Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Extrema djurrättsaktivister

Featured Replies

Publicerat
Tyvär något som är ganska vanligt bland sådant folk. Det visar bara att det är idioter som försöker tysta meningsmotståndare, sådana människor ska absolut inte vara poliser som ska försvara just rättigheter som yttrandefriheten. Får hoppas dessa försvinner från kåren helt enkelt.

Jag kikade in där precis och de har tagit bort kommentars funktionen på hela sidan för det fanns tydligen ingen som ville skriva något positivt för dem där :-)

Det stod något om att de som inte ingick i deras sekt inte fick sprida sitt gift på deras sida och så funkar det väl i de flesta extrema samfund.. ^_^

Publicerat
Jag kikade in där precis och de har tagit bort kommentars funktionen på hela sidan för det fanns tydligen ingen som ville skriva något positivt för dem där :-)

Det stod något om att de som inte ingick i deras sekt inte fick sprida sitt gift på deras sida och så funkar det väl i de flesta extrema samfund.. ;)

Känns ju tryggt att ha sådana figurer inom poliskåren...sickna stollar.. ^_^

Publicerat

Obehag är det jag känner.  :rolleyes:

Publicerat
Kollade in APU's hemsida och blev både full i skratt åt deras attityder men även lite skrämd, en organisation som t.ex stöder Sea Shepherds som ägnar sig åt väl grova och absolut utomparlamentariska metoder drar nog till sig en hel det flummigt slödder som inte drar sig för nå't.

De patrullerar i Rialareviret som några slags hemmasheriffer och kan säkert förstöra en hel del av den redan delvis förstörda jakten i vargreviret. Som det verkar så är de nu endast verksamma i Rialareviret, om det beror på bristande resurser eller om dom inte kan ta sig längre än SL-kortet räcker vet jag inte men de kanske inte vågar vistas i Dalaskogarna...

Kolla in deras hemsida här!

Edit: Redigerat länken för att förhindra sökträffar. / Hipshot Moderator

Dom verkar ha packat ihopa sin hemsida.. för gott får man hoppas isf.
Publicerat
Dom verkar ha packat ihopa sin hemsida.. för gott får man hoppas isf.

Kopiera in länken, ta väck parenteserna vid (.)com så ska det nog fungera.

Mvh!

Publicerat

Varför tror/hoppas ni att poliskåren skulle vara fri från idioter ? Är bevisat ett flertal tillfällen att så är inte fallet. Jag personligen har absolut inget förtroende för vår polisiära myndighet. Dom kan fan inte ens de mest elementära kunskaper som krävs när dom stoppar mig med min tunga lastbil :rolleyes:

Publicerat
Varför tror/hoppas ni att poliskåren skulle vara fri från idioter ? Är bevisat ett flertal tillfällen att så är inte fallet. Jag personligen har absolut inget förtroende för vår polisiära myndighet. Dom kan fan inte ens de mest elementära kunskaper som krävs när dom stoppar mig med min tunga lastbil :rolleyes:

Jag är rätt beredd att hålla med dig Amakulu.

Publicerat

Den är fortfarande igång. Som skrivs tidigare har dom dock tagit bort kommentarfunktionen då dom inte gillade kommentarerna dom fick, ännu ett tecken på att detta är folk som inte tycker om yttrandefrihet. Folk får tycka och uttrycka vad dom vill men vissa extrema åsikter lär man faktiskt bekämpa, dessa verkar mer och mer likna sådana.

Publicerat
Jag är rätt beredd att hålla med dig Amakulu.

Tack , då är det inte jag som är fel ute då :rolleyes:

Publicerat

I min egenskap som kommunal skyddsjägare har jag ofta kontakt med Polisen och min erfarenhet är tyvärr att det är få Poliser som är nåt att hänga i julgranen.

Publicerat

Det är alltid farligt att dra alla över en kam. Jag är ganska säker på att det finns några bra människor även inom poliskåren.

Problemet är deras oförmåga att ta tag i sina mindre goda kollegors beteende.

Sett ur min synvinkel påminner det inte så lite om vissa supporterorganisationer inom fotbollen...

// Henrik

Publicerat

Det är väl detta som är risken med att ha endast ett stort intresse. Det tenderar att bli allt och det viktigaste i livet för personen.

Alla andra som inte tycker som "jag" är idioter och har fel.....(Trots att det uppenbarligen finns andra värderingar också. Det finns inga rätt eller fel i att ha olika värderingar och åsikter. Alla är lika bra från den sidan man ser saken från.)

Man ska nog försöka att förhålla sig objektiv till sina intressen och inte låta det gå över i fanatism.

Även vi jägare som har jakten som det stora intresset bör ta oss i akt och inte låta oss ledas in i "sekt" liknande värderingar. -_-

Men helt klart verkar det som att det är för många från tätorterna och för få från glesbyggden som väljer att bli POLIS.

En opartisk myndighet skall inte låta de anställda välja ta parti för något som i grunden följer lagar och förordningar.(Tex §28 skjutningar)

Polisen ska ju vara objektiv och se händelser/skeenden från lagens bokstav och ej från egna personliga värderingar!! :ph34r:

Kanske dags att göra ett upprop för att kräva avsked för berörda.... <_<

Publicerat
  • Författare

Nu har jag tillgång till artikeln i Norrtelje Tidning för den som önskar läsa den. Lite osäker vad som gäller om copyright o.s.v så den som vill läsa får PM:a, helst med en mailadress så skickar jag artikeln, den är ca. 2Mb stor. Har inte läst den själv ännu men anar att den kan ge upphov till fördjupade diskussioner...

Publicerat

pm.

Publicerat

Kom ihåg att alla är idioter tills motsatsen är bevisad. 

Publicerat

Får tacka för artikeln.

Jag tycker det känns som att dom säger en sak i artikeln men en helt annan i bloggen.

Publicerat
  • Författare

Nu när man läst artikeln i NT så fattar man att dessa människor mer, ja kanske mer än jagarna vill ta lagen i egna händer än att skydda just vargarna. Man undrar lite varför de inte t.ex tagit sig an andra grupper som kanske borde prioriteras högre? Patrullera som privatsheriffer utanför förskolor och daghem och notera misstänkta "snuskiga gubbar" kanske... Från min synvinkel så borde de kunna sysselsätta sig med massor av andra mycket mer angelägna ärenden, typ ouppklarade mord eller varför inte vanliga egendomsbrott som drabbar oskyldiga människor såväl ekonomiskt som emotionellt.

Det kan knappast heller vara förenligt med rollen som upprätthållare av lag och ordning att frilansa på detta vis, vad man gör när man är tjänstledig är väl en sak men vad man gör på fritiden när man fortfarande är i tjänst... Man får hoppas att det finns nå'n klok person lite upp i hierarkin inom ordningsmakten som kan ta dessa personer i örat.

Om jag inte är helt ute å cyklar så har jag för mig att en polisman som utanför sin tjänst, i syfte att ställa sig i bättre dager el. liknande genom att bara nämna att man är just polis begår tjänstefel, så om någon skulle råka på dessa vilsefarna lagväktare och de försöker ge emfas åt sin hobby med detta bör ovillkorligen polisanmälas... Nåja, det finns säkert nå'n laglärd som kan orda om detta!?

Viktigast är nog ändå att varken säga eller göra just nå't om man skulle bli påträffad i skogen av dessa vilsna vandrare, vi vet att de flesta poliser håller ihop i vått och torrt, både i och utanför tjänsten och om det skulle uppstå nå't rättsligt tvistemål så står nog jägare A sig slätt gent emot polisman B och C, oavsett om de varit ute på tveksamheter eller ej.

Man undrar, när kommer nästa grupp av "väktare" ut i skogen och vad ska de vakta? Gruppen mot nedtrampning av tussilago, gruppen mot kastade snusprillor, gruppen mot kvarlämnade förladdningar? Snart nog får inte skogens djur och vi jägare plats i skogen! :wacko:

Publicerat

Får tacka för artikeln.

Jag tycker det känns som att dom säger en sak i artikeln men en helt annan i bloggen.

Vet du om artikeln bara finns i pappersform? Min google-fu är svag för tillfället... :(

Publicerat

Qvarnhill har den inscannad och skickade den till mig på mailen.

Dom verkar baserat på bilden, artikeln och bloggen vara ett gäng insnöade skogsmurvlar:p Det som känns farligast är väl delvis att gruppen har potenial att bli ett medborgargarde och delvis att det är poliser och annat rättsfolk som på ett väldigt tydligt sätt tar ställning i en fråga som absolut kan påverka deras arbete.

I artikeln står att dom lockas att förfölja ett rådjursspår, rätta mig om jag har fel men det är väl förbjudet att förfölja vilda djur i annat syfte än jakt? Om man nu är en vanlig dödlig och inte jobbar med/för länsstyrelse eller liknande, alltså för dessa människor.

Hoppas dom inte dyker upp härikring, mina rävåtlar ligger inom synhåll från vägen på vissa ställen och jag vill inte ha nå jäkla muppar som går och petar i mina slaktrester.

Publicerat

har nu läst. ja vilket folk det finns....

ska skicka det till en fd. internutredare från en av våra större städer som dessutom är mer jägare än de flesta (inklusive mig) så får vi se om han har någon intressant vinkel på det hela.

Publicerat

Det kommer absolut ske imorgon efter fullgjord arbetsdag. ^_^

• 4 weeks later...
Publicerat

Du har ställt en fråga till Rikspolisstyrelsen om lämpligheten av att poliser, på sin fritid, ägnar sig åt "vargvandringar" och försöker skydda vargar mot illegal jakt "genom att själva vara närvarande i reviret" o.s.v. Frågorna utgår från innehållet i en artikel i Norrtelje tidning fredagen den 10 december 2010.

Vad poliser får göra på sin fritid regleras bland annat av de regler som gäller för vad som är otillåtna bisysslor. En bisyssla i form av ett arbete/anställning, men även de följder som en hobby eller fritidssysselsättning har för förtroendet för en anställd vid polisen, kan innebära att en polis inte får deltaga i verksamheten i fråga. Detta om verksamheten/bisysslan kan anses skada förtroendet för polisverksamheten. Samma sak gäller om verksamheten kan innebära en jävsituation eller om den är så tidskrävande så att den utgör ett hinder för att personen i fråga hinner fullgöra sin tjänst.

Att poliser på sin fritid medverkar i insatser för att skydda vargar mot illegal jakt och på så sätt arbetar för att förebygga grova jaktbrott, som beskrivet i artikeln, är inget som hindras av de regler som styr vad poliser får göra på sin fritid.

Hälsningar,

Henrik Forssblad

Rikspolisstyrelsen - Polisavdelningen

Enheten för utredning och lagföring

Box 12256, 102 26 STOCKHOLM