Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Featured Replies

Sitter här med träningsvärk och försöker planera in nästa omgång i gymmet. Med för lite tid till övers så är det svårt att prioritera sig själv... tänkte att vi kanske kan peppa varandra (lr iaf skriva om träning och själva intala oss att vi ÄR sportande människor :) ). All sport som inte går ut på att träna hunden, utan dig själv, räknas i den här tråden!

Jag styrketränar en gång per vecka och går cirkelträning en gång per vercka (med delade kondition/styrka-pass). Har ett underbart arbete/arbetsgivare och får träna 2 timmar/vecka på arbetstid - så jag har verkligen ingenting att skylla på!

Löptränar under vår/sommar/höst. Har så dålig erfarenhet av att springa på is/snö så lusten helt försvinner när det blir vinter... men under säsong så springer jag 2-3 gånger per vecka, allt från 3 till 10km per tur.

Vad tränar ni? Hur ofta? Träna hemma? Planera in egentid? Mest kondition eller mer styrka?

• Replies 2k
  • Views 150.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klämde av 26km löpning i -22 innan nattskiftet uppfriskande!

• Christian N
    Christian N

Sprang Toughest 2016 Malmö igår, 1:17:38 eller däromkring, 776 total och 76 i min åldersklass, 5500 startande. C Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Så nu har man skapat lite plats för julmat. hustrun och jag sprang och barnen cyklade bredvid 

Posted Images

• Author

Bjuder på tjejmilenbevis :) fatta hur mycket folk det rymms på gärdet! Sjukt många tjejer - det är där ni borde hänga killar :P

Eftersom loppet gick den 5/9 i år så var det liiiiite stelt i benen på väg ut på pass på måndagmorgon...!

post-6226-1291786174_thumb.jpg

Så där ja... tjejmilen, den är väl bara 3 kilometer va? :D

Nää... jag har löpt där för många år sen och det var jobbigt även om jag nästan var själv om att löpa då.

Jag tror att det är ganska många soffpotatisar här som har tusen åsikter om en tråd ang fysisk aktivitet... man hittar alla möjliga ursäkter till att inte göra någonting... det vanligaste är väl att man skjuter på det... "jag skulle ha börjat träna idag... men jag börjar på måndag istället"

Så, ett litet tips till er mer ursäkter... dra på er varma kläder som ni trivs i, det behöver inte vara träningskläder. Ge er ut och gå en kort promenad och håll koll på klockan. Gå tio minuter och vänd sen hem till stugvärmen. När ni kommer hem har ni faktiskt tagit första stegen till ett sundare liv. Försök nu komma ut dagen efter också... gå samma sträcka och håll ett öga på klockan så ni inte passerar tio minuter innan ni vänder hem. Fortsätt så några dagar men var inte slavisk... du måste inte hinna gå ut varje dag även om dom flesta har 20 minuter över varje dag. Efter nån vecka kommer du se att du kommer längre och längre på dina tio minuter.

Efter två veckor ökar ni tiden till 15 minuter innan ni vänder hem... håll tiden till 15 minuter i ytterligare två veckor och nu händer det nånting konstigt i kroppen... ni kommer känna att ni vill gå ännu längre och ännu snabbare... gör inte det, öka på gångtiden med endast 5 minuter var fjortonde dag istället så bränner ni inte ut er i början... kroppen måste få vänja sig långsamt.

Efter ett tag är ni ute och går i två timmar totalt och ni börjar då inse att ni inte får nog... då kommer löparskor och annat kul fram... glöm då inte att ni ska börja om... spring bara tio minuter och sen tio minuter hem igen... räcker det inte så ta en promenad till men spring inte... träningsvärken är till för tävlingsmänniskor ;)

Försök att gå i områden ni tycker om... en vacker natur med mycket att kika på får hjärnan att le.

Jag har tidigare i mitt liv ägnat varannan dag till att gå på gym i flera år... numera är det endast konditionsträning i form av långa promenader och kortare löpsträckor... ibland i intervall där jag ömsom går och ömsom springer. Minus 20 kilo sen i mars/april nu i år... nu ska jag försöka ner sju kilo till... men nu går det lite långsammare än i början ;) Men det är skönt att röra på sig nu...

Ibland blir jag ofantligt ambitiös och kör lite styrketräning hemma och då blir det armhävningar, kålmaskar och magträning (den s.k plankan i två tre olika versioner - både för "tvättbrädan" och för de inre tvärgående musklerna). Tyvärr brukar ambitionen inte hålla i sig i all evighet och just nu är jag inne i en slappar-period ;)

Dock kör jag lite magträning när jag kollar på tv bara för att få en platt mage tills syrran gifter sig.

När jag höll på med fäktningen tränade jag fyra gånger i veckan och var verkligen vältränad. Jag saknar den tiden! :D

Pistolskytte är jättebra träning för armen och för att träna upp sig för pistolskyttets muskelminne kan man dricka öl, en 50 cl burk håller ungefär samma vikt som pangen ;)

annars försöker jag åka skidor, det är kul och nyttigt.

Andreas

Själv så tränar man styrka på gymmet, kör 5ggr iveckan B) och så blir det slalom på vintern med.

Ja jag kör lastbil. Räcker inte det ? Sen skottar jag snö och sågar o klyver ved. F.n blir trött av att bara tänka på mer fysisk aktivitet B)

Ja jag kör lastbil. Räcker inte det ? Sen skottar jag snö och sågar o klyver ved. F.n blir trött av att bara tänka på mer fysisk aktivitet B)

He he det räcker gott B)

Mvh.

He he det räcker gott B)

Mvh.

Tack min vän B)

• Author
Så där ja... tjejmilen, den är väl bara 3 kilometer va? :P

Jag har tidigare i mitt liv ägnat varannan dag till att gå på gym i flera år... numera är det endast konditionsträning i form av långa promenader och kortare löpsträckor... ibland i intervall där jag ömsom går och ömsom springer. Minus 20 kilo sen i mars/april nu i år... nu ska jag försöka ner sju kilo till... men nu går det lite långsammare än i början ;) Men det är skönt att röra på sig nu...

Dagens bästa tips för att komma igång!

Snacka om att det blir ett beroende utan dess like när man väl vant in kroppen! Jag tycker absolut att det märks som tydligast med promenader/löpning. Styrketräning ger inte mig samma kick - men det är nog personligt!

Grattis till viktnedgången! Bra jobbat B)

/T

• Author
Ibland blir jag ofantligt ambitiös och kör lite styrketräning hemma och då blir det armhävningar, kålmaskar och magträning (den s.k plankan i två tre olika versioner - både för "tvättbrädan" och för de inre tvärgående musklerna). Tyvärr brukar ambitionen inte hålla i sig i all evighet och just nu är jag inne i en slappar-period ;)

Dock kör jag lite magträning när jag kollar på tv bara för att få en platt mage tills syrran gifter sig.

När jag höll på med fäktningen tränade jag fyra gånger i veckan och var verkligen vältränad. Jag saknar den tiden! ^_^

Känner att jag åker dit på fördomar B) ... när jag ser din bild känner jag att "du som är så smal behöver ju inte träna".

Men att vara smal och att vara vältränad är två HELT olika saker! Det är så skönt att känna sig fit och mentalt känner man sig ju sååå mkt starkare!

Kålmaskar?

Means what? :P

Kålmask är en intressant arm och bålövning som börjar med att man står som i armhävningar (raka armar) men med rumpan uppåtputande, sedan skall man samtidigt som man böjer armarna gå ner med rumpan och liksom "åla" bröstet nästan ner till backen, för att skjuta fram överkroppen och "komma uppåt" på andra sidan. Man rör sig i en "våg" framåt. Och sedan tillbaka förstås :wub:

Träna är faktiskt riktigt roligt. Jag har tagit mig ner ca 13kg sedan i början av oktober tack vare träning och rätt kosthållning. Visst, en del är att jag är med i ett program där jag har hjälp av att kunna dricka soppor i kortare perioder. Målet är 90kg i slutet av februari, nu är jag ungefär på 105. Jag var på 126 som tyngst för två år sedan.

Övrig träning är innebandy 2-4 pass i veckan (målvakt) och gym 2 pass i veckan. Samt dagliga hundpromenader förstås.

Kålmask är en intressant arm och bålövning som börjar med att man står som i armhävningar (raka armar) men med rumpan uppåtputande, sedan skall man samtidigt som man böjer armarna gå ner med rumpan och liksom "åla" bröstet nästan ner till backen, för att skjuta fram överkroppen och "komma uppåt" på andra sidan. Man rör sig i en "våg" framåt. Och sedan tillbaka förstås :wub:

Träna är faktiskt riktigt roligt. Jag har tagit mig ner ca 13kg sedan i början av oktober tack vare träning och rätt kosthållning. Visst, en del är att jag är med i ett program där jag har hjälp av att kunna dricka soppor i kortare perioder. Målet är 90kg i slutet av februari, nu är jag ungefär på 105. Jag var på 126 som tyngst för två år sedan.

Övrig träning är innebandy 2-4 pass i veckan (målvakt) och gym 2 pass i veckan. Samt dagliga hundpromenader förstås.

Hur gick det med fystestet då?

Visst företog du ett sådant för en tid sedan?

För dem av oss som har gjort en värnplikt kommer kålmasken alltid att vara en hatad sak men nog om det.

/Christian

"du som är så smal behöver ju inte träna".

Tack! :lol:

Men att vara smal och att vara vältränad är två HELT olika saker! Det är så skönt att känna sig fit och mentalt känner man sig ju sååå mkt starkare!

Precis!

Den främsta anledningen till mina sporadiska träningspass är att jag vill ha en platt mage. Jag tränar av ren fåfänga alltså ^_^

Träningen har dock ett annat syfte också och det är att stärka de inre magmuskler som ger hållning. Jag sitter stilla större delen av dagarna och får en hållning därefter (ihopsjunken, framskjutna axlar och stela ryggmuskler). Med starkare muskler blir det förhoppningsvis lättare att sitta korrekt framför datorn och jag slipper stela muskler och andningsproblem.

Hade jag haft råd så hade jag köpt årskort till simhallen och gått dit tre ggr i veckan och simmat eller tränat på gymmet.

Jag sprang Göteborgsvarvet i år för första gången, vilket var en enormt stor seger för mig. Trodde aldrig jag skulle fixa 21 km asfalt (har fått ont på utsidan av knäna tidigare), men tack vare att jag tog mig i kragen och gick till Löplabbet i fjol och fixade riktiga skor så var det inga problem alls trots "rekordvärmen". I år vägde jag drygt 105 kg när jag sprang varvet men har tyvärr gått upp sen dess ;) Mitt egentliga mål är att komma ner under två timmar på varvet men det kommer aldrig att ske om jag inte kommer ner under 100 pannor. För fyra år sen vägde jag 86 kg efter en lätt depression. Den vikten skulle jag nästan döda för idag :lol:

Min träning sen Gbg-varvet är noll och ingen, men jag kommer att behöva börja snart - annars kommer jag att dö. Det är jag helt säker på, tyvärr ^_^

Två timmars promenad i snön avklarad... snart blir det bastubad för att tina upp...

Jag sprang Göteborgsvarvet i år för första gången, vilket var en enormt stor seger för mig. Trodde aldrig jag skulle fixa 21 km asfalt (har fått ont på utsidan av knäna tidigare), men tack vare att jag tog mig i kragen och gick till Löplabbet i fjol och fixade riktiga skor så var det inga problem alls trots "rekordvärmen". I år vägde jag drygt 105 kg när jag sprang varvet men har tyvärr gått upp sen dess :( Mitt egentliga mål är att komma ner under två timmar på varvet men det kommer aldrig att ske om jag inte kommer ner under 100 pannor. För fyra år sen vägde jag 86 kg efter en lätt depression. Den vikten skulle jag nästan döda för idag ^_^

Min träning sen Gbg-varvet är noll och ingen, men jag kommer att behöva börja snart - annars kommer jag att dö. Det är jag helt säker på, tyvärr ;)

Ett klart realistiskt mål under 2timmar klarar du plättlätt och att anmäla sig till ett lopp är en perfekt morot att verkligen komma igång!

Det handlar mycket om mentala spärrar se bara på ditt skytte du tyckte säkert en lerduva på 300 var ett svårt mål när du började intressera dig för skytte, men idag känns det barnsligt enkelt eller hur?

Visst är det stora skillnader vilken talang för löpning man har men under två timmar på halvmaran klarar dem flesta så bara du bestämmer dig tror jag du klarar ditt mål :)

Själv har jag trappat ned nästan helt på min träning men körde rätt flitigt under en 10års period och kan lova att det man inte trodde var möjligt när man började kändes barnsligt lätt efter några år. Hade största intresse för skidor och långlopp men talangen var nog större för löpning men det är ju inte lika roligt

pers i Vasaloppet är plats 240 på 4:43 halvmaran har jag gjort på 1:14 så kan maila mina tränings scheman till dig ;)

Ska köra igång med lite löpning och skidor igen för att inte dega ihop helt, nästan så man önskar att vi startar en utmaning här för min största talang är tävlingshornen :lol:

halvmaran har jag gjort på 1:14 så kan maila mina tränings scheman till dig :lol:

Fy SATAN!!!! :P:lol: :lol: Det är RIKTIGT jävla bra, för att använda rikssvenska! :lol: Inte långt ifrån världseliten...

Vinnaren i årets lopp (supertanig Kenyan förstås) kom i mål på 1:01:10. Om du sprungit på 1:14 så hade du placerat dig på drygt 30:e plats. Sjukt impad är jag nu! :wub:

Kutar en del, men just nu tillbaka på noll.. Trasiga och slitna knän som gör sig påminda. Bara gå och springa korta sträckor.. Aldrig öka mer än högst 10% i veckan.. Och det är SÅ tråkigt o segt! Vill ju öka och köra slut på mig totalt! :)

Kampsport. Höll på med Shotokan för många år sedan, men de senaste åren är Kyokushin karate som gällt. Sjukt hård träning, men ack så bra man mår av det. Utöver det så har det varit gymmet och/eller simning som gällt. Å' just ja! - Lite skidor har det också blivit. Sedan har man fuskat en del i orientering, men det var evigheter sedan.

Är inte den som tycker om att vara overksam........

Jag kombinerar löpning och POW. Försöker ta mig ti SATS/vecka för att träna muskler också, främst axlar, rygg och ben inkl Glutus Maximus. ;)

AndreasA och jag möts typ 06 varje vardagsmorgon och går 8 - 10 km i ganska raskt tempo, sedan springer jag minst 10 km mån-, ons- och fre/lördag så det blir väl en 80 - 100 km/vecka. Jag sprang 19 km i tisdags i snömodden. Det var ganska skönt, faktiskt. ;)

Nu ska jag till SATS i Halmstad för att bränna av en 10 - 15 km på löpbandet. :)

Jag kombinerar löpning och POW. Försöker ta mig ti SATS/vecka för att träna muskler också, främst axlar, rygg och ben inkl Glutus Maximus. ;)

AndreasA och jag möts typ 06 varje vardagsmorgon och går 8 - 10 km i ganska raskt tempo, sedan springer jag minst 10 km mån-, ons- och fre/lördag så det blir väl en 80 - 100 km/vecka. Jag sprang 19 km i tisdags i snömodden. Det var ganska skönt, faktiskt. ;)

Nu ska jag till SATS i Halmstad för att bränna av en 10 - 15 km på löpbandet. :)

Jag är sjukt imponerad orjant av den resan du gjort o håller i fortfarande det kallas karaktär - målmedvetenhet :D

Mvh.

Körde thaiboxning i vintras å sen jobbet då. men de sluta med pajjat knä så nu har ja inte rört mig sen april. så ja ska lösa gymkort till januari.

Annars e thaiboxning sjuk träning tappa 13cm i midjan på typ 1månad å lite kilon, sen stå å lytfta betongsäckar å kärra betong e bra muskelträning, lägg till å köra en waterjet så rinner de av kilon. haha

Jag är sjukt imponerad orjant av den resan du gjort o håller i fortfarande det kallas karaktär - målmedvetenhet B)

Mvh.

Tack. Det roliga är att jag håller vikten fortfarande, efter 18 månader. :D:D

Jag har anmält mig till några olika löpartävlingar 2011; Premiärmilen 27 mars, Göteborgsvarvet 21 maj samt Lidingöloppet 24 september! -_-;)