Publicerat Februari 20, 200620 yr Funderar på en Vak & Pürsch bössa i någon av ovanstående kalibrar, Vad tycker du? Varför? Varför inte? Egna erfarenheter ? ps Kanske skulle nämna att vikten för mig spelar ingen roll och bössan skall användas på allt från rådjur till älg på avstånd 0-300m ds
Publicerat Februari 20, 200620 yr Har ingen bössa i ovanstående kaliber men om man ska ha en pürschbössa så bör den vara så lätt och smidig som möjligt. Den blir ganska tung efter ett tag när man har smygit omkring ett par timmar. Själv använder jag .222 till rådjur och räv samt 30-06 till vak på hjort och gris.
Publicerat Februari 20, 200620 yr Om jag skulle valt bössa efter dina krav så hade valet blivit 7mm Rem Mag. Mest beroende på att den genererar minst rekyl men tillräcklig kraft för alla viltslag,hård rekyl och långa håll är ingen bra kombination då skotten oftast tas liggande eller sittande i dåliga ställningar. Dessutom är det sannolikt den kalibern som är lättast att få små träffbilder med. /Micke
Publicerat Februari 20, 200620 yr Hej !!! Hoppas du inte har något emot om jag lånar din tråd lite. Jag är nämligen ute efter samma sak men jag hade inte tänkt nån magnum kaliber. Den skall passa till allt från toppfågel och rävvak till älgjakt. Kanske den hedlige 6,5 är bäst trots allt... Men kom gärna med förslag.... mvh tomas
Publicerat Februari 20, 200620 yr Ni tre som röstat på övrig.....ni har inte lust att vidareutveckla det? /Micke
Publicerat Februari 20, 200620 yr Författare Ni tre som röstat på övrig.....ni har inte lust att vidareutveckla det?/Micke skulle vara bra att få så mycket åsikter som möjligt, då detta projekt kommer sättas igång i vår...
Publicerat Februari 20, 200620 yr Hej Av de kalibrar som nämns ovan skulle jag personligen välja 7 mm Rem Mag eftersom den troligen är mest behaglig att skjuta med. Den lär ha tillräckligt med klös för allt vilt som förekommer i Sverige. Om jag personligen skulle välja en pürschbössa skulle jag nog ta en lätt och smidig enkelskottare i kaliber 7,57R eller 7,65R. Gäller det vakjakt så hade jag nog använt samma studsare som till drevjakten i en kaliber man gillar, exempelvis 7 mm, fast utrustad med en kikare av god kvalitet med hög förstoring och stort ljusinsläpp. Mvh Kalle
Publicerat Februari 20, 200620 yr Linus: 7mm RM utan tvekan, Mr Mauser har redan sagt tillräckligt. Jag tycker det är en mkt trevlig kaliber och härlig att skjuta med, rätt skarp snärtig smäll är det enda jag inte gillar. På dom avstånd du talar om och de viltslagen så är det ingen annan kaliber du ska satsa på. Kulvalet är viktigt i dom hastigheterna som en 7mmRM presterar, min danske vän som jag jagar en hel del med har just en 7mmRM som han släpar världen över (han gör typ inget annat än jagar nämnligen) och han kör uteslutande med premiumkulor som Nosler Partition Gold mfl. Älgdräparn85: Det är mest troligt att det blir ett blyförbud och då är 6,5x55 klass 2 (vilket jag redan tycker den är ypperlig som idag). Ska du ha en kaliber som passar till "allt" DU kommer jaga, kolla efter 308W eller varför inte en 270 Winchester.
Publicerat Februari 20, 200620 yr Författare I det stadiet jag är i nu så luttar det år en remington Vssf som jag kommer låta porta för mildare rekyl toppat med ett helia 3-12*56 och sen benstöd på det...
Publicerat Februari 20, 200620 yr en sådan i 7mm rem mag skulle nog kunna bli en mycket potent rävsläckare=) bara att komma upp och jaga räv här då linus, du vet ju att det kryllar av dem : PS.har inte sett en endaste räv sen dagen ni var här=) älg,älg och åter älg är det enda som visat sig på åkrar i höst=P
Publicerat Februari 21, 200620 yr Varför en magnum? .270 Winchester tror jag är ganska optimal för dina ändamål (jag har i vart fall skaffat mig en sådan för vakjakt och smygjakt på rådjur och hjort i första hand, men den borde duga till älg och gris också. Fast om det senare står på schemat i första hand då tar jag .338:an som omvänt duger till rå och hjort... Jag vill inte bara ha en bössa! Om jag var tvungen så skulle dock en .300Win Mag vara bra om man prioriterar älgen för rådjuren - jag tycker den är lite elak mot de små rådjuren jag tagit av daga med min. Trevliga alternativ är 7x64 och .280 Rem samt .284 Win, eller varför inte 7mm-08 eller 7x57. Jag tror alltså på 7mm för dina syften så skall du välja bland ovanstående blir det 7mmRM.
Publicerat Februari 21, 200620 yr 6,5-284 Norma eller 6,5X55 Ackley Improved. Fördelen med den sistnämnda är att den fungerar mycket bra med vanlig 6,5X55 ammunition. För vakjakt på rådjur så är den vanliga 6,5:an optimal. Laddad med en ballistiskt bra kula på 7-8 gram blir den en formidabel rådjurspatron. Och med en 9,1 grams kula i 900 m/s från en 6,5 AI sätter du hjortarna på pottan även på långhållen. Att 6,5 mm kalibrarna oftast har en mycket hög precision gör ju inte saken sämre. 30-06 är alltid ett säkert och bra val, enda "nackdelen" är väl att den i princip är standard i var mans garderob. 270 kan vara ett mycket bra alternativ om du kan få den att skjuta tätt nog. .308 är en suverän kaliber på tävlingsbanorna, men för jakt har jag personligen aldrig fastnat för den. Viktigast är att välja en patron som man vill, orkar och har råd att träna MYCKET med. Alltså inte bara skjuta in med 4 cm överslag och sedan tro att man är redo för allt. Det måste skjutas mycket på alla aktuella avstånd. Och i olika skjutställnigar. Glöm skjutbänken, förutom för skottställningen. Ska du välja bland dom du listade så håller jag med Mr Fiberclass, välj 7mm Rem. mag. mvh Danne
Publicerat Februari 21, 200620 yr Jag rekomenderar en 300wm du kan skjuta allt från räv till älg, björn och toppfågel. Har skjutit älg och rådjur med 11,7grams oryx och lapua mega med bra resultat men enda felet är att kulan kan gå igenom på älg. Räv skjuter jag med 9,7grams nosler bst. Om du laddar själv har du mycket kulor att välja på alla i kaliber 30. Och du kan ladda ner den om det blir för mycket att åka med på rådjur. Och träffbilderna ligger på 15-25mm på 100m för mig om jag har en bra dag.
Publicerat Februari 21, 200620 yr Eftersom inte 8 mm rem. mag är med så är inte listan fullständig med olika alternativ. http://www.juns.y.se/Beg%20vapen.htm
Publicerat Februari 21, 200620 yr Eftersom inte 8 mm rem. mag är med så är inte listan fullständig med olika alternativ. i detta fall så håller jag med dig ;D
Publicerat Februari 21, 200620 yr Tjena! jag personligen, om jag ska ha en magnum, så skulle det bli en .308 Norma Magnum. Varför?...jo, därför att den är hyffsat (för att inte säga grymt) "vass", massor av kulor att välja på, helsvensk kaliber och den finns definitift inte i var mans skåp. den är väll hyffsat nära 300 win mag i prestanda, men det är ändå nått speciellt över den. känner en kille som hade en sånn...180grs kula i ca 1040m/s räcker till det mesta skjutbart på denna planet...Hans främsta användningsområde var älgjakt i fjällmiljö, hållen sällan under 200m... Men den har väll en nackdel...rekylen...men det ska väll inte vara några problem...relax and enjoy it ;D eller varför inte en WSM kaliber (270 eller 300), dom verkar ju ha bra med fart och fin precision. Mvh Fredde
Publicerat Februari 21, 200620 yr Hej Fredde, jag har ingen egen erfarenhet av just 308 Norma men en 180 grains kula i 1040 m/s känns som 100 m/s för mycket minst Henrik
Publicerat Februari 21, 200620 yr Hej Fredde,jag har ingen egen erfarenhet av just 308 Norma men en 180 grains kula i 1040 m/s känns som 100 m/s för mycket minst Henrik Tjena! Det var vad han som ägde vapnet sa till mig. Om han då pratar strunt vet jag ej...men tills bevisat motsatsen (som det heter) så tror jag på honom...men mest troligt är det maxladdat. Mvh Fredde
Publicerat Februari 21, 200620 yr en sådan i 7mm rem mag skulle nog kunna bli en mycket potent rävsläckare=) bara att komma upp och jaga räv här då linus, du vet ju att det kryllar av dem :PS.har inte sett en endaste räv sen dagen ni var här=) älg,älg och åter älg är det enda som visat sig på åkrar i höst=P Inga renar? ??? :
Publicerat Februari 21, 200620 yr Angående 308 Norma Mag så anger Norma 929m/s som max med 180gr kulor. Kanske kan en individuell pipa beroende på längd ge några meter mer, men oftast är det tvärtom... Fredde - det är dags att tvivla på dina källor... Det är inte maxladdat, det är överladdat i sådana fall och rent livsfarligt! Sedan kan ju en kronograf visat den hastigheten men då måste den visa fel.
Publicerat Februari 21, 200620 yr Fredde - det är dags att tvivla på dina källor... Det är inte maxladdat, det är överladdat i sådana fall och rent livsfarligt! Sedan kan ju en kronograf visat den hastigheten men då måste den visa fel. jo...visst kan det vara så (som du säger)...men jag berättar bara vad han som ägde vapnet sa till mig... Mvh Fredde
Publicerat Februari 21, 200620 yr "Om jag personligen skulle välja en pürschbössa skulle jag nog ta en lätt och smidig enkelskottare i kaliber 7,57R eller 7,65R." - skrev Kalle, och det har jag ju redan gjort... Men om jag skulle köpa en magnum (igen) så blev det .375 H&H (röstat övrigt alltså). Nu har jag inget behov för en sådan,och till pyrsch/vak nöjer jag mig med icke -magnum patroner. Har sällan längre fritt skottfält än 80-100 m här i bushen.
Publicerat Februari 22, 200620 yr Hej Fredde,jag har ingen egen erfarenhet av just 308 Norma men en 180 grains kula i 1040 m/s känns som 100 m/s för mycket minst Henrik Jag vill då inte ha någon bössa som har V0 1040 m/s. > Kulan måste ju slå sönder köttet vid träff. >
Publicerat Februari 22, 200620 yr Hej igen Fredde, jag har inget skäl att misstro dig men en 180 grains kula i 1040 m/s ur en 308 Norma Mag är antingen fel eller livsfarligt. Jag har som sagt ingen erfarenhet av 308 Norma mag men väl av 300 win mag som har i princip samma prestanda och baserat på det vill jag påstå att 940 m/s är maxladdat! Farter på 1040 m/s innebär tryck som är LÅNGT ÖVER MAX, det är till och med på sådana nivåer att vapensprängning känns som ett troligt alternativ. I mina ögon finns det bara tre möjliga förklaringar till en sådan data, 1. Missuppfattning, tankspriddhet, överdrift eller lögn det vill säga den verkliga hastigheten är betydligt mycket lägre. 2. Trasig kronograf alternativt ogynnsamma mätförhållanden med direkt solljus eller något annat som gett detta resultat. 3. Ett tryck på gränsen till vapensprängning. Det är inte ofta jag är beredd att ta på mig nån roll av ordningspolis men i det här fallet känns det befogat. Henrik
Publicerat Februari 22, 200620 yr Författare en sådan i 7mm rem mag skulle nog kunna bli en mycket potent rävsläckare=) bara att komma upp och jaga räv här då linus, du vet ju att det kryllar av dem :PS.har inte sett en endaste räv sen dagen ni var här=) älg,älg och åter älg är det enda som visat sig på åkrar i höst=P har ju en lek bössa till sådan jakt dvs en sako vixen varmint 222 rem toppat med en burris 8-32*50 ;D