Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vak & Pürsch kaliber

Featured Replies

Publicerat
Hej igen Fredde, jag har inget skäl att misstro dig men en 180 grains kula i 1040 m/s ur en 308 Norma Mag är antingen fel eller livsfarligt.

Jag har som sagt ingen erfarenhet av 308 Norma mag men väl av 300 win mag som har i princip samma prestanda och baserat på det vill jag påstå att 940 m/s är maxladdat! Farter på 1040 m/s innebär tryck som är LÅNGT ÖVER MAX, det är till och med på sådana nivåer att vapensprängning känns som ett troligt alternativ.

I mina ögon finns det bara tre möjliga förklaringar till en sådan data,

1. Missuppfattning, tankspriddhet, överdrift eller lögn det vill säga den verkliga hastigheten är betydligt mycket lägre.

2. Trasig kronograf alternativt ogynnsamma mätförhållanden med direkt solljus eller något annat som gett detta resultat.

3. Ett tryck på gränsen till vapensprängning.

Det är inte ofta jag är beredd att ta på mig nån roll av ordningspolis men i det här fallet känns det befogat.

Henrik

Mest troligt alternativ 1 och 2...om jag inte minns helt fel så laddade han dom inte själv, utan det var nån kompis/släkting till han som laddade...Det kan vara en uppskattning på hastighet från hans sida... Men som sagt, jag berättar bara vad han sa till mig. har själv ingen erfarenhet av en 308NM...jag får fråga han om jag träffar honom någång gång (han är en föredetta arbetskamrat).

Mvh Fredde

Publicerat

Jag har sett en ruger #1 30-06 ombrotchad till 308nm och jätte gamla norma stålmantlade fabrix skott som gjorde 1016m/s,vi som stod där var alla lika brydda  ??? , kollade kronografen med andra bössor och den var ok men 1040m/s verkar vara mycket.

men jag har tänkt ganska mycket på en rådjurs och älg bössa men tycker att det valet verkar vara svårt, har själv testat bla 7mm wby mag till det och tyckte den var lite i överkant på rådjur och rent dålig på älg  :o ???

Publicerat

Med risk för att verka tråkig ::)....308W.

Ja 308W är så bra att den är tråkig...och effekten räcker till.

Billig och behaglig att skjuta med....

Tunga långsamma kulor är också bra tycker jag, 358W, 45-70, 9,3x74R, 8x57, 9,3x57, är några bra exempel!

Som ni kanske förstår har jag inte mycket till övers för höghastighetsvapen....med all respekt för de som använder dessa vapen....men jag har sett vad dom ställer till med.  :(

Står i slakthuset och tar hand om det vilt som skjuts på ett antal storjakter varje år....så min bild är klar...lagom är bäst.

Mvh

Vildhog..(eller tråkmåns kanske ;D)

Publicerat

PS. Det framkommer lite här och var att vissa laddar till andra eller använder skott som kompisar laddat. OBS att detta är olagligt om den som laddar saknar tillstånd till det. Handladdning för endast EGET bruk är däremot helt ok! DS.