Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg-, trädkramare och nu mårdhundskramare

Featured Replies

• Svar 54
  • Visningar 7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

"I min drömvärld lever mårdhund och människa sida vid sida, som bästa vänner."

:)-_-B)

Publicerat

Skön lirare, helt utan verklighetsförankring... Man kan bara skratta åt hans totalt snevridna världsuppfattning

Detta är den stora nackdelen med bloggosfären. Uppenbart mentalt rubbade människor kan sitta och sjunga ut sitt rubbade budskap istället för att bara vara hänvisade till det lokala dårhusets publik.

Publicerat

Tur att det finns människor som får en att känna sig intelligent :)

Publicerat

idiotfabriken stänger aldrig...

Publicerat

Terje har man ju snackat med... Vilka nötter det finns, och att dem är envisare än en surjämte gör ju inte saken bättre heller.  :unsure::huh:

Publicerat

Det är när man läser sådan här rappakalja som man önskar att allemansrätten togs bort! Så kan han köpa/arrendera sin egen mark där han kan sitta och plåta sin "oskygga vargflock".

Är så jä* trött på dessa naturfotografer och fågelskådare som klampar in på ens mark utan att visa minsta hänsyn varken mot natur eller jägare/markägare för att sedan bete sig som dom äger marken...

Publicerat
Det är när man läser sådan här rappakalja som man önskar att allemansrätten togs bort! Så kan han köpa/arrendera sin egen mark där han kan sitta och plåta sin "oskygga vargflock".

Är så jä* trött på dessa naturfotografer och fågelskådare som klampar in på ens mark utan att visa minsta hänsyn varken mot natur eller jägare/markägare för att sedan bete sig som dom äger marken...

Tycker du att man ska ansöka hos markägare för att plocka svamp och bär också? Eller ska man fråga jägare också för säkerhets skull?

Du anser kanske också att det bara är markägare som får njuta av naturen? Och då självklart bara på sin egen mark...

Fotografen gör nog enorm skada där han/hon sitter blick stilla och väntar på en fantastisk upplevelse att fotografera. Eller skrämmer massor av vilt/fåglar när han/hon tassar fram för att inte skrämma djuren som han/hon vill fotografera? :(

Publicerat
Vad många i Sverige inte vet är att mårdhunden är ett mycket populärt inslag i den finska naturen, och att den på ett alldeles utmärkt sätt anpassat sig i näringskedjan.

Ja alltså det var ju något helt nytt...

Dessa personer förespråkar ju "naturlig balans"... Det finns inte riktigt något sådant längre, i princip ALLT är människopåverkat på ett eller annat sätt... usch.. korkat korkat!

Publicerat

Allvarligt, många av dom här "artiklarna" skrivs väl mest i syfte att provocera? Ibland är det nästan för uppenbart.

Naturfotografen är ett bra exempel på en lite mer speciell kategori som är vanligt förekommande. Dom har inga som helst kunskaper om och noll intresse för viltvård. Även om dom säkert tycker om naturen och kan en hel del om arterna som dom fotograferar. Det här gänget är extra svårt att inte reta sig på; dom tror sannolikt på det dom skriver.

Publicerat

Men om någon stöter på fler liknande grejer, så lägg gärna upp. Som underhållning är det helt fantastiskt!

Publicerat

"Enligt säkra källor till Djurbladet har den även en bombastiskt stor pung som den kan trä över pälsen och flyga iväg med"

Publicerat
"Enligt säkra källor till Djurbladet har den även en bombastiskt stor pung som den kan trä över pälsen och flyga iväg med"

Jomen det är sant. Det har jag sett på film!

Pom Poko heter den, rekommenderas till alla som har ungar i åldern 5-10.

Publicerat
Tycker du att man ska ansöka hos markägare för att plocka svamp och bär också? Eller ska man fråga jägare också för säkerhets skull?

Du anser kanske också att det bara är markägare som får njuta av naturen? Och då självklart bara på sin egen mark...

Fotografen gör nog enorm skada där han/hon sitter blick stilla och väntar på en fantastisk upplevelse att fotografera. Eller skrämmer massor av vilt/fåglar när han/hon tassar fram för att inte skrämma djuren som han/hon vill fotografera? :)

Håller med dig. Dom går ju fram som slåttermaskiner dom där fotograferna. Värst är nog ändå älgjägarpacket, dom tror verkligen att dom äger skogen. (vissa gör ju det också) Men det kanske är när man har nånting att dölja som man måste vara ensam och jaga i skogen.

Det jag inte förstår är vilka i Finland som grabben hänvisar till när han säger att mårdhunden är ett populärt inslag i naturen. Det klart att man blir ju inte besvärad av attackerande tjädrar och gräsänder lika mycket där mårdhunden huserar.

Publicerat

Jag tycker det är riktigt bra att de här djurrättsmupparna försvarar mårdhunden!

Synd att inte fler av dem stiger fram och försvarar de här oönskade djuren.

Har jag blivit galen som säger så?

Nej, jag är övertygad om att det här är ett mycket bra sätt att visa för "svensson" att de här djurrättarna är extremister som inte riktigt skall tas på allvar när man talar jakt och villtvård. För är man så "Talibaniserad" att man inte ens accepterar jakt på sådana här arter som inte har något som helst existensberättigande i vår natur och som för med sig så mycket risker för inhemsk fauna och t.o.m. oss människor (Dvärgbandmask, Rabies m.m.) ja då är det väl knappast lönt att lyssna på förnuftsargument gällande annan villtvård från det hållet...

Av samma orsak är jag inte helt nöjd när det talas om nollvisioner/SGT gällande varg...

MVH // Henrik

Publicerat

Fotografen gör nog enorm skada där han/hon sitter blick stilla och väntar på en fantastisk upplevelse att fotografera. Eller skrämmer massor av vilt/fåglar när han/hon tassar fram för att inte skrämma djuren som han/hon vill fotografera? :blush:

Det Jag menar är att vill man njuta av naturen så får man visa respekt för markägaren i fråga. Förslagsvis respektera skyltar med att jakt genomförs i området. Har vid flertal tillfället stött på folk där Jag trevligt uppmanat dem att gå till ett annat område men fått slängt i ansiktet att de har rätt att vara precis var det vill... Och JA jag tycker man ska ansöka om tillstånd för att plocka bär och svamp om det görs i kommersiellt syfte. (Läs utländska bärplockare).

Om det hade varit så väl att de sitter blixt stilla, nu syftar Jag i första hand på fågelskådare som fotograferar. De struntar totalt i om de går rakt genom en fasanutsättning eller trampar mitt genom en viltåker på våren för att titta på just den där enskilda arten. Och då pratar vi ofta inte om en enskild person utan snart står det 100 stycken där. Exemplen är många men givetvis finns det undantag. Det Jag menar är att man ska visa hänsyn till markägare och hans intressen!

Med andra ord ska man inte ska missbruka allemansrätten utan uppskatta den möjlighet vi har i Sverige att kunna gå vistas och njuta av naturen.

Publicerat

"inte störa inte förstöra" är lite frågande till den formuleringen i allemansrätten borde den inte gälla för att man inte ska störa eller förstöra för markägaren också ??

Publicerat
Det Jag menar är att vill man njuta av naturen så får man visa respekt för markägaren i fråga. Förslagsvis respektera skyltar med att jakt genomförs i området. Har vid flertal tillfället stött på folk där Jag trevligt uppmanat dem att gå till ett annat område men fått slängt i ansiktet att de har rätt att vara precis var det vill... Och JA jag tycker man ska ansöka om tillstånd för att plocka bär och svamp om det görs i kommersiellt syfte. (Läs utländska bärplockare).

Om det hade varit så väl att de sitter blixt stilla, nu syftar Jag i första hand på fågelskådare som fotograferar. De struntar totalt i om de går rakt genom en fasanutsättning eller trampar mitt genom en viltåker på våren för att titta på just den där enskilda arten. Och då pratar vi ofta inte om en enskild person utan snart står det 100 stycken där. Exemplen är många men givetvis finns det undantag. Det Jag menar är att man ska visa hänsyn till markägare och hans intressen!

Med andra ord ska man inte ska missbruka allemansrätten utan uppskatta den möjlighet vi har i Sverige att kunna gå vistas och njuta av naturen.

Jag kan till viss del förstå dig på en del punkter. Som att söka tillstånd för att ha en massa folk för att plocka bär i kommersiellt syfte t ex. Jag hoppas vi andra kan få plocka de liter av bär vi behöver för vår årskonsumtion. Sen kan jag förstå att områden kan bli förstörda när det är 100-tals människor som ska vara på en och samma plats samtidigt. Men jag har lite funderingar också...

Skyltar med jakt... låter bra, men är du säker på att de som gick in i skogen passerade där skylten/skyltarna står? Hur vet man då att du är där och jagar? Såvida man inte får en kula vinande vid öronen.... :blush: Sen hur vet man vem som äger marken just där man är? Ni har ju inte skyltar med namn och telefonnr överallt så man vet... Man behöver inte vara från trakten och veta....

Sen ska man naturligtvis vara rädd om vår natur på alla de sätt vi kan. Naturen tillhör oss alla - ni som äger mark äger bara förvaltningrsrätten. Respekt ska ALLA visa - sen finns det tyvärr undantag. Vissa har väldiga revirtänk och det gäller markägare, jägare och övriga. Alla anser att det är deras "rätt" och de FÅR göra, mer eller mindre, som de vill... Det är ju inte rätt det heller.

Personligen går jag helst inte i skogen på hösten då jakten har börjat, jag vet ju inte vart jägarna är. :lol:

Publicerat
Allvarligt, många av dom här "artiklarna" skrivs väl mest i syfte att provocera? Ibland är det nästan för uppenbart.

Naturfotografen är ett bra exempel på en lite mer speciell kategori som är vanligt förekommande. Dom har inga som helst kunskaper om och noll intresse för viltvård. Även om dom säkert tycker om naturen och kan en hel del om arterna som dom fotograferar. Det här gänget är extra svårt att inte reta sig på; dom tror sannolikt på det dom skriver.

Ehhh. :blush: Jag är naturfotograf. Jag har massor med kunskaper. Jag har massor av intresse för viltvård. Det har garanterat alla av mina kollegor oxå.

(jag är även jägare)

Publicerat

Trots att Terje postade sitt i mitt tycke något onyanserade inlägg :blush: redan i februari så kände jag mej manad att svara honom. Så som debatten går i denna tråd tycker jag det kan vara värt att upprepas här.

"Jag är både jägare och naturfotograf. Jag upplever inget av det du skriver om. När jag pratar med mina jägarkompisar får jag massor av respekt som naturfotograf, och likaså tvärtom, de flesta naturfotografer jag känner respekterar duktiga jägare. I båda ”lägren” hittar man ju naturmänniskor med känsla för djur och natur utöver allmänhetens. När jag jobbar i skogen ser jag nästan aldrig folk överhuvudtaget, har jag tur stöter man på en jägare som faktiskt vistas och upplever naturen. Vice versa har oxå hänt, jag har stött på fotografer under jakt (på väg till pass). Vi har kunnat samspråka i samförstånd om vad vi upplever och om naturen runt oss. Nä, jag känner inte alls igen din beskrivning av varken jägare- eller naturfotografkåren."

Publicerat
Ehhh. huh.gif Jag är naturfotograf. Jag har massor med kunskaper. Jag har massor av intresse för viltvård. Det har garanterat alla av mina kollegor oxå.
"Jag är både jägare och naturfotograf. Jag upplever inget av det du skriver om. När jag pratar med mina jägarkompisar får jag massor av respekt som naturfotograf, och likaså tvärtom, de flesta naturfotografer jag känner respekterar duktiga jägare. I båda ”lägren” hittar man ju naturmänniskor med känsla för djur och natur utöver allmänhetens. När jag jobbar i skogen ser jag nästan aldrig folk överhuvudtaget, har jag tur stöter man på en jägare som faktiskt vistas och upplever naturen. Vice versa har oxå hänt, jag har stött på fotografer under jakt (på väg till pass). Vi har kunnat samspråka i samförstånd om vad vi upplever och om naturen runt oss. Nä, jag känner inte alls igen din beskrivning av varken jägare- eller naturfotografkåren."

Kan nog bara hålla med... Men sen igen kan jag tänka mig att inte alla "naturfotografer" är speciellt insatta, utan bara får för sig att trampa ut i första bästa skog och knäppa bilder på allt som rör sig ungefär... Som folk borde känna till vid det här laget så finns det idioter överallt, och det gäller väl bara att inte snubbla över dem för ofta...