Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Remington 700 CDL träffbild

Featured Replies

Publicerat

Hejsan,

Sedan några år tillbaka har jag haft en Remington 700 CDL i kaliber .30-06. Jag har aldrig varit nöjd med träff-bilderna men har lyckats fixa till detta genom att ställa in trycket till ca 1,5kg istället för 2,5kg som var för mycket!

När jag har lyft ut systemet har jag sett att det är en liten förhöjning på några millimeter ca 10 cm ner på stocken!

Remington-700-CDL.jpg

Där det gröna längst fram slutar, där fästet för remmen sitter.

Detta resulterar i att pipa inte är friliggande. Någon som har något tips för att fixa till detta? Går det att använda ett litet slippapper och slipa ner det där för att få pipan friliggande? Eller måste det fixas med bäddning och i så fall vad skulle det kosta?

Mvh

Publicerat

Jag hade en Rem 700 Mountain en gång i tiden... det var samma sak med den och det löste jag med sandpapper och en rundstav som jag lindade sandpappret runt så testa det först innan du bäddar systemet.

Publicerat

Alex- det du har i din framstock är en pressure pad, (googla det)

en liten minibäddning som Rem stoppar i på sina träbössor för att förmå den att skjuta tätare,

att ta bort bäddningen där medför att det positiva tryck som den utövat på pipan försvinner. Om det i sin tur medför att din pipa skjuter med en annorlunda svängning än tidigare och om det i sin tur leder till tätare träffbilder går inte att förutse.

Vad som är klart är dock att utan pressure pad är ditt vapen mindre känsligt för fukt och att stocken slår sig osv, dvs träffläget skall påverkas mindre eller riskera att påverkas mindre.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Vad jag har läst på nätet nu bland annat här: http://hunting.about.com/cs/guns/a/float_bed.htm

Så har dom slipat bort denna pressure pad och detta har inte gjort någon skillnad. Skulle det kunna bli sämre träff-bild om jag tog bort denna? Huvudsaken är i alla fall att träff-bilderna inte blir större! Om inte så är det ju värt att testa.

Mvh

Publicerat

Alex- det är det du inte vet!

Men visst det går att återställa så det är inga bekymmer på så vis.

Testa, det är nog det du vill?! ;)

/Christian

Publicerat
  • Författare
Alex- det är det du inte vet!

Men visst det går att återställa så det är inga bekymmer på så vis.

Testa, det är nog det du vill?! ;)

/Christian

Jo får ta och göra det! Kommer med resultat när det är klart:) Ska skjuta några skott innan och efter så kommer jag med bilder sen.

Tackar för svaren!

Mvh

Publicerat
  • Författare

Hejsan,

Igår var jag ute och sköt med min remington efter slipningen och justeringen på avtryckaren. Jag satte upp 5 st tavlor och sköt in bössan på 100 meter på den vänstra av dem. Sköt 3 skott med ca 2cm träffbild som är en stor skillnad! Jag flyttade sen bak till 300meters vallen och la mig ner och kollade på ballistiktabellen.

(Skotten är Norma Jaktmatch .30-06)

Denna visade att vid inskjutning på 100 meter skulle kulbanehöjden ligga på -446 mm = -44,6 cm. Jag skruvade 45 klick (1 klick = 1cm på 100m) på kikaren och trodde att det skulle vara bra. Den sköt på ca 50cm över! Är det jag som räknat fel? I så fall hur ska jag räkna så det blir rätt?

(Kikare: Meopta Artemis 2100 3-12x50)

Träffbilderna:

2 skott med 2cm träffbild,

2 skott med 5cm träffbild,

2 skott med 12cm träffbild,

2 skott med 4cm träffbild,

Mvh

Publicerat

Hejsan,

Igår var jag ute och sköt med min remington efter slipningen och justeringen på avtryckaren. Jag satte upp 5 st tavlor och sköt in bössan på 100 meter på den vänstra av dem. Sköt 3 skott med ca 2cm träffbild som är en stor skillnad! Jag flyttade sen bak till 300meters vallen och la mig ner och kollade på ballistiktabellen.

(Skotten är Norma Jaktmatch .30-06)

Denna visade att vid inskjutning på 100 meter skulle kulbanehöjden ligga på -446 mm = -44,6 cm. Jag skruvade 45 klick (1 klick = 1cm på 100m) på kikaren och trodde att det skulle vara bra. Den sköt på ca 50cm över! Är det jag som räknat fel? I så fall hur ska jag räkna så det blir rätt?

(Kikare: Meopta Artemis 2100 3-12x50)

Träffbilderna:

2 skott med 2cm träffbild,

2 skott med 5cm träffbild,

2 skott med 12cm träffbild,

2 skott med 4cm träffbild,

Mvh

Den gör väl 1 cm per klick på hundra meter, detta borde innebära ca 3 cm per klick på 300 meter eller hur skalan kan tänkas se ut?

Publicerat
  • Författare

Kanon! Då tror jag att jag börjar förstå! Ska testa nästa gång jag kommer till skjutbanan.

Mvh

Publicerat

Kanon! Då tror jag att jag börjar förstå! Ska testa nästa gång jag kommer till skjutbanan.

Mvh

Du borde skjuta några fler skott per träffbild. 4-5 st är lagom annars får ett slumpskott för stor betydelse.

Bättre att skjuta 2 serier med 4 skott än 4 serier med 2 skott som du gjorde.

/Peter

Publicerat
  • Författare

Du borde skjuta några fler skott per träffbild. 4-5 st är lagom annars får ett slumpskott för stor betydelse.

Bättre att skjuta 2 serier med 4 skott än 4 serier med 2 skott som du gjorde.

/Peter

Tyvärr hade jag bara 16 skott så behöver köpa mer när pengar finns! Som tur var satt alla i samma höjd och en snarlik träffbild.

Borde kunna köpa lite patroner inom kort så det löser sig!

Mvh //Alex

Publicerat

Alex- 15 klick eller 1,5 mil blir bra nästa gång på banan,

men rimligtvis borde dina träffar ha hamnar mer än 50 cm över riktpunkten,

45 klick =45 cm på 100 meter är lika med 135 cm på 300 meter och med ett kulbanefall om 45-50 cm så borde du haft 70-80 cm överslag inte bara 50.

Grattis till att pangen skjuter bättre.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Alex- 15 klick eller 1,5 mil blir bra nästa gång på banan,

men rimligtvis borde dina träffar ha hamnar mer än 50 cm över riktpunkten,

45 klick =45 cm på 100 meter är lika med 135 cm på 300 meter och med ett kulbanefall om 45-50 cm så borde du haft 70-80 cm överslag inte bara 50.

Grattis till att pangen skjuter bättre.

/Christian

Kanon! Jag kunde endast bedöma med lite ögonmått då tavlan stod i snön på skjutvallen. När jag tänker efter så är det säkert ca 80cm överslag! Det är ju vinkel på vallen också så det var svårt att bedöma. Tack så mycket för all hjälp!

Mvh

Publicerat

Det skall bli intressant att följa hur detta slutar... Låter lovande

Publicerat
  • Författare

Det skall bli intressant att följa hur detta slutar... Låter lovande

Japp! Hoppas verkligen på det bästa:)

Mvh

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu är ammunition införskaffad och jag var en sväng på skjutbanan igår och pangade lite.

Väderförhållanden:

+2 grader

1-2m/s vind i 45 grader

Vapenfakta och ammo:

Skytte utan bipod, använde ryggsäck, liggande på 300m.

Skytte utan bipod, använde ryggsäck, sittande i skjutbänk på 100m.

Norma jaktmatch .30-06,

hastighet 0m = 845m/s,

hastighet 300m = 642m/s,

B.C = 0,423

Efter inskjutning som satt med ca 2-3cm spridning backade jag till 300m och använde 2 tavlor.

Första satt ca 9cm under efter justering på 15klick = 45cm, ökade då 3klick = 9cm och det resulterade i 3 skott runt snusdosan (ett skott i högra undre hörnet).

Väldigt nöjd! Men ska såklart förbättras! Här kommer bilderna jag tog:

16326749725241972562345.jpg

16635849725247972562345.jpg

17939349725249472562345.jpg

Ska nu till helgen fixa till bössan lite mer och då blir det dags att slipa bort pressurepadden så får vi se hur det blir då :lol:

Mvh

Publicerat

Bra jobbat,

Alex det ser ut som att du har kommit en lång bit på väg.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Bra jobbat,

Alex det ser ut som att du har kommit en lång bit på väg.

/Christian

Tackar så mycket! Jo det har blivit en hel del skillnad sen jag började att fixa med bössan. Det största problemet var helt klart trycket som nu är justerat. Jag har läst på lite med om pressurepadden genom lite filmer från AGI (American Gunsmithing Institute) och där sa dom som första punkt att det var ett måste att slipa bort denna och dom visade exakt hur det skulle gå till så vi får se hur det går! Skjuter antagligen i helgen eller i början av nästa vecka.

Mvh

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tjena,

Nu har jag hunnit slipa bort pressurepadden och det gjorde mycket skillnad kan jag lova!

Jag gick dessutom på idéen att i alla fall testa kinaskitkikare... Men blev otroligt förvånad när jag kom till skjutbanan idag efter jag monterade kikaren igår kväll.

Det är säkert några som har läst tråden jag skrev om denna kikare, det är en Centerpoint USA 6-24x50 mildot.

Jag började med att skjuta in på 100m och där blev det lite problem, inget ordentligt skjutstöd först så jag hämtade sedan bipoden hemma, jag är van med att 1 klick = 1cm/100m men detta är ju 1 klick = 1/4" på 100yards som jag då fick till 0,635cm/91,44m, ungefärligt 0,5cm/100m. Så efter en jäkla massa snurrande på rattarna fick jag till det och då såg det ut såhär!

16766810150092327089726.jpg

16877610150092285194726.jpg

17930810150092285324726.jpg

Pangade lite till och fick skotten hål i hål. Så bra har det inte gått innan!

När bara 4 patroner fanns kvar i asken så kravlade jag bak 200m till och sköt på 300m och fick denna otroligt fina träffbild! :blink:

18023910150092327419726.jpg

Denna kikare kommer jag behålla tills jag börjar plugga på universitetet så jag lätt kan spara ihop till en bättre kikare!

Mvh!

Publicerat

Bra skjutet! Och att ta bort "pressure" historien är också helt rätt.

Det kommer garanterat att göra din bössa mer konsekvent och pålitlig. Allra bäst blir det ihop med en plastbäddning (om du inte har gjort det redan).

Snygg är den också. CDL är definitivt en av Remingtons trevligaste modeller.

Stor skillnad jämfört med deras gröna och camofärgade plastmonster...

//Danne

Publicerat

Vackert, du ska vara nöjd! Bättre än så blir det inte utan att gå på bänkskyttegrejer....

Publicerat
  • Författare

Bra skjutet! Och att ta bort "pressure" historien är också helt rätt.

Det kommer garanterat att göra din bössa mer konsekvent och pålitlig. Allra bäst blir det ihop med en plastbäddning (om du inte har gjort det redan).

Snygg är den också. CDL är definitivt en av Remingtons trevligaste modeller.

Stor skillnad jämfört med deras gröna och camofärgade plastmonster...

//Danne

Jo att ta bort pressurepadden förändrade bössan otroligt mycket! Har kollat runt på plastbäddning och det ska göras inom en kort framtid. Har hört att det finns något på biltema med stågflis av något slag som tydligen skulle vara riktigt bra att bädda med! Något du vet om? CDL är verkligen fin! Mycket nöjd med bössan :D

Vackert, du ska vara nöjd! Bättre än så blir det inte utan att gå på bänkskyttegrejer....

Japp! Nöjd kan jag lova att jag är :D Ska köpa mig en ask ammunition igen och ut och skjuta massor och göra ett rangecard som är lite mer exakt m.m. Hann inte testa om avståndsberäkningen med mildot fungerar, ska tydligen vara inställd på 10x när man mäter m.m. Ska kolla hur exakt det blir!

Mvh

Publicerat

Väl skjutet!

Bäddmassa då rekommenderar jag marin epoxy fungerar utmärkt

Publicerat

Mycket fin 300-metersserie med denna bössa :rolleyes:

Publicerat

Denna kikare kommer jag behålla tills jag börjar plugga på universitetet så jag lätt kan spara ihop till en bättre kikare!

Mvh!

Alex- Uni skriver du? Blir det inom det agrara då med? I så fall vill jag omgående slå ett slag för Ulltuna, detta underbara ställe, åk dig singel o ogift och jag kan nästan lova dig 2000 eller fler hektar och ett äktenskap med en kvinna som vet hur man hanterar sig,

jag gick på fel brud under min tid men hade jag haft bättre tänk då hade jag haft en egen sörmländsk gård idag, jag tror att hon var god för 3 000 hektar, varav 1 000 skog,

men jag mitt riksnöt var inte svag för rödhåriga flickor.

Just det, en eloge till bra skytte och måste jag säga ett metodiskt tillvägagångsätt, hatten av för det.

/Christian