Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka vilt går att vissla fast?

Featured Replies

Publicerat

Tjena

Är nybakad jägare å undrar vilka av våra klövvilt som går att "vissla fast" dvs få stopp på mha ljud?

Älg vet jag.

Kron - ?

Dov - ?

Rå - ?

Gris - ?

Givetvis olika situationer men om ni vill ha något att utgå ifrån så djur som blivit stött av drevkedja.

/J

Publicerat
Tjena

Är nybakad jägare å undrar vilka av våra klövvilt som går att "vissla fast" dvs få stopp på mha ljud?

Älg vet jag.

Kron - ?

Dov - ?

Rå - ?

Gris - ?

Givetvis olika situationer men om ni vill ha något att utgå ifrån så djur som blivit stött av drevkedja.

/J

Alla, men de brukar inte stå kvar så länge sen drar de som en avlöning. Älgen kan vara du nog att stå kvar en längre stund.

Du behöver inte vissla heller du kan ropa "STANNA" sen har du en eller flera sekunder på dig att skjuta

Publicerat
  • Författare
Alla, men de brukar inte stå kvar så länge sen drar de som en avlöning. Älgen kan vara du nog att stå kvar en längre stund.

Du behöver inte vissla heller du kan ropa "STANNA" sen har du en eller flera sekunder på dig att skjuta

Tackar.

Är som tur väl är en fena på att busvissla utan händer eller dylikt i munnen så funkar bra.

Får hoppas jag får möjlighet att försöka få fast en gris eller dov i helgen då...

/J

Publicerat
Tjena

Älg vet jag.

Kron - ?

Dov - ?

Rå - ?

Gris - ?

/J

Hondjur.. :lol:

Publicerat

alla djur går att vissla fast vet inte om grisen stannar då jag inte ahr tästat det

men som brukar inte stå så långe max 2 sec sen drar dom vidare

har även visslat fast en räv

Publicerat
  • Författare
Hondjur.. :lol:

Finns det några dokumenterade fall där det faktiskt funkar? Vet att "vargvisslingen" använts av handjur på hondjur sen urminnes tider, men har det någonsin varit en framgångsfull jaktteknik?

Publicerat

Jag har visslat på kronvilt, hind med kalv. Bra resultat. (Först kalven, sedan hinden... Tre sådana ekipage).

Dovvilt flera tillfällen med bra resultat. Rådjur likaså.

Älg har jag hört av andra att det går bra.

Men vildsvinen har jag provat på också, och möjligen springer dom något fortare när man visslar... Jag har inte fått stopp på dom i alla fall...

Men det är ju bara min erfarenhet...

Publicerat
Finns det några dokumenterade fall där det faktiskt funkar? Vet att "vargvisslingen" använts av handjur på hondjur sen urminnes tider, men har det någonsin varit en framgångsfull jaktteknik?

Jodå, det kan funka med resultatet att man får sprida sina gener, men det kan lika gärna resultera i en ömmande käke och de övriga flockmedlemmarnas skadeglada garvande klingande i öronen.. :lol:

Hursom, jag har visslat fast räv, rå och älg, som sedan snällt låtit sig nedläggas med en skott.

men jag har också lyckats lägga i turbon på både räv och rå när jag visslat, så det där kan variera tydligen.

Dock stannar de fler ggr än de springer, de ggr jag provat.

Publicerat
  • Författare
Jag har visslat på kronvilt, hind med kalv. Bra resultat. (Först kalven, sedan hinden... Tre sådana ekipage).

Dovvilt flera tillfällen med bra resultat. Rådjur likaså.

Älg har jag hört av andra att det går bra.

Men vildsvinen har jag provat på också, och möjligen springer dom något fortare när man visslar... Jag har inte fått stopp på dom i alla fall...

Men det är ju bara min erfarenhet...

Ok, själv har jag lyckats vissla fast älg (och den stod som gjuten i cement å lät sig snällt nedläggas) men misstänker att det kommer vissla förbi en å annan Dov på morgondagens jakt. Dock är ju Dov "lättstressade" så misstänker att kommer de i full speta så stannar de inte ens för gratis glass å en burlesque-show?

/J

Publicerat

Har visslat fast Älg, rådjur mm.

Men gris har jag inte lyckats med. Som någon skrev tidigare så sprang dom om något bara fortare därifrån.

// John

Publicerat

Om det ska gå att få ”fast” djuret beror i huvudsak på hur hårt stött/jagat det är. Ett djur som är helt ostressat stannar nästa alltid och försöker lokalisera faran i detta fall en vissling.

Publicerat
Om det ska gå att få ”fast” djuret beror i huvudsak på hur hårt stött/jagat det är. Ett djur som är helt ostressat stannar nästa alltid och försöker lokalisera faran i detta fall en vissling.

Jag har gjort detta på vildsvin som kommit vid vak.

Alltså inte stressade.

I dessa fall har de bara vänt och dragit iväg som en avlöning när dom hört min vissling.

De verkade inte intresserade av VAD som lät, bara ATT det lät.

Publicerat

Hare går oxå fint att vissla fast :D

Publicerat

tror du ska undvika att vissla på monstergalten när han kommer...........

Publicerat

Har provat på samtliga .

Älg fungerar bra .

Rå fungerar utmärkt.

Kron sådär .

Dov oftast inte, har själv aldrig lyckats.

Gris fungerar inte alls, effekten blir motsatt

//Lasse D.

Publicerat

Jag vissla fast gumman när hon stog o bädda funka klockrent :rolleyes:

Mvh.

Publicerat
Jag vissla fast gumman när hon stog o bädda funka klockrent :lol:

Mvh.

Den va klockren :rolleyes:

Publicerat

Grisar är inte intresserade av några ljud som inte hör hemma i skogen och som de inte själva framkallar. Prova att grymta nästa gång ni skall få stopp på grisarna, så skall ni få se vad som händer... :)

Bilar går bra att stoppa med en vissling, men då bara taxibilar.... ;)

Publicerat

Ingen som provat vissla på björn? :)

Publicerat
Ingen som provat vissla på björn? :)

Jo, men han som gjorde det åts upp.... ;)

Publicerat

Björn visslar själv

Publicerat

Prova inte att vissla på Tyska servitriser bara.... de blir skitsura :)

Rå. Räv. Älg har jag provat och det funkar.

//

Publicerat

Undrar om det var undermedvetet i min skyddsvaktsutbildning... Att ropa "HALT - Jag skjuter skarpt!" kommer kanske stanna upp ett rådjur eller en hare...  ;)

Den ovanan kanske är en bra ovana trots allt.  :huh:

Publicerat
Jag vissla fast gumman när hon stog o bädda funka klockrent ;)

Mvh.

:huh::) Bilderna i mitt huvud... ;):D

Publicerat
Min erfarenhet också.

Kom två grisar mitt på blanka dagen i fjol under älgjakten, dom gick undan för en skogsmaskin och var inte skrämda av människa.. dom kom bakom ryggen på mig och jag visslade och dom stannade direkt och spanade som fan runt om för att lokalisera ljudet, nu satt jag på marken i ett litet näste så jag var tvungen att ta mig ut för att kunna skjuta men då jävlar blev det fart på dom igen. Så nog fan kan man vissla fast en gris alltid.