Publicerat December 10, 201015 yr Vet inte hur många, tillräckligt känns det som. Nära var det i alla fall. Fast om en vecka ska han jaga! TAlade med en kompis igår som har en rikig jaktmaskin till laika, som visat precis samma tendenser som Lina plötsligt! Slutat jaga, i praktiken, eller rättare sagt att den börjat jaga som en riktigt usel hund. Alltså dåligt (nästan inget) förföljande, obefintligt sök, går inte in i tätningarna, orolig för vad husse är etc. De tog tidigare blodprov tidigare som visade en infektion eller inflammation (som man inte kunde lokalisera) o gav honom antibiotika, men han är likadan nu. Utredning följer.
Publicerat December 10, 201015 yr Nu ska man inte jämföra äpplen och päron men så där betedde sig mitt spanielpucko tidigare i höst, dvs noll sök och verkade ängslig. Slem i halsen och irriterade tonsiller var problemet på henne.
Publicerat December 10, 201015 yr Musköt jag har haft samma problem med min wachtel i år. Hon är 8 och har jagat mycket och ganska bra för och va wachtel, men i år ser jag samma syndrom som du beskriver. Jag tycker hon är pigg och fin i päls och ögon/öron men jag tror helt enkelt hon börjar bli gammal hon har inte samma tryck i skogen men hon spårar mycket bättre nu tempot i söken är inte lika snabba osv. Så mycket jakt som den hunden har gett mej i ur och skur kalla och varma dagar legat i kalla bilar och allt annat som man utsätter sina kära kamrater för sätter garranterat spår i hällsan på dom. Min wachtel tror jag helt enkelt har börjat bli gammal o sliten så hon får nu va med och jaga men jag har inga krav på henne längre för jag vet att hon hellt enkelt inte orkar. Det är jävligt jobbigt o se sin bästa vän bli gammal och trött men tyvärr så är det ju så det blir med alla våra hundar vid olika åldrar men vi måste ta vara på dom sista åren vi har med dom. Humlan har nu förtiden ganska mycket fördelar gentimot mina andra hundar vilket jag tycker man ska ge sin kamrat nu när gnistan börjar försvinna. Det här är bra mina tankar och jag hoppas det löser sig för dej och Lina
Publicerat December 10, 201015 yr Författare Veterinären ringde nyss om blodproven. Allmänna provet visade inget ovanligt alls. Inga spår av anaplasma. I boreliaprovet var halten titer (heter det väl) så låg att det var klart under vad de brukar behandla. Så vi är tillbaka på ruta ett. Nästa steg blir att röntga. För att kolla hjärta osv. Har haft henne lös idag. Såg nästan lite trött ut efter att ha skällt älg i en halvtimme.
Publicerat December 13, 201015 yr Författare Nu har jag fått tid för röntgen och hjärtkoll på henne. Något mer man borde kolla upp?
Publicerat December 13, 201015 yr Nu har jag fått tid för röntgen och hjärtkoll på henne. Något mer man borde kolla upp? Lungorna kanske, om utifall det finns minsta risk för lungödem eller nått sådant skit
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Nu har vi varit och tagit EKG och röntgat hjärta och lungor. Inga problem på EKG:n. Röntgenbilderna sa att hjärtat var aningen stort men egentligen inget ovanligt på en så vältränad hund. Men sen såg de att det var en liten böj på luftstrupen. (ska helst ligga helt rak) Detta kan ju möjligen ha med saken att göra. Men det vi egentligen kom fram till var att hon nog fått en ny smitta av borelia. När vi tog boreliaprov för nån vecka sedan så hade hon en liten mängd antikroppar (under vad de brukar behandla) men när vi nu tittade tillbaka på provet från januari så hade hon inga då. Alltså måste hon blivit smittad igen iår. Kan vara detta som påverkat luftstrupen också. Så eftersom hon redan äter penicilin så blir det till en början bara en förlängning av kuren. Tänkte plockat dräneringarna i såren idag, men det rinner fortfarande ur dom så de får sitta ett tag till.
Publicerat December 20, 201015 yr Nu har vi varit och tagit EKG och röntgat hjärta och lungor. Inga problem på EKG:n. Röntgenbilderna sa att hjärtat var aningen stort men egentligen inget ovanligt på en så vältränad hund. Men sen såg de att det var en liten böj på luftstrupen. (ska helst ligga helt rak) Detta kan ju möjligen ha med saken att göra. Men det vi egentligen kom fram till var att hon nog fått en ny smitta av borelia. När vi tog boreliaprov för nån vecka sedan så hade hon en liten mängd antikroppar (under vad de brukar behandla) men när vi nu tittade tillbaka på provet från januari så hade hon inga då. Alltså måste hon blivit smittad igen iår. Kan vara detta som påverkat luftstrupen också. Så eftersom hon redan äter penicilin så blir det till en början bara en förlängning av kuren. Tänkte plockat dräneringarna i såren idag, men det rinner fortfarande ur dom så de får sitta ett tag till. skönt att höra att det inte var något problem med hjärta å lungerna. Får hoppas pencilinet biter nu då
Publicerat December 20, 201015 yr Författare skönt att höra att det inte var något problem med hjärta å lungerna. Får hoppas pencilinet biter nu då Nja det var något som såg lite konstigt ut med lungorna också på röntgenbilderna. Men han trodde inte det var något utan hade med åldern att göra.
Publicerat December 20, 201015 yr Nja det var något som såg lite konstigt ut med lungorna också på röntgenbilderna. Men han trodde inte det var något utan hade med åldern att göra. För inte kan det vara lång o varaktig odör från husse som har satt sina spår Skönt att det inte verkar vara några större fel på min favorit Rysska //
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Nu blev Funny sur. Hon trodde hon var favoriten. Det jobbiga med det här är ju att man aldrig är säker på vad felet är. Kan ju bara behandla och hoppas.