockorna tror jag vi kommer höra men det är inget vi kommer att bli störda av.

Tack för att jag får ringa om det är något jag undrar. Vad har du byggt för hus.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Pratade med Lantmäteriet i går och dom sa att vi skulle ut på marken och kolla gränserna i början av februari och att det inte skulle ta lång tid efter det att få klart avstyckningen.

Robban vi får nog träffas lite längre fram då jag har haft en del andra saker att tänka på under ledigheten men en dag kommer jag och då har jag många frågor att ställa. Kommer att bygga garaget själv under ett par år

Publicerat
  • Författare

Idag var jag inne hoss min bygglovshandläggare och pratade om var huset skulle stå på tomten och det blev på ett ungefär som jag hade tänkt men det visade sig att det inte fanns någon inlämmnad ansökan om garagebygget så det måste kompleteras. Eftersom jag bara ska gjuta plattan kommer jag bara att rita ett garagae som på ett ungefär ser ut som det ska.

Så min fråga till er där ute nu efter att huset är spikat hur det ska se ut.

Hur ska garaget se ut ut och vad ska jag tänka på

såhär som det ser ut på bilden är ett ungefär hur det kommer att bli.

Garaget ska vara ett tvåportsgarage med fårråd eller liknande. Tanken är att det ska vara runt 50m2

Tips tankar ideer

Publicerat
  • Författare

Ha ha ja kanske inte så snyggt men nått sånt blir det i alla f<all

post-3858-0-53388600-1294081099_thumb.pn

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Då har man varit och satt ut lite armeringsjärn för att fe en liten bild av hur allt kommer att se ut.

är det någon som vet villkoret avstånd det måste vara mellan hus och garage just i säkerhetssynpunkt.

Sen så snackade jag och Robban en hel del om att sätta upp OSB skivor inomhus vad tycker ni om det. jag räknade lite på det att på ett ungefär skulle gå åt ca 200m2 skivor och snickarna ska ha 250kr m2 (Snordyrt) vilket då skulle kosta ca 50 000kr att sätta upp. Kollar man på byggmax så ligger deras skivor på 45kr m2 då blir det ungefär 15 000kr om man gör det själv.

Sen pratade vi även om att lägga i isolering i inneväggarna för att dra ner lyördheten lite. När jag läser i mina byggpapper står det att det ingår 45mm mineralullsisolering

är det tillräckligt eller hur ska man göra

Publicerat

En sak kan jag svara på och det är om garaget ligger för nära så är det dubbla gipsskivor som gäller för brandriskens skull. Som i mitt fall så är det dubbla gipsskivor mtp att det är 1,5m mellan verkstad och hus.

Hur det är med isoleringen vågar jag inget säga dock skall det enbart ta ner ljudet från närliggande rum så det kan kanske räcka med 45mm i en 45x70 reglad vägg...

OSB'n sätter du upp själv som sagt, vill du ha hjälp så går ju det att lösa. Du kommer ju inte att ångra dig om du sätter upp det däremot så kommer du antagligen att ångra dig senare om du inte har gjort det. -_-

Publicerat

Satte råspont i mitt garage, kostade 20kr/kvm då jag köpte 2:a sorten. Med gips på så syns ändå inte kvisthålen och jag kan skruva upp vad f-n ja vill på väggen. Har du spikpistol går det rätt fort. Trava upp ett par rader och gå efter å spika. Bäst är om du har ändspåntat virke men behövs inte. Risken är liten att du skulle råka skruva upp nåt just där skarven är.

Ang avstånd så får du ju ha dom sammanbyggda men det är ju inte att rekomendera om du nån gång ska svetsa eller skruva i en bil/skoter eller whatever. Käringen lär nog gnälla över ångorna ;)

Publicerat
  • Författare

En sak kan jag svara på och det är om garaget ligger för nära så är det dubbla gipsskivor som gäller för brandriskens skull. Som i mitt fall så är det dubbla gipsskivor mtp att det är 1,5m mellan verkstad och hus.

Hur det är med isoleringen vågar jag inget säga dock skall det enbart ta ner ljudet från närliggande rum så det kan kanske räcka med 45mm i en 45x70 reglad vägg...

OSB'n sätter du upp själv som sagt, vill du ha hjälp så går ju det att lösa. Du kommer ju inte att ångra dig om du sätter upp det däremot så kommer du antagligen att ångra dig senare om du inte har gjort det. -_-

Men är det bara garaget det behövs dubbla eller behöver huset brandsäkras med.

Klart att du ska få snickra lite här bara det går att lösa med snickarna och varbergshus. vill ju för allt i världen inte missa att få alla mina verktyg och alla innerväggar ollade av dig :ph34r: :ph34r: :wub:

Publicerat

Men är det bara garaget det behövs dubbla eller behöver huset brandsäkras med.

Klart att du ska få snickra lite här bara det går att lösa med snickarna och varbergshus. vill ju för allt i världen inte missa att få alla mina verktyg och alla innerväggar ollade av dig :ph34r: :ph34r: :wub:

Fan va slut du e... :lol:

Nej det är bara i garaget iom bensin, olja mm. mm. ;) När jag skulle till och välja underlag för gipset så gjorde jag som Mats skrev och köpte hem råspont. Som du minns så förespråkade jag även det när du var här?.. :rolleyes:

Det går fort som fan å sätta när man har stående reglar. -_-

/R

Publicerat

Det funkar fint med OSB med men om du kan så köp hem det ett par månader innan du skall sätta upp det, och ställ det i ett varmgarage eller liknande. OSB har stora tendenser att vrida sig utav bara f.n om de är lite fuktiga. Sedan så kan ni ju tänka på att ha lite tjockare isolering i inneväggarna mot tvättstugan då det inte är roliga maskiner man har där. Kan även vara bra att isolera lite extra in till erat sovrum om ni nu vill hålla på med lite "nattaktiviteter" i framtiden utan att väcka barnen.

Har jobbat några år med att sälja byggmaterial och gjort elinstallationer i ett 60-tal nybyggen, så kan kanske tipsa om ett och annat med om det skulle behövas.

// J

Publicerat
  • Författare

Satte råspont i mitt garage, kostade 20kr/kvm då jag köpte 2:a sorten. Med gips på så syns ändå inte kvisthålen och jag kan skruva upp vad f-n ja vill på väggen. Har du spikpistol går det rätt fort. Trava upp ett par rader och gå efter å spika. Bäst är om du har ändspåntat virke men behövs inte. Risken är liten att du skulle råka skruva upp nåt just där skarven är.

Ang avstånd så får du ju ha dom sammanbyggda men det är ju inte att rekomendera om du nån gång ska svetsa eller skruva i en bil/skoter eller whatever. Käringen lär nog gnälla över ångorna ;)

Råspont säger du ja det kanske vore något. Ska ta och snacka med snickarna hur det skulle kunna lösas

Publicerat
  • Författare

Fan va slut du e... :lol:

Nej det är bara i garaget iom bensin, olja mm. mm. ;) När jag skulle till och välja underlag för gipset så gjorde jag som Mats skrev och köpte hem råspont. Som du minns så förespråkade jag även det när du var här?.. :rolleyes:

Det går fort som fan å sätta när man har stående reglar. -_-

/R

He he ja jag har ju läst allt som du skriver så jag har ju lärt mig av den bästa

ja nu kommer jag ihåg att du pratade om detta. Då är det ju nästan klappat och klart att vi kör på det. Ska man ha det överallt eller bara i vissa väggar?

Publicerat
  • Författare

Det funkar fint med OSB med men om du kan så köp hem det ett par månader innan du skall sätta upp det, och ställ det i ett varmgarage eller liknande. OSB har stora tendenser att vrida sig utav bara f.n om de är lite fuktiga. Sedan så kan ni ju tänka på att ha lite tjockare isolering i inneväggarna mot tvättstugan då det inte är roliga maskiner man har där. Kan även vara bra att isolera lite extra in till erat sovrum om ni nu vill hålla på med lite "nattaktiviteter" i framtiden utan att väcka barnen.

Har jobbat några år med att sälja byggmaterial och gjort elinstallationer i ett 60-tal nybyggen, så kan kanske tipsa om ett och annat med om det skulle behövas.

// J

ja det blir nog inte jättelätt att ha dom fuktfria då vi har en bit till där vi kan förvara

Man kanske skulle kolla lite vad det skulle kosta att ha tjockare isolering överallt.

Mja några nattaktiviteter kör vi inte med här. Vi kör mitt på ljusan dan :blink::ph34r:

Ja det klart att det behövs tips ska försöka få till en fika här en dag framöver. Tror att du kan få tipsa mig jättemycket när det kommer till det elektriska :wub: