Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har jag blivit blödig....

Featured Replies

Publicerat

Jaha nu när snön har förstört jakten för denna säsongen så sitter man här o jaktabstinensen gör sig titt som oftast påmind.

Nu är det ju så att det går att jaga även om det inte går att släppa hundar. Smygjakt på rådjur ex vis.

Men det är här som mitt blödiga hjärta kommer in.

Jag kan inte förmå mig att ge mig ut o skjuta nu när snön ligger djup :unsure:

Kanske är jag ingen riktig jägare eller är det just det jag är?

//

Publicerat

Jag är benägen att hålla med dig vad gäller rådjur iaf. :)

Publicerat

Nu vet jag vad Musköt komemr skriva.....

Publicerat

Men grisarna finns det ju ingen anledning att spara på!

Rådjuren har det nog ganska tufft som det är.

/Chris

Publicerat

Har väl inget med att va blödig att göra. Hur jävla spännande kan det va att skjuta rådjur som knappt kan eller vill gå undan i snön.

Visst, är man bara ute för att fylla frysen så. Men nån jaktupplevelse kan man väl inte prata om.

Publicerat

Trodde ju Björn skulle skriva ngt i stil med att "Jaha... men skjuta grisar utan det är ngn hund bakom dem det går bra?!" ;)

Men jag håller med dig Lasse.. Men, egentligen kan man ju se det som min gode vän biologen i princip utryckte det hela.. "Kiddarna är ju de som dör först vid matbrist. Om man skjuter dem nu, så blir det mer över för de vuxna djuren" Och han har inte fel.. men jag har svårt för det just nu iaf... Möjligen jag har en kidde som jag måste ta av daga för den verkar onödigt klen.. :/

Publicerat

tror nog att det kan vara en god gärning att skjuta ett och annat rådjur.....finns kanske inte överflöd av föda....

ni lär väl ha dom på grisåtlarna snart också...

Publicerat

Jaha nu när snön har förstört jakten för denna säsongen så sitter man här o jaktabstinensen gör sig titt som oftast påmind.

Nu är det ju så att det går att jaga även om det inte går att släppa hundar. Smygjakt på rådjur ex vis.

Men det är här som mitt blödiga hjärta kommer in.

Jag kan inte förmå mig att ge mig ut o skjuta nu när snön ligger djup :unsure:

Kanske är jag ingen riktig jägare eller är det just det jag är?

//

Jag håller med Dig i det mesta. Att släppa hundar på drevjakt nu gillar jag inte. Dom har det nog jävligt ändå nu, rådjuren.

Men om Du kan pürscha ett ovetande, ostressat rådjur så tycker jag att jakten är både utmanande och "sportslig".

Lika svårt att smyga i meterdjup snö som i regnblöt höstskog tycker jag. Det viktigaste är ju att man inte utsätter djuren för onödig stress och energiförlust.

Det är mina tankar, blödiga eller inte.....

Mvh!/

Publicerat

Men nån jaktupplevelse kan man väl inte prata om.

Jaktupplevelsen är vad man gör den till :)

Men säger hjärtat stopp är det nog sunt att inte jaga för att man kan.

/Mike

Publicerat

Jag har skjutit rådjur i djupsnö och släppt på barmark.

Allt beror på hur viltstammen, individens skick och fodermöjligheterna ser ut.

Hos oss vet jag att inget kid kommer att överleva vintern på min lokala jaktmark och hade det funnits något kid (alla verkar ha kastat tidigare) så tar jag beslutet och och när jag ser det.

Känner man inte för att skjuta så skall man inte skjuta heller, enkel matematik precis som Mike säger.

Publicerat

Hos oss vet jag att inget kid kommer att överleva vintern på min lokala jaktmark och hade det funnits något kid (alla verkar ha kastat tidigare) så tar jag beslutet och och när jag ser det.

Vet Du att inga kid kommer att klara sig??? Är dom redan i så dåligt skick??!?

Jag kanske inte förstod riktigt vad Du menade.

Mvh!/

Publicerat

---> Wizard : menar du att där inte finns en kidde som går på marken? I skåne?

Tog en tur nu sist när jag skulle fodra gris och såg get dubbelkidd, get enkel samt lite längre bort get enkel. Samtliga som tidigare setts gå bra ifrån vartandra nu tillsammans. Tror säkert en del rådjur faller bort men skulle det vara så tragiskt med 50cm snö som vi har på vissa delar av skåne bla denna mark så hade där efter förra årets snödjup och långa vinter inte funnits några ungdjur i år, tvärtom vad jag sett.

Publicerat

Men grisarna finns det ju ingen anledning att spara på!

Rådjuren har det nog ganska tufft som det är.

/Chris

Finns visst all anledning till att spara på gris i min mening. Men var och en får ha sin uppfattning.

Har dock på senare tid sett rå som gått och betat där vildsvin bökat bort snön, kan de få något grönt på det sättet är det väl bra?

Publicerat
  • Författare

Det känns som om alla har rätt på sitt sett.

Det finns ju inga rätt o fel i denna frågan, så länge inte viltet stressas eller far illa så är det ju fortfarande jakttid.

Mitt problem sitter nog i hjärtat, jag har helt enkelt inte lust att skjuta något av dom nu när jag fodrar för fullt.

Tanken slår ju en att de ska överleva till nästa år och då bjuda på en trevligare jakt en nu. Fast visst vore det spännande att skida fram i djupsnön o komma inom lagom skotthåll (vad lagom är kan ju variera så var o en får sätta sina egna preferenser här) o sedan kunna avsluta på ett snabbt o värdigt sett.

//

Publicerat

Har du blivit blödig...

Svar ja...

Eller äldre..

Hade jag vairt i starten på min jaktliga bana så skulle jag skjutit allt som va lovligt o inom håll o lite till....

Nu många år senare så är man inte lika skjutkåt helt enkelt.. ;)

Publicerat

Blödig och blödig.. tycker det du beskriver är en bra egenskap som du besitter.

Att inte vilja skjuta djur som redan har det svårt är för mig en självklarhet, sen finns det undantag att till exempel ta ut ett djur som är i dålig kondition tycker jag ses som en god gärning.

Trots att jag inte jagat länge ser jag inget behov av att skjuta allt jag ser och för mig så definitionen av en jägare en som lika ofta sänker som höjer bössan ;)

Jag tror att var och en känner det där inom sig vad som är rätt eller fel för just dom.

Publicerat

Det skulle aldrig falla mig in att gå ut och skjuta ett rådjur nu!!!

Publicerat

Nja, jag har svårt att tänka mig att skjuta ett rå i djupsnö, såvida det inte är avlivning det är frågan om vill säga.

Dock moraliserar jag inte över om andra gör så, dock är det i min värld ett ensamt opåverkat djur det handlar om då.

Publicerat

Jag har inga problem att skjuta rådjur nu. Däremot tänker jag efter både en och två extra gånger innan jag gör det. Jag tycker att det nu är helt rätt tillfälle att skjuta bort de svagaste individerna. Eller som i mitt fall en get mer perukhorn som jag sett ett par gånger men ännu inte kommit till skott på.

Men som det är just nu så skänker jag hellre mina kulor till rävarna.

Publicerat

Håller med! :)

Publicerat

---> Wizard : menar du att där inte finns en kidde som går på marken? I skåne?

Tog en tur nu sist när jag skulle fodra gris och såg get dubbelkidd, get enkel samt lite längre bort get enkel. Samtliga som tidigare setts gå bra ifrån vartandra nu tillsammans. Tror säkert en del rådjur faller bort men skulle det vara så tragiskt med 50cm snö som vi har på vissa delar av skåne bla denna mark så hade där efter förra årets snödjup och långa vinter inte funnits några ungdjur i år, tvärtom vad jag sett.

På mina marker (åkermarker) har vi inga kid. Getterna kastade tidigare.

Fodertillgången är mindre än optimal och jag hoppas alla drar till skogsplättarna runtomkring och inte stannar på fälten.

Så jag menade mina marker, inte hela Skåne :D

Publicerat

Ok Wizard, då är jag med, lustigt att man utgår att alla jagar i skogen bara för att man främst är där själv =)

Ja, det kan ju skilja ganska bra mellan skog och åker för rådjuren.

Publicerat

Vet Du att inga kid kommer att klara sig??? Är dom redan i så dåligt skick??!?

Jag kanske inte förstod riktigt vad Du menade.

Mvh!/

Vi har inga kid eftersom getterna har kastat. (samma sak förra året)

Om det finns något kid runtomkring mina marker har de troligen mycket liten chans att klara sig då det inte finns speciellt mycket att äta och det som går att äta ligger under 60 cm packad snö med is i botten.

3 km söder om mig så har de gott om mat och jag hoppas de hittar dit i stället.

Jag strävar absolut inte efter att skjuta kid men jag skulle det finnas någon här så tror inte jag att de klarar sig.

Kollade på ett smaldjur som avlivades efter att hon inte såg ut att må bra förra veckan och det var banne mig inte mycket fett på henne.

Kan tillägga att stödutfodring inte är populärt här eftersom vi jagar på åkermark och bönderna önskar nog att vi helst skjuter alla...

Publicerat

Ska du verkligen gå så långt för att åtla in räven ? :blink::lol:

Publicerat

Innan vi fördömmer varandras eventuella rådjursjakter måste vi komma ihåg att det är stora skillnader på snöförhållanden.

Här har vi inte mer än 15 cm snö i skogen och inte antydan till skare, mao inga som helst problem att jaga. Men det kan ju fort ändra sig.

EDIT: Ja Lasse, du är en riktig mjukis B)