Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

PSE X-Force Vendetta XS

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Är ny på forumet och tänkte ställa några frågor.

Tänkt beställa ett RTH paket nu i slutet av månaden, Problemet är att jag kan inte bestämma mig för vilket bågpaket jag ska ta.

Funderar iaf. just nu på ett paket med en PSE X-Force Vendetta XS 50-60#. Har bara läst bra saker om den hittills och den verkar vara en storsäljare.

Har först bara tänkt skjuta på tavla och senare gå över till jakt när jag har blivit nog bra. Så känns lika bra att köpa en båge som jag kan ha ett bra tag och förhoppningsvist trivs med. 50-60# och hög FPS ska ju räcka till det mesta inom jakt. Tänkte då beställa den inställd på 50# så man orkar skjuta ett par rundor innan man blir allt för trött.

Tror ni den här bågen skulle passa mig som är nybörjare med allt som gäller compoundbågar eller är den för extrem?

Om nån här på forumet har en. eller testat en PSE X-Force vendetta, skriv då gärna om hur ni tycker/tyckte den känns/kändes.

Hoppas på bra svar :blink:

Ha det.

/Baner

Publicerat
Hej.

Tänkt beställa ett RTH paket nu i slutet av månaden, Problemet är att jag kan inte bestämma mig för vilket bågpaket jag ska ta.

Funderar iaf. just nu på ett paket med en PSE X-Force Vendetta XS 50-60#. Har bara läst bra saker om den hittills och den verkar vara en storsäljare.

Har först bara tänkt skjuta på tavla och senare gå över till jakt när jag har blivit nog bra. Så känns lika bra att köpa en båge som jag kan ha ett bra tag och förhoppningsvist trivs med. 50-60# och hög FPS ska ju räcka till det mesta inom jakt. Tänkte då beställa den inställd på 50# så man orkar skjuta ett par rundor innan man blir allt för trött.

Tror ni den här bågen skulle passa mig som är nybörjare med allt som gäller compoundbågar eller är den för extrem?

Om nån här på forumet har en. eller testat en PSE X-Force vendetta, skriv då gärna om hur ni tycker/tyckte den känns/kändes.

Ha det.

/Baner

Alla moderna bågar idag gör sitt jobb. Ingen tillverkare av klass skulle ge ut en dålig båge på marknaden. PSE är världens största tillverkare av bågar och kan sin sak. Visserligen spottar de ut mängder med budgetbågar på marknaden. Men även dessa billigare bågar duger till jakt. Med rätt pil och spets duger din 50-60 pounds båge att fälla älg med.

Sen handlar allt om träning i slutändan. Ju mer du tränar desto bättre blir du. Läs för övrigt även Rogers lilla guide om att bli bågjägare på detta forum.

Jag har personligen aldrig provat denna PSE båge. Så den kan jag inte uttala mig om.

Publicerat
Hej.

Ha det.

/Baner

Fungerar säkert bra, en sak bara och ju snabbare båge destå mer svårskjuten blir den, högre farter ökar också

känsligheten.

Se till att du får rätt draglängd bara.

"Ready to shoot" ska du ta med en nypa salt, peep och sikte måste justeras till din kropp så där kommer du

behöva hjälp, köper du på postorder via nätet saknar du den biten från säljaren.

50# och 24-27grams pilar med 28-29 i drag kommer nog inte ge några 340ft/s kanske 280-290 mer troligt

Kanske inte bästa nybörjar bågen, men som sagt funkar nog bra!

Lycka till

Publicerat
  • Författare
Fungerar säkert bra, en sak bara och ju snabbare båge destå mer svårskjuten blir den, högre farter ökar också

känsligheten.

Se till att du får rätt draglängd bara.

"Ready to shoot" ska du ta med en nypa salt, peep och sikte måste justeras till din kropp så där kommer du

behöva hjälp, köper du på postorder via nätet saknar du den biten från säljaren.

50# och 24-27grams pilar med 28-29 i drag kommer nog inte ge några 340ft/s kanske 280-290 mer troligt

Kanske inte bästa nybörjar bågen, men som sagt funkar nog bra!

Lycka till

Jepp räknar med att man får skjuta in sikte och sånt, tänkte att det är lättare att beställa ett RTH paket, så slipper jag tänka på vad som passar ihop med bågen och sånt, samt blir det lite billigare och jag slipper ställa in allt och fundera på vars allt ska sitta.

hehe draglängden glömmer jag nog inte, testat en båge med för lång draglängd och det var inte vidare bekvämt. Blir det fel så ska det det tydligen gå att ställa in på Vendettan utan bågpress.

Jo hastigheten bryr jag mig inte så mycket om, lär ju inte själv märka nån skillnad på en snabb eller mindre snabb båge i början endå. Verkar dock som hög hastighet ses som ett + av dom flesta, fast är väll kanske mest ett sätt för olika bågtillverkare att sticka ut från mängden. Tyckte dock 50-60# bågen verkade ganska lagom så kan jag ställa upp den senare när jag blir starkare och fått till tekniken.

Ge gärna förslag på andra bågar om ni vill.

Tack för svaren, ska läsa guiden nu, så kanske jag lär mig lite mer :blink:

/baner

Publicerat

Hej

Har bara gott att säga om PSE x-force, har själv haft en HF, GX, Omen och för närvarande en AXE.

Som nybörjarbåge skulle jag nog mer rekommendera en Vendetta XL pga. längre ATA samt högre stränghöjd.

Peter

Publicerat
Jepp räknar med att man får skjuta in sikte och sånt, tänkte att det är lättare att beställa ett RTH paket, så slipper jag tänka på vad som passar ihop med bågen och sånt, samt blir det lite billigare och jag slipper ställa in allt och fundera på vars allt ska sitta.

hehe draglängden glömmer jag nog inte, testat en båge med för lång draglängd och det var inte vidare bekvämt. Blir det fel så ska det det tydligen gå att ställa in på Vendettan utan bågpress.

Jo hastigheten bryr jag mig inte så mycket om, lär ju inte själv märka nån skillnad på en snabb eller mindre snabb båge i början endå. Verkar dock som hög hastighet ses som ett + av dom flesta, fast är väll kanske mest ett sätt för olika bågtillverkare att sticka ut från mängden. Tyckte dock 50-60# bågen verkade ganska lagom så kan jag ställa upp den senare när jag blir starkare och fått till tekniken.

Ge gärna förslag på andra bågar om ni vill.

Tack för svaren, ska läsa guiden nu, så kanske jag lär mig lite mer :blush:

/baner

Det är just det där med inskjutning, har man aldrig skjutit båge är det näst intill omöjligt att göra själv

så du bör kontakta någon som kan hjälpa dig

Publicerat
  • Författare
Hej

Har bara gott att säga om PSE x-force, har själv haft en HF, GX, Omen och för närvarande en AXE.

Som nybörjarbåge skulle jag nog mer rekommendera en Vendetta XL pga. längre ATA samt högre stränghöjd.

Peter

Okay verkar som om alla gillar X-force bågarna. :blush:

Jo kollade på den men då hamnar jag lite för hög i pris, Hade tänkt köpa till lite grejer, extra pilar, extra spetsar och en Winn Free Flight releaser + en extra sträng/kablar. så hamnar redan i övre kant på min budget.

Ska dock kolla på den igen, kanske beställer extra grejerna senare.

/Baner

Publicerat
Okay verkar som om alla gillar X-force bågarna. :blush:

Jo kollade på den men då hamnar jag lite för hög i pris, Hade tänkt köpa till lite grejer, extra pilar, extra spetsar och en Winn Free Flight releaser + en extra sträng/kablar. så hamnar redan i övre kant på min budget.

Ska dock kolla på den igen, kanske beställer extra grejerna senare.

/Baner

Spetsar och sträng/kablar är onödigt, jaktspets har du ingen nytta av då du inte övar med dem,samt att du skjuter sönder

målet med dem, de kan du skaffa då det blir jakt dax.... Strängen o kablarna håller länge om du vårdar dem och är

försiktig, lägg pengen på sträng vax, insex nycklsett i tum mm i stället

Publicerat
  • Författare
Det är just det där med inskjutning, har man aldrig skjutit båge är det näst intill omöjligt att göra själv

så du bör kontakta någon som kan hjälpa dig

Okay, har skjutit recurv båge tidigare och hört att det ska finnas compound skyttar på den lokala bågskytteklubben, så kanske jag får hjälp där, lär ju vara där man tränar under vinterhalvåret, lär ju vara jobbigt att skjuta med vinterkläderna på sig :blush:.

Har du nå tips på peep storleken?

är en R.A.D Trio String Peep som följer med bågen, finns dock i medium och large, vilket är bäst att ta?

/Baner

Publicerat
  • Författare
Spetsar och sträng/kablar är onödigt, jaktspets har du ingen nytta av då du inte övar med dem,samt att du skjuter sönder

målet med dem, de kan du skaffa då det blir jakt dax.... Strängen o kablarna håller länge om du vårdar dem och är

försiktig, lägg pengen på sträng vax, insex nycklsett i tum mm i stället

Ahh tänkte mer på övningsspetsar. Får med några jaktspetsar med paketet. tänkte köpa med ett "vård" kit med insexor, vax mm. Kan ju alltid beställa sträng och sånt senare, kan ju dock vara bra att ha en i reserv ifall nått skulle hända.

pilar lär man ju behöva, och billigt att beställa från USA, andra smågrejer kan man köpa här i Sverige.

/Baner

Publicerat
Okay, har skjutit recurv båge tidigare och hört att det ska finnas compound skyttar på den lokala bågskytteklubben, så kanske jag får hjälp där, lär ju vara där man tränar under vinterhalvåret, lär ju vara jobbigt att skjuta med vinterkläderna på sig :D.

Har du nå tips på peep storleken?

är en R.A.D Trio String Peep som följer med bågen, finns dock i medium och large, vilket är bäst att ta?

/Baner

Medium skulle jag tro duger

Publicerat
Ahh tänkte mer på övningsspetsar. Får med några jaktspetsar med paketet. tänkte köpa med ett "vård" kit med insexor, vax mm. Kan ju alltid beställa sträng och sånt senare, kan ju dock vara bra att ha en i reserv ifall nått skulle hända.

pilar lär man ju behöva, och billigt att beställa från USA, andra smågrejer kan man köpa här i Sverige.

/Baner

Ah ok, trodde du menade jaktspets, och jo pilar går åt :D

Publicerat
  • Författare

Var då inte det lättaste att bestämma sig för en båge, en hel djungel där ute, ena mer intressant än den andra...

Just nu spånar jag på en Vendetta XL/XS eller en Bowtech Admiral FLX, Hittade även en Bear Attack. Kollat på reviews, Användares kommentarer mm, hjälpte inte så mycket då dom får ganska snarlika betyg, dom flesta tycker ju sin egen båge är den bästa så.

Hur köper man en båge egentligen om man inte kan prova den innan? :).

Draglängd, Pounds och sånt är klart, så nu gäller det bara att bestämma sig för bågen. Ska beställa innan jul iaf.

/Baner

Publicerat
Hur köper man en båge egentligen om man inte kan prova den innan? :wub:.

/Baner

Nä, det är inte helt enkelt att få testa x-antal olika bågar innan man köper en.

Jag har precis varit i samma sits som du nu är för bara några månader sedan.

Så därför tänkte jag ge dig mina synpunkter och hoppas dessa hjälper dig lite på traven även om jag själv är VÄLDIGT grön också.

Börja med att gå med i klubb, även om dom oftast inte har en susning om bågjakt. Men där får du tips, rätt grundteknik och kanske prova en eller annan båge.

Att lyssna på alla bågfreaks på framför allt amrikanska forum om att deras bågar är minsan är bäst ger inte så mycket..

Men det finns några ljus i mörkret och några bågtester/testare/sidor som jag tycker är bra och dessa är:

http://bowsite.com/BOWSITE/features/articl.../2010head2head/

http://www.archeryevolution.com/

Några andra som också är ganska okej är:

http://www.ikesoutdoors.com/

http://www.outdoorproductreview.com/

Jag satte upp en lista på punkter jag ville att min båge skulle ha och dessa var:

Objektiva punkter:

- Hög stränghöjd över 7" gärna uppåt 8"

- Långa axel till axel i alla fall mer än 33" men gärna uppåt 35"

- Bågen ska gärna ha fått bra kritik i någon test värd namnet

- Prisvärd (vill inte lägga allt för mycket på första bågen då jag prova först och kanske vill byta upp mig inom något år)

- Svensk återförsäljare (ville ha service också..)

- Bestämma alla tillbehör själv (för att jag ska få ännu mer att gräva ner mig i)

och några lite mer subjektiva också...

- "mjuka" cammar som är enklare att dra

- Gärna så tyst som möjligt, även om det finns massa tillbehör för tysta ner en skramelande båge

Allt detta gjorde att PSE Vendetta XL #60 låg högst på min "vill ha lista" i höstas.

Men då snubblade jag över en begnad Bowtech Sniper #70 till ett väldigt bra pris. Så den slog jag till på, även om ekomni inte är på topp just nu.

Den är helt ren båge, så allt runt om kring måste jag nu köpa till. Men det får bli en senare fråga och fram tills dess sliter jag vidare med recuven.

Hoppas du blev lite klokare.

Publicerat
  • Författare
Nä, det är inte helt enkelt att få testa x-antal olika bågar innan man köper en.

Jag har precis varit i samma sits som du nu är för bara några månader sedan.

Så därför tänkte jag ge dig mina synpunkter och hoppas dessa hjälper dig lite på traven även om jag själv är VÄLDIGT grön också.

Börja med att gå med i klubb, även om dom oftast inte har en susning om bågjakt. Men där får du tips, rätt grundteknik och kanske prova en eller annan båge.

Att lyssna på alla bågfreaks på framför allt amrikanska forum om att deras bågar är minsan är bäst ger inte så mycket..

Men det finns några ljus i mörkret och några bågtester/testare/sidor som jag tycker är bra och dessa är:

http://bowsite.com/BOWSITE/features/articl.../2010head2head/

http://www.archeryevolution.com/

Några andra som också är ganska okej är:

http://www.ikesoutdoors.com/

http://www.outdoorproductreview.com/

Jag satte upp en lista på punkter jag ville att min båge skulle ha och dessa var:

Objektiva punkter:

- Hög stränghöjd över 7" gärna uppåt 8"

- Långa axel till axel i alla fall mer än 33" men gärna uppåt 35"

- Bågen ska gärna ha fått bra kritik i någon test värd namnet

- Prisvärd (vill inte lägga allt för mycket på första bågen då jag prova först och kanske vill byta upp mig inom något år)

- Svensk återförsäljare (ville ha service också..)

- Bestämma alla tillbehör själv (för att jag ska få ännu mer att gräva ner mig i)

och några lite mer subjektiva också...

- "mjuka" cammar som är enklare att dra

- Gärna så tyst som möjligt, även om det finns massa tillbehör för tysta ner en skramelande båge

Allt detta gjorde att PSE Vendetta XL #60 låg högst på min "vill ha lista" i höstas.

Men då snubblade jag över en begnad Bowtech Sniper #70 till ett väldigt bra pris. Så den slog jag till på, även om ekomni inte är på topp just nu.

Den är helt ren båge, så allt runt om kring måste jag nu köpa till. Men det får bli en senare fråga och fram tills dess sliter jag vidare med recuven.

Hoppas du blev lite klokare.

99% säker nu att det blir en Vendetta XS, har så kort draglängd ändå(27.5"), sen är den 200$ billigare än Xl modellen.

Tror det ska gå bra med den bågen. Fjantig som man är så blir det en med Skulz camo :wub:

Kom nyss från bågskytteklubben, var där o sköt lite recurvbåge, nästa gång ska jag få låna en compoundbåge. Känns ganska bra att skjuta fast det är typ 15 år sedan sist, pilarna satt ju inte i mitten precis men träffade tavlan med alla skott iaf.

Ganska bra att träna lite innan man får en compoundbåge så man inte går dit o skjuter 5 pilar o sen går hem för att man har ont i axeln/ryggen. lär hinna träna i 2 månader iaf innan man får tag på en båge :lol:

Tack för svaren alla. verkar vara ett jäkligt trevligt forum det här :P

/Baner

Publicerat
200$ billigare

/Baner

"200$ billigare" är ett bra argument. Jag såg att priset var runt $599 i USA för en XS. Jag skulle tro att det blir runt 6000kr inkl frakt, moms och tull. Kanske till och med mer då en båge är ganska skrymande.

Då tycker jag att du istället ska gynna en svensk PSE handlare tex.

http://www.bagjaktskatalogen.se/ som tar 5910kr för en XS

Publicerat
  • Författare
"200$ billigare" är ett bra argument. Jag såg att priset var runt $599 i USA för en XS. Jag skulle tro att det blir runt 6000kr inkl frakt, moms och tull. Kanske till och med mer då en båge är ganska skrymande.

Då tycker jag att du istället ska gynna en svensk PSE handlare tex.

http://www.bagjaktskatalogen.se/ som tar 5910kr för en XS

Hade helst köpt från svensk butik, men ett komplett paket från USA med.

http://www.huntersfriend.com/2010_PSE_X_Fo...ompound_bow.htm

+12 extra pilar(kompletta pilar med tavelspets).

Kommer att kosta lite drygt 8300:- med moms, tull och frakten inräknat.

Sen får jag bågen med Skulz camo.

Hade jag fått liknande pris i Svensk butik så hade jag tagit det istället.

Som det ser ut nu så är det bara hoppas oljan tar slut i USA eller nått så blir det ännu billigare. <_<

/Baner

Publicerat

Ring och kolla med http://www.bagjaktskatalogen.se/

Dom har XS i Skulz camo och kan säkert ge ett pris på PSE-färdigt paket.

Du vet väl att du får betala moms och tull även på fraktavgifen? (helt sjukt)

Publicerat
  • Författare
Ring och kolla med http://www.bagjaktskatalogen.se/

Dom har XS i Skulz camo och kan säkert ge ett pris på PSE-färdigt paket.

Du vet väl att du får betala moms och tull även på fraktavgifen? (helt sjukt)

Jo tror jag tar och ringer på måndag o kollar, blir det inte speciellt mycket dyrare så beställer jag här istället.

Blir ju lite lättare med garantin om nått skulle vara fel.

/Baner

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tänkte beställa bågen idag eller imorn så man får börja med skyttet, förhoppningstvist nästa månad(Varit och skjutit ett par gånger med lånade bågar, gillar det skarpt).

Blir från IL produkter(bågjaktskatalogen), skiljer 200-300 i pris på grejerna(jämnfört med USA).

PSE X-Force Vendetta XS eller Bowmadness, Skulz camo eller satin svart.

Ripcord - Code Red Fallhylla.

Venom Peep med slang.

Shockstop orginal stabb.

Ful billig bågväska...

Strängvax.

Loop material.

Handledsrem.

Köper kompletta Gold Tip XT Hunter pilar och lånar ett Logix 5 pins sikte med lampa på annat håll.

Köper ett Tru glo 1 pinnes sikte med TFO lite senare.

Beställt en Winn Free Flight releaser med krok för loop från staterna.

Detta ska väll fungera hoppas jag, samt har jag glömt nått?

Finns hjälp med fintuning o sånt av folk på den lokala bågskytteklubben.

/Baner

Publicerat

Blir nog bra det där :) Gör en egen butt oxå kanske, om du inte har tillgång till lokal när du vill. typ jutesäck med tjejens finbrallor i eller nåt=) så kan du skjuta när du vill

Publicerat
  • Författare

Blir nog bra det där :) Gör en egen butt oxå kanske, om du inte har tillgång till lokal när du vill. typ jutesäck med tjejens finbrallor i eller nåt=) så kan du skjuta när du vill

Hehe,

Nu är Julklappen beställd iaf, lär ju dock dröja ett tag innan den kommer, nu med alla röda dagar o sånt.

/Baner

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Hepp PSE börjar inte doppa vendettan i skullz cammon förän det kommer in nog med beställningar så jag beställde en Darton DS3800 70# istället(fanns inne i butiken).

Tror jag blir nöjd iaf, verkar vara en grym båge.

Nån som har nån erfarenhet av Darton DS3800?

Tillbehören blir det samma som jag nämnt tidigare, Förutom att jag la till ett Tro-Glo Rangerover med TFO pinne.

/Baner

Publicerat

Det är inte så lätt att ha en åsikt om en båge som är ny!

Fast helt ny är den ju egentligen inte, det är en uppgraderad variant av fjolårets Pro3800.

Den bågen har jag haft under 1 år nu och är helt såld på den!

Mjuk att dra, bra dal och ett (tvär)stopp när man kommit upp i fullt uppdrag.

Trots att pilen får bra fart så är rekylen obefintlig, samt att den är enkel att trimma (om det skulle behövas).

Jag har provskjutit "nya" DS3800 och den gjorde i alla fall inte mig besviken! ^_^

Tror att du kommer bli riktigt nöjd!! :)

Hepp PSE börjar inte doppa vendettan i skullz cammon förän det kommer in nog med beställningar så jag beställde en Darton DS3800 70# istället(fanns inne i butiken).

Tror jag blir nöjd iaf, verkar vara en grym båge.

Nån som har nån erfarenhet av Darton DS3800?

Tillbehören blir det samma som jag nämnt tidigare, Förutom att jag la till ett Tro-Glo Rangerover med TFO pinne.

/Baner

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret.

Stod mellan den och Mamba m7, fastnade dock för Darton bågen.

Då blir jag säkerligen nöjd. :)

/Baner

Det är inte så lätt att ha en åsikt om en båge som är ny!

Fast helt ny är den ju egentligen inte, det är en uppgraderad variant av fjolårets Pro3800.

Den bågen har jag haft under 1 år nu och är helt såld på den!

Mjuk att dra, bra dal och ett (tvär)stopp när man kommit upp i fullt uppdrag.

Trots att pilen får bra fart så är rekylen obefintlig, samt att den är enkel att trimma (om det skulle behövas).

Jag har provskjutit "nya" DS3800 och den gjorde i alla fall inte mig besviken! ^_^

Tror att du kommer bli riktigt nöjd!! :)