Publicerat December 6, 201015 yr Jag smyg- och vaktjagar ofta och då går alla nämnda arter att vissla fast. Som nämnts funkar det sämst för vildsvin, men det går!
Publicerat December 7, 201015 yr Det beror mycket på situationen! Om djuret är skrämt och redan har tempot uppe är det kört hos alla arter. Annars instämmer jag med övriga, med rådjur har det funkat framgångsrikt för mig.
Publicerat December 13, 201015 yr Om man är påpasslig så funkar det med att kasta upp kepsen i luften också. Oftast står viltet och tittar och undrar vad det är när den dalar ner mot marken, innan dom sticker. Dock måste kepsen kastas så djuret ser den......(Kanske fungerar det tillsammans med en vissling???)
Publicerat December 14, 201015 yr Det är bara horor och hundar som vänder sig när man visslar Sorry,kunde inte låta bli
Publicerat December 21, 201015 yr En tanke är ju att det måste vara avgörande om djuret ser dig eller inte. Om du visslar och djuret direkt ser vad som orsakar ljudet så borde det ju inte stanna. En tanke bara...
Publicerat December 21, 201015 yr Min uppfattning är att skrämda grisar stannar inte. Däremot går det att få stopp på en gris som är ute på promenad... Älgar stannar oftast. Och om man kan "gnägga" så stannar de t.o.m. med en hund efter sig. Problemet är dock att hunden fattar att något är i görningen och det är inte alla hundar som stiger undan. Vissa går på hårdare och då måste man hålla in skottet ändå... Rådjur stannar från lätt trav. Men inte om de har högre fart. Övriga arter har jag ingen koll på. OS detta är min uppfattning. Inget facit. // Henrik