Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

1a studsare

Featured Replies

Publicerat

tja,

är på g att köpa min första studsare. kommer främst jaga älg.

har letat efter en bössa i 3000kr klassen (inkl kikare) och hittat några hva 1600 samt några 1640.

i övrigt tycker jag utbudet är ganska magert i den prisklassen.

verkar vara bra grejor båda 2 om man kikar igenom div forum mm gällande dessa vapen.

frågorna är

är jag på rätt väg, eller ska man leta efter något annat?

är det fel tänkt att köpa ett vapen för 3 lax, bör man gå upp i prisklass för att få något ordentligt?

vilken av 1600 och 1640 är att föredra?

Publicerat

I den prisklassen kan du säkert få en gammal Husqvarna 30-06 som iofs inte är ett dåligt vapen, men optiken med i den ekvationen blir ett rent lotteri.

Publicerat

tikka m/65 m/55 har du tur kan du hitta någon iden prisklassen betalade 3 för min..helnöjd...dock utan optik

Publicerat

Min första bössa var en Husqvarna 1600 30-06, köpte den för 2800kr och den gör mig aldrig besviken, ett mycket pålitligt och bra första vapen tycker jag, en sådan klarar du dig bra med, däremot tycker jag du ska satsa på ett bra kikarsikte, vet av erfarenhet att kikare av sämre kvalitet ofta innebär en massa problem.

Publicerat
  • Författare
tikka m/65 m/55 har du tur kan du hitta någon iden prisklassen betalade 3 för min..helnöjd...dock utan optik

tja och tackar för tipset. fått höra att tikka är en bra grej att leta efter.

har nu sökt i över en månad och inte hittat någon tikka i min prisklass. misstänker att det är en dyrare pjäs.

en annan sak gällande 1640, hur löser man problemet med att den inte riktigt synkar med kikare? känns låg. finns det något bra knep för att lätt höja kolven?

Publicerat
en annan sak gällande 1640, hur löser man problemet med att den inte riktigt synkar med kikare? känns låg. finns det något bra knep för att lätt höja kolven?

Har funderat på samma sak då jag snart kommer att ta över en gammal släktbössa av samma modell. Det verkar dock finnas hyfsat OK kolvkamshöjare av neopren, men helt snyggt blir det ju inte på ett gammalt vapen. Alternativt så skjuter man med öppna riktmedel. Jag har seriöst funderat på det, men man blir väl antagligen lite begränsad i avstånden då.

Publicerat

Kolvkamshöjare i neopren funkar sisådär, jag har en till 6,5an. Det är bättre att bygga på kolven lite, är man lite händig fixar man det själv.

Publicerat
Kolvkamshöjare i neopren funkar sisådär, jag har en till 6,5an. Det är bättre att bygga på kolven lite, är man lite händig fixar man det själv.

Skulle skära lite i mitt hjärta att ge mig på ett så pass gammalt vapen även om det inte är värt några pengar. Samtidigt måste man ju kunna använda det också och neopren är ju inte tidstypiskt heller...

Vad upplever du för problem med höjaren?

Publicerat

Problemet med neoprenstrumpan är att det inte ligger still, man knökar till det igen och det blir aldrig exakt likadant. Inte särskilt bra för det liggande skyttet om man vill spendera ett par timmar på skjutvallen och fila på tekniken.

Publicerat
Problemet med neoprenstrumpan är att det inte ligger still, man knökar till det igen och det blir aldrig exakt likadant. Inte särskilt bra för det liggande skyttet om man vill spendera ett par timmar på skjutvallen och fila på tekniken.

Hmm låter ju inte bra. Kan ju duga åt en amatör som inte skjuter så mycket dock. (Och avpassar jaktskyttet därefter naturligtvis).

Det blir att fundera några extra varv eller som sagt ovan köra utan kikare.

Publicerat
Hmm låter ju inte bra. Kan ju duga åt en amatör som inte skjuter så mycket dock. (Och avpassar jaktskyttet därefter naturligtvis).

Det blir att fundera några extra varv eller som sagt ovan köra utan kikare.

Jag är i allra högsta grad en amatör, har nog inte skjutit mer än 4-500 skott klass 1 i år men det hindrar inte att jag känner skillnad på grejerna. Neoprenstrumpan sitter faktiskt förhållandevis stadigt men efter ett tag så glider den i alla fall.

Om alternativet är att köra med öppna riktmedel så skjuter man garanterat bättre med kikare och neoprenstrumpa än med öppna riktmedel på 300metersvallen. Frågan är vilken sorts skytte och vilken sorts jakt du ska ha bössan till.

Publicerat

Går att fixera kolvkamshöjjaren med lite tejp innan man drar över neoprenet, annars kan man försöka fixa en bit kork och tälja till, möjligen frigolit åxå, och sen dra över neoprenöverdraget.

Vill inte kasta smolk i bägaren , men att hitta en bra studsare med hyffsad optik för 3000:- är svårt, men inte omöjligt!!

Bara att leta på! Tycker du är på rätt spår med en 1600/1640, finns andra alternativ åxå om man har tur.Däremot tycker jag att du som nybliven skytt/jägare ska ta med en ansenlig summa i budgeten till ammo att öva med. Alternativt spara ett tag till!

Publicerat
Jag är i allra högsta grad en amatör, har nog inte skjutit mer än 4-500 skott klass 1 i år men det hindrar inte att jag känner skillnad på grejerna. Neoprenstrumpan sitter faktiskt förhållandevis stadigt men efter ett tag så glider den i alla fall.

Om alternativet är att köra med öppna riktmedel så skjuter man garanterat bättre med kikare och neoprenstrumpa än med öppna riktmedel på 300metersvallen. Frågan är vilken sorts skytte och vilken sorts jakt du ska ha bössan till.

På detta forum kanske du räknas som amatör, men jag skulle tro att det finns gott om jägare i Sverige som behöver decenier för att komma upp i 500 avlossade skott.

Med öppna riktmedel är 300 meter så klart för långt håll. Men har man problem med 100 meter så behöver man å andra sidan öva mer.

Publicerat

Det fattas inga fel på budgeten, 3000kr räcker inte till en bra kikare och en bra studsare.

3000kr för optiken är rimligt.

Publicerat

Budget på bössa och sikte 3000 kr- Det funkar om ändamålet är älgjakt.

För det första så kan öppna riktmedel funka om du är bekväm med dem och om du anpassar skjutavståndet. Jag använder själv inte öppna riktmedel men har två kompisar som föredrar det till älgjakten. Upp till 100 m upplever de inte som något problem. Du kan få en riktigt fin bössa för 3000 kr.

Är du som jag och vill använda optik så är älgjakten den jakt i detta land som ställer minst krav på optiken- det är ett stort mål i dagsljus. Det som krävs är att det är skottfast. Ett begagnat Aimpoint eller ett lågförstorande fast sikte (ex. Weaver, Pecar) brukar gå att hitta för under tusenlappen.

Mitt råd är att om du hittar en bra bössa utan optik för 3000 kr så köp den och använd öppna riktmedel första året, bestäm dig därefter för vilken optik du skall ha. Vissa modeller av Huskvarna är felstockade och gör jävligt ont att skjuta med i 30-06.

P.S. Det kan ibland säljas kanonpaket för ca 5000 kr på Blocket, men kanonpaket för 3000 kr är betydligt ovanligare. Har nog aldrig sett något. Kanonbössa med skräpsikte har jag dock själv köpt för 3000 kr (Sako Forester .308W) :lol:

Här är i alla fall ett bra älgsikte för 1000 kr http://www.blocket.se/varmland/Husqvarna_M...tm?ca=5&w=3

Publicerat

Här är en gammal fin älgdräpare i en fin gammal kaliber. Hade jag nu inte varit vänsterskytt så hade jag köpt den själv bums.

http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Beg+...759〈=sv

Publicerat

Du kan ju få en bra 1640 för 1500-2000 sen köper du en OXO kikare 1,5-6 x 42 för 995:- då har du det bästa o billigaste du kan få. kolla på torsbohandels.com på beg. kulvapen./Willy

Publicerat

Frågan är ju också vart du bor och om du är beredd att lägga pengar på frakten, om du har så begränsad budget så vill du kanske köpa över disk.

http://ahnovapen.se/

Här har du en hva 1600 med montecarlostock och kikare för 2000 spänn, kan det vara något?

Publicerat

Du kan nog få en rätt skaplig bössa med en medioker men funktionell (till älg) kikare för 3000!

1600 och 1640 är inga dåliga bössor, slitvargar som gott och väl duger i många år! Det finns mer än en anledning till att dom fortfarande ”lever”!

Publicerat
tja,

är på g att köpa min första studsare. kommer främst jaga älg.

har letat efter en bössa i 3000kr klassen (inkl kikare) och hittat några hva 1600 samt några 1640.

i övrigt tycker jag utbudet är ganska magert i den prisklassen.

verkar vara bra grejor båda 2 om man kikar igenom div forum mm gällande dessa vapen.

frågorna är

är jag på rätt väg, eller ska man leta efter något annat?

är det fel tänkt att köpa ett vapen för 3 lax, bör man gå upp i prisklass för att få något ordentligt?

vilken av 1600 och 1640 är att föredra?

Har en husqvarna 1640 kaliber 30-06 som jag ska sälja :D

Publicerat

En gammal HVA kan absolut vara ett bra köp. Ofta handlar det om bössor som är burna mycket och skjutna litet. De har alltså ett ganska risigt yttre, men är i nära nog orginalskick i loppet, om inte rosten har fått fäste. Men lite stockolja, kärlek, en plastning och kanske en omblånering så får man ett mycket trevligt vapen.

Jag skulle lätt ta en sådan föra alla billiga, grön/kamofärgade skämtvapen som dyker upp nu på marknaden.

Hos Järvsö jakt såg jag en .270W som såg helt OK ut. Med ovanstående "uppiffningar" skulle den bli riktigt fin.

En bra kikare finns att få för en tusenlapp eller mindre. Givetvis inte nytt och kanske inte variabelt, men skarpt och pålitligt.

Pecar och Weaver nämndes ovan. Även gamla Leupold fasta 4X kan man hitta.

//Danne

Publicerat
Du kan ju få en bra 1640 för 1500-2000 sen köper du en OXO kikare 1,5-6 x 42 för 995:- då har du det bästa o billigaste du kan få. kolla på torsbohandels.com på beg. kulvapen./Willy

Glöm OXO..............Följ råden här över och gå på ett beg. sikte med kvalitet.