Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mauser m96 eller remington 788?

Featured Replies

Publicerat

Fullt möjligt, därav frågan!

Publicerat

Kultförklarad i USA är inget jag fäster speciellt stor vikt vid - det är en hyfsat välgjord pang från den tillverkaren, men det är som att påstå att en viss version av Fiat Punto är mer välgjord än en Fiat 127.....

Och mekanismen har sina egenheter:

Klackarna bak gör att slutstycket flexar i skottet och ger "flexibel headspace", nu gör i princip alla lås med klackarna bak det men 788 gör det mer än de flesta. Har man otur kan hylsan nypa då den kan överexpandera. Det har inget med hur mycket du skjuter - det har med konstruktionen att göra. Den flexar i alla skott, vart enda ett.....

Slutstycket har en egenhet att dela sig.

Gillar man trots detta konceptet - de har en snabb repetering, bra balans och bra slutstycksgång så köp en Sauer 90 som är samma sak fast välgjord som få.

/T

Det ligger mycket i vad du säger, men jag tycker kanske att det finns en nyans av generalisering.

Jag påstår inte att Amerikanerna bygger världens bästa vapen utifrån vilka alla andra ska mätas, däremot blir det lite enkelsidigt när man slentriant påstår att USA inte kan bygga vapen. Jag grundar mitt påstående enligt följande:

• USA är den största exportören av vapen i hela världen (det borde åtminstone ge vissa stordriftsfördelar och erfarenhet)
  • Få om inga tillverkare (bortsett från några nya uppstickare från Kina) kan ge så mycket pang för pengarna som ett Amerikanskt vapen (och då beaktar jag vad respektive vapen kostar i sitt hemland och inte vad de kostar när de Svenska distributörerna har maximerat sina vinster). Du får flera av Remingtons välskjutande modeller i 700 serien för runt 4000 kr om man shoppar runt lite i USA. Jag har svårt att se några andra som kan skaka fram ett skjutbart vapen i den prisklassen.
  • Européer må vara villiga att lägga mer pengar på vapen och har därför högre förväntningar angående materialval och bearbetning. Dock tycker jag man bör beakta att tex Berettas Semi-Automater i A serien är (som är så väl ansedda) är plagiat (med mycket små förändringar) av Remingtons 11-87 serier som gjorts sedan urminnes tider

Den "flex" du refererar till för lås med klackarna bak beror om jag förstått saken rätt av 3 saker . Slutstyckets styvhet (material och tjocklek), lådans styvhet (mateial och tjocklek) samt lådans längd. Vad avser 788 så har den ett relativt "normalt" slutstycke. Dock har den en av marknadens kortaste lådor. Dessutom är väl lådan närmast att beteckna som styv pga normalt/tjockt gods samt det synnerligen snålt tilltagna utkastarhålet vilket bidrar till jämn lastfördelning. Därför undrar jag hur du kommit fram till att 788 har större problem än andra?

Slutligen får du gärna hänvisa till några källor avseende att slutstycket på 788 skulle ha för vana att "dela" på sig eftersom det var en total nyhet för mig. (och då menar jag inta att handtaget lossnar, för det hade jag ju redan skrivit själv)

Publicerat

Nästan OT men när det talas om att en lådas eller slutstyckes styvhet beror på materialet så är jag lite tveksam.

Det är väl i princip alltid stål vi talar om. OK det finns några extremer i aluminium eller titan men bortsett från dem så är det väl ändå stål vi talar om?

Publicerat

Har själv en 788 och den skjuter otroligt bra med allt från 150gn till 180 gn.Har aldrig haft några problem med den.

Publicerat

......................

• USA är den största exportören av vapen i hela världen (det borde åtminstone ge vissa stordriftsfördelar och erfarenhet)

Inte bara exportören, de är den förmodligen största producenten av "konsumentvapen" i världen. Men de gör det i det lägre prisspannet - på sin tid infördes handelshinder för att de amerikanska tillverkarna skulle kunna konkurera den sk McKinleytariffen 1890 som gjorde export av vapen till USA hystersikt dyr, och de flesta länder i europa svarade med samma mynt - därav att äldre amerikanska vapen är relativt sällsynta i USA.

Den skyddade marknaden gjorde att amerikanerna tappade kompassen och lärde sig acceptera skrabiga vapen, tillverkarna anpassade sig och sista spiken i kistan kom på 60-talet då strejker och dyr arbetskraft omöjligjorde produktion av vettiga vapen i USA - 62 startade tex Ohlin OK Firearms i Kodensha Japan för att producera vad som i USA ansågs som ett formidabelt lyxvapen - Winchster 101. Winchster liksom Remington ansågs innan 60-talet vara premiumproducenter - efter 64 föll de ner och blev bulkleverantörer, vad de tidigare bulkleverantörerna blev kan ni ju själva räkna ut.......

Så jag svarar med att konstatera att en Howa (som säljs under en del amerikanska namn) är betydligt mer prisvärt än amerikanskt junk. Om man inte ens kan borra hålen i lådan för kikarmontage rakt ska man kanske fundera på vem som står bakom borrmaskinen.....

Men på en punkt är amerikanerna oslagbara - liksom turkarna, billigt skit kan de göra till lågt pris och i stooooora serier. Fast turkarna gör det betydligt bättre än amerikanerna till samma producentpris.

• Få om inga tillverkare (bortsett från några nya uppstickare från Kina) kan ge så mycket pang för pengarna som ett Amerikanskt vapen (och då beaktar jag vad respektive vapen kostar i sitt hemland och inte vad de kostar när de Svenska distributörerna har maximerat sina vinster). Du får flera av Remingtons välskjutande modeller i 700 serien för runt 4000 kr om man shoppar runt lite i USA. Jag har svårt att se några andra som kan skaka fram ett skjutbart vapen i den prisklassen.

Rensar du för skattesystemen så har du japanska Howa eller för den delen Tikka T3.

• Européer må vara villiga att lägga mer pengar på vapen och har därför högre förväntningar angående materialval och bearbetning. Dock tycker jag man bör beakta att tex Berettas Semi-Automater i A serien är (som är så väl ansedda) är plagiat (med mycket små förändringar) av Remingtons 11-87 serier som gjorts sedan urminnes tider

Mycket små förändingar? Nej, det köper jag inte, en extremt lik konstruktionsprincip ja - men en 11/87 och dess föregångare 1100 är betydligt sämre gjorda.

Den "flex" du refererar till för lås med klackarna bak beror om jag förstått saken rätt av 3 saker . Slutstyckets styvhet (material och tjocklek), lådans styvhet (mateial och tjocklek) samt lådans längd. Vad avser 788 så har den ett relativt "normalt" slutstycke. Dock har den en av marknadens kortaste lådor. Dessutom är väl lådan närmast att beteckna som styv pga normalt/tjockt gods samt det synnerligen snålt tilltagna utkastarhålet vilket bidrar till jämn lastfördelning. Därför undrar jag hur du kommit fram till att 788 har större problem än andra?

Alla mekanismer med klackarna bak flexar, mer eller mindre. Och det beror dels på att slutsycket tar upp all kraften i längsled då klackarna sitter bak - med klackarna fram är egentligen allt bakom klackarna onödigt sett till hållfastheten, dels på att lådan sträcks till skilllnad mot system med klackarna fram i pipmuttern. Utkastarhålet och magasinsbrunnen gör att lådan inte kan röra sig rakt- det är omöjligt, att göra lådan så tjock att den inte rör sig är praktiskt sett hopplöst då man likförbannat har magasinsbrunn och utkastarhål. Och ur som är den största flexen i slutstycket.

788 har en kort låda och är mer eller mindre optimerad kring 308 win, men lik förbenat har den flex eftersom man normalt förlänger lådan på mitten så blir det inte bättre för att den är kortare - lådan är inte så tight att den stödjer slutstyckets flex som är den största flexen på dessa vapen (kolla på tvärsnittet mellan låda-slutstycke).

Jämför du med Sauers mekaniska lilla ingejörsdröm så har den betydligt bättre tolleranser - i den kan du med fog påstå att slutstyckskroppen stöds av lådan - men den flexar den med, det märker du om du handladdar. Och den är väl mest känd för sin slutstycksgång och att den faktiskt flexar förvånande lite.

Slutligen får du gärna hänvisa till några källor avseende att slutstycket på 788 skulle ha för vana att "dela" på sig eftersom det var en total nyhet för mig. (och då menar jag inta att handtaget lossnar, för det hade jag ju redan skrivit själv)

En fd fanjunkare vid USMC som numera är civil smed/pensionär, vi har lite mailkontakt då och då. Han har sett exemplar med utmattningssprickor i slutstycket på vapen som gått mycket. Det var så vi fick kontakt, han hade fått tag i 7,62 ptr10 surplus och undrade vad det var.....

/T

Publicerat

Tror du vet precis vad jag menar, alltså har den modellen lätt för att få magasinen lösgjort ofrivillig, släpper det lätt jämfört med andra vapen med löst magasin, tex tikka m55, sauer 200/202, sako 75/85, blaser R8 osv?

Inte om du frågar mig....

/T

Publicerat

Nästan OT men när det talas om att en lådas eller slutstyckes styvhet beror på materialet så är jag lite tveksam.

Det är väl i princip alltid stål vi talar om. OK det finns några extremer i aluminium eller titan men bortsett från dem så är det väl ändå stål vi talar om?

1) Den delen av diskussionen var väl mer av akademisk karaktär, för att visa att jag inte bortsett från den aspekten

2) Allt stål är inte samma, beroende på hur mycket kol och andra legeringsmaterial man stoppar i så kan slutprodukten få väsentligt skilda egenskaper. Dock bör man väl inte överdriva detta faktum eftersom det finns relativt få säljare av kvalitetsstål, och vapentillverkare (liksom andra) bevakar varandra och kopierar det som funkar

Publicerat

Vi har visst lite olika åsikter om det där och vi kanske ska nöja oss med det.