Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad är detta för horn?

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla jägare.

Här är en horn bit ca 14 cm lång o över 4 cm i diameter på det tjockaste stället. Nere vid tippen är den också ca 2 cm i diameter. Kan tänka mig att det har varit kraftiga horn eller betar med fulla längden. Fick den här biten av en arbets kollega en gång som fått den av sin farfar en gång i tiden. Gammalt är det då hans farfar hade den redan när hans pappa var liten. Vad tror ni det kan vara?? Min arbetskollega hörde någon gång när han var liten att de prata om elafant bete men han var inte säker. Fint är det iallafall och jag ska göra en speciell kniv av detta hade jag tänkt mig. Vad tror ni att det är??

mvh Kimmo

tv-90.jpg

ett-90.jpg

Publicerat

Tror inte att det är elefant,

men visst är det elfenben,

men sådant från en valrossbete, formen på spetsen "känns" som den motsvarar de betar jag har sett i staterna.

Nu är mina gissningar ungefär lika mycket värda som de kostar..

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hej Christian.

Precis som du skrev så tänkte jag också lite på valross. Hmm... Svårt att säga

Publicerat

Det känns som ni kan ha rätt... jag vet vilket horn det INTE är - skohorn! ;)

Publicerat

Det är alla gånger en valrossbete jag har en oxå och den ser likadan ut. Har du en bild på märgen.

Seved

Publicerat
  • Författare

Ingen bild men jag kan ta det imorgon. Det är rätt så massivt o tungt

Publicerat

Japp det är massivt och nästan som flammigt på nåt vis, i mitten.

Seved

Publicerat

Eller kanske flodhäst.

Publicerat

Håller en femma på flodhästtänder.

Brodern har en fast den är ju längre.

Publicerat

Håller en peng på flodhäst också.

Valross inbillar jag mig är aningen böjda och tunnare.

Publicerat

Min maggropskänsla säger valross.

Du kan ju alltid skicka en bild till Naturhistoriska riksmuseet och fråga, däggdjursexperterna där brukar kunna svara på rätt mycket klurigt. Alternativt Naturhistoriska museet i Göteborg, de har norra europas största referenssamling på djurben...

Publicerat

Definitivt ingen flodhäst. Deras tänder är inte så spetsiga och dom slits på ett mkt karakteristiskt sätt, Att det är någon sorts tand anser jag definitivt att det är. Dom längsgående sprickorna visar på det. Ett horn har jag aldrig sett med sådana sprickor.

Jag tror att det är en liten elefantbete eller som ngn skrev valross. Kanske det rent av är en liten bit från en mammut.

Publicerat

Kanske det rent av är en liten bit från en mammut.

Ja, nu när du säger det så haltade RW när jag såg honom sist :lol:

Publicerat

Tjena alla jägare.

Här är en horn bit ca 14 cm lång o över 4 cm i diameter på det tjockaste stället. Nere vid tippen är den också ca 2 cm i diameter. Kan tänka mig att det har varit kraftiga horn eller betar med fulla längden. Fick den här biten av en arbets kollega en gång som fått den av sin farfar en gång i tiden. Gammalt är det då hans farfar hade den redan när hans pappa var liten. Vad tror ni det kan vara?? Min arbetskollega hörde någon gång när han var liten att de prata om elafant bete men han var inte säker. Fint är det iallafall och jag ska göra en speciell kniv av detta hade jag tänkt mig. Vad tror ni att det är??

mvh Kimmo

tv-90.jpg

ett-90.jpg

Det var svårt Kimmo, men visst har dom en viss likhet med valrossens betar. Ha måste ha skött tandvården bra eftersom är så blanka.:lol:;)

http://natgeotv.com/...llerier/valross

:D

Publicerat
  • Författare

Tackar. Många bra svar o funderingar. Att den är blank är för att jag har polerat den för att se bättre ytan osv..

Publicerat
  • Författare

Googlade på elfen ben o fick fram den här bilden på elefant betar. Tycker när jag tittar på bilden att dem är mycket lika biten jag har innan jag papprade o polerade biten.Visst, biten har gulnat litr grann men det är för att det är riktigt gammalt. Kan det ändå vara elefant?? Diametern är redan 4 cm tjockt 13 cm upp på biten o då undrar jag hur långt beten kan ha varit. Min är ju bara en bit på toppen

specialagentwithelephantivorycreditUSFWS1large.jpg

Publicerat

http://commons.wikim....jpg?uselang=sv

Kolla in de i mitten på underkäken..

post-348-0-74781300-1292836554_thumb.jpg

Det var den tanden jag var inne på i mitt förslag.

Publicerat
  • Författare

Hmm.. Tittade på bilden NS satte ut på flohäst skallen o tycker att biten skulle kunna vara från en sådan också. Mycket svårt det här..

Publicerat

Definitivt ingen flodhäst. Deras tänder är inte så spetsiga och dom slits på ett mkt karakteristiskt sätt, Att det är någon sorts tand anser jag definitivt att det är. Dom längsgående sprickorna visar på det. Ett horn har jag aldrig sett med sådana sprickor.

Jag tror att det är en liten elefantbete eller som ngn skrev valross. Kanske det rent av är en liten bit från en mammut.

Jag tänkte inte på hörntänderna. Utan de mittersta i underkäken.

Håller med om att det definitivt inte är hörntänderna.

Publicerat
  • Författare

De är de mittersta jag också tittade på. Är väldigt likt men är dem så tjocka??

Publicerat
  • Författare

Här ser ni lite av genomskärningen. Orkade inte pappra bort hacket i mitten men ni ser iallafall hur det ser ut i genomskärning. Tror att jag ska göra en exlusiv kniv av denna. :) I ett annat forum så trodde dem att det är en gammal spets av elefant bete.

mvh Kimmo

y-4.jpg

Publicerat

Jag är 99% säker på det är Valross. Man kan ana märgen i mitten, så är beten lite gulaktig.

Seved

Publicerat
  • Författare

Hej Seved.

Jag hoppas det med då jag tycker det är bättre med valross.

Publicerat

Japp valross är ju lite bättre :). Dom kan ha väldigt tjock märg.

Seved