Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En hyffsad galt på åteln...

Featured Replies

Publicerat

Härligt, grattis ;)

Publicerat

Grattis! Nu har du julskinkan räddad!:lol:

Publicerat

Hyffsad, ja det kan man väl lugnt säga! Stort grattis!

Publicerat
  • Författare

Hyffsad eller inte.

På jämförelsebildena från förra grisen, som hade sönder vågen innan vi vägt klart, ser man att dom är väldigt lika i storlek. Gissningsvis 110-130 kg.

Av spårstämplar att döma så finns det större grisar.

Tyvärr har den här en inte helt angenäm doft.

Publicerat

de var en redig bjässe!

Grattis :)

Publicerat

Fin galt, grattis!

Hur var betarna på den? :)

Publicerat
  • Författare

Betarna var små, ingenting att hålla på med. Kanske kan användas till tandpetare på ålderns höst. (När det börjar glesna i käkarna...)

Jag stegade upp avståndet i dag och den gick ca 200 meter efter skottet. Med punkterade lungor, trasiga revben och förmodligen skadad ryggrad...

Men som sagt, Lapua Mega 30-06 orkade inte slå igenom från 30 meters håll.

Publicerat

Då kan du väll inte ha skjutit ren bredsida om inte kulan slog igenom ?

/grattis till fin gris !

Publicerat
  • Författare

Jo...

Publicerat

Åfan !

Känns lite klent med tanke på kaliber kula å avstånd !

För så jätte mkt motstånd är det ju inte i dem.

/mvh.

Publicerat
  • Författare

Kanske skulle ha kramat avtryckaren lite hårdare, hade det hjälpt tror ni...

Publicerat

Första grisen jag sköt med 9,3an var precis likadant. Kulan satt i skinnet på andra sidan och den vägde inte mer än 60kg och jag sköt den på 25-30meters håll på åtlen. Men man tycker kulan borde åka igenom på det hållet

Publicerat
  • Författare

Vid en närmare koll på pälsen ser man en oerhört seg, tjock och krafteg ull innanför de längre stråna. Detta borde ju vara nog så svårt för en kula att penetrera.

Ska den sedan igenom fett o brosk och spräcka revben så kan man ju förstå att den tappar lite kraft...

Publicerat

Kanske skulle ha kramat avtryckaren lite hårdare, hade det hjälpt tror ni...

Jepp, annars brukar ju hemligheten vara att "kasta till" med bössan vid skottet. Typ som Antonio banderas gör i Desperado...

Publicerat

Jepp, annars brukar ju hemligheten vara att "kasta till" med bössan vid skottet. Typ som Antonio banderas gör i Desperado...

Det funkar ju att från axeln skjuta fram geväret till raka armar samtidigt som skottet något som gör att du får en högre utgånghastighet på kulan och bättre genomslagskraft.... :wacko::P

Publicerat

Hallå! Grattis till grisen! Det är egentligen inte alls konstigt att kulan stannar i grisen på nära håll. För då har kulan högre hastighet än om du till exempel skulle skjutit på hundra meter. Och när kulan har högre hastighet, så expanderar den mer, alltså stannar den snabbare. Testa gärna samma sak i blöta telefonkataloger. Genomslag på längre håll och kulan stannar fortare på kortare håll.

Publicerat

Hallå! Grattis till grisen! Det är egentligen inte alls konstigt att kulan stannar i grisen på nära håll. För då har kulan högre hastighet än om du till exempel skulle skjutit på hundra meter. Och när kulan har högre hastighet, så expanderar den mer, alltså stannar den snabbare. Testa gärna samma sak i blöta telefonkataloger. Genomslag på längre håll och kulan stannar fortare på kortare håll.

Det herr Magnum anför är helt korrekt,

men som sagt av tre parallella trådar kan det bara bli ett svar, en grövre pang med flatnosade kulor är nog din medicin,

vid valet av hårdare kulor osv för mer penetrering kan man exempelvis inte bortse från risken att en TSX får spetsen full med päls o skit, då expanderar den inte alls o A-fram mfl är alla blynosade kulor som inte gynnas med avseende på penetration när de träfffar tovig och tät päls.

Faktum är att nedladdad ammo med exempelvis en 200 grains Woodleigh kula, PP varianten borde vara en bra lösning om du vill stanna vid 30-06.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja, farfars gamla husqvarna får allt hänga med några generationer till.

Och det där med lägre hastighet...

Lapua Mega har drygt 700 m/s där Norma Oryx har drygt 800 m/s. Men det behöver altså inte betyda att Lapua tränger igenom sämre, snarar tvärt om till o med...

Ja, ja. Grisen dog i alla fall, och med snö på marken duger dom få bloddropparna. Hade varit värre vid barmark...

Nu blev det en ask Lapua till...

Jag har börjat fundera på ett test. Tänkte fylla några vattendunkar med vatten och låta dom frysa till is, rada upp dom och se hur djupt olika kulor går.

Dom kulor jag har är:

Lapua Mega 13 g.

Norma Oryx 13 g.

Norma Vulkan, farfars hemladdade...

S&B helmantel.

Kanske ett skott med kombins 7x57R Norma Oryx att jämföra med också.

Hur många fyralitersdunkar tror ni man kommer igenom? Jag gissar att dom kommer stanna i den andra dunken...

Publicerat

Offtopic nu men.

Då är ju 308 värre slägga än 30,06 eftersom den går saktare då. Om jag tolkar vissa på det viset ?

Man hör ju ibland att tex 9,3 inte orkar igenom mindre grisar eller såväl älg.

Medans andra skjuter med alaska , vulkan i 308 30,06 och har alltid genomslag.

Jag själv har oxå alltid haft genomslag med min 8*57 och mjuka kulor på älgar å grisar. Och då har jag skjutit några riktigt skapliga grisar mellan 140-160kg.

Men det har inte hänt mig än att kulan sitter kvar vid 100% rena bredsidor därför tycker jag det låter lite lustigt när inte kulor går igenom på det skotthållet.

Bara för jag skrev såhär kanske det kommer hända mig var gång nu efter ! Då får jag ändra min inställning ;)

/mvh.

Publicerat

Offtopic nu men.

Då är ju 308 värre slägga än 30,06 eftersom den går saktare då. Om jag tolkar vissa på det viset ?

Man hör ju ibland att tex 9,3 inte orkar igenom mindre grisar eller såväl älg.

Medans andra skjuter med alaska , vulkan i 308 30,06 och har alltid genomslag.

Jag själv har oxå alltid haft genomslag med min 8*57 och mjuka kulor på älgar å grisar. Och då har jag skjutit några riktigt skapliga grisar mellan 140-160kg.

Men det har inte hänt mig än att kulan sitter kvar vid 100% rena bredsidor därför tycker jag det låter lite lustigt när inte kulor går igenom på det skotthållet.

Bara för jag skrev såhär kanske det kommer hända mig var gång nu efter ! Då får jag ändra min inställning ;)

/mvh.

Psst penetration är för expanderande kulor linjärt ökande upp till en viss hastighet (Anslagshastighet) för att sedan minska igen med ökande hastighet, i grunden är det basal fysik som reglerar detta,

se bland annat http://www.thehighroad.org/showthread.php?t=122105 med tillhörande länkar för detta.

För praktikern är det viktigast att komma ihåg att "anpassad" hastighet för den aktuella kulans design är det som ger bäst funktion och penetration.

En 30-06 kan med stor nytta skjutas med 200-240 grains laddningar på åtel med inte fullt så hårda kulor och ganska mjuka laddningar, det skall generera genomslag,

en 308 Win som inte har alls samma förmåga att få fart på tunga kulor kan säkert nå samma goda penetration med 180 grains kulor,

vill i sammanhanget pusha för Karl Ö på forat som har gjort en del penetrationstest i tidningsmedia för att belysa detta.

/Christian

Publicerat

Uj på tok för jobbit att läsa igenom.

Och skillnaden mellan en fabriks laddad 30,06 och 308 som skjuter i väg en 180gr kula (ca 30m/s +/-)är för mig mer teori än praktik.

(sen vad man kan ladda upp dem i är en annan sak)

Hur många m/s är avvikelsen mellan 10 patroner i en å samma kaliber ?

Men man ska ju inte behöva ha med sig en olik laddad kula för var femtionde meter.

En kula som inte tok över-expanderar eller splitras tycker jag bör gå igenom på de hållen.

Det är ju kul att folk kan ha så olika erfarenheter.

Men ta tex StorGalt som va aktiv här ett tag. Han vill jag minnas hade alltid genomslag på grisarna med sin 30,06 laddad med Vulkan. Av de 200 grisar han hade skjutit då , så rekomenderade han fortfarande Vulkan.

/Som sagt, jag kanske ändrar mig om det börjar hända här med. Den som skjuter får se ;)

Publicerat

Ja, farfars gamla husqvarna får allt hänga med några generationer till.

Och det där med lägre hastighet...

Lapua Mega har drygt 700 m/s där Norma Oryx har drygt 800 m/s. Men det behöver altså inte betyda att Lapua tränger igenom sämre, snarar tvärt om till o med...

Ja, ja. Grisen dog i alla fall, och med snö på marken duger dom få bloddropparna. Hade varit värre vid barmark...

Nu blev det en ask Lapua till...

Jag har börjat fundera på ett test. Tänkte fylla några vattendunkar med vatten och låta dom frysa till is, rada upp dom och se hur djupt olika kulor går.

Dom kulor jag har är:

Lapua Mega 13 g.

Norma Oryx 13 g.

Norma Vulkan, farfars hemladdade...

S&B helmantel.

Kanske ett skott med kombins 7x57R Norma Oryx att jämföra med också.

Hur många fyralitersdunkar tror ni man kommer igenom? Jag gissar att dom kommer stanna i den andra dunken...

Det vore intressant att se! Jag har jagat med lika kulor senaste året. Gör testet du och skriv resultatet!

Publicerat
  • Författare

Flådde galten i dag. Kulan gick in i högersidan strax bakom bogen, lite under ryggraden lite vinklad bakåt. Men nästan rak bredsida i alla fall. Ev. sitter det mesta av kulan i ryggraden, och med tanke på att inte mindre än tre revben är av vid ingångshålet så är det inte så konstigt om den inte kom igenom.

Men på två stälen har splitter letat sig igenom och stannat strax innanför hårsäckarna på utgångsidan...

Underhudsfettet är ca 3 cm tjockt vid ingångshålet, och pälsen har en seg o trasslig underull som kulan skall passera... Mmm, kan inte vara lätt att vara jaktkula...