Publicerat December 21, 201015 yr Ska du verkligen gå så långt för att åtla in räven ? lol Tänker på Halfsack och hans implantat i SAMCRO
Publicerat December 21, 201015 yr ---------------------------------------------------------------------------------------- MarkusR har helt rätt, det är ju läget på den egna marken som avgör om man kan jaga eller inte.
Publicerat December 21, 201015 yr Jaha nu när snön har förstört jakten för denna säsongen så sitter man här o jaktabstinensen gör sig titt som oftast påmind. Nu är det ju så att det går att jaga även om det inte går att släppa hundar. Smygjakt på rådjur ex vis. Men det är här som mitt blödiga hjärta kommer in. Jag kan inte förmå mig att ge mig ut o skjuta nu när snön ligger djup Kanske är jag ingen riktig jägare eller är det just det jag är? // Tyckte det var någon som var lite jaktsugen i söndags.
Publicerat December 21, 201015 yr Tyckte det var någon som var lite jaktsugen i söndags. Tänkt att det tyckte jag också!
Publicerat December 21, 201015 yr På hele sesongen har ja endast sett 5st rå på marken ja jagar på. 3 bockar ganska fina å 2 getter så ja jagar inte ens på vårjakten tror ja, men i vinter får dom gå iaf, Letar efter lite hö som ja ska slänga ut åt dom så kanske de blir någon kvar om inte toffsörat äter upp dom allihop.
Publicerat December 21, 201015 yr Vafan Lasse. Sitter du ner när du kissar också...... Nä jag vet precis vad du menar, Har mest provsiktat på rådjuren nu sedan den där jävla nederbörden kom. Men det är lite tillfället som avgör, det har i nuläget skjutits tre rådjur på våra 600hkr så nog tål stammen en lite större avskjutning. Vet inte hur ni har det där nere men vi har ingen skare så det har inte varit några problem för djuren att komma åt viltåkrarna, dessutom så har vi en del utfodringar men än så länge så är de relativt obesökta. Men åter till ämnet. Man är lite mer "Hårdtryckt" under dessa omständigheter. Det har inget med att vara blödig att göra utan bara att man har en sund inställning till våra djur.
Publicerat December 21, 201015 yr Njae Måste nog gå mot strömmen här. Inte så att jag vill uppmana dig att skjuta om du tycker det känns fel. Men för egen del så skulle jag gärna skjuta ett par rådjur. Vi har definitivt fler rådjur än vad den nu åtkomliga maten klarar av att bära. Kanske t.o.m. mer än vad våra utfodringsförsök kommer att räcka till. Ser det alltså som en god gärning om man skulle lyckas glesa ut bestånden lite. Skulle t.o.m. kunna vara så att vi får fler rådjur nästa år om vi skjuter några nu. Detta då om man lyckas skjuta "rätt djur". Tyvärr så är jag inte så mycket för att sitta och vaka vilket skulle vara det bästa i dagsläget. Så risken/chansen att jag verkligen skjuter några rådjur är inte direkt överhängande. Men något enstaka pürsh försök lär det bli efter 13 helgen. Fram tills dess bär det strax norrut och där är det fågel som gäller. // Henrik
Publicerat December 21, 201015 yr skulle absolut inte säga att du blivit blödig. jag resonerar likadant - inte ett jaktskott kommer lämna min pipa förrän större delen av snön är borta. hörde senast igår om en grisjakt där två hundar tog en oskadad 80 kilos galt i snön. den ena höll i fören och den andra i baken tills dess att hundföraren kom fram och fångade av. det är i mina ögon inte jakt och jag skulle därför inte ge mig ut på hundjakt i nuläget. att däremot pyrscha en gris eller ett rådjur ser jag väl inget större fel i då det inte stressar djuren på samma sätt, det är dock inget jag skulle ge mig ut på i denna kylan. nej, jag ägnar mig åt stödutfodring tills dess att vädergudarna kommer på andra tankar.
Publicerat December 21, 201015 yr Jaha nu när snön har förstört jakten för denna säsongen så sitter man här o jaktabstinensen gör sig titt som oftast påmind. Nu är det ju så att det går att jaga även om det inte går att släppa hundar. Smygjakt på rådjur ex vis. Men det är här som mitt blödiga hjärta kommer in. Jag kan inte förmå mig att ge mig ut o skjuta nu när snön ligger djup Kanske är jag ingen riktig jägare eller är det just det jag är? // Du får mig att tänka på slutet i filmen "Deer Hunter"...
Publicerat December 22, 201015 yr Författare Tyckte det var någon som var lite jaktsugen i söndags. Tänkt att det tyckte jag också! Skit på er //
Publicerat December 22, 201015 yr Författare Du får mig att tänka på slutet i filmen "Deer Hunter"... Inte Skwiil like a pig boy då eller //
Publicerat December 22, 201015 yr hörde senast igår om en grisjakt där två hundar tog en oskadad 80 kilos galt i snön. den ena höll i fören och den andra i baken tills dess att hundföraren kom fram och fångade av. Det har inte med snön att göra utan med att fel jyckar kommer ilag och avslutar på detta sätt. Mvh!
Publicerat December 22, 201015 yr Det har inte med snön att göra utan med att fel jyckar kommer ilag och avslutar på detta sätt. Mvh! Det finns en hel del hundar som gjort detsamma med ett rådjur om man släppt dem här hemma. Och det hade berott på snömängden.
Publicerat December 22, 201015 yr men va fan,,då skulle vi aldrig jaga nästan om man slutade då det kom snö,,september oktober sen kom snö
Publicerat December 22, 201015 yr Bortser man från snön är ju kylan rent absurd, gick under 30 på gärderna när jag åkte till jobbet i morse. Fatta vad går kalorier för stackare som skall kompensera med aspskott pulsande i 60 cm snö.
Publicerat December 22, 201015 yr Den som ev skulle vara dum nog att släppa en hund här nu, skulle jag gärna betala nya framtänder åt.. Mina Grand Danoiser har fullt sjå att ta sig fram i snön nu....
Publicerat December 22, 201015 yr Mina Grand Danoiser har fullt sjå att ta sig fram i snön nu.... Vad jagar du med dem???
Publicerat December 22, 201015 yr Vad jagar du med dem??? Sork mest.. Faktum är att den ena är grönjävlig på att spåra, tålmodig och noga som få, den andra kan hon också, men är lite otåligare och hetare.
Publicerat December 22, 201015 yr Det finns en hel del hundar som gjort detsamma med ett rådjur om man släppt dem här hemma. Och det hade berott på snömängden. Självklart! Men nu handlade det om gris.. Mvh!
Publicerat December 27, 201015 yr Jaha nu när snön har förstört jakten för denna säsongen så sitter man här o jaktabstinensen gör sig titt som oftast påmind. Nu är det ju så att det går att jaga även om det inte går att släppa hundar. Smygjakt på rådjur ex vis. Men det är här som mitt blödiga hjärta kommer in. Jag kan inte förmå mig att ge mig ut o skjuta nu när snön ligger djup Kanske är jag ingen riktig jägare eller är det just det jag är? // Jag tycker inte att du är blödig utan var och en får göra som den vill och känner för. Personligen kan jag ibland känna att man är lite väl stygg när man låter pekfingret kröka sig mot en liten glad griskulting som kommer till åteln för att leta lite mat då den är hungrig... Men...det är jakten som jag har här och nu. "Mitt uppdrag" är att beskatta vildsvinsstammen PLUS att det är jäkligt gott med köttet. Jag tycker dock inte att det är någon egentlig logisk skillnad mellan att åtla in räv, vildsvin, hjortdjur eller varför inte att använda musfälla! Det är väl egentligen mest "humant" - om ordet tillåts - att avliva det vilda då det går och äter och har det bra. Att släppa hundar är ju inte något som det jagade djuret upplever som "sport" precis... Fast så väl hundar som tvåbeningar tycker att det är spännande och nu är det så i vår tradition är och vi är vana vid den tanken. Rent logiskt så är det väl lika bra att skjuta en råbock som äter äpplen man lagt ut som att skjuta ett vildsvin då det kommer till åteln? Känslomässigt är det dock upp till var och en, men att släppa hundar nu i djup snö och då det är stark kyla är verkligen inte att tänka på det vildas välmående då det skapar stress i en tid som är svår för alla djur i skogen.
Publicerat December 27, 201015 yr Personligen kan jag ibland känna att man är lite väl stygg när man låter pekfingret kröka sig mot en liten glad griskulting som kommer till åteln för att leta lite mat då den är hungrig... Skönt att se att jag inte är ensam Jag kommer aldrig bli någon stor grisjägare,på min åtel kommer grisarna springande och hugger in på käket direkt,tycker mig nästan se hur glada dom är när dom kommer.....har lite problem med det här känslomässigt. Till skillnad från rådjur,hjortar,älgar,harar m,m så ser jag mina grisar som individer där man lätt kan se vem som kommer pga hur den uppträder, att skjuta just gris på åtel blir bara svårare för varje år...dessutom ger det mig ingenting upplevelsemässigt heller. Har inte skjutit någon i år. Som tur är så finns det massor med andra människor som gärna jagar gris så jag behöver inte göra det heller /Mike
Publicerat December 27, 201015 yr Jaha nu när snön har förstört jakten för denna säsongen så sitter man här o jaktabstinensen gör sig titt som oftast påmind. Nu är det ju så att det går att jaga även om det inte går att släppa hundar. Smygjakt på rådjur ex vis. Men det är här som mitt blödiga hjärta kommer in. Jag kan inte förmå mig att ge mig ut o skjuta nu när snön ligger djup Kanske är jag ingen riktig jägare eller är det just det jag är? //
Publicerat December 27, 201015 yr Det kallas mänsklig att bry sig. Själv springer jag och oro mig om alla djuren, öser ut fågelfrö för glatta livet.( tycker att domherrarna ser lite FÖR välmående ut). Tyvärr kan man bara hoppas att alla vilda djur hittar till utfodringsplatserna. MVH Lecha
Publicerat December 27, 201015 yr Inte Skwiil like a pig boy då eller // Nä, det är en annan film det. Har ju inte mött dig personligen så det blir ju lite svårt att avgöra om "Skwiii like a pig boy" hade passat bättre... Men när han står där med bössan och siktar på hjorten och avstår skottet trots perfekt skottläge... (Pratar om "Deer Hunter", förstås.)