Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargjaktsvägrarna

Hur betraktas vargjaktsbojkottarna 72 röster

1. 1. Vad tror ni sveriges jägare tycker?

• Man tycker att vargjaktsvägrarna skadar jakten och jägarkåren
      43%
      31
    • Man tycker att vargjaktsvägrarna gör fel, men att det inte spelar så stor roll
      22%
      16
    • Man bryr sig inte
      8%
      6
    • Man tycker att vargjaktsvägrarna har rätt, men att det inte spelar så stor roll
      20%
      15
    • Man tycker att vargjaktsvägrarna gör helt rätt
      5%
      4
  2. 2. Vad tror ni allmänheten tycker?

• Man skakar på huvudet och dissar jägare i allmänhet
      58%
      42
    • Man skakar på huvudet, men påverkas inte i sin syn på jägare
      19%
      14
    • Man bryr sig inte
      13%
      10
    • Man tycker att vargjaktsvägrarna har rätt, men att det inte spelar så stor roll
      4%
      3
    • Man tycker att vargjaktsvägrarna gör helt rätt
      4%
      3
  3. 3. Vad tror ni politiker, tjänstemän och beslutsfattare tycker??

• Lokalt inflytande - helt otänkbart när de är så här rabiata...
      44%
      32
    • Vargjaktsvägrarna påverkar inte min hållning
      52%
      38
    • Ojdå, vi behöver höja avskjutningskvoterna rejält
      2%
      2

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Jag läste som hastigast igenom vargjaktsvägrartråden och av de som skrivit där är det onekligen rätt många som tycker att det är en korkad idé att vägra jaga varg i syfte att ta ned vargstammen. Låt oss vidare anta att det är mest jägare som befinner sig på Jaktsidan (säg gärna emot om jag har fel).

Min fundering är: om majoriteten av jägarkåren (låt oss säga att jaktsidan är skapligt representativ) tycker att vargjaktsvägrarna gör bort sig - vad tycker då de som inte jagar?

Tre frågor: vad tror ni om ANDRAS uppfattning i denna fråga?

MVH

/HerrBerg

P.S. Vill redan nu påminna om en lugn och saklig debatt i denna fråga. D.S.

Publicerat

Jag tror första reaktionen är förvirring... För att sedan övergå till att köra på det vanliga dravlet med blodtörstiga jägare som vägrar jaga på grund av de inte får döda så många vargar. Sedan kommer rop på att avskjutningen ska ske med statliga jägare med motiveringen att vi "vanliga" jägare ändå inte klarar av det..

Men det är min egen teori..

Publicerat

Jag tror första reaktionen är förvirring... För att sedan övergå till att köra på det vanliga dravlet med blodtörstiga jägare som vägrar jaga på grund av de inte får döda så många vargar. Sedan kommer rop på att avskjutningen ska ske med statliga jägare med motiveringen att vi "vanliga" jägare ändå inte klarar av det..

Var sitter +1 knappen nu igen??? :unsure:

Spelar nog ingen roll vad som sker från jägarhåll så länge det inte handlar om total avhållsamhet.

En fråga ang. omröstningen, vad menas med allmänheten?

Är det svenska folket eller den del som får räknas som naturbetraktarna?

Publicerat

Ja det är en trolig variant.

(Sen har jag funderat lite..... Idén med att ha "statliga" jägare som jagar vargen känns mindre och mindre främmande. En anledning är att det är inte många som kommer att få lägga an mot en varg. Så rutin av skarpt vargskytte kan vara svår att få. Iof så kan man väl säga att vargen är en stor räv......

Men främsta anledningen är att dels så är det mycket jobb för lite vilt. Enligt vissa så kostar det också mer än det smakar. Dels är den stora risken att en ev vargskytt blir ansatt av vargkramarna men även övriga som väljer att jaga vargen får utstå spott och spe. Varför inte låta viltvårdarna även ta bort oönskade exemplar av vargen när dom ändå spårar och märker vargen. "Den vanliga" jägaren får ägna sig åt §28 skytte när omständigheterna framtvingar det.)

Publicerat
  • Författare

Ah. Allmänheten... Allvarligt talat, jag vet faktiskt inte B)

Jag tror att jag menade den grupp människor som anser sig vara berättigade till en åsikt i ämnet, även om det bara är 10 sekunder när de läser morgontidningen.

Publicerat
  • Författare

(Sen har jag funderat lite..... Idén med att ha "statliga" jägare som jagar vargen känns mindre och mindre främmande. En anledning är att det är inte många som kommer att få lägga an mot en varg. Så rutin av skarpt vargskytte kan vara svår att få. Iof så kan man väl säga att vargen är en stor räv......

Men främsta anledningen är att dels så är det mycket jobb för lite vilt. Enligt vissa så kostar det också mer än det smakar. Dels är den stora risken att en ev vargskytt blir ansatt av vargkramarna men även övriga som väljer att jaga vargen får utstå spott och spe. Varför inte låta viltvårdarna även ta bort oönskade exemplar av vargen när dom ändå spårar och märker vargen.)

Om det finns ett generalpass för varg någonstans tar jag det gärna :)

Publicerat

Men främsta anledningen är att dels så är det mycket jobb för lite vilt. Enligt vissa så kostar det också mer än det smakar. Dels är den stora risken att en ev vargskytt blir ansatt av vargkramarna men även övriga som väljer att jaga vargen får utstå spott och spe. Varför inte låta viltvårdarna även ta bort oönskade exemplar av vargen när dom ändå spårar och märker vargen. "Den vanliga" jägaren får ägna sig åt §28 skytte när omständigheterna framtvingar det.)

Får hålla med denna jämtlänning i frågan. Jag har också börjat inse att det kanske är dags att låta över stafettpinnen i vargjakten till statens anställda, för dessa gör ju bara sitt jobb och därigenom kan dem väl inte bli hotade/hatade?

Sedan tror jag också att detta kommer att generera arbetstillfällen i en redan sviktande bygd.

Mvh

Publicerat

Dom har ju valt jobbet själva. Så jag tror att även dom kommer bli hotade och hatade.

Publicerat

Får hålla med denna jämtlänning i frågan. Jag har också börjat inse att det kanske är dags att låta över stafettpinnen i vargjakten till statens anställda, för dessa gör ju bara sitt jobb och därigenom kan dem väl inte bli hotade/hatade?

Sedan tror jag också att detta kommer att generera arbetstillfällen i en redan sviktande bygd.

Mvh

Jag tror vi är ganska illa ut den dagen då man överlåter jakten till staten. För mig är allt förstatligande av ondo. Vidare så är jag gansak säekr på att om det motförmpdan skulle ske så, är det ingen lokalförmåga som kommer bli betrodde med de uppdragen..

Publicerat

MaxW, jag håller med dig (liksom Herr Berg). Men personligen är jag övertygad om att vi måste få ner skadeskjutningarna rejält om vi skall få behålla vargjakten på jägarnivå, och det gäller inte minst skyddsjakten. Och börjar man (med rätta) ifrågasätta vår kompetens på det området kommer det garantera leda till att man ger jaktmotståndarna vatten på sin kvarn även när det gäller annan jakt.

Jag är helt övertygad om att motståndarna kommer fokusera fullt ut på kvaliteten på skyttet i år. Den måste bli rejält mycket bättre.

Publicerat

jag kan redovisa ett äkta exempel på reaktion från den akademiska världen då förra årets vargjakt gick av stapeln. på jobbet satt vi 20 st arbetande och fikade när frågan kom upp och jag inte deltog utan lyssnade.

1. dom tyckte vi var rätt blodtörstiga iom att så jäkla många slöt upp och deltog samtidigt som jakten var avklarad väldigt snabbt

2. de ifrågasatte hur man från jägarhåll hade satt sig in i vilka vargar som skulle sparas för att inte skada den sk genetiskt svaga stammen.

3. de tyckte det verkade som att kontrollsystemet som fanns över hur många som skjutits inte fungerade fullt ut.

Kalle

Publicerat

jag kan redovisa ett äkta exempel på reaktion från den akademiska världen då förra årets vargjakt gick av stapeln. på jobbet satt vi 20 st arbetande och fikade när frågan kom upp och jag inte deltog utan lyssnade.

1. dom tyckte vi var rätt blodtörstiga iom att så jäkla många slöt upp och deltog samtidigt som jakten var avklarad väldigt snabbt

2. de ifrågasatte hur man från jägarhåll hade satt sig in i vilka vargar som skulle sparas för att inte skada den sk genetiskt svaga stammen.

3. de tyckte det verkade som att kontrollsystemet som fanns över hur många som skjutits inte fungerade fullt ut.

Kalle

Ganska exakt samma reflektioner på min arbets plus att de i efterhand påpekade att det inte hittats några defekter hos skjutna vargar, som någon läst i aftonblaskan :)

Publicerat

Kalle

Då får väl jag skriva äkta exempel på reaktioner från den icke akademiska världen på mitt jobb efter vargjakten.

1. Fick du skjuta någon varg?

2. Fick du se någon i alla fall?

3. Hihi det fick Hi*** göra och dom sköt även en.

4. Dj**la idiot som sitter ute i -20 grader bara för att jaga (Det får jag höra direkt om jakt när det är dåligt väder, vare sig det är vargjakt eller "matnyttigt" vilt) Det finns ju kött på ICA

Publicerat

Mvh

Nej, där har du fel tror jag. (Eller är du ironisk i ditt svar? (Jag tillhör ju den "ironiska generationen" så jag kan ibland ha lite svårt att se när folk är ärliga i sina svar...))

Självklart kan folk bli så väl hatade, hotade som avskydda i och med sitt val av arbete. Har du inte hört talas om poliser, åklagare, parkeringsvakter och sist men inte minst minkfarmare? :blink:

Alla jobb är väl i och för sig av godo i en glesbygd där jobben saknas men jag tror inte att det blir så stora anställningar av jägare för dagens vargstammar.

Det blir nog inte en endaste nyrekrytering tror jag. De som idag jobbar med att märka och inventera vargar kan mycket väl skjuta några då de redan vet var de finns. Dessutom är det väl ytterst tveksamt om de måste skjuta vuxna vargar. De statliga jägarna kan ju plocka lämpliga vargvalpar också då dessa jägare/inventerare/vargförvaltare nog kommer att ha specialregler till sitt förfogande.

Att man som vargjägare skulle bli utsatt för hotelser kan jag förstå men det är väl inte ett "måste"? Jag menar väljer man bort att posera med en varg på framsidan av en tidning så kommer väl inte någon att få veta att man sköt en varg?

Vad det gäller "allmänhetens syn" på vargar tror jag för min del att de tycker det är ett pittoreskt inslag i vår fauna. Den lilla minoritet som bor på landsbygden kommer så klart att fortsätta skrika sig hesa medans massorna i städerna till största delen kommer att ruska på huvudet och inte förstå vad det tjoas om.

Publicerat

Jag tror vi är ganska illa ut den dagen då man överlåter jakten till staten. För mig är allt förstatligande av ondo. Vidare så är jag gansak säekr på att om det motförmpdan skulle ske så, är det ingen lokalförmåga som kommer bli betrodde med de uppdragen..

Vissa saker bör "staten" ha ansvaret för. Jag tvivlar tex på att lägga ut det polisiära på privata aktörer. Det skulle vara intressant om H-A ansvarade i en stad och Bandidos i grannstaden och i den tredja sköttes det av ett medborgargarde.....

Vi vet också att avregleringen av elkraften inte ledde till att det blev billigare eller bättre för konsumenterna. SJ fungerade bättre innan allt blev uppdelat i privata bolag.

Försäljningnen av Apoteken har hittills gjort att det är svårare att få tag på "rätt" medicin(eftersom de privata aktörerna inte hänvisar till en konkurrent om varan saknas i sortimentet) + att det har blivit dyrare..... Går fortsätta på samma sätt med alla statliga bolag som avreglerats.

Iof så blir det privata aktörer som tjänar bra med pengar, men för kunder och allmänhet så har inget blivit bättre med "konkurrans utsättning"

Jag tycker nog att de som har bäst koll på vargstammen även får plocka bort vargindivider som inte behövs. Kanske kan det leda till att vargstammen inte behöver vara speciellt stor för att vara genetiskt livskraftig. Om nu de med rätt kunskaper om vilka individer som är värdefulla tar bort oönskade individer och kan spara de önskvärda individerna.

Det är hur som helst inte ett allmänt jägarintresse att förvalta vargstammen. Utan det är mer ett statligt intresse. Varför ska jag som inte vill ha varg hjälpa till för att få en stark och livskraftig vargstamm?

Ps

Just nu ligger ett stort ansvar på jägarkåren att begränsa och förvalta vargen. Det ansvaret måste vi ta tills alternativ finns.

Ds

Publicerat

Vad det gäller "allmänhetens syn" på vargar tror jag för min del att de tycker det är ett pittoreskt inslag i vår fauna. Den lilla minoritet som bor på landsbygden kommer så klart att fortsätta skrika sig hesa medans massorna i städerna till största delen kommer att ruska på huvudet och inte förstå vad det tjoas om.

Jag TROR!

Att ca 80-90% av de som aktivt jagar framför allt med hund, inte vill ha varg på sin jaktmark.(Ca 250000-270000 personer. Om antalet jägare stämmer med det statliga jaktkorts lösandet)

Att ca 2-400000 personer i landet aktivt vill ha varg och bevara den.

Att majoriteten av befolkningen inte bryr sig ett smack. Visst kan dom bli upprörda både av att vargen slår en hund och av "skjutgalna" jägare som poserar med en nyskjuten varg, om det publiceras i tidningarna. I övrigt skiter dom fullständigt om vad som händer och sker i skogen, för det är inget dom berörs av.

Publicerat

är du ironisk i ditt svar?

Den julkaramellen får ni allt suga på ett tag! ;)B)

Publicerat

Jag TROR!

Att ca 80-90% av de som aktivt jagar framför allt med hund, inte vill ha varg på sin jaktmark.(Ca 250000-270000 personer. Om antalet jägare stämmer med det statliga jaktkorts lösandet)

Att ca 2-400000 personer i landet aktivt vill ha varg och bevara den.

Att majoriteten av befolkningen inte bryr sig ett smack. Visst kan dom bli upprörda både av att vargen slår en hund och av "skjutgalna" jägare som poserar med en nyskjuten varg, om det publiceras i tidningarna. I övrigt skiter dom fullständigt om vad som händer och sker i skogen, för det är inget dom berörs av.

Jag tror du misstar dig gravt på vad Sveriges befolkning vill i denna frågan.

Oavsett om man överhuvudtaget varit i naturen de senaste 15åren så säljer ju Naturkompaniet o andra GORETEX kläder som om det vore smör till folk som VILL vara naturnära.

Hur många av av Naturkompaniets kunder tror du vill ha varg?

Nästa fråga är ju hur aktiva de är i sin ståndpunkt men jag är helt säker på att en stor del av Sveriges befolkning tycker att vargen har en rätt att finnas i den svenska naturen.

Jag delar förövrigt denna inställning.

Jakt skall ju vara på NATURENS villkor och i dessa ingår då i vårt land tex varg.

Detta är ett faktum och det är bara att förhålla sig till detta.

Sedan är det ju en öppen fråga hur stor denna stammen är...

Personligen tror jag att vi som jägarkollektivet har mest att vinna om vi kan förhålla oss någorlunda "normala" i vår ton och takt utåt mot samhället i stort.

Ska man vara helt krass så är det trist för de som inte kan/vågar/vill/osv jaga med löshund men sånt är livet, det är olika förutsättningar för jägare i sveriges avlånga land.

O andra sidan ger detta ju andra jakt möjligheter som en del verkar uppskatta, tänker på tex på björnjakten i Strömsunds kommun där min släkt är i från. Den verkar ju nu mer vara en större begivenhet än älgjakten i vissa läger.

// Jonas

Till viss del är jag även lite brydd på hundägare, förra veckan åkte jag till Hässleholm på tjänsteresa och fick fånga en jakthund som var ute o sprang på 24:an.

Om man nu inte tvekar o släppa ut hunden o jaga längs stora trafikleder, varför är då vargen ett sånt stort problem?

Hur många jakthundar dödas i trafiken kontra av varg?

Och sista frågan för att riktigt elda lite under röven på mig. Bör vi förbjuda biltrafiken???

// Jonas

Publicerat

Jag tror du misstar dig gravt på vad Sveriges befolkning vill i denna frågan.

Oavsett om man överhuvudtaget varit i naturen de senaste 15åren så säljer ju Naturkompaniet o andra GORETEX kläder som om det vore smör till folk som VILL vara naturnära.

Hur många av av Naturkompaniets kunder tror du vill ha varg?

Nästa fråga är ju hur aktiva de är i sin ståndpunkt men jag är helt säker på att en stor del av Sveriges befolkning tycker att vargen har en rätt att finnas i den svenska naturen.

Jag delar förövrigt denna inställning.

// Jonas

Nu är jag övertygad om att majotiteten av dom som köper Goretex, gör det för att visa upp en attityd när dom går mellan stugorna i fjällvärlden. Många som lever i den miljö som utgör den i särklass största inskränkningen i djurens "vilda liv", försöker att döva sitt med rätta dåliga samvete med att ta en promenad på asfalterade gångar i stadsnära parkmiljö och bära naturkläder för att sedan kalla sig naturmänniska och djurvän.

Jag kan säga att jag är en naturmänniska som värnar om vår natur. Jag bor inte på från naturen ockuperad mark. Jag äter frukterna från skogen där ingen industriell matproduktion kan ske. Där jag bor finns inga 4 filiga vägar som går över gammla gryt och djurstråk. Jag hindrar ej älg och rådjur från att vistas nära mitt boende, med vissa predatorer som följer i deras spår.

Skulle jag avstå från att äta ekologisk mat från djur i skogen som fått leva ett naturligt liv. Så blir vi tvugna att odla upp mer mark som vi stjäl från det vildas område. Vilket minskar utrymmet både för predatorer och bytesdjur.

Nä stadsbor med Goretex kan hålla sig i djurparkerna. Där kan dom skåda på olika djur utan att behöva leva med dom.

Jag ser till att viltet på "min" mark kan överleva hårda vintrar. Jag fäller asp som bete för älg, hare och rådjur. Ställer ut ensilage för dom som vill ha det. Jag sätter ut automater för att skogshönsen ska kunna hitta grus trots att det är mycket snö. Bygger skydd i hyggeskanter för att skogshönsen ska kunna hålla sina ungar torra under regniga och kalla vårar/försommrar. Jag sätter upp fågelholkar så skogens fåglar kan häcka, ja även andholkar i strandkanter. Jag vet hur många älgar som finns på min mark. Jag vet hur mycket rådjur det finns. Jag har koll på hur häckningen för skoghönsen går. Jag vet hur mycket räv och andra predatorer som finns. Jag kan notera hur mycket Lodjuren slår ihjäl. Jag vet vart och när björnen slår älgkalvar eller äter bär. Jag upptäcker fort om vargen härjar. Jag vet hur många bävrar som finns i en hydda. Jag vet vart dom bygger sina dammar.

Jag finns på min mark minst 150 dagar varje år ofta mer än 200 dagar.

Jag skjuter av räntan som blir på marken. Jag känner till om predatorerna börjar härja och när stammen av ett specifikt bytesdjur går ner i antal. Jag skjuter bor predatorerna för att ge övrigt vilt chansen att överleva utan att bli utraderade från min mark. Jag vill ha en biologisk mångfald på min mark. Inte en eller två stora raser av predatorer som dominerar och äter upp alla andra viltraser.

Jag blir uppriktigt ARG på folk som åker till naturen endast 5, 10, 20 ja kanske 50 gånger/år till ett och samma område och tror sig veta vad som är bäst för naturen på den platsen.

Jag är övertygad om att de som tillhör den kategorin av människor som sitter med böcker i en stad och köper goretexställ för att tillbringa ett litet tiotals dagar i stadsnära "vildnatur", gör det bara för att sedan klanka ner på dom som lever i verkligheten och döva sitt egna dåliga leverne. Vissa har gett sig själv rätten att veta bättre än de som levt med naturen i generationer utan avbrott och har under århundraden gjort det med framgång.

Jag vet bättre än vilken utomstående som helst, hur viltvården på min mark ska gå till för att få livskraftiga viltstammar där predatorerna inte tillåts att orsaka en enskilld viltstamms utplåning. Jag har Lo, Björn, Räv, Ugglor, Vråk, svartfågel typ korp, kråka, skata, men även nöt/lavskrikor och tidvis varg inne på min mark. Dom arter jag får jaga eller bedriva skyddsjakt på, jagar jag om jag ser att övrig population behöver återhämtning om dom inte ska försvinna.

Ränta som jag lämnar kvar i skogen efter fällt vilt gagnar alla predatorer utom Lo som vill äta färsk mat. Så med min viltvård är alla vinnare!!!

Dock anser jag i grunden att vargen inte har någon naturlig plats i Svensk fauna, då det inte finns någonstans där den kan leva sitt naturliga liv.

Jämnför med burhönsen, utrymmet för enskild individ är för litet och möjligheterna till ett naturligt beteende existerar inte.

(Sen finns det krafter som vi inte kan påverka och vargen kommer att finnas här. Jag gillar det inte men kan acceptera det och gör vad jag kan för att hålla stammen så låg som det är lagkigt möjligt.)

Publicerat
  • Författare

Whee... Intressanta omröstningssiffror!

Publicerat

Kias Husse

Det var ord och inga visor det i ditt sista inlägg.Bör tilläggas att jag håller med dig fullständigt både i det och tidigare inlägg i denna tråd.

Silverjonten

Jag tror att du gör felet att utgå ifrån vad du själv tycker när du gissar vad allmänheten tycker.Det är mycket välkänt och även

bevisat att de absolut flesta som bor med varg runt sig dagligen och i viss mån även sporadiskt INTE vill ha dom,däremot är det

så att huvuddelen av de som bor där varg inte existerar alls och kanske bara går igenom någon gång per år VILL ha dom.Av detta kanske man kan ta lärdom och säga att de som vet vad det innebär med varg i omgivningen mestadels är emot den vargpolitik som bedrivs i dag och dom som inte har det kunnande som behövs för att ta ställning i frågan är för samma politik.

Men visst, de flesta är nog beredda att tillåta varg, dock mest på grund av okunnighet tyvärr.Antalet människor MOT varg ökar dock i samma hastighet som vargen sprider sig i Sveriges avlånga land.Därav också forskarnas vilja att begränsa det område varg skall finnas på i Sverige.

Herr Berg

Just precis,intressanta omröstningssiffror. Som man frågar får man svar heter det,kasta om svarsalternativen och lägg ut frågorna

på Jakt o Jägares hemsida i stället så får vi se hur det blir där. Detta jaktforum och tidigare forum SJF haft har alltid varit bara en bråkdel så besökt som Jägarnas riksförbunds sida både av jägare och "allmänheten".

Publicerat

Frågar mej hur relevant det är över huvudtaget att fundera på begrepp som "vill" ha varg eller ej?

Så länge det är bestämt på EU-nivå samt nationellt att vi SKA ha varg så spelar det väl i sammanhanget inte så stor roll vad vi vill? Givet det så får vi väl jobba för att påverka det som går att påverka dvs tex skjuta väck 20 vargar i januari. Allt annat känns som bortkastad energi..

Publicerat

I min del av sverige finns det beslut om att inga vargar får finnas ..... så hos oss är det inget problem jag är ändå solidarisk mot mina sydliga vänner och förstår problemen.

Det enda jag måste se till är att mina hundar är ren-rena och att renarna givetvis ibland kan störa jakten men har man stora marker så är det faktiskt inget stort problem.

Publicerat

Hippen

Så bara för att något är bestämt från högre ort,hur dumt det än är så skall man tiga still och inte opponera sig?

Bara för att beslut är tagna i Bryssel behöver det inte betyda att dom är riktiga,exemplet som togs upp tidigare,med bredden på vinterdäck som inte får vara mer än obetydligt smalare än sommardäcken enligt EU trots att alla vet att smalare är bättre ur alla synvinklar,är ett utmärkt exempel på dårskapen.Förändringar och tillrättaläggande av felaktigheter kommer allra mest till stånd för att de blir påtalade,inte för att man följer tokigheterna och är tyst.

För övrigt är det väl mer bortkastad energi,och pengar,att gå ut och skjuta bort ett antal vargar som varken gör till eller från i

vargproblematiken.Att göra det visar att visst knorras det lite i leden,men vi gör som vi blir tillsagda ändå och ställer gärna våra marker till förfogande och ställer vårt fritidsintresse åt sidan till förmån för rovdjursromantikerna.

Mest konstiga inställningen utav alla i denna diskussion om vargjakten tycker jag att många av jägareförbundets medlemmar har, förbundets policy ryker all världens väg med denna avskjutning,vilket även deras "guru" i vargfrågan,Glöersen,insett och gick i taket för,ändå menar många att vi skall falla till föga och genomföra jakten som det är sagt.Mycket konstig inställning måste jag säga.

Publicerat

MaxW, jag håller med dig (liksom Herr Berg). Men personligen är jag övertygad om att vi måste få ner skadeskjutningarna rejält om vi skall få behålla vargjakten på jägarnivå, och det gäller inte minst skyddsjakten. Och börjar man (med rätta) ifrågasätta vår kompetens på det området kommer det garantera leda till att man ger jaktmotståndarna vatten på sin kvarn även när det gäller annan jakt.

Jag är helt övertygad om att motståndarna kommer fokusera fullt ut på kvaliteten på skyttet i år. Den måste bli rejält mycket bättre.

Exakt hur många blev skadskjutna förra året ? Hur många blev inte funna ?? Tycker SJF är mer än lovligt flata i vargjaktsfrågan. Är en av orsakerna till att jag aldrig mer blir medlem