Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mauser m96 eller remington 788?

Featured Replies

Publicerat

Vad skulle ni välja mellan;

1) Remington 788 kal. 308 bra mekaniskt skick, mindre fin kolv

med kikarsikte Alic Hunter 4x32 (?) för 3.000 kr

2) mauser m96 straight pull i kal. 6,5x55 rostfritt med syntetkolv

och ett Bausch & Lomb 3-9x50 sikte för 4.800 kr

syftet är rådjur, räv och om tillfälle ges nångång, Älg...

Publicerat

Hade själv letat vidare efter typ Sako el Tikka som går att finna för dom pengarna.

Publicerat

Vet inget om Remingtonen, men en M96 är ju enligt dom som kan sin sak inte värd sin vikt i stål knappt på grund av dom är för klen för modern ammunition, dom är inte bggda för det trycket helt enkelt.

Alic Hunter har jag också, är faktiskt ganska skapligt, men nåt direkt värde i dom är det ju inte, några hundra kanske.

Publicerat

Jag är inte helt säker men jag vill på nått sätt minnas att Remmy 788 är i princip samma skit som en 700:a. Exabit byggde ju en dräpar-rigg på en sådan låda eller ja om det nu var en sån. :rolleyes:

Publicerat

Kan bara tala från egen erfarenhet från två m96 gevär som båda har använts med modern ammunition, norma i båda vapnen.

Vapen1 har använt normas helmantel enbart i, det var en tävlingsbössa och det funkade utmärkt, sköt mig som bäst in på en 6e plats i en tävling i fältskytte med mål på 300-600 m med det vapnet och jag tror inte jag hade skjutit bättre med någon annan bössa.

Vapen2 har jag använt till jakt. Det är ombyggd så att det finns tummsäkring och stock+kolv utbytt för att få ner vikten. Använd med normas helmantel, vulkan och oryx. Med den skjuter jag guld på älgbanan, har skjutit ett antal rådjur och vildsvin, mängder med nötskrikor och annan kråkfågel, några rävar, en tjäder och ett par orrar. Jag har bommat en orre med den bössan men inget annat varken bommat eller skadeskjutet. På 300 m banan liggandes utan stöd skjuter jag med ca 5 cm spridning och jag skjuter inte bättre med sako (har testat)utan det ligger på samma spridning där.

Så oavsett vad kunnigt folk säger så har jag bara bra erfarenheter av dom gamla mauserbössorna. Remington 788 har jag ingen erfarenhet av alls och har nog aldrig hört talas om vapnet innan denna tråd så där kan jag inte säga något öht. Personligen skulle jag ta mausern pga att jag gillar straight pull.

308an har väl iofs fördelen att den fortfarande står sig som klass 1 vapen vid ett ev blyförbud. Du kan ju också åka och känna på bössorna och känna vilken som känns bäst, åk dit en eftermiddag då det är mörkt och be att få kolla hur bra siktet känns i mörker eftersom räven ofta skjuts i just mörker.

Publicerat

Jag är inte helt säker men jag vill på nått sätt minnas att Remmy 788 är i princip samma skit som en 700:a. Exabit byggde ju en dräpar-rigg på en sådan låda eller ja om det nu var en sån. :rolleyes:

Å jag vill minnas att det är modellen med klackarna bak serru ;)

Publicerat

Nu avser ju tråden inte gamla 96:an utan Mausers betydligt modernare straight pull med samma modellnamn, hur korkat det än är.

Publicerat

Å jag vill minnas att det är modellen med klackarna bak serru ;)

Ja så kan det ha vart... :rolleyes: Alzheimers light är en sjukdom som smittas! :blink:

Publicerat
  • Författare

ahapp, hittar inte mkt annat i den här prisklassen 3-4000 kr

MAX 4500 totalt dvs ink ev frakt.

ska ju ha en klass 1 bössa, 6,5x55, 30-06 men helst 308!

plundringsbar eller magasin vad jag ska ha den till skrev jag ju...

nån som har något konkret annat tips om inte mina förslag verkar vara ngt

att hurra för? :rolleyes:

Publicerat

Det finns dom här på forumet med erfarenhet av m96.

m96 straight pull

Publicerat

Nu avser ju tråden inte gamla 96:an utan Mausers betydligt modernare straight pull med samma modellnamn, hur korkat det än är.

Aha på så vis. Ja den har jag faktiskt ingen kunskap om utan bara den gamla modellen. Korkat minst sagt att göra en ny i samma kaliber dessutom.

Trodde det handlade om en ombyggd gammal hederlig m96.

Publicerat

Har faktiskt bara hört dåligt om Mauser 96 straight pull, ingen egen erfarenhet dock skall tilläggas :rolleyes:

Remingtonen 788 - ingen aning men en vanlig 700 är troligen ett bättre köp-

Du bör kunna hitta en vanligt rem 700 för den pengen.

Hade jag varit du hade jag letat en äldre Tikka 55/65 eller en husqvarna 1640 istället. Där får du mycket för pengarna. :)

Publicerat
  • Författare

nähe ingen mauser, hittade en winchester m70 30-06 för samma peng eller en browning a-bolt 308. antar att båda dom två är bättre då också...?

Publicerat

båda dom är bra bruksbössor.

Av dem hade jag tagit Winchestern om den skjuter bra.

Publicerat

helt klart Winchester.. det har jag ju sagt hela tiden, och tänk på att jag har stooooor erfarenhet när det gäller sånt här. -_-

• 1 year later...
Publicerat

Skit i kolven du ska inte på skönhetstävling, du ska på jakt! :thumbsup:

Efter att ha utvärderat i stort sett alla märken på marknaden efter följande enkla kravspec:

• Löstagbart magasin för ljudlös laddning på passet
  • 60 graders slutstycksgång för snabb och smidig repetering även med låga ringar
  • Friliggande pipa
  • Fältmässig förgsättning (inga rostfria pipor etc)
  • Rak kolv (inte monte carlo)

så kunde jag konstatera ett det som nästan var omöjligt att hitta på marknaden redan stod och samlade dam i en släktings vapenskåp => Remington 788 kal. 308 känd för att vara en av de snabbaste och kortaste slutstycksgångar som gjorts även i nutid.

Den är ytterst tillförlitlig (så länge man låter bli Sellier & Bellot hylsor som den ogillar starkt). Dock höll jag på att förlora hoppet eftersom den sköt skit med Norma Oryx. Efter att ha bytt till Lapua Mega och Remington helmantlat har jag nu en bössa som skjuter underbara pålitliga serier i alla väder och dessutom samskjuter båda typerna på en 5-krona. Vad mer kan man önska sig av ett bruksvapen. Tillsammans med ett obelyst Zeiss Classic 2,5-10X50 som jag kunde få för en spotstyver på Blocket (i dessa belysningshysterins dagar) är det en Totschläger i alla väder.

Remington 788 är kultförklarad eftersom den sägs skjuta betydligt bättre än den 700 som fortfarande byggs och säljs till dags datum. Kända men hanterbara problem är:

• slutstyckslåset är i bakkanten och sägs skapa "head space" i patronläget (med normal laddad .308 bör det dock kräva mycket mycket skjutande inte det uppstå. Så länge kylsorna ser normala ut i framkanten efter skjutning torde inte det vara något problem)
  • Slutstyckshantaget sägs vara ihåligt och lött i slutstycket och kunna lossna. Jag tror dock att det krävs våldsamt ryckande för att lyckas med det eftersom kontruktionen ser gedigen ut, dessutom undrar jag om de kanske hade ett annat slutstyckshantag för den Europeiska marknaden för mitt känns inte alls ihåligt.
  • Sedan har den lite andra små egenheter med det är mer sådant som bidrar till livslång kärlek.....

Publicerat

Vad skulle ni välja mellan;

1) Remington 788 kal. 308 bra mekaniskt skick, mindre fin kolv

med kikarsikte Alic Hunter 4x32 (?) för 3.000 kr

2) mauser m96 straight pull i kal. 6,5x55 rostfritt med syntetkolv

och ett Bausch & Lomb 3-9x50 sikte för 4.800 kr

syftet är rådjur, räv och om tillfälle ges nångång, Älg...

Ingetdera.....

/T

Publicerat

Aha på så vis. Ja den har jag faktiskt ingen kunskap om utan bara den gamla modellen. Korkat minst sagt att göra en ny i samma kaliber dessutom.

Trodde det handlade om en ombyggd gammal hederlig m96.

Korkat? Sedan när blev m/96 internationellt vedertagen som beteckning på det låset?

Det vi i vår lilla hage av verkligheten kallar m/96 är en Mauser M93-95 - vad vi kallas skrället här betyder inget, snackar vi Oberndorf gjorda karbin m/94 så är det en Mauser karbin M93.

Att sedan M/96 är en modernt mekaniskt skämt är en annan femma.

Slutsatsen är att man ska ge fan i allt vad 96 är - antingen är det ett gammalt obsolet lås som knappast kan kallas säkert, eller så är det ett mekaniskt skämt, låt vara säkert sådant.

/T

Publicerat

..............

Remington 788 är kultförklarad eftersom den sägs skjuta betydligt bättre än den 700 som fortfarande byggs och säljs till dags datum. Kända men hanterbara problem är:

• slutstyckslåset är i bakkanten och sägs skapa "head space" i patronläget (med normal laddad .308 bör det dock kräva mycket mycket skjutande inte det uppstå. Så länge kylsorna ser normala ut i framkanten efter skjutning torde inte det vara något problem)
  • Slutstyckshantaget sägs vara ihåligt och lött i slutstycket och kunna lossna. Jag tror dock att det krävs våldsamt ryckande för att lyckas med det eftersom kontruktionen ser gedigen ut, dessutom undrar jag om de kanske hade ett annat slutstyckshantag för den Europeiska marknaden för mitt känns inte alls ihåligt.
  • Sedan har den lite andra små egenheter med det är mer sådant som bidrar till livslång kärlek.....

Kultförklarad i USA är inget jag fäster speciellt stor vikt vid - det är en hyfsat välgjord pang från den tillverkaren, men det är som att påstå att en viss version av Fiat Punto är mer välgjord än en Fiat 127.....

Och mekanismen har sina egenheter:

Klackarna bak gör att slutstycket flexar i skottet och ger "flexibel headspace", nu gör i princip alla lås med klackarna bak det men 788 gör det mer än de flesta. Har man otur kan hylsan nypa då den kan överexpandera. Det har inget med hur mycket du skjuter - det har med konstruktionen att göra. Den flexar i alla skott, vart enda ett.....

Slutstycket har en egenhet att dela sig.

Gillar man trots detta konceptet - de har en snabb repetering, bra balans och bra slutstycksgång så köp en Sauer 90 som är samma sak fast välgjord som få.

/T

Publicerat

Korkat? Sedan när blev m/96 internationellt vedertagen som beteckning på det låset?

Det vi i vår lilla hage av verkligheten kallar m/96 är en Mauser M93-95 - vad vi kallas skrället här betyder inget, snackar vi Oberndorf gjorda karbin m/94 så är det en Mauser karbin M93.

Att sedan M/96 är en modernt mekaniskt skämt är en annan femma.

Slutsatsen är att man ska ge fan i allt vad 96 är - antingen är det ett gammalt obsolet lås som knappast kan kallas säkert, eller så är det ett mekaniskt skämt, låt vara säkert sådant.

/T

F-n Jag gillar dina sågningar...

Publicerat

Kultförklarad i USA är inget jag fäster speciellt stor vikt vid - det är en hyfsat välgjord pang från den tillverkaren, men det är som att påstå att en viss version av Fiat Punto är mer välgjord än en Fiat 127.....

Och mekanismen har sina egenheter:

Klackarna bak gör att slutstycket flexar i skottet och ger "flexibel headspace", nu gör i princip alla lås med klackarna bak det men 788 gör det mer än de flesta. Har man otur kan hylsan nypa då den kan överexpandera. Det har inget med hur mycket du skjuter - det har med konstruktionen att göra. Den flexar i alla skott, vart enda ett.....

Slutstycket har en egenhet att dela sig.

Gillar man trots detta konceptet - de har en snabb repetering, bra balans och bra slutstycksgång så köp en Sauer 90 som är samma sak fast välgjord som få.

/T

Har hört att Sauer 90/cg3000 har egenheten att gärna lämna sitt magasin kvar i skogen, sanning?

Publicerat

F-n Jag gillar dina sågningar...

Säger som Håkan Spuhr - skriver man inte att skit är skit så kan man ge sig fan på att någon som har ett exemplar av junket lyckas läsa in nått positivt som de sedan med glädje basunerar ut för hela världen som en absolut sanning.

/T - allt för ofta missförstådd tyvärr....

Publicerat

Har hört att Sauer 90/cg3000 har egenheten att gärna lämna sitt magasin kvar i skogen, sanning?

Gärna vet jag inte, poblemen med att magasinet trillar ut har alla vapen med lösa magasin - det är liasom en grundläggande egenskap att de kan tas av...... Det är lite som att säga att alla bultbössor har en tendens att lämna slutstycken i skogen - men tappar man ett slutstycke eller ett magasin är det knappast bössans fel, det är ett handhavandefel som ligger fasligt nära tjänstefel vilket är bestraffningsbart.

/T - som föredrar vapen med lösa magasin, i synnerhet hos andra......

Publicerat

Tror du vet precis vad jag menar, alltså har den modellen lätt för att få magasinen lösgjort ofrivillig, släpper det lätt jämfört med andra vapen med löst magasin, tex tikka m55, sauer 200/202, sako 75/85, blaser R8 osv?

Publicerat

Det hände i alla fall aldrig mig, inte heller hände nåt annat av allt som påstås hända med dessa bössor: den sköt (VANSINNIGT bra) varenda gång jag drog i spaken, den repeterade patronerna som teflonbehandlade ålar, den balanserade mycket väl och den sträckte inga hylsor.

Jag tror att det handlar om Citroën-syndromet: alla som aldrig ägt eller ens använt nån tycker att de är skit, för de "är ju så krångliga" och teoretiska handikapp, som ex.vis ett löstagbart magasin, förstoras till reella "sanningar" när man nått fjortonde led i anekdotvidarebefordrandet...

-- Mats