Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagsjakter

Featured Replies

Publicerat
Det ska du inte göra, vi har kul vi med. det blir ofta inbjuden - bjuda igen men många har tillräckligt med vänner för att det ska bli en varierande säsong mellan älgjakt, hjort, gris och rådjur eller grytjakt i kombination med smyg, vak, drevjakt (med olika hundar ) så blir min säsong ganska omväxlande i min värld åtminstone. det finns såna som jag som inte vill åka för långt heller för man finner inte motiv tillräckligt när man har familjen hemma isåfall. nu kanske det ändras med åldern...

men det är kanske lite att ta i att säga att det är synd om oss för vi missar utveckling.

om jag ska "provocera" lite tillbaka så kan jag med mina värderingar tycka det är flångdumt att åka till polen och skjuta "på det som kommer" för att få skjuta av sig om man inte får jaga hemma i större omfattning. själv känner jag mig inte stor nog att döma/bedöma den frågan men tog ändå åt mig av att jag inte tillhör "er skara".

Kalle

Om du nu ska klanka så läs då lite bättre. Det står inte att det är synd om folk som inte åker utomlands och jagar utan "hur kul och utvecklande det kan vara att komma nån annanstans och jaga." vilket också inbegriper dem som åker till olika ställen inom landet. Om du sen betalar för jakten eller om det är ett utbytte kvittar i samanhanget.

Jag har själv också åkt runt i landet och haft utbyttesjakt för att jag vill uppleva olika sorters jakt. Det behöver inte inbegripa stora troféer utan kan vara att jaga skräpfågel på en tipp.

Herr Ligné (SJF) beskrev i en av sina krönikor att han ville åka runt och skjuta alla arter som det fanns jakttid på, jag känner likadant. Inte att man ska "kryssa av" arten utan att få uppleva de olika sorters jakt som finns. Det är ju exempelvis två helt olika sorters jakt när man jagar Ripa med stående hund under hösten och att skida runt på vårvinterna och skjuta Ripa även om det är Ripa som jagas i bägge fallen.

Publicerat
Du berör en intressant men småtrist asspekt här.

Det var en lustig formulering, men jag förstår hur du menar.

Nej det är ju så att man har olika förutsättning.

Det är väl så, både i jakt och det civila livet att de som har jobb som möjliggör att man kan hålla sig med dyra arrenden knappt har någon ledig tid att nyttja dem.

Bor man tex i Skåne eller i någon annan tätbefolkad del av landet så är det faktiskt inte helt självklart att hitta någonstans att jaga.

Publicerat
Om du nu ska klanka så läs då lite bättre. Det står inte att det är synd om folk som inte åker utomlands och jagar utan "hur kul och utvecklande det kan vara att komma nån annanstans och jaga." vilket också inbegriper dem som åker till olika ställen inom landet. Om du sen betalar för jakten eller om det är ett utbytte kvittar i samanhanget.

Jag har själv också åkt runt i landet och haft utbyttesjakt för att jag vill uppleva olika sorters jakt. Det behöver inte inbegripa stora troféer utan kan vara att jaga skräpfågel på en tipp.

Herr Ligné (SJF) beskrev i en av sina krönikor att han ville åka runt och skjuta alla arter som det fanns jakttid på, jag känner likadant. Inte att man ska "kryssa av" arten utan att få uppleva de olika sorters jakt som finns. Det är ju exempelvis två helt olika sorters jakt när man jagar Ripa med stående hund under hösten och att skida runt på vårvinterna och skjuta Ripa även om det är Ripa som jagas i bägge fallen.

Hm.. Attans klok du är!

Själv har jag målsättnigne att försöka skjuta något nytt vilt varje år elelr iaf prova något nytt varje år i alla fall. I år funderar jag på att få till att jaga säl eller hoppas vädret funkar så det går att jaga lite toppfågel. RW, ska du med? ^_^

Publicerat
Jag betalar i arrende, fällavg, medlemsskap i jaktklubben, lite till utr typ elverk, älgdragare, reservdelar till gasolsystem mm i jaktkojan/bastun - 1500/år. För älg och småvilt.

Är på skogen runt 50 jaktdagar/år(ibland mer ibland minder) 1500/50= ca 30 kr/dagen men då ska köttlott och trofé och en sovplats ingå!!

Men jag kan åka en bit för att jaga som gratisgäst där endast ev trofé blir min utan köttkrav... Här omkring där jag jagar så brukar även jaktgästen få eget fällt småvilt. (Rå, hare, fågel, bäver mm ev kan rå delas om jag tex tar med mig en gäst och vi hjälps åt oavsett skytt)

Jag skulle ha svårt att motivera att betala några större summor för att få jaga. Framför allt om inte köttlott/trofé ingår.

Men det klart om det förutom jakten, är ett fint boende och det bjuds på bra mat och trevligt sällskap med möjlighet till tex bastu/badtunna mm. Då kan det vara värt att lägga 500-1000/dygn även om jag inte får behålla något av det jag fäller.

Jag misstänker att det finns en geografisk skillnad på intresset och acceptansen för jaktresor. I södra sverige, speciellt i närheten av storstäderna skulle du behöva lägga till minst två nollor i slutet av den summa du nämner för att få samma saker. Därför är kostnader på 2000:-/jaktdag en mer normal summa i södra sverige.

Därtill är troligen de som jagar i söder mer intresserade av jaktuplevelsen än köttet. Den som jagar för att få kött räknar snabbt ut att i södra sverige är det billigare att gå på en resaurant och få maten serverad än att jaga.

Publicerat
Hm.. Attans klok du är!

Själv har jag målsättnigne att försöka skjuta något nytt vilt varje år elelr iaf prova något nytt varje år i alla fall. I år funderar jag på att få till att jaga säl eller hoppas vädret funkar så det går att jaga lite toppfågel. RW, ska du med? ^_^

Säl vore kul men vad är jakttiderna??

Toppfågel låter intressant, är det i Idretrakten du tänkte jaga? När?

Håller snön i sig så blir det inte mycket mer jakt detta jaktåret varken i Skåne eller i Småland så då blir det några tomma helgen med ens. Vi hörs i frågan!

Publicerat
Det är väl så, både i jakt och det civila livet att de som har jobb som möjliggör att man kan hålla sig med dyra arrenden knappt har någon ledig tid att nyttja dem.

Är lite som sportbilar, när man har råd med en häftig sån så kommer man inte ur den..... ^_^

Publicerat

ja det är möjligt att det är fel på min tolkning, det är ju en lätt förklaring för mig att ta till mig. jag har läst det igen ett par gånger och håller med dig när jag läst även ditt andra inlägg. felet ligger säkerligen hos mig.

jag kunde som sagt inte se kopplingen till utveckling genom att åka till afrika och skjuta en stillastående Zebra som exempel, kul ja, utvecklande tja.

hursom, om vi tänker att man trivs skitbra som man har det i nuet, så finns inte riktigt "drivet" i att söka nytt.

men du har en bra poäng i mina ögon i att åka runt och se hur andra jagar samma vilt i samma miljöer. Det är ju lite "forskningstänk" i det vilket är utvecklande.

ett diskussionsämne är om man inte har någon mark alls som en av mina kompisar, utan köper 8 jakter om året och åker dit för att roa sig. kött köper han med sig hem om jag fattat det rätt. han och jag har ju inte samma relation till jakt oh viltvård kan jag lugnt säga. det är grundläggande saker som bildar viss ödmjukhet i sinnet han missar enligt mitt tycke.

jag tror nog att de flesta jägarna åker runt lite till kompisar och jagar faktiskt, har man detta intresset så tror jag det är svårt att undvika.

nu när jag läst igen, igen, o igen så är det positivt att åka runt lite ^_^

Publicerat
jag kunde som sagt inte se kopplingen till utveckling genom att åka till afrika och skjuta en stillastående Zebra som exempel, kul ja, utvecklande tja.

nu när jag läst igen, igen, o igen så är det positivt att åka runt lite ;)

Zebror är faktiskt mer svårjagade än det mesta svenska vilt om man nu ska vara petig... ;)

Att åka runt och jaga på nya marker och gärna nytt vilt ÄR utvecklande även om det enda som kommer fram är att det inte är en jaktform som passar dig. Då lär man sig i a f uppskatt det man har... ^_^

Publicerat

Jag röstade på maxbeloppen överallt.

Varenda spänn ska ju jagas upp ändå och är upplägget tillräckligt bra så kan jag betala mycket för upplevelsen.

Det är nämligen det jag jagar, upplevelser.

Publicerat
  • Författare

Låt oss anta att det handlar om heldagsjakter med början 08.00 med lite genomgång av säkerhet och annat innan utplacering på första pass. En kort lunch runt 12.00 och sen jakt fram till 16.00.