Publicerat %s vid %s %d dy 1 hour ago alias sa:Jag tillhör skaran som är tillräckligt dumma för att tycka att det i grunden är riktigt givande att hugga i skogen motormanuellt, men inte barkborreträd eller vindfällen då det blir mer av städuppdrag istället för att skapa något konstruktivt.Huggning funkar ypperligt som "mindfullnessövning", då man inte kan tillåta sig att vara splittrad med t.ex. gnagande tankar om problem att lösa på det vanliga lönejobbet.En bekant råkade klippa av sig en bit av ena underarmen i en giljotinliknande vedmaskin för 25-30 år sedan och på handkirurgen så kommenterade vårdpersonalen att det var tur i oturen att det inte var vävnadsskada orsakad av t.ex. en motorsågskedja, då det är mycket lättare att pussla ihop senor och kärl m.m. vid ett rent snitt. Har ett minne av att han deltog i någon försöksstudie med kylbehandling för att stimulera nervtillväxt.Sorry, blev visst lite OT.MVHAliasNågot som vuxit på mig rejält de senaste åren är att gå med röjsåg, här kan man verkligen forma morgondagens skog och extra kul är det om markägaren gärna ser en hög lövandel ek, lönn, ask, bok.
Publicerat %s vid %s %d dy 36 minutes ago Mad Mike sa:Något som vuxit på mig rejält de senaste åren är att gå med röjsåg, här kan man verkligen forma morgondagens skog och extra kul är det om markägaren gärna ser en hög lövandel ek, lönn, ask, bok.Håller med om att röjning också är en väldigt givande sysselsättning, men för egen del går det mer på rutin och tankarna kan vandra iväg åt andra håll, då det varken innebär samma riskmoment eller gör mig lika fysiskt trött som efter en dags huggning.När det gäller huggning som träningsform så har jag för mig att jag har sett kaloriförbrukningssiffror som indikerade uppåt 9 000!!! kcal/dygn för de som högg med yxa och såg och låg ute i skogarna i dåligt isolerade timmerkojor under vintrarna under 1900-talets första hälft (har för mig att man helt sonika vägde arbetarna före de drog till skogs, vägde maten som de hade med sig ut på hösten och sedan vägdes gubbarna och kvarvarande matlager när huggningssäsongen var över framåt vårkanten) och att motormanuell avverkning (huggning med motorsåg i yrkeshuggaretempo) skulle förbruka 300-400 kcal/h.MVHAlias
Publicerat 3 timmar sedan %d hr På 2026-04-13 at 09:19 Dansken sa:Trots att man är gammal och tjock måste man ändå röra på sig: dock har jag "livslång restriktion" på att springa- det pallar inte infästningen av nya höften för. Det har dock aldrig varit min grej. Men i går tog vi en fin lång promenad i skogen bland blåsippor, vitsippor och tussilago för att hitta bästa stigen upp till sjön som jag har fått lov att fiska i. Det blev så här:Jag har så otroligt mycket att tacka mina hundar för: jag har alltid behövt gå med dom i ur och skur- det är nog mycket lättare att "hoppa över" om man inte har någon hund... Så här ser en typisk månad ut för mig:Går nog å klicka hem en sån här:Från nå stans. /P