Publicerat November 27, 201015 yr Vad kan du tänka dig att betala för endagsjakt på berörda djur? Fällavgift och troféavgift tog jag inte med. Jag kunde bara lägga till tre olika djur så vildsvin, mufflon och rådjur fick jag inte med här men kan ordna en omröstning ang det också.
Publicerat November 27, 201015 yr Den enda gången jag skulle kunna tänka mig att betala för jakt är om köttet ingår och det är frilevande djur och inte i hägn. Trofé är helt ointressant om det inte skulle vara ett sjukt bra knivämne eller liknande... Fast jag kan tänka mig att åka en bra bit för en bra jakt så där är jag nog beredd att spendera lite pengar... (kör 260 mil varje gång jag skall på älgjakt t ex )
Publicerat November 27, 201015 yr Hmmm.... Kronhjort kunde man betala en del för att få dräpa. Är det vilt jag har kvar på "listan" som jag gärna skulle skjuta innan man skall packa ihop.
Publicerat November 27, 201015 yr Hägn jakt är inte aktuellt, inte heller betalar jag för en dag älgjakt som passskytt, jag+hundförare och ställande hund, ja visst. Vildsvinsvak, nej det är inte något jag betalar för utöver för viltkroppen. Kron, dov, mufflon är otroligt roligt o intressant, men jag skulle aldrig betala mer än max 1 000 kr för en hel dags jakt, o då menar jag en heldagsjakt, inget fjantigt 1,5 timmar x 2 morgon o kväll. /Christian
Publicerat November 27, 201015 yr ja, det beror väl på vad man potentiellt kan få för pengarna. en enkel variabel så som vilttäthet tycker jag är ganska avgörande.
Publicerat November 27, 201015 yr Många parametrar att ta hänsyn till än vad som ska jagas. Därför röstar jag inte.
Publicerat November 27, 201015 yr Vad jag kan tänka mig betala för en jakt beror mer på arrangemang och jaktform än vilttyp. Vakjakt typ 0kr oavsett vilt. Hundjakt eller drevjakt med bra upplägg kan få kosta. /Petter
Publicerat November 27, 201015 yr Sen tror jag det spelar väldigt stor roll vad det får kosta om man har någon egen jaktmark eller ej. Är man utan mark så är det bara att betala för att få jaga som gäller... Abstinens har stor makt över lädret!
Publicerat November 27, 201015 yr Jag avstår från att rösta för jag vill helst ha kött som lön för "mödan". att sen betala för storlek på olika troféer och hela den soppan gör att jag med min klena ekonomi inte hade vågat skjuta på nåt i rädsla för att få pantsätta bössa och körkort för att komma hem
Publicerat November 28, 201015 yr Som dåligt avlönad kommunalare så har jag inte råd att betala några fantasisummor för jakt. Fast även om jag hade pengarna skulle jag aldrig betala en massa pengar för att skjuta en trofé i ett hägn...därtill betala ändå mer för att få något kött... Finns många parametrar att ta ställning till när man kan säga vad det är värt att få jaga och/eller skjuta något. Skulle jag betala dyrt så måste det så klart vara service som motsvarar detta. Jag skulle dock föredra att jaga billigt och göra "allt" själv. Tycker det är helt sjukt att man skulle få betala en massa extra om man skjuter ett större djur...Viltet tillhör ju inte marken utan "alla" ända tills det fälls. Att en skytt skulle tvingas betala tusentals kronor extra för att ha skjutit t.ex. ett vildsvin som har betar som är längre än x-cm är helt jäkla vridet. Hur kan någon avgöra det när man sitter på en åtel? Det enda som skulle kunna motivera extra betalning är om man vill ha med sig mer kött så att säga. Fast jag tycker att allt ska ingå i grundpriset. Där är det stor skillnad när det är ett stort djur i ett hägn. Då kan troféjägarna betala extra för att ha något att skryta med...där ägs ju djuret av någon även innan skottet. Att betala för vildsjakt, ja, om det vore det enda alternativet, men då skulle jag verkligen vilja ha "garantier" för att det finns djur eller att jag får komma fler ggr till rabatterat pris om jag inte fått skjuta någon gris. Har ingen egen mark men föräldrarna har en liten markplätt i norra Roslagen och så har jag den fenomenorma turen att ha kontakt med en som har för mycket vildsvin på/kring sin mark här i Skåne och där får jag för närvarande sitta och passa "hur mycket jag vill"...typ... Är dock öppen för förslag till jakt...
Publicerat November 28, 201015 yr ja vad skulle jag kunna tänka mig att betala för att få åka iväg för att få skjuta sveriges klövvilt ja för vak/purch jakt skulle ja inte betala 0 hund jakt med bra upplägg o mycket vilt på markerna så skulle ja väl kunna betala några kronor för att jaga. men tar hälst lite kött typ en stek eller liknande för jaktens skull..
Publicerat November 28, 201015 yr Jag betalar inte för jakt på det viset. Ett arrende ok, ett långsiktigt avtal. Men att köpa skottillfällen är i mina ögon ett horeri. Jag kan sträcka mig till att köpa jakt i present, där går min gräns. Jag har till och med svårt för bjudjakter, jakter där jag inte har ngn anknytning till markerna. Dock brukar det lossna efter ett par tre gånger... Där jag jagar vill jag känna marken eller åtminstone börja lära mig. Jag ser ett nöje i att söka passet själv än att bli omhändertagen. Sådan är jag, skjut mig... Tomas
Publicerat November 29, 201015 yr Vi betalar alla på nåt sätt för att få jaga, antingen genom att köpa marken (betala en gång) eller ett arrende (en gång per år?) eller per gång man jagar, var finns skillnaden förutom i just tidsaspekten? Att se ner på folk som betalar per gång och kalla dem för nedsättande saker tyder på en väldigt inskränkt syn på vad övriga företar sig. Själv är jag intresserad av hur andra jaktformer fungerar och hur det är att jaga i andra länder. Jag är inte dummare än jag inser att chansen för mig att köpa en rejäl markbit i afrika så jag kan komma på safari är obefintlig så det är bara att acceptera att det får bli en jaktresa med dagskostnad om jag vill prova på safari. Samma gäller om jag vill jaga duvor i argentina eller Sikahjort på Irland eller brölande brunsthjortar i Polen o s v. Jag tycker faktiskt lite synd om dem som inte inser hur kul och utvecklande det kan vara att komma nån annanstans och jaga.
Publicerat November 29, 201015 yr Det beror ju helt på vad för typ av jakt. Själv är jag nästan helt ointresserad av jakt där jag inte kan jaga med egna hundar, så både dov och kron faller ju bort. Och älgjakt har jag oftast mer än jag hinner med så där är ju inte aktuellt att köpa dagsjakter. Hade bestämt att jag skulle med och jaga dov över en helg för nåt år sedan, men kom på att det ger mig ingenting att skjuta en hjort på vak/pürschjakt. Så jag avstyrde det.
Publicerat November 29, 201015 yr Om jag får välja så jagar jag bara på mitt väl tilltagna gods med mina inbjudna vänner. Här hittar jag och har bra koll på viltet så jag kan planera avskjutningen därefter. Nu är problemet att jag inte har något gods och min egen mark är väl 1/4 H gräsmatta på innergården som jag delar med 4 grannar. Därför jagar jag på mark jag arrenderar, själv eller med andra. Jag jagar där jag bjuds in eller lyckas bjuda in mig själv. Ibland får jag betala en slant, ibland ingår det kött ibland inte. Jag jagar allt jag kommer över helt enkelt i den utsträckning min sambo tillåter förstås... Jag kan tänka mig att betala för dagsjakt, men jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka det är värt eller hur man ska värdera det. Det är inte alltid skjuta som är det roligaste men det är väl det enklaste att sätta ett pris på. Tror att de flesta värderar en "köpjakt" efter vad man har för egna jaktförutsättningar kontra det som erbjuds. Jag trodde att det fanns någonform av "prislista" hos de som erbjuder dagsjakter kommersiellt? Som en parantes kan jag säga att jag har medlemmar i mitt jaktlag som inte jagat en dag den här säsongen, för dem hade det blivit billigt med 2000 för en dag.
Publicerat November 29, 201015 yr Jag kan tänka mig att betala för dagsjakt, men jag vet inte riktigt vad jag skulle tycka det är värt eller hur man ska värdera det. Det är inte alltid skjuta som är det roligaste men det är väl det enklaste att sätta ett pris på. Tror att de flesta värderar en "köpjakt" efter vad man har för egna jaktförutsättningar kontra det som erbjuds. Jag trodde att det fanns någonform av "prislista" hos de som erbjuder dagsjakter kommersiellt? Som en parantes kan jag säga att jag har medlemmar i mitt jaktlag som inte jagat en dag den här säsongen, för dem hade det blivit billigt med 2000 för en dag. Du berör en intressant men småtrist asspekt här. Det finns en del människor som aldrig hittar tiden för att komma ut på jakt när de arrenderar jaktmark. Om de istället bokade in en jaktresa till Polen/ungerna/England mm så skulle de betala ungefär det samma men de skulle kommit ut på jakt åtminstonde de dagar som resan varade. Troligen skulle de även skjuta betydligt mer djur också eftersom de (oftast) jagar på marker med betydligt mer vilt än en normal svensk jaktmark. Givetvis passar en jaktresa/dagsjakter inte alla men man ska inte se ner på den som aldrig reser eller den som reser ofta. Själv försöker jag hinna med en resa om året samtidigt som jag jagar så många dagar som möjligt på mina marker här i Sverige. Jag ser inte en jaktresa som en ersättning för jakt utan som ett komplement. Bäst är ju om man kan förlägga resan till den tid på året som det inte finns nåt att jaga i Sverige.
Publicerat November 29, 201015 yr Vi betalar alla på nåt sätt för att få jaga, antingen genom att köpa marken (betala en gång) eller ett arrende (en gång per år?) eller per gång man jagar, var finns skillnaden förutom i just tidsaspekten?Att se ner på folk som betalar per gång och kalla dem för nedsättande saker tyder på en väldigt inskränkt syn på vad övriga företar sig. Själv är jag intresserad av hur andra jaktformer fungerar och hur det är att jaga i andra länder. Jag är inte dummare än jag inser att chansen för mig att köpa en rejäl markbit i afrika så jag kan komma på safari är obefintlig så det är bara att acceptera att det får bli en jaktresa med dagskostnad om jag vill prova på safari. Samma gäller om jag vill jaga duvor i argentina eller Sikahjort på Irland eller brölande brunsthjortar i Polen o s v. Jag tycker faktiskt lite synd om dem som inte inser hur kul och utvecklande det kan vara att komma nån annanstans och jaga. Rikitigt bra skrivet! Jag betalar gärna för dagsjakt och jaktresor. Priset är jag är bered att betala beror på helheten: viltrikedom, jaktsätt, tofeér m.m. Hägnjakt är något som jag personligen int sku betala för, ser dock int ner på dom som gör det. Edit: Nu har jag ju dock bara betalat för jakt i Sverige. Men blir nog längre resor i framtiden. Och bytesjakt som Karl.Ö. skriver är ju också riktigt kul och bra. Byter både med finnar och svenskar varje höst.
Publicerat November 29, 201015 yr Jag tycker faktiskt lite synd om dem som inte inser hur kul och utvecklande det kan vara att komma nån annanstans och jaga. Det ska du inte göra, vi har kul vi med. det blir ofta inbjuden - bjuda igen men många har tillräckligt med vänner för att det ska bli en varierande säsong mellan älgjakt, hjort, gris och rådjur eller grytjakt i kombination med smyg, vak, drevjakt (med olika hundar ) så blir min säsong ganska omväxlande i min värld åtminstone. det finns såna som jag som inte vill åka för långt heller för man finner inte motiv tillräckligt när man har familjen hemma isåfall. nu kanske det ändras med åldern... men det är kanske lite att ta i att säga att det är synd om oss för vi missar utveckling. om jag ska "provocera" lite tillbaka så kan jag med mina värderingar tycka det är flångdumt att åka till polen och skjuta "på det som kommer" för att få skjuta av sig om man inte får jaga hemma i större omfattning. själv känner jag mig inte stor nog att döma/bedöma den frågan men tog ändå åt mig av att jag inte tillhör "er skara". Kalle
Publicerat November 29, 201015 yr intressant tråd....trodde det var fler som var intresserade av att åka på jaktresor i olika länder men tydligen inte. tur för er, för då slipper ni dela camp med mig.
Publicerat November 29, 201015 yr intressant tråd....trodde det var fler som var intresserade av att åka på jaktresor i olika länder men tydligen inte.tur för er, för då slipper ni dela camp med mig. tur för dig ur min synvinkel edit: vill inte kvadda för någon som ser fram emot något....
Publicerat November 29, 201015 yr QUOTE (Taxmannen @ Nov 29 2010, 11:42 ) RW: bra sagt.. RW är en klok man . det har jag sagt förut Jo, jag gillar egentligen inte o hålla med.....men...får väl göra ett undantag idag.
Publicerat November 29, 201015 yr Om det skall vara intressant för mig att köpa jakt över huvud taget så lägger jag mycket vikt på helhetsupplevelsen. Var iväg på en köpejakt för ett tag sedan som visserligen kostade en del men jäklar vad roligt vi hade. Jakten var väl inte speciell, men där fanns gott om fågel och hundarna de hade var outstanding. När vi var färdiga vid 3 tiden så hade han ordnat 3 rätters middag (Vilt så klart) på en stor anläggning där vi senare fick basta och bada vedeldat kar. Fanns även chans för övernattning men det ingick inte i de 3000 jag betalade. Hur som helst det tyckte jag var ett helt ok upplägg, även ifall jakten är det viktigaste. =)
Publicerat November 30, 201015 yr Jag betalar i arrende, fällavg, medlemsskap i jaktklubben, lite till utr typ elverk, älgdragare, reservdelar till gasolsystem mm i jaktkojan/bastun - 1500/år. För älg och småvilt. Är på skogen runt 50 jaktdagar/år(ibland mer ibland minder) 1500/50= ca 30 kr/dagen men då ska köttlott och trofé och en sovplats ingå!! Men jag kan åka en bit för att jaga som gratisgäst där endast ev trofé blir min utan köttkrav... Här omkring där jag jagar så brukar även jaktgästen få eget fällt småvilt. (Rå, hare, fågel, bäver mm ev kan rå delas om jag tex tar med mig en gäst och vi hjälps åt oavsett skytt) Jag skulle ha svårt att motivera att betala några större summor för att få jaga. Framför allt om inte köttlott/trofé ingår. Men det klart om det förutom jakten, är ett fint boende och det bjuds på bra mat och trevligt sällskap med möjlighet till tex bastu/badtunna mm. Då kan det vara värt att lägga 500-1000/dygn även om jag inte får behålla något av det jag fäller.