Publicerat Februari 14, 200620 yr Hej. Jag och 6 st. andra var ute och jagade mårdhund i söndags. Vi hade en (mynchterländer) stavning ? och två person terrier. Vi var och jagade i vår yttersta skärgård där vi har som mäst av ohyra. Kl. 8.00 träffades vi och delade upp oss i tre grupper, vi sökte genom dom tre största holmarna utan resultat, mycket spår men inga djur. Drog oss längre ut till dom mindre holmarna där hundarna hittade två st. mårdhundar under en sten. Tre timmar senare hade vi fått ut båda, med lite ansträngning från både vi och hunden. Har tagit bilder och skall prova att få in dom ???
Publicerat Februari 15, 200620 yr Författare Det är två malaxbor som var med på gästjakt, den person terriern som är på bild är bara 9 mån så han var mest med som lärling. Den andra var ner i "grytet" så jag fick ingen bra bild på den.
Publicerat Februari 15, 200620 yr Det är två malaxbor som var med på gästjakt, den person terriern som är på bild är bara 9 mån så han var mest med som lärling. Den andra var ner i "grytet" så jag fick ingen bra bild på den. Okej...Intressant jakt..."mårdhundsjakten"...bara det skulle bli lite mildare så dom skulle börja röra på sig igen...då jä.....
Publicerat Februari 15, 200620 yr Här kommer lite bilder. Fan va stort arsle den där mårdhunden på översta bilden hade, var han just på väg att smita ner i grytet? ;D Härliga bilder, mer sånt.
Publicerat Februari 17, 200620 yr Författare Okej...Intressant jakt..."mårdhundsjakten"...bara det skulle bli lite mildare så dom skulle börja röra på sig igen...då jä..... Ja man får hoppas att det bilr mildare å att det kommer lite spårsnö till nästa helg, då tänkte vi prova på nytt på samma ställe, för spår fanns det hur mycket som helst.
Publicerat Februari 17, 200620 yr Författare Fan va stort arsle den där mårdhunden på översta bilden hade, var han just på väg att smita ner i grytet? ;DHärliga bilder, mer sånt. Ha Ha, instämmer helt, jag måste nog påpeka det åt honom nästa gång vi far ut å jagar
Publicerat Februari 19, 200620 yr Hur har ni ihjäl dom? Det låter bara osm ni drar ut dom och sen är det klart Är lite intresserad för det låter ju inte osm ni skjuter dom? ??? // "TB"
Publicerat Februari 20, 200620 yr Författare Vi skjuter dem med kal.22 pistol, inne i grytet om man slipper till och om inte hunden är i vägen. Eller om hunden får ut dom så avlivas dom utanför.
Publicerat Mars 28, 200620 yr Nu alla mårdhundsjägare nu är det dags att åka ut på mårdhundsjakt. Höga skinnpriser för mårdhund ;D 2006-03-28 Finland (JJ) I går betalades på den finska internationella skinnauktionen 119,40 Euro (1 117 SEK) för den farmade mårdhunden – finnraccoon. Totalt såldes 40 000 mårdhundsskinn till modeindustrin som har ett nyväckt intresse för dessa skinn. Priserna på auktionen låg något över decemberauktionens priser.
Publicerat April 9, 200620 yr Författare Det har blivit några till sen jag skrev sist. I dag var vi ute och spårade två st. mårdhundar som hade krypit under en stor sten. Så det blev till att ringa efter han som har hund. Fram med spade och spett, men det gick inte att komma ner till mårdhundarna eftersom det var stora stenblock i vägen. Men så av någon anledning så flytteade dom på sig så jag hade turen att få fast en (viddjo)- björkslana fast snurrad i en av mårhunarna, så det var "bara" att dra ut den och avliva den med ett skott i huvudet. Den andra (hanen) jobbade vi med ganska länge med den låg säkert uppe på en liten hylla så vi avbröt jakten för denna dag.
Publicerat April 9, 200620 yr Det har blivit några till sen jag skrev sist. I dag var vi ute och spårade två st. mårdhundar som hade krypit under en stor sten.Så det blev till att ringa efter han som har hund. Fram med spade och spett, men det gick inte att komma ner till mårdhundarna eftersom det var stora stenblock i vägen. Men så av någon anledning så flytteade dom på sig så jag hade turen att få fast en (viddjo)- björkslana fast snurrad i en av mårhunarna, så det var "bara" att dra ut den och avliva den med ett skott i huvudet. Den andra (hanen) jobbade vi med ganska länge med den låg säkert uppe på en liten hylla så vi avbröt jakten för denna dag. Grattis! Hur många har du fått denna Höst/vinter ??? Själv har jag lagt grytjakten på hyllan ...för denna sesong
Publicerat April 10, 200620 yr Nu alla mårdhundsjägare nu är det dags att åka ut på mårdhundsjakt. Höga skinnpriser för mårdhund ;D 2006-03-28 Finland (JJ) I går betalades på den finska internationella skinnauktionen 119,40 Euro (1 117 SEK) för den farmade mårdhunden – finnraccoon. Oh shit!
Publicerat April 10, 200620 yr Författare Vi är tre st. som jagar till sammans, så hittills har det blivit 10 st + 3 st som jag fått i fällan. Men om spår vädret håller i så kanske det blir någon till i vår. Skall gå ut och se om jag kan spåra den andra som lämnade i går, om den har lämnat stenen.
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Hej igen!! Det var ett tag sen jag skrev nått på denn tråd, men nu har mårhundsjakten kommit i gång i på nytt. Jag börjar med förra fredagen då jag fick en ganska skaplig hane i fällan. Fort hem och hämtade ung tiken så att hon skull få "bekanta" sig med den. Det var sent på kvällen så jag såg inte om den hade skabb, vilket flera av dom förr shubbarna haft så jag avlivade den för att kolla, innan jag släppte hunden på den. Skabb fri som den var så "hälsade" hunden en bra stund på den vilket slutade i ett bad då vi kom hem. Bild kommer senare. Söndag. Jag och en kompis for ut och kollade spår då det började ljusna. Hittade en heldel spår så vi ringd åt dom som har rutinerade hundar som kom till undsättning. Väl framme vi ett stort klipp gryt hittade en av hundarna en sjubb undet en liten hylla. På med terriern, inser ganska snabbt att den är grymt skabbangripen ut med hunden och ett skått i pannan. Den andra hunden har nu hittat den andra shubben. Det är till 70 % så att finns det en brukar det finnas en till på samma ställe. Nåvel den ligger också under en liten hylla så tar bort hunden och ett skott i pannan så var den jakt dagen slut. ;D Tyväär så blev kameran hemma :'(
Publicerat November 16, 200619 yr Grattis till lyckad jakt! Är det vanligt att Mårdhunden spelar död? MVH Roggman66
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Tackar Det är bara ett fåtal som jag har sett som spelat död. Det är dom gånger som dom märker att dom inte har någon sjans att komma undan som dom kan spela döda, och då oftast när dom är på öppen mark eller i fällan. Har dock hänt en gång under en sten att den andra har spelat död efter att den första hade blivit borttagen.
Publicerat November 16, 200619 yr Författare Här hommer ett kort på tiken efter att ha "bekantat" sig med shubben. Tyvärr så var dom andra bilderna så mörka så man ser inget. :-
Publicerat November 16, 200619 yr Grattis till lyckad jakt! antar att du är från Österbotten? Var jagar du?
Publicerat November 17, 200619 yr Grattis till lyckad jakt! Är det vanligt att Mårdhunden spelar död?MVH Roggman66 Det är mycket vanligt...men dom faijtas nog emot så länge dom kan,men när hunden har fått övertaget så spelar dom nästan alltid döda.
Publicerat November 17, 200619 yr Författare Grattis till lyckad jakt! antar att du är från Österbotten? Var jagar du? Jag bor och jagar i Sundom - 10 km. söder om Vasa
Publicerat December 1, 200619 yr Författare Hej hopp. Var ut förra helgen och jagade sjubb. Det var dåligt spårför så det var att kolla de "säkraste ställena " men inget var inne, kan bero på att det var ca 5 grader varmt. : Då vi var på sista stället och kollade ett ganska omfattande gryt som dock också var tomt så försvann ena hunden och förblev borta.ca 30 min. Tydligen hade han hittat något intressant, så vi började pejla fram honom och märkte att han skällde för fullt. Började att gå i rikrning där vi trodde att han var och efter en stund kunde vi också höra honom. Väl framme så hade han två mårdhundar under en liten gran. Jag tänkte att det här är lungt och bra så jag tog fram kameran och skulle ta några fina bilder ;D Då rusar den ena i väg åt ett håll som vi i "panik" hinner sätta några skott i, och på samma gång så rusar den andra i väg åt andra hållet. Nå ja, den första blir panik då den får två av hundarna efter sig och dyker under en sten som är vattenfylld så den var klar. Nu har hunden fått fast den andra sjubben med som också gott under en sten dock med mindre vatten i så ett piller så var den klar Det där med bilderna så blev förståss inte som jag tänkt det men en bild kan jag väl sätta ut Summa sumarum 2 st mårdhundar denna gång 8)