Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dumheter

Featured Replies

Publicerat

Det var väl det dummaste jag har hört på länge :)

http://nwt.se/varmland/article814607.ece

Vad skulle det vara för skillnad på att skjuta ett rådjur eller en liten räv mot att skjuta en varg i rörelse??

Överförmyderi är vad det, är bara för rör sig om våran heliga ko.

Publicerat
Det var väl det dummaste jag har hört på länge :)

http://nwt.se/varmland/article814607.ece

Vad skulle det vara för skillnad på att skjuta ett rådjur eller en liten räv mot att skjuta en varg i rörelse??

Överförmyderi är vad det, är bara för rör sig om våran heliga ko.

Mången jägare borde inte skjuta mot rådjur och räv i rörelse heller...

Inför rovdjurspass (typ björnpasset) i stället för de som vill jaga varg och låt det provet inkludera ett löpmål på en varg i realistisk hastighet så skall nog majoriteten av problemen lösas.

Att lägga som förslag att man bara enbart får skjuta mot stillastående är synnerligen korkat...

Publicerat

Tja en klassisk skrivbordsprodukt tycker jag, däremot bör vi själva strama upp kraven skott statistiken var inte någon rolig läsning tyvärr.

Publicerat
  • Författare
Mången jägare borde inte skjuta mot rådjur och räv i rörelse heller...

Inför rovdjurspass (typ björnpasset) i stället för de som vill jaga varg och låt det provet inkludera ett löpmål på en varg i realistisk hastighet så skall nog majoriteten av problemen lösas.

Att lägga som förslag att man bara enbart får skjuta mot stillastående är synnerligen korkat...

Visst är det så att många inte borde skjuta mot några djur i rörelse, men då borde dom inte skjuta över huvud taget om dom inte inser sin begränsning när det går för fort. I ett rovdjurspass så borde ju även räven ingå då också. För det måste ju vara betydligt svårare att träffa den. NEJ det är bara trams för att vargen är alla dj**la journalisters lilla älsklig.

Björnpasset köper jag då en skadskjuten björn är farlig för allmänheten. Ska vi ha särregler för vargen så ska vi ha det för övriga arter vi jagar också. En skadskjuten varg är INTE mera värd än en skadskjuten grävling.

Publicerat
Visst är det så att många inte borde skjuta mot några djur i rörelse, men då borde dom inte skjuta över huvud taget om dom inte inser sin begränsning när det går för fort. I ett rovdjurspass så borde ju även räven ingå då också. För det måste ju vara betydligt svårare att träffa den. NEJ det är bara trams för att vargen är alla dj**la journalisters lilla älsklig.

Björnpasset köper jag då en skadskjuten björn är farlig för allmänheten. Ska vi ha särregler för vargen så ska vi ha det för övriga arter vi jagar också. En skadskjuten varg är INTE mera värd än en skadskjuten grävling.

Jo.. Finansiellt sätt är den tyvärr det.  ;)

Publicerat

"En skadskjuten varg är INTE mera värd än en skadskjuten grävling."

Har du månne en lista över värdet av skadeskjutet vilt? Har aldrig jagat varg, men har jagat grävling... har svårt att se några som helst likheter i jaktform, men kan ha missat något...

Publicerat

Vargen är väl något hårdare än en räv. Men hursom så tycker inte jag att man borde skjuta mot något djur i rörelse annat än mot skadat eller sjukt vilt oavsett om det gäller räv, varg eller något annat djur, får väl påpeka att det gäller då man skjuter med kula inte med hagel för dom som inte förstår det.

Att man vidtar åtgärder för att minska skadeskjutningarna tycker jag varken är konstigt eller fel. Vi fick en chans och vi gjorde bort oss totalt självklart kommer sådant här. Ser vi nu inte till att sköta oss bättre denna gång finns det också risk att det kommer fler direktiv, fler regler, mindre frihet för oss. Helt enkelt, frihet under ansvar, förra gången tog vi inte vårt ansvar därför förlorar vi nu vår frihet.

Publicerat
En skadskjuten varg är INTE mera värd än en skadskjuten grävling.

Det tycker jag, på samma sätt som en björn.

inte för att jag tror att vargen har mer ont, men björn och varg _kan_ bita tillbaka

Jag är för årligt skjutprov, inte bara för varg och björn utan för ALLA vilt!

Andreas

Publicerat

Enligt mitt förmenade handlar allt jaktskytte om omdöme och tyvärr går det inte att framtvinga ett gott omdöme genom föreskrifter m.m. B) Det gäller i stället för var och en rannsaka sig själv och sin förmåga och sedan applicera den vid praktisk jakt. Var gränsen går för den egna kapaciteten kan bara den enskilde fastställa genom sitt eget övningsskytte. :lol:

Publicerat

Men eftersom alla jägare inte besitter det omdömmet tycker endå det är okej att kräva något slag mått av skicklighet. Inte bara på varg faktiskt utan som någon skriver längre upp på allt vilt.

Dom flesta skott avlossas ju på under 100 m, håller ni med? Det är iallafall sällan jag har något djur i kikaren på mer än 100 m. Så om man då kräver ett skjutprov där man ska klara av att skjuta på stillastående djur på 100 m så får man ju faktist bort en del jägare som inte bara är omdömmeslösa utan även dåliga skyttar. Man kan ju kräva att dom ska träffa ett löpande rådjur elr ngt sådant också. Och även få panga lite lerduvor och plåtfigurer med hagelbössan.

Ja nu vet jag att det inte är perfekt utformat men ni förstår kanske min poäng, ett årligt prov som simulerar vanliga jaktsituationer rensar ut många jägare som aldrig tar sig till banan för att öva men endå envisas med att jaga. Jag vill nog tro att dom som tar sig till banan till och från och övar har någon form av omdömme och framförallt känner sina begränsningar.

Publicerat
Men eftersom alla jägare inte besitter det omdömmet tycker endå det är okej att kräva något slag mått av skicklighet. Inte bara på varg faktiskt utan som någon skriver längre upp på allt vilt.

Dom flesta skott avlossas ju på under 100 m, håller ni med? Det är iallafall sällan jag har något djur i kikaren på mer än 100 m. Så om man då kräver ett skjutprov där man ska klara av att skjuta på stillastående djur på 100 m så får man ju faktist bort en del jägare som inte bara är omdömmeslösa utan även dåliga skyttar. Man kan ju kräva att dom ska träffa ett löpande rådjur elr ngt sådant också. Och även få panga lite lerduvor och plåtfigurer med hagelbössan.

Ja nu vet jag att det inte är perfekt utformat men ni förstår kanske min poäng, ett årligt prov som simulerar vanliga jaktsituationer rensar ut många jägare som aldrig tar sig till banan för att öva men endå envisas med att jaga. Jag vill nog tro att dom som tar sig till banan till och från och övar har någon form av omdömme och framförallt känner sina begränsningar.

Ja vissa dåliga skyttar kanske man får bort vilket i sig kan vara bra! Tyvärr tror jag att ett obligatoriskt skjutprov skulle bli så elementärt att den sållande effekten blir ringa. När det gäller omdömet så hänger det olyckligtvis inte helt ihop med skjutskickligheten. Det finns alltför många duktiga skyttar som saknar omdöme då man går från pappfigur till levande vilt.

Publicerat
  • Författare
Det tycker jag, på samma sätt som en björn.

inte för att jag tror att vargen har mer ont, men björn och varg _kan_ bita tillbaka

Jag är för årligt skjutprov, inte bara för varg och björn utan för ALLA vilt!

Andreas

Då pratar vi ett annat språk, och jag har absolut inget emot skjutprov varje år, med det ska inte vara några special regler bara för det gäller en helig ko som är pressens lilla älskling. Vet inte vilket som är farligast. En skadskjuten varg eller skadskjutet vildsvin?

Publicerat

Vad är är sämst pr för jägarkåren. En skadeskjuten varg eller ett skadeskjutet vildsvin?

Publicerat

Som jägare vill jag hålla mig från politiken när det gäller skadeskjutningar och säger båda är lika illa.

(fast vilket av de två scenariorna tror du de rapporterar om i tidningarna... exakt det du syftar till)

Jag tror man skall läsa lite mellan raderna i detta förslag som troligen är rapporterad av en icke-jägare och det man troligen syftar till är att man skall sträva efter att inte skjuta mot löpande vilt med kula vilket är tämligen förnuftigt om man inte är riktigt duktig.

Hagel är en annan femma men det specificeras inte i skrivelsen.

Dock kan vi inte kräva att allmänheten skall ha full förståelse för jakten. De är nöjda med att äta stressuppfödda djur och är inte beredda att ta konsekvenserna av att få kött på bordet.

Publicerat
  • Författare
Vad är är sämst pr för jägarkåren. En skadeskjuten varg eller ett skadeskjutet vildsvin?

Vad är sämst PR, vi som "skiter" i vilt som det inte skrivs om i tidningarna eller vi som bryr om allt vilt vi jagar. Jag vet inte vilket som är bäst PR i längden?

Publicerat

Klart vi inte ska skita i vilt det inte skrivs om, jag tycker inte man ska skjuta mot löpande gris heller.

Men det som skrivs i tidningarna är vad allmänheten får se av jakt, om tidningarna då kan skriva att hälften av alla vargar som skjuts vart skadeskjutna så är det en pr katastrof hur lite vi än bryr oss. Och exakt sådant leder till just det som du nu klagar på. Hade vi skött oss bra förra gången så hade vi inte haft detta hängande över oss idag, detta är en konsekvens av att vi miskött oss och att bli upprörd över det och skrika överförmynderi är inget som direkt kommer hjälpa.

Jag ser varje krav på skytteprov som ett steg i rätt riktning. Skytteprov får inte bort alla idioter men det får bort en hel del inkompetenta idioter.

Publicerat
Jag ser varje krav på skytteprov som ett steg i rätt riktning. Skytteprov får inte bort alla idioter men det får bort en hel del inkompetenta idioter.

på vilket sätt är det ett steg i rätt riktning?

vilka idioter är det du talar om?

hur stor andel av det totala antalet jägare utgör dessa idioter?

varför skulle ett skjutprov få bort dem?

vilka negativa konskevenser ser du av att införa skjutprov?

Publicerat

vilka idioter är det du talar om?

hur stor andel av det totala antalet jägare utgör dessa idioter?

varför skulle ett skjutprov få bort dem?

vilka negativa konskevenser ser du av att införa skjutprov?

Eftersom jag förespråkar årliga skjutprov på alla arter och jaktformer så är ju varje skjutprov ett steg mot just det målet.

Idioter jag talar om är just idioter, folk med dåligt omdömme t ex.

Alldeles för stor.

Ett skjutprov som är rätt utformat skulle få bort dom inkompetenta idioterna, dvs dom som inte bara är idioter utan även inte kan hantera sina vapen, och det något som knappast kan vara dåligt.

Det kan bli svårt att administrera såpass omfattande skytteprov, det kan bli problem med att hitta skytteledare som kan hålla i skytteproven. Folk kommer självklart gnälla, speciellt dom som inte innehar kompetensen som krävs för att klara proven. Antalet jägare skulle antagligen minska eftersom en inte helt obetydande del av jägarkåren inte skulle klara proven och inte skulle orka jobba för att förbättra sitt skytte till den nivå som krävs.

Publicerat
Man kan ju kräva att dom ska träffa ett löpande rådjur elr ngt sådant också.

Absolut inte.

Det skulle innebära att jag, som aldrig skjuter på djur i snabbare rörelse än sakta gående, skulle straffas ut.

Känns ju lite märkligt.. B)

Jag anser att det är fel att uppmuntra till skytte på löpande djur, och den känslan bekräftas varenda jävla år på älgjakten, där folk skjuter på älgar i fyrsprång, detta då av folk som stått och nött på pappälgen i full fart, men med eftersök som resultat i alla fall.. ^_^

Publicerat

Jag tillhör också de som är för någon typ av återkommande prov. Därmed inte sagt att det behöver vara årligen.

Men jag vill helst inte att dessa prov skall vara mot rörligt mål. Främst för att jag vill att jaktlaget enkelt skall kunna samlas under avslappnade former och skjuta och intyga för varandra. Detta för att hålla ner byrokratin.

Dock vill jag att provet även skall inehålla att man visar att man kan ladda, säkra och göra patron ur på ett säkert sätt.

Förhoppningsvis är jag den enda som träffat folk som inte vet hur säkringen fungerar på vapnet de har i handen. Men jag är inte helt övertygad...

Nu är detta lite OT så för att komma tillbaks till grundtråden säger jag att om vi inte får en positivare bild av vår skjutskicklighet efter årets vargjakt så är risken stor att ärendet inkl kommande lagförslag hamnar på någon jakthatande politikers bord. Då kan nog reglerna bli desto värre. Så även om jag tycker att man inte skall utfärda något förbud mot att skjuta på vargar i rörelse så uppmanar jag alla att verkligen tänka efter om de är kapabla att ta just det skottet.

Vi vill inte ge jaktmotståndarna extra vatten på kvarnen bara för att några få har svårt att hålla igen i svåra lägen!

MVH // Henrik

Publicerat

1.) vilka idioter är det du talar om?

2.) hur stor andel av det totala antalet jägare utgör dessa idioter?

3.) varför skulle ett skjutprov få bort dem?

4.) vilka negativa konskevenser ser du av att införa skjutprov?

1.) Idioterna är de som inte övningsskjuter eller som MÅNGA gör, skjuter in med jaktmach och har inte en susning i hur jaktkulan går

2.) Ingen aning, men min tid som skjutledare på diverse banor runt om i västerbotten visar på en GRYM okunskap avseende ballestik och kulbana

3.) Klarar de inte skjutprovet får de inte jaga, väldigt enkelt

4.) INGA som inte är ett I-landsproblem, dvs lite längre köer på skjutbanan

Andreas

Publicerat
Jag tillhör också de som är för någon typ av återkommande prov. Därmed inte sagt att det behöver vara årligen.

Men jag vill helst inte att dessa prov skall vara mot rörligt mål. Främst för att jag vill att jaktlaget enkelt skall kunna samlas under avslappnade former och skjuta och intyga för varandra. Detta för att hålla ner byrokratin.

Dock vill jag att provet även skall inehålla att man visar att man kan ladda, säkra och göra patron ur på ett säkert sätt.

Förhoppningsvis är jag den enda som träffat folk som inte vet hur säkringen fungerar på vapnet de har i handen. Men jag är inte helt övertygad...

MVH // Henrik

Precis, att hålla på att skjuta på en älg som springer 5 m/s är bara idiotiskt. en stillastående måltavla med jägarmässigt stöd är melodin.

Andreas

Publicerat
  • Författare
Nu är detta lite OT så för att komma tillbaks till grundtråden säger jag att om vi inte får en positivare bild av vår skjutskicklighet efter årets vargjakt så är risken stor att ärendet inkl kommande lagförslag hamnar på någon jakthatande politikers bord. Då kan nog reglerna bli desto värre. Så även om jag tycker att man inte skall utfärda något förbud mot att skjuta på vargar i rörelse så uppmanar jag alla att verkligen tänka efter om de är kapabla att ta just det skottet.

Vi vill inte ge jaktmotståndarna extra vatten på kvarnen bara för att några få har svårt att hålla igen i svåra lägen!

MVH // Henrik

Det är just där skon klämmer. Att inse sin begränsning vilket vilt man än jagar. Jag hörde ju skräckexempel från årets vargjakt när det var en som sköt på 375 meters håll. Jag är stensäker på att han klarar av skjutprov utan några större besvär och jag tvivlar på att den vargen var i någon större rörelse. För är man "osäker" på skjutbanan så skjuter man inte på det avståndet. Nej felet sitter i huvudet när man tror att "det går nog bra" Vad jag har erfarit så är det inte första fadäsen den jägaren gör i skogen (troligtvis stor markägare så dom törs inte göra sig av med han) hade jag som arrendator gjort flera sådana misstag så hade jag inte fått jaga vidare.

Det är en inställningsfråga till viltet vi jagar.

Publicerat

ni kan piska hur mkt. som helst med skjutprov men det kommer aldrig att förändra människors beteende i skogen med vapen eller på vägen med bilen.

och det är väl vad ni försöker uppnå?

Publicerat
Absolut inte.

Det skulle innebära att jag, som aldrig skjuter på djur i snabbare rörelse än sakta gående, skulle straffas ut.

Känns ju lite märkligt.. :(

Jag anser att det är fel att uppmuntra till skytte på löpande djur, och den känslan bekräftas varenda jävla år på älgjakten, där folk skjuter på älgar i fyrsprång, detta då av folk som stått och nött på pappälgen i full fart, men med eftersök som resultat i alla fall.. B)

Jag tillhör också dom som enbart skjuter mot stillastående djur sålänge det inte handlar om skadat vilt. Jag anser dock att man ska kunna skjuta på djur i rörelse eftersom det faktiskt behövs ibland. Men jag kan hålla med om att man inte ska uppmuntra till att skjuta på djur i rörelse och även jag har stött på folk som tycker att dom kan skjuta på löpande djur för att dom klarar det på banan, trots att dom skjuter sämre än mig och jag anser att man ska undvika sådana skott då dom är osäkra.

Där är något som verkligen behövs, tyvär är du inte ensam om att träffa på folk som inte kan hantera vapnet säkert. I mitt lag hade vi en som lyckades komma åt avtryckaren på älgjakten på ett pass med många förbjudna skjutriktningar. Nu satt kulan i ryggsäcken och gick vidare ner i marken som tur är.