Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träning, Fysisk Aktivitet & Sport

Featured Replies

Publicerat

04:12.06 blev sluttiden,

jag såg henne gå imål idag, otroligt stolt broder idag,

nu sitter vi o efterarbetar så att hennes kropp skall återhämta sig bättre o inte vara seg imorgon.

/Christian

Stiligt alla som går i mål har gjort en god fysisk prestation :wub:

Gratta syster från mig och nu måste väl även du göra maran nästa år ;)

• Svar 2k
  • Visningar 150,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Klämde av 26km löpning i -22 innan nattskiftet uppfriskande!

• Christian N
    Christian N

Sprang Toughest 2016 Malmö igår, 1:17:38 eller däromkring, 776 total och 76 i min åldersklass, 5500 startande. C Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Så nu har man skapat lite plats för julmat. hustrun och jag sprang och barnen cyklade bredvid 

Posted Images

Publicerat

Nästa år är det 100års jubileum från OS 1912 och ett rykte jag hört är att det ska bli samma löpsträcka som då!

Publicerat

Att komma in i denna tråden är för mig som att komma in i Singeltråden efter ett livslångt förhållande.

Jag började löpträna(lunk är nog rätt beskrivning) i höstas. Detta efter att i snart 30 år bara motionerat med hundpromenader.

Har sedan jag börjat träna sprungit en runda på 3,6 km ett antal ggr.

Grabbarna på jobbet var snabba med att utmana mig att springa Eksjö stadslopp som är 10 km. Visst sa jag! låter kul, detta måste jag träna till.

Givetvis så har det varit mycket annat som varit viktigare under våren så jag har väl varit ute 2 ggr sedan snön försvann... :unsure:

I fredags var det dags, jag var väl egentligen dum som sprang med så få metrar i benen men vi hade ändå ett vad på jobbet. Vadet bestod i att om jag (som varit lite styv i korken då vi pratat löptider) om jag sprang på över timmen skulle få äta en prinsesstårta för 10 pers. Om jag klarade en snabbare tid så skulle killen som jag slog vad med få äta tårtan...

1.05.14 kom jag i mål på...

//Mekus

Publicerat

hehe kan bara säga smaklig måltid :P

• 1 month later...
Publicerat

Tävlingskalendern är satt och detta är planen för 2011/2012:

2011:

Två Sjöar Runt (Genomfört, 11,2 km)

Göteborgsvarvet (Genomfört, halvmara)

13/8 Cykelvasan (90 km cykel i terräng)

24/9 Lidingöloppet (30 km löpning i terräng)

8/10 Tjurruset (10 km löpning i ospårad terräng)

2012:

Vasaloppet (anmäld)

Två Sjöar Runt (anmäld)

Göteborgsvarvet (anmäld)

Vätternrundan

Vansbrosimningen

Det blir tufft men det ska nog gå att fixa! :blush:

• 1 month later...
Publicerat

Jag hadde gått upp några kilo under dom senaste åren. 1:a mars ble det dags att börja röra sig igen. Sprang lite med frugan då och då. Barnen (3 år + 4 år) var med i babyjoggern. Så småningom ble det mer och mer. I juli började jag cykla til jobbet ibland (4,3 mil enkelresa). Förra veckan köpta jag rullskidor.

Status: springer ung 3 mil/vecka med babyjoggern, cyklar ung 17 mil, rullskidor 1 mil/vecka. Jag har går ner från 81 kg til 72 kg.

Mål: en svensk klassiker 2011/2012

Jag redan är anmäld Lidingöloppet och Vasaloppet (Öppent spår)

vh Lars

Lite OT: Jag sökar boende i/nära Mora inför Öppent Spår (2 pers). PM:a gärna om ni kann hjälpa!

• 4 weeks later...
Publicerat

Då är Lidingöloppet avklaret. Jag hann i mål på straks under 2½ timme, vilket jag känner mig nöjd med...

Nästa steg: att lära sig längdåkning.

vh Lars

Publicerat

Då är Lidingöloppet avklaret. Jag hann i mål på straks under 2½ timme, vilket jag känner mig nöjd med...

vh Lars

Det är sjukt bra tid. :blink::blink:

Publicerat

Det är sjukt bra tid. :blink::blink:

Hur gik det för dig då?

vh Lars

Publicerat

Får väl sälla mig till tråden.

Har ju börjat på gym sen jag flyttade och tränar 3-4 ggr/vecka och från i går så läggs det till simning 2 ggr/vecka och jag går 5-10 km varje dag. Minst 5 km med valpen/dag (relativt moderat tempo iofs) och de dagar jag gymmar så värmer jag upp lite med att gå 5 km (lite mer effektivt tempo då ;) )innan jag börjar träna.

Kan inte påstå att jag kör med jättetunga vikter direkt. Kan alltså rent styrkemässigt lyfta tyngre, men relativt otränad som jag är så mjukstartar jag och ligger just nu på strax under halva kroppsvikten * 10-15 repetitioner ;)

Började redan i somras att gå effektivt en timme om dan och har sedan dess krympt en del, vilket är iofs en relativt trevlig bieffekt. Sen jag började gymma har jag dock gått upp ca ett kg ^_^

Publicerat

Hur gik det för dig då?

vh Lars

Riktigt förkyld så det gick inte, tyvärr. Men det är bara att anmäla sig nästa år.

• 1 month later...
Publicerat

Det går framåt med gymmandet på alla vis och jag är märkbart (men inte direkt så synbart) betydligt starkare och eftersom jag kör en del kondition med så märks det absolut skillnad på flåset och det är ju himla bra. Har sen jag började gå i somras ökat hastigheten från ca 4,7 km/h till 5,6 km/h så en klar förbättring.

• 2 months later...
Publicerat

Kul med en tråd om dett då jag tycker att fysisk träning är något som hör det goda livet till. Drog på mig en knäskada för ett år sedan där korsbandet gick av och inre ledbandet har töjts rejält och har därför inte kunnat träna som jag vill på väldigt länge. När jag för drygt en månad sedan var till ortopeden för en slutcheck som görs ca ett år efter att skadan har uppkommit så sa han att min lårmuskel kändes "svampig" och det lät inte så kul. Jag har försökt att cykla under sommaren men känner en klart reducerad förmåga i det skadade benet och därför har det kommit på skam.

Men efter att ortopeden sagt att muskeln var svampig så bestämde jag mig för att börja simma, om inte annat som i ett led att få de muskler jag behöver för att cykla.

Så nu har jag simmat regelbundet i en dryg månad och äntligen bygger jag muskler igen :) jag simmar varierande 1-1,5 km. vid varje tillfälle och jag simmar på ca. minuten per längd om 25 m. I går var jag inte långsamast i bassängen längre och simmade förbi tre personer vid samma tillfälle, en bra raka under timmen jag simmade :)

Publicerat

Även jag hittade till gymmet efter en knäskada som hindrar mig att springa. Hittade till spinning som var sanslöst roligt, tyckte jag hade kondis innan men efter ett par veckor blev det anmärkningsvärt bättre av att spinna. Sen tog sambolinan med mig på Yoga (läs släpade), löjligt var första tanken, stå på en gossig matta i en timme är ju nada jämfört med att passa i skogen. Ska sägas att jag hade nog passat i skogen då jag verkligen var stel som en pinne! Kontentan är att Yoga är grymt underskattat, mjuka leder är en tillgång :)

Publicerat

Spelade innebandy i dag för första gången på tio år och två knäskador. Springer ju inte direkt som förut men nätade ändå två ggr. :) I morgon blir det en km. i bassängen och bastu innan jobbet.

Fick tips i går om en rysk militärvariant utav kampsport som tydligen ska vara skonsam men uppbyggande. Den kan få vara ersättning för det vanliga kampsportandet nu då knät inte pallar riktiga tag.

Publicerat

vh Lars

Än så länge har jag bara åkt på rullskidor, men i natt komm det lite snö. Nu får jag hoppas, att det liggar kvar när jeg kommer hem från jobbet...

I alla fall har jag åkt ung 50 mil på rullskidor sedan i höstas, så jag börjar att få bättre självfortroende inför öppet spår 2012-02-26

Har gått ner lite til. Väger nu 70-71 kg.

vh Lars

Publicerat

hmm 135 kg på 195 cm. hur gör man för att snabbt gå ner i vikt? är ute och går ca 2 timmar varje dag. känns inte som om det räcker längre. blir inte ens trött. vad ska man göra?

Publicerat

hmm 135 kg på 195 cm. hur gör man för att snabbt gå ner i vikt? är ute och går ca 2 timmar varje dag. känns inte som om det räcker längre. blir inte ens trött. vad ska man göra?

Strikt LCHF kanske?

Publicerat

"Snabbt" är aldrig en faktor att räkna med i dessa sammanhang, sluta ät i så fall. Att du inte blir trött beror på att du helt enkelt har passerat gränsen för vad du orkar utan att anstränga dig och då är det bara att öka som gäller. Om jag var dig skulle jag skaffa mig ett par stavar och sätta i en fart som du klarar, dvs. att vara anfådd men inte på topp av din kapacitet. Nu är stavgång bara ett exempel på vad man kan göra och det går givetvis lika bra att hitta något annat så länge det är roligt och man bibehåller kontuniteten vilket är det viktigaste för att få resultat. När det är dags att öka gäller det självklart att hitta motivationen till att ta i lite extra och det är inte alltid så lätt, därför är det som sagt ovan viktigt att det man gör är roligt.

Med all respekt men dieter som LCHF etc. anser jag att man ska hålla sig borta ifrån.

Publicerat

Tjo flöjt

Även den puckade Smålänningen har sällat sig till de tränandes skara o efter att kroppen har anpassat sig lite så känns det riktigt skönt.

Har en slinga på 8 km som jag försöker gå så ofta jag hinner vilket tyvärr itne blir så hemskt ofta men antalet varv där ska öka.

Gick den idag på 1,03 och jag vill ner under en timme.

Målet med slingan är att orka springa den i ett svep till midsommar.

Tanken är att jag ska ner lite i vikt (sekundärt ) men att framförallt midjemåttet ska ner med minst 5-6 cm, gärna mer.

Kör Gym minst tre dagar i veckan, kör ganska korta intensiva pass mitt på dagen på en lite förlängd lunch.

Tänker mer på vad jag stoppar i mig så att inte det ska motverka träningen på tok för mycket men tänker även framledes att unna mig att både äta o dricka gott.

Resultaten kommer att redovisas här

//

Publicerat

Världens enklaste ekvation som kanske är den svåraste att följa är ändå, Äter man mer än man gör av med så går man upp i vikt, och det motsatta om man vill gå ner i vikt.

Tror att den största inställningen måste komma från huvudet. Att röra på sig är kanon och räcker gott och väl, vill man gå ner lite snabbare än långsamt kan man även träna/gymma, springa men man får inte glömma att göra det försiktigt i början för de tar tid att ställa in kroppen på träning även om man har BMI 22.

Ät det du brukar och tycker om, men dra ner på det du äter kan vara en bra början och kanske byt ut vissa delar mot lite nyttigare mot frukt etc.

Jag funkar så att ju mer jag tränar ju hungrigare blir jag på nyttig mat. Om det funkar för alla vet jag inte men jag tror att kroppen brukar veta vad den behöver.

Lycka till:-)

Publicerat

Jag funkar så att ju mer jag tränar ju hungrigare blir jag på nyttig mat. Om det funkar för alla vet jag inte men jag tror att kroppen brukar veta vad den behöver.

Precis så funkar jag också, inget är så gott som att stjälpa i sig ett litet paket mjölk som bot på vätskeförlust efter ett pass.

Publicerat

jag har hört att det är bättre och gå för fettförbränningen. lchf har jag provat fungerade skitbra. men så svårt oh hitta vettig mat att ätta när man är ute oh liknande.

Publicerat

jag har hört att det är bättre och gå för fettförbränningen. lchf har jag provat fungerade skitbra. men så svårt oh hitta vettig mat att ätta när man är ute oh liknande.

I och med att du använder överkroppen när du går med stavar så ökar du prestationen med ca 50% vilket ger bättre resultat än att bara använda benen som brukligt är vid normal promenad.

Publicerat

Gå är kanon, all lågintensiv träning motion är bra dessutom sliter det inte på kroppen. Min filosofi ligger i att äta gott men med förnuft. riktiga mål mat och inte en massa småätande däremellan.

Hade ett år då jag hade varit sjukskriven efter en olycka då mycket träning va utesluten. Av någon anledning ändrade jag mina matvanor och av rastlösheten blev det massa småätande mellan dom riktiga mål mat som ocså intogs. eftersom jag åt normalt ganska mycket då jag va van och träna så blev ju portionerna inte direkt mindre vilket resulterade i att jgagick upp. Det svåra jag upplevde är hur svårt det är att ändra en vana som man lagt sig med trots att jag haft en väldigt strikt matintag tidigare då jag tränade riktigt mycket.

Börja smått, Gå (gärna med stavar), tänk på vad du äter och om det inte finns tillgång till bra mat ät mindre portioner.