Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bekymrad över Lina

Featured Replies

Publicerat

Är orolig för Lina. Hon funkar inte som hon ska på gris denna säsongen.

Visst har vi skjutit några stycken för henne, men det är inte rätta draget i henne. Verkar vara när det är flockar det blir problem. När hon har en gris funkar det rätt vettigt. Och på eftersöken är hon precis som vanligt, totalt blockerad. B) Hon är ju ändå 8,5år och skapligt rutinerad. Vi sköt säkert 25 grisar på stånd och gångstånd för henne i fjol.

Är rätt övertygad om att hon inte fått stryk. Hon har knappt fått en smäll på alla åren hon jagat gris. Och de hon fått har hon knappt blinkat för.

Men hunden är inte dum. Hon har alltid gjort så att när hon börjar bli för trött så ger hon fan i att jaga. Känns som det är så hon gör nu.

Till saken hör ju att hon haft problem med borelia och erlichia(anaplasma) sedan 2006. Men hon hade även ett ep liknande anfall i fjol som troligen berodde på lågt blodsocker ihop med hög ansträngning. Hon har även haft en lindrigare halsinfektion i aug i år.

Är väl så att det mesta tyder på att det är fästingskiten som är på gång igen. Men nånstans i bakhuvudet gnager en oro att det är något annat. Börjar fundera på om hon ser eller hör sämre och därför blivit mer försiktig när det är flera grisar.

Någon som har några idéer eller tankar om detta.?

Ska till veterinär i morgon. Men är ju aldrig fel med lite funderingar.

Publicerat

Usch.. sånt här är inte lätt.

Fästingburet är rena skiten o kommer ofta tillbaka eller kan bli kroniskt..

Har annars inga ideer men håller tummarna allt va jag orkar.

Publicerat

8,5, då kan det ju komma lite skit med ögonen, mest vanligt är katarakt (grå starr) och då borde du se en grå slöja över ögonen som påverkar synen.

Halsinfektioner kan också vara efterhängnsna och kan påverka skällande hundar, kolla tonsillerna om de är röda och svullna. Inte nog med att de hämmar hunden i sitt skällande, det kan också påverka allmäntillståndet.

Åldern kan ju också påverka lederna i form av benpålagringar i armbågar, bogar, knän och höfter. Oftast su uppvisar inte hunden någon smärta i lindrigare fgall men likväl kan det skapa obehag för hunden i arbete.

Klokt att ta henne till vet för genomgång och framför allt då också kolla om hon har en Erlichiainfektion.

Lycka till!

Publicerat

En reflektion i all välmening.

Lina har levt ett hårt liv med fler jaktdagar redan än vad en normal jakthund får under sin livstid, med tufft villebråd som motståndare. 8,5 år är övre medelålder för en jakthund generellt, tror tyvärr det kan vara normalt att sinnena börjar tryta då det smällt i öronen på henne några gånger.

Grannen hade en nobs som det sköts väldigt mycket grävling för, den var helt döv vid 7 års ålder.

Hoppas förstås på att andra orsaker ligger bakom. B)

Publicerat

Håller med MKJ i detta.

Hon är ingen ungdom längre. Syn, hörsel, fästingburna kan ha gett sig på leder mm.

Bra du kollar upp henne ordentligt.

Sen kanske du kan prova vila henne i en 14 dar nånting för att se om hon ändrar beteende efter det?

Vem vet hundar kanske också kan gå in i "väggen"? B):(

Hur som så behöver du nog planera för nästa hund vilken kan ta ett par år att få färdig.

Lycka till, till er bägge!

/ ekebo

Publicerat
  • Författare
En reflektion i all välmening.

Lina har levt ett hårt liv med fler jaktdagar redan än vad en normal jakthund får under sin livstid, med tufft villebråd som motståndare. 8,5 år är övre medelålder för en jakthund generellt, tror tyvärr det kan vara normalt att sinnena börjar tryta då det smällt i öronen på henne några gånger.

Grannen hade en nobs som det sköts väldigt mycket grävling för, den var helt döv vid 7 års ålder.

Hoppas förstås på att andra orsaker ligger bakom. B)

Jo jag är fullt medveten om att hon inte levt något lathunds liv.

Men tror nog faktiskt att hörseln är rätt god fortfarande. Händer ju faktiskt fortfarande att hon kommer på inkallning. :(

Publicerat

Långskott men iaf..

Förra säsongen gick min spanielhane på typ 25-50% av sin normala förmåga. Husse hyggligt frustrerad men jag antog att det var åldrandet, han är 11 år nu. Innan säsongen som precis tagit slut så hade jag gossen inne hos veterinär för tandsanering. De drog 8 tänder! Konstaterades även att gossen hade blåsljud på hjärtat och jaktförbud utfärdades B)

Den här säsongen så har han gått som vanligt! Bra mycket mer uthållig jämfört med allt i princip och gnor som en idiot dvs som vanligt :(

Så hur ser Linas tänder ut?

Mvh!

Publicerat
Händer ju faktiskt fortfarande att hon kommer på inkallning. B)

alltså... ett skott i backen hör ju de flesta hundar.. :(

fast nog skulle det kunna va en orsak, hörseln alltså.

En spets jagar ju med alla sinnen, försvagas ett så kan det givetvis bli helt annat jaktsätt.

O andra sidan så va det gäller inkallning... så har hon nog inte hört nått så länge jag vet.. :o

Publicerat
  • Författare
Långskott men iaf..

Förra säsongen gick min spanielhane på typ 25-50% av sin normala förmåga. Husse hyggligt frustrerad men jag antog att det var åldrandet, han är 11 år nu. Innan säsongen som precis tagit slut så hade jag gossen inne hos veterinär för tandsanering. De drog 8 tänder! Konstaterades även att gossen hade blåsljud på hjärtat och jaktförbud utfärdades :D

Den här säsongen så har han gått som vanligt! Bra mycket mer uthållig jämfört med allt i princip och gnor som en idiot dvs som vanligt :huh:

Så hur ser Linas tänder ut?

Mvh!

Tycker nog de ser rätt vettiga ut. :) Hon saknar ju en hörntand sen många år men i övrigt ser det bra ut.

Publicerat
  • Författare
alltså... ett skott i backen hör ju de flesta hundar.. :huh:

fast nog skulle det kunna va en orsak, hörseln alltså.

En spets jagar ju med alla sinnen, försvagas ett så kan det givetvis bli helt annat jaktsätt.

O andra sidan så va det gäller inkallning... så har hon nog inte hört nått så länge jag vet.. :)

Jo hör mig gör hon nog, att hon inte bryr sig är ju en annan sak. :D

Publicerat

Hoppas att allt går bra med Lina!

Man förstår hur mycket glädje du har tillsammans med den hunden när man tänker på hur mycket glädje vi på forumet har av att läsa historierna om er två :D

Är väl lite rädd för att MKJ kan ha rätt hon har ju fört ett rätt så hårt liv så åldern kan nog ta ut sin rätt. Men jag håller tummarna för att vi har fel.

Publicerat
Jo hör mig gör hon nog, att hon inte bryr sig är ju en annan sak. :blink:

Hon är som alla mina hundar då... Har selektiv hörsel! ;)

Publicerat
  • Författare

Kom att tänka på en sak. Vid senaste eftersöket så började hon låta hes efter 1,5timme och efter 5 lät hon som en gråhund. :) Har aldrig hänt tidigare att hon blivit hes. Kan ju tyda på halsproblem.

Publicerat
Kom att tänka på en sak. Vid senaste eftersöket så började hon låta hes efter 1,5timme och efter 5 lät hon som en gråhund. :blush:

å FYFAN, hon håller på att transformeras till en ställare. :blush:

Publicerat
  • Författare
å FYFAN, hon håller på att transformeras till en ställare. :blush:

Ja fast hon har inte börjat se ut som en säl i snön ännu. :blush:

Publicerat
Ja fast hon har inte börjat se ut som en säl i snön ännu. :blush:

Jag har ju tre smågrisar som nog kan vara lagom motivationsgrisar för henne? Markägaren ringer mig när han ser dem, så drar vi och tar dem? Oavsett tid på dygnet, antar jag?

Publicerat
  • Författare
Jag har ju tre smågrisar som nog kan vara lagom motivationsgrisar för henne? Markägaren ringer mig när han ser dem, så drar vi och tar dem? Oavsett tid på dygnet, antar jag?

Nja. Måste ju infinna mig på jobbet nån gång ibland.

Men vi får ta dem snart.

Publicerat

Kanske långsökt men har haft lite problem med taxen då och då att han jagat sämre, bruka ge han färskfoder och då bli det bra fart igen! Kan tänka mig att en vildsvinshund måste vara i toppform för att kunna prestera.

\Mats

Publicerat
  • Författare

Nu har jag varit inne med idioten. :huh:

Fast vi har inte hittat några fel hittills. Väntar på svar på blodproven.

Publicerat

Jag upplever att de ställande gris- och rovdjurshundarna är mycket känsligare för dagsform än t ex stövarna. Våra jyckar arbetar så på gränsen, och måste göra det för att vara effektiva, att om de inte känner sig hundra så kan de välja bort det farliga. Och små saker kan påverka (dålig kondition t ex tidigt på säsongen påverkar våra hundar mer än de som enbart drivs av jaktlust, som gråhundar o drevrar). Så tror jag, så det behöver inte vara något allvarligt för att hon ska tappa ganska mycket förmåga – tillfälligt. (Om de INTE skulle känna efter så går det som jycken nedan som nu ligger vid mina fötter på jobbet med sin kära tratt. Den hunden har helt slutar att "känna efter" om han finner en galt, bara galtar underligt nog.)

post-1794-1291723932_thumb.jpg

Publicerat
Nu har jag varit inne med idioten. :wub:

Fast vi har inte hittat några fel hittills. Väntar på svar på blodproven.

Ja då kan de ju bara va övervikt...

Typ en 80-90 kilo dökött som Lina har o släpa på.. ;):D

Skämt o sidor så ligger det nog mycket i va Torkel skriver.

Förresten.. ruggit ställe o få sprättet på. :huh:

Fast fästingburet syns ju inte utan kan väl bara blodtestas?

Håller tummarna.

Publicerat
  • Författare
Ja då kan de ju bara va övervikt...

Typ en 80-90 kilo dökött som Lina har o släpa på.. ;):D

Skämt o sidor så ligger det nog mycket i va Torkel skriver.

Förresten.. ruggit ställe o få sprättet på. :huh:

Fast fästingburet syns ju inte utan kan väl bara blodtestas?

Håller tummarna.

Du vet inte hur rätt du har. Hon hade faktiskt gått upp ett kg sen i augusti. :D Vi måste ha jagat för lite. :wub:

Men Torkel har helt klart en poäng där. För hon är sån att när hon inte känner sig hundra så är det inte full fart på frisk gris.

Ja det är ju bland annat borelia och anaplasmaproven vi inväntar svar på.

Publicerat

Min laika uppvisade trötthet och inget vidare jakt. Jag var hos vetrinär som inte hittade någor fel, dom tog prover för fästingsjukdommar. Hunde fortsatte att vara "sjuk" så jag tog henne till en "hundpratare" på Öland som sa till mig att hon lider av en fästingsjukdom. Tydligen finns det strax över 30 olika former av Elishias eller borelia (har glömt vilken) och det är bara de vanligaste som vet. testa för och är det inte någon av dem så gör dom inget mer. Hur eller hur så fick jag tag i en vet. som skrev ut penicilin i 50 dagar och hunden blev en helt annan, pigg, glad, envisare osv.

Jag hade noll förtroende för "hundpratare" innan detta men efter att ha hört vad hunden berättat så har jag ändra uppfattning. Jag får gåshud bara jag tänker på hennes berättelse.

Publicerat
Min laika uppvisade trötthet och inget vidare jakt. Jag var hos vetrinär som inte hittade någor fel, dom tog prover för fästingsjukdommar. Hunde fortsatte att vara "sjuk" så jag tog henne till en "hundpratare" på Öland som sa till mig att hon lider av en fästingsjukdom. Tydligen finns det strax över 30 olika former av Elishias eller borelia (har glömt vilken) och det är bara de vanligaste som vet. testa för och är det inte någon av dem så gör dom inget mer. Hur eller hur så fick jag tag i en vet. som skrev ut penicilin i 50 dagar och hunden blev en helt annan, pigg, glad, envisare osv.

Jag hade noll förtroende för "hundpratare" innan detta men efter att ha hört vad hunden berättat så har jag ändra uppfattning. Jag får gåshud bara jag tänker på hennes berättelse.

Jo jo. penicillin är ju lite av ett mirakelmedel som löser de flesta infektionstillstånd så det kan nog vara en vinnare oavsett vad "hunden själv sagt(?)"... Själv ska jag fråga tomten när han kommer om en del småsaker!

Publicerat
Jag upplever att de ställande gris- och rovdjurshundarna är mycket känsligare för dagsform än t ex stövarna. Våra jyckar arbetar så på gränsen, och måste göra det för att vara effektiva, att om de inte känner sig hundra så kan de välja bort det farliga. Och små saker kan påverka (dålig kondition t ex tidigt på säsongen påverkar våra hundar mer än de som enbart drivs av jaktlust, som gråhundar o drevrar). Så tror jag, så det behöver inte vara något allvarligt för att hon ska tappa ganska mycket förmåga – tillfälligt. (Om de INTE skulle känna efter så går det som jycken nedan som nu ligger vid mina fötter på jobbet med sin kära tratt. Den hunden har helt slutar att "känna efter" om han finner en galt, bara galtar underligt nog.)

post-1794-1291723932_thumb.jpg

Hur många styngn blev det där Torkel, har en jämtvalp som lyckades med en exakt likadan skada nu för 5 dagar sen hon fick 19 styngn, den grisen skjöts senare för min gråhunn så lite upprätelse fick man allt