Publicerat December 20, 201015 yr Det är väl om inte annat lite mer "PC" att använda valrosständer än elefantbetar. Fattas ju bara att du så småningom blir anmäld för brott mot någon Cites förordning om du säljer/skänker bort den färdiga kniven...
Publicerat December 20, 201015 yr Märg ? Tänder har väl pulpa ? Men skit samma så sett. Försökt hitta bilder på valrossbetar/tänder men de va inte så lätt. Vet att det säljs en hel del mammutbetar från ryssland till knivssniderier men har för mig att sånt är mycket gulare. De lär hur som helst bli en mycket fin kniv.
Publicerat December 20, 201015 yr Min gissning är...Spetsen på en ung elefants bete, eller möjligtvis valross-beten. SEDAN kan det dessutom vara en bard av en val...min morfar var valfångare i unga dar och hade med sig liknande från sydpolen. En bard = tänder de silade krillen mellan innan de åt...sitter i flera rader inne i munnen.
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Nu Har jag kommit i mitt forskande så långt att jag är ganska säker på min sak. Det är flodhäst tand som en del av er gissade. Kolla den här bilden så ser man. mvh Kimmo Lilja
Publicerat December 20, 201015 yr Allt elfenben gulnar med tilltagande ålder. Även valrossbetar som ju är elfenben. Tror fortfarande inte ett dugg på flodhästtand.
Publicerat December 20, 201015 yr Allt elfenben gulnar med tilltagande ålder. Även valrossbetar som ju är elfenben. Tror fortfarande inte ett dugg på flodhästtand. Inte för att det har mycket med saken att göra men man kan åldra elfenben genom att färga in det med kaffe, då gulnar det och blir så där vackert mörkt i kanterna. /Chris
Publicerat December 20, 201015 yr Skit samma vad det är Kimmo. Jag är mkt spänd på vad du kommer att göra av biten
Publicerat December 20, 201015 yr Författare Vi får se. Något gött blir det hoppas jag. Seved, har du lust så sätt ut en bild på valross biten du har så jag kan kolla lite :-) mvh Kimmo Lilja
Publicerat December 20, 201015 yr Vi får se. Något gött blir det hoppas jag. Seved, har du lust så sätt ut en bild på valross biten du har så jag kan kolla lite :-) mvh Kimmo Lilja Japp det kan jag göra när jag kommer hem imorron. Den är inte så stor men lite går ju att se. Seved
Publicerat December 21, 201015 yr Ja, nu när du säger det så haltade RW när jag såg honom sist Vafalls, din snorvalp! Menar du att jag är uråldrig????
Publicerat December 21, 201015 yr Författare Vilken ålder talar vi om så att jag vet om man är träffad....
Publicerat December 21, 201015 yr Vilken ålder talar vi om så att jag vet om man är träffad.... Han är äldre än gatan Kimmo
Publicerat December 21, 201015 yr Författare hah hah okey.. Fast allt är kanske relativt. Jämför man åldern med en gammal sköldpadda så är det nog ungt.
Publicerat December 21, 201015 yr Han är äldre än gatan Kimmo Hallå där, om jag är en mammut är du ju en fosil! Kimmo: lita aldrig på en man som pratar bajs hela dagarna.
Publicerat December 21, 201015 yr Hallå där, om jag är en mammut är du ju en fosil! Kimmo: lita aldrig på en man som pratar bajs hela dagarna. Ja ja jag tycker ju faktiskt rätt bra om dig oxå